Fiat Punto 2012 - WNĘTRZE
W polskiej ofercie Fiata dostępnych jest aż pięć wersji wyposażenia, znacząco różniących się od siebie. Są to: FRESH, ESTIVA, EASY, TWINAIR i LOUNGE. Wymienione poziomy wersji pozwalają każdemu nabywcy znaleźć wersję z najbardziej optymalnym stosunkiem ceny do wyposażenia standardowego. W ręce SuperAuto24.pl trafił najbogatszy model LOUNGE.
Punto z roku modelowego 2012 ominęły zmiany we wnętrzu. Designerzy nie pokusili się na przeprojektowanie deski rozdzielczej. Wszystko dlatego, że ta wygląda dobrze i jest funkcjonalna, a na dodatek często przewyższa urodą konsole konkurencyjnych modeli tej samej klasy. Włosi poza prezentowaną w teście deską, zachowali dodatkowo jeszcze jeden - starszy typ konsoli znany z Grande Punto. Właśnie taka stara deska wciąż jest oferowana w najtańszych modelach Punto FRESH i ESTIVA.
Wróćmy jednak do kokpitu testowanego przez SuperAuto24.pl Punto, który pod żadnym względem nie jest nudny. Widać w nim trochę włoskiej finezji. Podobają się nam okrągłe dysze nawiewu, rozmieszone po obu stronach deski i główny panel wpisany w owal. Przyjemnie prezentuje się czołowy pas biegnący przez całą deskę, pokryty miękkim i miłym w dotyku tworzywem. Wykorzystane plastiki są dobrej jakości, a całość jak na włoski pojazd jest nieźle spasowana. Czarną kolorystkę przełamano srebrnymi i chromowanymi zdobieniami. Boczki drzwi mają srebrne pasy, a klamki zintegrowano z maskownicami wysokotonowych głośników. Elementy konsoli centralnej (obudowę radia i kratek nawiewów) wykończono czarnym lakierem fortepianowym.
>>> Fiat Punto 2012 1.3 MultiJet II - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka <<<
Dwa główne zegary (prędkościomierz i obrotomierz) wkomponowano w eleganckie okrągłe tuby ze srebrnymi obwódkami (swoją drogą wyglądają niemal jak w Bravo). Centralnie znalazły się wskaźniki poziomu paliwa i temperatury wody. Po środku jest seryjny wyświetlacz komputera pokładowego, co w segmencie B wcale nie jest standardem. Zastosowane podświetlenie jest koloru pomarańczowego. Dzięki takiej barwie kryjące się pod owalnym daszkiem zegary, miło prezentują się po zmroku, w zestawieniu z takim samym kolorem wyświetlacza radia i przełączników.
Panel przyrządów jest podporządkowany ergonomii. Znajduje się na nim to, co potrzebne. Wszystkie przełączniki umieszczono pod ręką. W standardzie jednak nie otrzymamy zbyt dużej ilości udogodnień. Podstawowo są tylko elektrycznie sterowane szyby przednie. Elektryka i podgrzewanie lusterek z czujnikiem temperatury zewnętrznej to prawie standard - tylko w najtańszym FRESH trzeba za to dopłacić 550 zł. Automatyka szyb tylnych to już wydatek 850 zł (poza wersją LOUNGE). Lusterko wsteczne elektrochromatyczne to wydatek 500 zł dla każdej wersji. Tempomat Cruise Control to już koszt rzędu 1 500 zł.
>>> Fiat Punto 2012 1.3 MultiJet II - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Silnik i spalanie <<<
Na pochwałę należy fakt, że klimatyzacja manualna z filtrem przeciwpyłkowym występuje we wszystkich wersjach, poza najuboższym FRESH (koszt 4 000zł). Automatyczna dwustrefowa klima to natomiast rarytas, na który trzeba już wydać 2 500 zł. Ogrzewana tylna szyba z wycieraczką i spryskiwaczem jest za to w podstawie.
Trójramienna kierownica dobrze leży w dłoni. W każdej wersji ster posiada wyżłobienie w górnej części, by kierowca mógł lepiej ułożyć dłonie. Kierownica jest wykonana z gumowego tworzywa tylko w najtańszych wersjach FRESH i ESTIVA, ale można za 500 zł zamówić jej skórzane obicie wraz ze skórą na gałce zmiany biegów. Pozostałe modele skórę mają w standardzie. Stylistycznym akcentem cieszącym oko mogą być aluminiowe nakładki na progi z wytłoczonym napisem "PUNTO" w cenie 200 zł.
WIDEO - zobacz wnętrze najnowszego Fiata Punto:
KOMFORT i PRZESTRONNOŚĆ
Kabina Punto jak na klasę B jest bardzo przestronna. Duże okna zapewniają dobrą widoczność, a miejsca jest wystarczająco, by znaleźć wewnątrz wygodną pozycję. Dwa komplety dużych drzwi wersji 5-drzwiowej, pomagają w zasiadaniu przede wszystkim z tyłu. Miejsca na głowy i ramiona jest pod dostatkiem zarówno z przodu, jak i z tyłu. Dwie osoby nawet o wzroście 1,90 m, mogą spokojnie usiąść na kanapie. Pola na nogi też raczej wystarcza. Dopiero w momencie znacznie odsuniętych do tyłu siedzeń, zrobi się problem ze zmieszczeniem kolan w przypadku wyższych osób. Podróżowanie zalecamy jednak maksymalnie w cztery dorosłe osoby, bo trójka na tylnym siedzeniu to już tłok.
>>> Fiat Punto 2012 1.3 MultiJet II - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Zawieszenie i hamulce <<<
Przednie fotele są obszerne - mają długie siedziska i spore oparcia. Inżynierowie jednak nie poprawili ich konstrukcji i boczne trzymanie wciąż nie jest najlepsze. Standardem w najtańszych wersjach jest tylko dwustopniowa regulacja pozycji. Możliwość ustawienia wysokości po stronie kierowcy kosztuje w modelach FRESH i ESTIVA 650 zł (w pozostałych wersjach jest seryjne). Dodatkowe podgrzewanie siedzisk jest płatne we wszystkich wersjach 1 000 zł.
Producent oferuje sześć kolorystycznych wariantów tapicerki. Tkaniny, z których wykonano poszycia są lepsze jakościowo, niż w Evo. Bardzo ładnie prezentujące się fotele częściowo obszyte skórą, niestety kosztują aż 4 500 zł.
Kolorystyczne wersje tapicerki i deski
Wersje deski rozdzielczej
Fiat Punto 2012 - RADIO i NAWIGACJA
Fabryczny, zabudowany radioodtwarzacz nie jest w Punto podstawą. W przypadku najtańszych wersji FRESH i ESTIVA, radio z CD/MP3 ze zintegrowanym sterowaniem z koła kierownicy + 6 głośników, kosztuje 1 200 zł. Pozostałe modele mają już radioodtwarzacz w standardzie. Dla bardziej wymagających słuchaczy muzyki, na liście opcji widnieje system audio HI-FI firmy Interscope, z lepszymi głośnikami i subwooferem zamontowanym w bagażniku. Koszt takiego "grania" to 1 000 zł.
Podobnie jak w droższych modeli Fiata czy Alfy Romeo, pokład "Kropki" może być wyposażony komunikacyjny i multimedialny system Blue&Me. Za jego sprawą możemy m.in. sobie podłączyć prywatne urządzenie zewnętrzne z własnymi plikami muzycznymi. Gadżet ten kosztuje 990 zł i zawiera zestaw głośnomówiący z technologią Bluetooth, złącze typu AUX, port USB i polski software dla systemu. Za dodatkowe 250 zł Punto będzie przystosowanie do montażu nawigatora satelitarnego. Sama nawigacja Blue&Me Tom-Tom jest wydatkiem 1 000 zł.
Obsługa systemu Blue&Me jest prosta - polskie menu i mała liczba przycisków sprawiają, że sprzęt jest poręczny. Dodatkowo sterowanie funkcjami umilają przełączniki wkomponowane w kierownicę.
Fiat Punto 2012 - SCHOWKI
Skrytki nie są mocną stroną Punto - choć we wnętrzu jest ich sporo, nie są one zbyt pojemne. Zamykany i podświetlany lampką schowek usytuowany przy kolanach pasażera, jest płytki i niewielki. Przy stopach pasażera, na ściance tunelu środkowego zamocowano kieszeń z gumek. W konsoli środkowej pod sterowaniem klimatyzacji znajduje się wąska półeczka z wyżłobieniem na kubek lub butelkę. Pod dźwignią hamulca ręcznego zlokalizowano płaską przegródkę na drobnostki, a na samym szczycie panela bardzo małą, otwieraną skrytkę. Od strony kierowcy w desce rozdzielczej jest wysuwana szufladka na małe rzeczy. Wersje bez podłokietnika posiadają jeszcze przegrody na zakończeniu tunelu. W konsoli centralnej uplasowano jeszcze seryjne gniazdo 12V.
Podłokietnik figurujący na liście opcji, to koszt 550 zł (seryjny jest tylko w LOUNGE). Zakrywa on wprawdzie miejsce przegródek dla pasażerów tylnej kanapy, ale za to oferuje kierowcy skrytkę w swoim wnętrzu i stanowi spore udogodnienie w czasie prowadzenia. Tapicerki drzwi przednich posiadają wąskie kieszenie, z wyżłobieniami na buteleczki. Tylne drzwi mają nieco mniejsze półki. Lusterko w daszku przeciwsłonecznym jest tylko po stronie pasażera. Pakiet dla palących (zapalniczka + popielniczka) widnieje na liście opcji w cenie 250 zł.
Fiat Punto 2012 - BAGAŻNIK
Przestrzeń bagażowa w stosunku do Evo nie zmieniła się - wciąż mamy do dyspozycji 275 litrów. Wynik ten nie jest ani mały, ani duży. Taka litraż jest typowy dla aut segmentu B. Dla przykładu: Kia Rio oferuje 288 l, Peugeot 208 - 285 l, Suzuki Swift - 211 l, Toyota Yaris - 288 l, Volkswagen Polo - 280 l, Opel Corsa 285 l. Najwięcej w tej klasie mają Skoda Fabia II - 300 l i Citroen C3 - 300 l.
By dostać się do kufra, trzeba najpierw nacisnąć okrągły symbol marki na klapie, który jednocześnie jest guzikiem. Dodatkową opcją ułatwiającą otwieranie bagażnika, jest przycisk w składanym kluczyku (w zależności o wersji wyposażenia). Po uchyleniu klapy, otrzymujemy duży otwór i regularne kształty. Płaska podłoga i nieduży próg załadunkowy są sporym plusem. Na ściance po prawej stronie może znaleźć się oryginalny subwoofer, który jest integralną częścią wspominanego wyżej, opcjonalnego audio HI-FI firmy Interscope.
W momencie, gdy zajdzie potrzeba przewiezienia większych rzeczy, bagażnik można ekspresowo powiększyć do 1030 litrów. Najpierw podnosi się siedziska, a potem składa oparcia siedzeń. Oparcia dzielą się asymetrycznie 60/40 tylko w bogatszych wersjach. W tańszych modelach FRESH i ESTIVA trzeba za taką możliwość dopłacić 650 zł. W efekcie po złożeniu całości otrzymujemy równą powierzchnię i niewielki próg dzielący. Lampka oświetlająca kufer jest standardem, a dodatkowe gniazdo prądowe 12V usytuowane obok lampki, to już koszt 400 zł. We wnęce podstawowo znajdziemy klucze do kół i zestaw naprawczy opon Fix&Go. Za pełnowymiarowe stalowe koło zapasowe z oponą 185/65 R15, lub 175/65 R15, trzeb sobie dopłacić 250 zł.
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 5
W piątym odcinku skupimy się na bezpieczeństwie nowego Fiata Punto oraz cenach auta. Ile kosztuje najtańszy model FRESH w salonie, a jaką kwotę trzeba wydać na identyczne auto w wersji LOUNGE jak w teście? Jakie zastosowano w aucie rozwiązania dbające o bezpieczeństwo podróżujących? O tym w 5. odcinku dziennika testu Punto 2012 na SuperAuto24.pl.