Fiat Qubo - WSTĘP
Fiat Qubo to samochód wpisujący się w grupę kombivanów segmentu K. Pojazd produkowany od 2008 roku opiera się na bazie dostawczego brata Fiorino, który został opracowany przy współpracy Fiata i francuskiego koncernu PSA w 2007 roku. Bliźniaczymi modelami małego furgonu są użytkowe Citroen Nemo i Peugeot Bipper.
O wiele bardziej ucywilizowane i wielofunkcyjne Qubo, jest przeznaczone dla miłośników samochodów ceniących sobie swobodę aranżacji wnętrza, z możliwością podróżowania w komplecie 5 osób. Qubo będące trochę zminiaturyzowaną wersją Fiata Doblo, z wykorzystaniem podzespołów Punto, pozwala wystarczająco na dopasowanie kabiny do własnych potrzeb, co przy okazji łączy się z ekonomiką użytkowania. Niewielki Fiacik może być więc idealnym autem dla młodych rodzin, których nie stać na zakup droższego minivana. To też alternatywa dla osób poszukujących po prostu niedrogiego wozu, o możliwościach małego dostawczaka. Przy okazji autko nie jest ani trochę nudne, ciekawa stylistyka, pastelowe kolory nadwozia i różne poziomy wykończenia wnętrza dbają o oryginalność na drodze.
>>> Fiat Qubo 1.3 MultiJet - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<
Wesoły pudełkowaty pojazd w 2011 roku przeszedł kosmetyczny lifting. Poprawione detale stylistyczne nadwozia i kabiny, wraz z listą dodatkowych pozycji wyposażenia, zaprezentowano na Salonie Samochodowym we Frankfurcie. Dostępna obecnie w salonach odświeżona wersja ma podkreślić zadziorność Qubo, a oferowany do Diesli pakiet systemu Start&Stop + EcoPack, zwrócić uwagę na ekologię, która Fiatowi nie jest obca. Konkurencją rynkową dla Qubo są: Hyundai ix20, Citroen C3 Picasso, Opel Meriva, Toyota Verso S, Skoda Roomster, czy Kia Venga.
WIDEO - zobacz z bliska Fiata Qubo:
Fiat Qubo - STYLISTYKA
Osobowe wydanie pudełkowatego Fiata mocno zaakcentowano przyjaznym obliczem. Ociekająca sympatią sylwetka testowanego przez naszą redakcję zielonego Qubo, nie stwarza obaw przed zamknięciem we wnętrzu. Duże połacie szkła i sporych rozmiarów drzwi z daleka mówią o przestronności wozu, a zwarta karoseria z solidnym, nieco uśmiechniętym przodem, zdradzają jego łagodny charakter. Szczególnie urokliwa jest bogata wersja wyposażenia TREKKING (taka jak w prezentowanym teście), która posiada cieszące oko akcenty stylistyczne. Te detale to m.in. srebrna osłona przedniego zderzaka z osłoną silnika, srebrne relingi dachowe, przyciemnione szyby, czy podwyższone o 10 mm zawieszenie.
>>> Fiat Qubo 1.3 MultiJet - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<
O nietypowy wygląd Qubo przede wszystkim dba dziwaczny przód. Wyciągnięty mocno zderzak czołowy wygląda trochę jak nadymana uśmiechnięta buzia. Sporą jego część zajmuje wielki wlot powietrza z poprzecznym żebrowaniem, przedzielony w połowie szerokim pasem pod tablicę rejestracyjną. Po bokach znalazły się miejsca na okrągłe światełka przeciwmgłowe, ale te seryjnie znajdują się w wersjach DYNAMIC i TREKKING, a w przypadku pozostałych wymagają dopłaty 500 zł. Autko nie ma typowego grilla, ale za to na samym środku maski uplasowano duże logo marki. Zajmujące sporą część przodu, wywinięte do góry zespolone reflektory wyglądają "zbyt normalnie", w stosunku do dziwacznego zderzaka.
Brak kanciastych miejsc karoserii to owoc szczególnej dbałości o aerodynamikę. Współczynnik oporu powietrza Cx jest równy 0,31. Autko zaznaczono płynnymi liniami w umiarkowanej ilości. Ostro cięte okna boczne schodzą się mocno po skosie ku tyłowi, układając się na styl strzałki. Mimo dziwacznego kształtu szklanej powierzchni, szyby zapewniają świetną widoczność. Tylne błotniki przecinają poprzeczne czarne pasy, które są szynami dla rozsuwanych drzwi drugiego rzędu. Obłości nadkoli zgrabnie podkreślono łukami, które łączą się z dwiema kreskami biegnącymi przez całą długość wozu. Błotniki jednak przy tym nie sprawiają wrażenia zbytnio napompowanych. W nadkolach mogą się znaleźć różne typy kół. Podstawowo Qubo otrzymuje stalowe obręcze z oponami 185/65 R15. Felgi aluminiowe 15-calowe są seryjne tylko w modelu TREKKING, a większy rozmiar 16" z oponami 195/55 R16 wymaga dopłaty 1 600 zł.
>>> Fiat Qubo 1.3 MultiJet - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze i wyposażenie <<<
Tył pojazdu rysuje się szerokimi słupkami, wysoko umieszczonymi lampami zespolonymi oraz bardzo obszerną klapą bagażnika. Niestandardowego wyglądu unoszonym wysoko do góry drzwiom, nadaje okrągłe wgłębienie wytłoczone w samym środku. Klapę w dolnej części przecina wąski czarny pas z oznaczeniem modelowym i wgłębienie na rejestrację. Trzecie światło STOP to standard, tak samo jak wielka ogrzewana szyba i wycieraczka ze spryskiwaczem. Wykończeniem linii dachu są potężne rurowe relingi w srebrnym kolorze. Niestety otrzymujemy je tylko w TREKKING, a w przypadku pozostałych modeli musimy za nie zapłacić 600 zł. Warto jednak to zrobić, bo raz że autko z nimi fajnie wygląda, to po drugie nigdy nie wiadomo, kiedy się okaże, że będziemy ich potrzebować. Przyciemniane szyby boczne i tylne to koszt 400 (seryjne tylko w modelu TREKKING).
Fiat Qubo - KOLORY NADWOZIA
Fiat Qubo jest dostępny w aż 11 kolorach nadwozia. Podstawowe bezpłatne lakiery to dwa pastelowe: Biały Ambient i Czerwony Breakcore. Kolejne lakiery pastelowe wymagają już dopłaty 500 zł, a 6 metalizowanych barw to wydatek 1 450 zł. Lakierowane zderzaki w kolorze nadwozia to standard w każdej wersji wyposażenia. Klamki zewnętrzne i listwy boczne są we wszystkich modelach czarne. Duże połacie lusterek bocznych w kolorze nadwozia są cechą wersji DYNAMIC i TREKKING (modele FRESH i ACTIVE - dopłata 200 zł).
.
Fiat Qubo - WYMIARY
Niespełna 4-metrowe Qubo, wcale nie jest takie małe, jak to się na początku wydaje. Pojazd mierzący 3959 mm długości, 1716 mm szerokości i 1735 mm wysokości oferuje naprawdę dużo przestrzeni we wnętrzu. Rozstaw osi wynosi natomiast 2513 mm, a rozstaw kół (przód 1462 mm, tył 1464 mm). Masa własna waha się w zależności od wyposażenia i wersji silnikowej. Podstawowe Qubo to 1255 kg, a masa najcięższego wynosi 1275 kg. Bagażnik oferuje 330 litrów pojemności, a po złożeniu siedzeń kufer rośnie do 2500 l.
.
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 2
W drugim odcinku znajdzie się test jednostki napędowej. W ręce SuperAuto24.pl trafił Fiat Qubo z motorem wysokoprężnym o pojemności 1.3 MultiJet 16V o mocy 95 KM. Jak silnik radzi sobie z napędzeniem auta? Co myślimy o skrzyni begów? Ile paliwa spala włoski kombivan w mieście, a ile w trasie? O tym w 2. odcinku dziennika testu Qubo na SuperAuto24.pl.