Fiat Qubo - UKŁAD JEZDNY
Osobowy kiosk na kółkach dzielący płytę podłogową z Fiatem Punto, zbudowano na dość prostym zawieszeniu. Konstrukcja w razie usterek nie pochłonie dużych nakładów finansowych na naprawę. Z przodu na ramie pomocniczej pracuje niezależny układ typu McPherson z wahaczami trójkątnymi. Z tyłu postawiono na tradycyjną belkę zespoloną z amortyzatorami i sprężynami zamontowanymi oddzielnie, co bardzo ułatwia ewentualną wymianę któregoś z elementów.
Uwagę zwraca bezpośredni układ kierowniczy. W przeciwieństwie do Punto, w Qubo zastosowano tradycyjny, hydrauliczny układ wspomagania, a nie elektryczny Dualdrive. Nie mamy więc na pokładzie przycisku CITY podbijającego moc wspomagania. Układowi brakuje nieco precyzji, ale dość dobrze odczuwalne jest to, co się dzieje z kołami w trakcie jazdy. Kolumna kierownicza posiada regulacją w dwóch płaszczyznach (w najtańszej wersji FRESH dopłata 350 zł), tak by kierowca mógł przybrać odpowiednią pozycję za sterem. Qubo mimo iż wygląda na duże, wbrew pozorom nieźle radzi sobie z manewrami i cofaniem. Dzięki średnicy zawracania wynoszącej 10,55 metra jest zwinne niemal jak osobówka.
>>> Fiat Qubo 1.3 MultiJet - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<
Włoski kombivan to kolejny samochód spod znaku Fiata, którego zawieszenie zostało skonstruowane z myślą o gorszych drogach. Mocny punkt to charakterystyka uniwersalnie zestrojonego zawieszenia. Qubo dzięki sprężystości układu zapewnia komfortowe warunki podróżowania. Kierowca bardzo szybko przyzwyczaja się do charakterystyki resorowania. Zawieszenie pracuje cicho i dobrze tłumi pojedyncze nierówności. Szumy pracy elementów starają się nie przedostawać do wnętrza pojazdu. Wąskie opony w rozmiarze 185/65 R15 dzielnie pokonują koleiny na drodze oraz dziury. Qubo momentami cechuje się łagodnym bujaniem, a zachowanie na drodze i łukach jest pewne dzięki czuwającemu systemowi ESP. Wóz w zakrętach prowadzi się neutralne i nie ma problemów z bocznymi przechyłami, o ile nie przesadzamy z prędkością. Trzeba pamiętać, że to auto użytkowe nie mające nic wspólnego ze sportem. Miękkie zawieszenie i wysoko postawione nad ziemią nadwozie zwyczajnie nie pozwalają na szarżowanie.
>>> Fiat Qubo 1.3 MultiJet - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<
Testowany przez redakcję SuperAuto24.pl model TREKKING posiadał podwyższone o 10 mm zawieszenie, w stosunku do innych modeli Qubo. Takie rozwiązanie wpływa na zwiększony prześwit. Krawężniki to żaden problem, a po zjechaniu na nieutwardzone drogi autko łatwiej pokonuje napotykane przeszkody i wyboje. Aby nie dochodziło do uślizgu tylnych kół, Fiat w modelu TREKKING oferuje funkcję Traction+. System ten dba o terenowy charakter. To działająca na bazie ESP inteligentna blokada mechanizmu różnicowego, wspomagająca jazdę po złych nawierzchniach. Nie zastąpi ona jednak napędu 4x4.
Fiat Qubo - HAMULCE
Układ hamulcowy nie we wszystkich Fiatach Qubo jest identyczny. Podstawowo z przodu znajdują się tarcze wentylowane o średnicy 257 mm. W wersjach z jednostkami 1.3 MultiJet 95 KM, tarcze mają zwiększoną średnicę 284 mm. Na tylnej osi we wszystkich wersjach znajdują się hamulce bębnowe. W benzynowym silniku średnica bębnów wynosi 203 mm, a modelach z motorami wysokoprężnymi 228 mm. Droga hamowania to chyba najgorsza cecha "wesołego pudełka". Z przeprowadzanych testów wynika, że Qubo do wyhamowania z prędkości 100km/h potrzebuje aż 43 metry.
>>> Fiat Qubo 1.3 MultiJet - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze i wyposażenie <<<
Podstawowe układy poprawiające panowanie nad pojazdem w każdej wersji Qubo to: ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania) wraz z EBD (system rozdziału siły hamowania kół skracający drogę hamowani) i hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego. Najbogatsze modele TREKKING mają jeszcze system Traction + (kontrola napędu zwiększająca przyczepność pojazdu na trudnych i śliskich nawierzchniach).
Pakiet powiększający gwarancję jeszcze wyższego bezpieczeństwo prowadzenia kosztuje 2 000 zł. W jego skład wchodzą: ESP (elektroniczna stabilizacja toru jazdy), ASR (układ antypoślizgowy kół podczas przyspieszania), HBA (hydrauliczny system wspomagania nagłego hamowania), MSR (System przeciwdziałający poślizgowi kół napędowych w czasie hamowania silnikiem) wraz z Hill Holder - układem, który ułatwia kierowcy ruszanie pod górę.
WIDEO - zobacz z bliska Fiata Qubo:
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4
W czwartym odcinku znajdzie się opis wnętrza wielofunkcyjnego kombivana. Jak prezentuje się deska rozdzielcza Qubo? Jakie przyrządy znalazły się w panelu środkowym? Co oferuje klientowi auto w podstawowej wersji oraz jakie dodatki przewiduje? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik? O tym w 4. odcinku dziennika testu Fiata Qubo na SuperAuto24.pl.