Fiat Punto 2012 - UKŁAD JEZDNY
Zawieszenie Punto nie zmieniło się niczym w stosunku do Evo. Samochód skonstruowano na tych samych mechanizmach. Z przodu pracuje niezależny układ typu McPherson z amortyzatorami teleskopowymi, wahaczami poprzecznymi i stabilizatorem przechyłów. Z tyłu pracuje tradycyjna belka skrętna z wahaczami wleczonymi, amortyzatorami i sprężynami śrubowymi. Rozstaw osi jest także identyczny - wynosi 2510 mm.
Podstawowo każde Punto posiada elektryczne wspomaganie kierownicy Dualdrive oraz kolumnę kierownicy z regulacją w dwóch płaszczyznach. Układ jest progresywny, zapewnia precyzję działania i stara się oddawać obraz tego, co dzieje się z kołami. Średnica zawracania między krawężnikami wynosi 10,9 metra. Nie jest to szczyt w tej klasie aut, ale wystarcza do manewrów na parkingach pod centrami handlowymi. Dla obawiających się zarysowań, dostępne są dla wersji EASY, TWINAIR i LOUNGE tylne radary ułatwiające parkowanie, za dopłatą 1 300 zł.
>>> Fiat Punto 2012 1.3 MultiJet II - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka <<<
Zawieszenie zostało zdecydowanie ustawione na komfort i nie ma nic wspólnego z wyczynowymi nastawami. Resorowanie łagodnie zmaga się z nierównościami, a hałasy pokonywanych dziur raczej nie przenoszą się do wnętrza. To zasługa niezłego wytłumienia kabiny, jak na przedstawiciela segmentu B. Jedynie odgłosy krótkich poprzecznych dysproporcji dochodzą do uszu. Szumów pracy zawieszenie nie słychać, dzięki wysokiemu profilowi opon pochłaniających drgania. Testowy model Punto wyposażony był w 15-calowe alufelgi z gumami w rozmiarze 185/65 R15. Podróżowanie autem bez względu na to jakimi drogami się przemieszcza, według opinii SuperAuto24.pl jest po prostu wygodne. W katalogu widnieje jednak opcja dla osób lubiących pewniejsze prowadzenie auta. Pozycja o nazwie "zawieszenie usportowione" kosztuje zaledwie 350 zł.
>>> Fiat Punto 2012 1.3 MultiJet II - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Silnik i spalanie <<<
Samochód mieliśmy okazję przetestować w Ośrodku Doskonalenia Technik Jazdy. Punto przy ostrzejszej jeździe mimo iż dzielnie opierało się zarzucaniu tyłem, było nieco podsterowne i potrafiło wyjechać z okręgu. Przez miękkie zawieszenie zauważalnie wychylało się w zakrętach, dlatego przed ostrymi manewrami w łukach, lepiej wcześniej ograniczyć prędkość. Przy próbach jazdy po matach poślizgowych samochód radził sobie przyzwoicie. Okazuje się, że na śliskiej nawierzchni systemy wspomagające jazdę od razu dają o sobie znać i robią co w ich mocy, by kierowca nie utracił przyczepności kół z podłożem.
Fiat Punto 2012 - HAMULCE
Układ hamulcowy nie we wszystkich Punto jest identyczny. W wersjach z jednostkami 1.3 MultiJet II 95 KM i 1.4 MutliAir 135 KM, z przodu pracują wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 284 mm. W pozostałych wersjach silnikowych wentylowane tarcze mają średnicę 257 mm. Na tylnej osi podstawowo montowane są hamulce bębnowe - ich średnica to 228 mm. Jedynie w dwóch wersjach silnikowych (1.4 8V 70 KM CNG i 1.4 MutliAir 135 KM) z tyłu zakładane są tarcze hamulcowe o średnicy 264 mm. Za dopłatą 900 zł w najbogatszej wersji LOUNGE, możemy sobie nawet zamówić zaciski tarcz hamulcowych pomalowane w sportowym, czerwonym kolorze.
>>> Fiat Punto 2012 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik, wyposażenie <<<
Droga hamowania Punto ze 100km/h to granice 38/39 metrów. Irytować może zbyt czuły system ESS, który przy każdym ciut mocniejszym wciśnięciu środkowego pedału, od razu uruchamia światła awaryjne, mające ostrzegać kierowców o niebezpieczeństwie. "Kropka" oferuje podstawowo układy poprawiające panowanie nad pojazdem w trudnych warunkach. Kierowca ma w asyście seryjny: ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania) i EBD (system rozdziału siły hamowania kół skracający drogę hamowania) oraz BAS (system wspomagania nagłego hamowania). Jest też standardowo wspominany ESS (automatycznie uruchamiane światła awaryjne, ostrzegające inne pojazdy o nagłym hamowaniu.
W opcji do każdej wersji wyposażenia możemy dokupić za kwotę 1 000 zł bogaty pakiet bezpieczeństwa: ESC (układ stabilizacji toru jazdy) z ASR (układ antypoślizgowy kół podczas przyspieszania), MSR (System przeciwdziałający poślizgowi kół napędowych w czasie hamowania silnikiem) wraz z Hill Holder - układem, który ułatwia kierowcy ruszanie pod górę. Dodatkowy system kontroli ciśnienia opon TPMS można sobie dołożyć za 850 zł.
WIDEO z testu - zobacz z bliska Fiata Punto 2012:
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4
W czwartym odcinku znajdzie się opis wnętrza Punto z roku modelowego 2012. Jak prezentuje się deska rozdzielcza? Co zmieniło się w stosunku do poprzedniej wersji Evo? Jakie przyrządy znalazły się w panelu środkowym? Co oferuje klientowi auto klasy B, w podstawowej wersji oraz jakie dodatki przewiduje? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik? O tym w 4. odcinku dziennika testu Fiata Punto na SuperAuto24.pl.