Fiat Punto 2012 - SILNIKI
Technicznymi nowościami w nowym Punto, jest wzbogacenie palety jednostek napędowych o 2 bardziej nowoczesne i oszczędne agregaty. Gwiazdą procesu modernizacji jest ekologiczny 2-cylindrowy benzynowiec 0.9 TwinAir 8V, generujący moc 85 KM i 145 Nm, który okrzyknięty Światowym Silnikiem Roku 2011, co ciekawe powstaje w Bielsku Białej. Drugim ważnym silnikiem jest zmodyfikowany 16-zaworowy Diesel 1.3 MultiJet II. Jego moc to aż 95 KM i 200 Nm momentu obrotowego z fabrycznym Start&Stop. Druga słabsza odmiana tego wysokoprężnego silnika oferuje moc 75 KM i 190 Nm.
Pod maską Punto numer pięć mogą zagościć poza tym następujące benzynowce: 1.2 8V 69 KM i 102 Nm, 1.4 8V 77 KM i 115 Nm z fabrycznym Start&Stop, 1.4 8V 77 KM z elektroniczną skrzynią biegów Dualogic i Start&Stop, 1.4 8V zasilany gazem ziemnym CNG, generujący moc 70 KM i 115 Nm. Dwie mocniejsze turbodoładowane "benzyny", to: 1.4 16V 105 KM i 130 Nm MultiAir Start&Stop oraz 1.4 16V 135 KM i 206 Nm MultiAir Start&Stop.
>>> Fiat Punto 2012 1.3 MultiJet II - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka <<<
Włoski rodzinny mieszczuch dostał dwa warianty przekładni biegowych. Manualna skrzynia posiadająca 5 biegów współpracuje niemal ze wszystkimi jednostkami. Skrzynie sześciobiegowe spinane są tylko z jednostkami 0.9 TwinAir 8V i 1.4 16V 105 KM MultiAir. Elektroniczna, półautomatyczna skrzynia biegów Dualogic może być łączona wyłącznie z motorem 1.4 8V 77 KM. Na oszczędność ma wpływać Gear Shift Indicator, czyli po prostu wskaźnik optymalnego przełożenia biegu. Kontrolka umiejscowiona na wyświetlaczu komputera pokładowego, w dyskretny sposób wskazuje najwłaściwszy moment zmiany biegów, by zredukować zużycia paliwa nawet o 15% w cyklu miejskim.
Fiat Punto 1.3 MultiJet II 95 KM - TEST
W testowej jednostce MultiJet II znalazł się system Start&Stop. To rozwiązanie w praktyce sprawdza się tylko podczas jazdy w miejskich korkach. System Start&Stop działa podczas zatrzymywań - efekt jest taki, że silnik automatycznie gaśnie i sam się uruchamia, gdy tylko kierowca zamierza ruszyć z miejsca. Takie zachowanie nieznacznie wpływa na redukcję zużycia paliwa. W cyklu pozamiejskim, ze względu na ciągłe poruszanie się, nie mamy szans na wyłączenie silnika - no chyba, że się gdzieś całkowicie zatrzymujemy. Niestety Start&Stop potrafił w czasie testu SuperAuto24.pl niemiło zaskoczyć na postoju pod sygnalizatorem świetlnym. Systemowi zdarzyło się parę razy pogubić, przez co próba dynamicznego wystartowania spod świateł, kończyła się wymuszonym stopem z przymusu ponownego wysprzęglania i wbijania biegu.
>>> Fiat Punto 2012 1.3 MultiJet II - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Zawieszenie i hamulce <<<
Turbodiesel pracujący pod maską nowego Punto jest cichą jednostką. Kultura pracy MultiJeta jest na bardzo wysokim poziomie - nie ma mowy o klekotaniu i wibracjach. Siedząc w aucie z motorem pracującym na biegu jałowym, nie odczuwa się drgań. Wnętrze jest dobrze wyciszone, silnik raczej cicho mruczy. Jednostka bardziej słyszalna zaczyna być dopiero podczas jazdy na wyższych obrotach i z większymi prędkościami. Skrzynia biegów to precyzyjny układ, ale ewidentnie brakuje jej szóstego przełożenia. Lewarek przyjemnie leży w dłoni, poszczególne biegi wchodzą precyzyjnie.
Włoski wóz cechuje się niezłą dynamiką. 95-koni mechanicznych w połączeniu z momentem obrotowym wynoszącym 200 Nm, osiąganym już przy 1500 obr/min, dobrze napędza auto, szczególnie w pojedynkę na pokładzie. Osiągi robią się trochę gorsze z kompletem podróżujących i bagażem, ale w codziennej eksploatacji auto nie sprawia wrażenia ociężałego.
>>> Fiat Punto 2012 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik, wyposażenie <<<
Pozamiejska jazda nie jest wyzwaniem dla "Kropki". Pracujący pod maską diesel zasilany turbiną, jest bardzo elastyczny i nie ma potrzeby częstego sięgania do lewarka biegów. Wyprzedzanie idzie sprawnie, po wduszeniu pedału gazu w podłoge auto bez oporów wyraża ochotę na jazdę. Według producenta punto z silnikiem 1.3 MultiJet II rozpędza się od 0 do 100 km/h w 11,7 s. Prędkość maksymalna podana w katalogu to 180 km/h.
WIDEO z testu - zobacz z bliska Fiata Punto 2012:
Fiat Punto 1.3 MultiJet II 95 KM - SPALANIE
Zbiornik paliwa małego hatchbacka ma pojemność 45 litrów. Według danych producenta testowany diesel 1.3 MultiJet II o mocy 95 KM, w połączeniu z manualną skrzynią biegów, oraz z oponami w rozmiarze 185/65 R15 spala: 5,3 litra/100km w cyklu miejskim. Na trasie auto zadowolić się ma dawką 3,5 litra/100km, a w cyklu mieszanym spalać 4,2 litra/100km.
Jak powszechnie wiadomo, dane dotyczące spalania na papierze, praktycznie zawsze różnią się od tych, jakie osiąga się w rzeczywistości. Podczas testu SuperAuto24.pl, sprawdziliśmy faktyczne zapotrzebowania na paliwo. Według próby spalanie Fiata było większe. Jadąc po autostradzie, przy utrzymywaniu prędkości w zakresie 100km/h i około 2,5 tys. obrotów, "Kropka" zadowoliła się ilością 4,5 litra/100km. Jazda z wyższą prędkością owocuje zwiększonym apetytem na ON - to niestety efekt braku szóstego przełożenia w skrzyni. Przy jeździe wyłącznie w mieście, spalanie wychodziło w granicach 6,6 l/100km. W cyklu mieszanym dawka to około 5,4 litra/100km.
Informacje na temat spalania auta, jak to bywa we Fiatach, zdobywamy używając poręcznego przycisku na zakończeniu manetki sterowania wycieraczkami. Dane wyświetlają się na ekranie komputera pokładowego, wkomponowanego między zegary, który jest standardem wyposażenia. Wlew paliwa podobnie jak w konkurencyjnych autkach klasy B, nie jest automatycznie ryglowany - by dostać się do niego pod dystrybutorem, trzeba zwyczajnie użyć kluczyka.
Fiat Punto 1.3 MultiJet II - DANE TECHNICZNE
SILNIK | R4 |
Paliwo | Diesel |
Pojemność | 1248 cm3 |
Moc maksymalna | 70 kW/95 KM/4000 obr./min |
Maks mom. obrotowy | 200 Nm/1500 obr./min |
Prędkość maksymalna |
178 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 11,7 s |
Skrzynia biegów | ręczna/5 |
Napęd | przedni |
Zbiornik paliwa | 45 l |
Masa własna | 1145 kg |
Opony | 185/65 R15 |
Emisja CO2 | 110 g/km |
Bagażnik/po złożeniu |
275 l/1030 l |
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3
W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego nowej wersji Punto. Jak skomponowano zawieszenie auta? Co myślimy o układzie jezdnym, zwrotności oraz prowadzeniu popularnego włoskiego wozu klasy B? Jakie zastosowano hamulce? O tym już w 3. odcinku dziennika testu Fiata Punto 2012 na SuperAuto24.pl.