Fiat Qubo - SILNIKI
Pod maską w Qubo można znaleźć jedną z trzech jednostek napędowych. Do wyboru jest silnik benzynowy i dwa wysokoprężne. Wszystkie są czterocylindrowymi, 16-zaworowymi rzędówkami. Benzynowy wolnossący motor o pojemności 1.4 litra, posiada zmienne fazy rozrządu i sekwencyjny wtrysk wielopunktowy z blokadą powrotu paliwa. Generowana moc to 73 KM i 118 Nm momentu obrotowego.
Jednostki Diesla to tradycyjne fiatowskie 1.3 MultiJet 16V, z wtryskiem bezpośrednim typu Common Rail sterowanym elektronicznie, z turbosprężarką i intercoolerem. W Qubo występuję dwa warianty mocowe - słabsza dysponuje ilością 75 koni mechanicznych i 190 Nm, a mocniejsza (taka jak w teście SuperAuto24.pl), generuje moc 95 KM i 200 Nm momentu obrotowego. Ciekawostką jest możliwość dokupienia do Diesli systemu Start&Stop + EcoPack, pozwalającego na oszczędzanie paliwa przy częstych zatrzymywaniach.
>>> Fiat Qubo 1.3 MultiJet - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<
Oferta Qubo nie rozpieszcza pod względem wyboru skrzyni biegów. Rodzinny kombivan podstawowo otrzymał pięciostopniowego manuala. Kosztowną opcją z listy dodatków jest automat Dualogic oferowany wyłącznie do silnika 1.3 MultiJet 16V 75 KM, którego wyceniono na 5 000 zł. Przy szybszej jeździe w trasie brak 6 przełożenia jest dość odczuwalny. Na oszczędność ma wpływać za to Gear Shift Indicator, czyli tradycyjny wskaźnik optymalnego przełożenia biegu. Kontrolka umiejscowiona na wyświetlaczu komputera pokładowego, ma pomóc w redukcji zużycia paliwa.
WIDEO - zobacz z bliska Fiata Qubo:
Fiat Qubo 1.3 MultiJet 95 KM - TEST
Redakcyjny test SuperAuto24.pl został przeprowadzony na modelu 1.3 MultiJet 16V, wyposażonym w technologię Stop&Start. System ten nieznacznie pozwala ograniczyć właścicielowi wydatki na paliwo i jest przyjazny środowisku. To rozwiązanie w praktyce sprawdza się podczas jazdy w mieście (częste zatrzymywania). Silnik automatycznie gaśnie i sam się uruchamia, gdy tylko kierowca wciśnie sprzęgło z zamiarem ruszenia z miejsca. Pokonywanie tras i trzymanie się z dala od korków, nie pozwoli odczuć obecności S&S na pokładzie. Co ciekawe, tę funkcję można wyłączyć guzikiem w panelu środkowym.
>>> Fiat Qubo 1.3 MultiJet - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<
Kultura pracy MultiJeta jest typowa dla nowoczesnych "ropniaków". Silnik specyficznie sobie mruczy, ale nie ma tutaj mowy o żadnym klekocie. Siedząc w obszernej kabinie słyszymy jednak, że to nie cicha benzynówka. Wyciszenie grodzi mogłoby być po prostu lepsze. W momencie przebywania w wozie pozostawionym na biegu jałowym, również mamy świadomość styczności z Dieslem - to przez nieznaczne wibracje przenoszone na nadwozie. Lewarek skrzyni biegów osadzony wysoko w środkowej części kokpitu, "siedzi" idealnie pod ręką. Drążek nie przysporzy kierowcy problemów z wybieraniem biegów, ale precyzja jego działania nie należy do wzorowej.
Jedną z pozytywnych cech jest świadomość, że nie trzeba zbyt często sięgać do lewarka. MultiJet charakteryzuje się wystarczającą elastycznością silnika, mimo iż w niskim zakresie obrotowym mamy trochę do czynienia z turbodziurą. Mała sprężarka tłocząca powietrze do komór spalania stara się jak może, by rozpędzić ważącego 1275 kilogramów kombivana. Turbo z maksymalną wydajnością pracuje dopiero w wyższym zakresie obrotów, dlatego na moc 95 koni mechanicznych możemy liczyć na wysokości 4000 obr./min. Motor ani trochę nie protestuje przed wkręcaniem go na wysokie obroty. Podjazdy pod spore górki także nie są męczące - to zasługa generowanych 200 Nm momentu obrotowego, osiąganych już przy 1500 obr/min.
>>> Fiat Qubo 1.3 MultiJet - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze i wyposażenie <<<
Qubo nie został zaprojektowany z myślą o dużych przyspieszeniach, ale w połączeniu z 95-konnym MultiJetem nie jest wcale wolnym autem. Taka moc wystarcza do sprawnego i dość dynamicznego przemieszczania się zarówno z rodziną na pokładzie, czy przewożonym towarem. Według katalogu pierwsza setka na liczniku z dwójką dorosłych osób i niedużym bagażem na pokładzie, osiągana jest w 12,2 sekundy. Maksymalna prędkość wynosi natomiast 170 km/h. Jeżdżąc Qubo w pojedynkę można mieć więc wrażenie jeszcze lepszej dynamiki, ale podsumowując ogólne możliwości, autku najlepiej wychodzi niespiesznie przemieszczanie się z punktu A do punktu B.
Fiat Qubo 1.3 MultiJet - SPALANIE
Zbiornik paliwa pojazdu ma pojemność 45 litrów. Według danych producenta testowany diesel 1.3 MultiJet 16V o mocy 95 KM, w połączeniu z manualną 5-biegową skrzynią, oraz z oponami w rozmiarze 185/65 R15 spala: 4,9 litra/100km w cyklu miejskim, na trasie zadowala się dawką 3,6 litra/100km, a w cyklu mieszanym ma spalać 4,1 litra/100km.
Łatwo wywnioskować, że dane dotyczące spalania są osiągane w warunkach laboratoryjnych, dlatego będą różnić się od rzeczywistych. Podczas testu SuperAuto24.pl, sprawdziliśmy faktyczne zapotrzebowania na paliwo. Według próby spalanie naszego zielonego Fiata, było większe. Poruszając się oszczędnie w trasie bez obciążenia, starając się nie przekraczać 100km/h, Qubo spaliło 4,2 litra/100km. Przy normalnej jeździe z wyprzedzeniami, apetyt na ON wzrastał i oscylował w granicach 4,8/5 l/100km. Przy jeździe wyłącznie w mieście, spalanie wynosiło 6,7 l/100km. Cykl jazdy mieszanej generował zużycie ropy na poziomie 5,5 litra/100km.
Informacje na temat spalania auta, jak to bywa we Fiatach, zdobywamy używając poręcznego przycisku na zakończeniu manetki sterowania wycieraczkami. Dane wyświetlają się na ekranie seryjnie montowanego komputera pokładowego, wkomponowanego między zegary. Wlew paliwa podobnie jak w konkurencyjnych autkach klasy B, nie jest automatycznie ryglowany - by dostać się do niego pod dystrybutorem, trzeba zwyczajnie użyć kluczyka.
Fiat Qubo 1.3 MultiJet - DANE TECHNICZNE
SILNIK | R4 16V |
Paliwo | Diesel |
Pojemność | 1248 cm3 |
Moc maksymalna | 70 kW/95 KM/4000 obr./min |
Maks mom. obrotowy | 200 Nm/1500 obr./min |
Prędkość maksymalna |
170 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 12,2 s |
Skrzynia biegów | ręczna/5 |
Napęd | przedni |
Zbiornik paliwa | 45 l |
Masa własna | 1275 kg |
Opony | 185/65 R15 |
Emisja CO2 | 107 g/km |
Bagażnik/po złożeniu |
330 l/2500 l |
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3
W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego Qubo. Jak skomponowano zawieszenie auta? Co myślimy o układzie jezdnym, zwrotności oraz prowadzeniu włoskiego wozu w kształcie pudełka? Jakie zastosowano hamulce? O tym już w 3. odcinku dziennika testu Fiata Qubo w wersji Trekking na SuperAuto24.pl.