Fiat Sedici MY 2012 - BEZPIECZEŃSTWO
Mocna i sztywna konstrukcja nadwozia w połączeniu z aktywnymi systemami bezpieczeństwa czynnego chronią podróżujących przed niespodziewanymi zdarzeniami. Przednie i tylne strefy kontrolowanego zgniotu w sposób progresywny pochłaniają energię zderzenia, natomiast struktura ramowa rozprowadza ją z dala od pasażerów. Kabinę dodatkowo wzmocniona belkami ochronnymi w drzwiach bocznych, odpowiednio ukształtowanymi podłużnicami oraz wzmocnieniami słupków bocznych. Fiat Sedici, będący bratem bliźniakiem Suzuki SX4, w testach zderzeniowych organizacji Euro NCAP został oceniony w 2006 roku na 4 gwiazdki bezpieczeństwa. Do tego zdobył 3 na 4 gwiazdki za ochronę pieszych i 3 na 5 gwiazdek za ochronę dzieci.
>>> Fiat Sedici 2.0 MultiJet 4x4 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary małego SUV-a <<<
Maksymalnie na pokładzie znaleźć się może 6 poduszek powietrznych. Podstawowo montowane są 4 airbagi: kierowcy i pasażera z przodu oraz boczne chroniące tułowia. Kurtyny powietrzne chroniące głowy podróżnych w obu przedziałach znajdują się seryjnie w najbogatszym modelu EMOTION (w wariantach FRESH i DYNAMIC pakiet zawierający kurtyny wraz z systemem ESP wymaga dopłaty 2 500 zł). Wszystkie pasy bezpieczeństwa są trzypunktowe, a z przodu mają dodatkowo ograniczniki napięcia. Sygnalizacja niezapięcia pasów - dźwiękowa i świetlna - dotyczy tylko przedniego przedziału. Na zegarach jest jeszcze kontrolka informująca o niezamkniętych drzwiach. W dbałości o najmłodszych, tylną kanapę wyposażono w system ISOFIX do mocowania dwóch fotelików dziecięcych na skrajnych miejscach, z trzecim górnym mocowaniem zapobiegającym wychylaniu fotelika.
>>> Fiat Sedici 2.0 MultiJet 4x4 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<
Aby zapewnić większą kontrolę nad pojazdem, podstawowo montowane są w aucie układy poprawiające prowadzenie. W skład tego zestawu wchodzi: ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania) wraz z EBD (system rozdziału siły hamowania kół (w przypadku napędu 4x4 wszystkich 4 kół) skracający drogę hamowani) oraz BAS (system wspomagania nagłego hamowania). Za dopłatą 2 000 zł est jeszcze na liście opcji ESP (elektroniczna stabilizacja toru jazdy aktywująca się z warunkach krytycznych). ESP jest też sprzężony z elektronicznie sterowanym aktywnym dyferencjałem w wersjach z napędem na 4x4.
film z CRASH TESTu Euro NCAP
ZABEZPIECZENIA
Centralny zamek sterowany kluczykiem pilotem jest standardem wyposażenia, tak samo jak immobiliser stanowiący zabezpieczenie przed kradzieżą. W żadnej z wersji nie ma natomiast alarmu samochodowego. Podstawą jest automatyczne ryglowanie drzwi oraz blokada otwierania tylnych okien, jeżeli są elektryczne. System dostępu do samochodu Easy Go, który wykrywa kluczyk i nie wymaga wkładania kluczyka do stacyjki (klucz jest wykrywany elektronicznie i pozostaje w kieszeni) to opcja wyceniona na 1 200 zł. Takich bajerów jak czujniki parkowania, kamera cofania, czy czujników zmierzchu lub deszczu nie ma liście opcji w ogóle.
Fiat Sedici - OŚWIETLENIE
Przednie lampy to prosta konstrukcja bez świateł do jazdy dziennej. Posiadają jedynie seryjną manualną regulację ustawienia wysokości z kabiny, ale co najważniejsze, wystarczająco dobrze oświetlają drogę po zmroku. Okrągłe przednie światła przeciwmgielne usytuowane w zderzaku są montowane w każdej wersji wyposażenia.
>>> Fiat Sedici 2.0 MultiJet 4x4 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<
Tylne lampy zespolone posiadają całkowicie czerwone klosze. Podobnie jak w przednich reflektorach, nie ma w nich nic nadzwyczajnego. Trzecie światło stopu tylnej klapy jest seryjne, tak samo jak boczne kierunkowskazy, które w modelu na 2012 rok, powędrowały z błotników na lusterka.
GWARANCJA
Fiat Sedici przy zakupie w salonie posiada 2-letnią gwarancję, z możliwością przedłużenia gwarancji na 3 rok eksploatacji do łącznego limitu przebiegu 100 000 kilometrów, liczonego od daty sprzedaży samochodu. Wymogiem zachowania gwarancji są okresowe przeglądy co 15 000 km. W całym okresie ważności tej gwarancji, klient otrzymuje usługę ASSISTANCE 24h, ważną na terenie całej Europy.
>>> Fiat Sedici 2.0 MultiJet 4x4 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<
Nadwozie samochodu objęte jest gwarancją na produkcyjne wady lakiernicze ujawnione w okresie 3 lat od daty sprzedaży. Elementy strukturalne nadwozia oraz elementy ruchome: drzwi, pokrywa maski, klapa bagażnika, objęte są 8-letnią gwarancją na perforację spowodowaną korozją.
Fiat Sedici MY 2012 - CENA
Auto w polskich salonach dostępne jest w trzech wersjach wyposażenia. Najtańszy Fiat Sedici kosztuje 51 900 zł z podstawowego poziomu FRESH z silnikiem 1.6 16V 120 KM i napędem 4x2.
Opisywany testowany przez redakcję SuperAuto24.pl Fiat Sedici, to wersja wyposażenia EMOTION, z silnikiem Diesla 2.0 MultiJet 135 KM 4x4. Koszt takiego auta w polskim cenniku wynosi 79 000 zł.
silnik/wersja | FRESH promocja rocznik 2012 |
DYNAMIC promocja rocznik 2012 |
EMOTION promocja rocznik 2012 |
1.6 16V 120 KM 4x2 | 51 900 zł 47 000 zł |
- | 59 900 zł 56 000 zł |
1.6 16V 120 KM 4x4 | - | 60 900 zł 57 000 zł |
68 900 zł 62 000 zł |
2.0 MultiJet 135 KM 4x4 | - | 74 000 zł |
79 000 zł |
.
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 6
W szóstym odcinku dziennika testu SuperAuto24.pl zaprezentujemy podsumowanie Fiata Sedici.