Ford Focus III kombi - UKŁAD JEZDNY
Ford przyzwyczaił swoich klientów do rewelacyjnych zawieszeń i wypracował sobie przez lata świetną opinię na temat prowadzenia się swoich aut. Inaczej nie może być też z nowym Focusem. Konstrukcję nadwozia trzeciej generacji wozu wzmocniono i usztywniono w porównaniu z poprzednim modelem o 15 procent, stosując większą liczbę elementów ze stali o podwyższonej wytrzymałości. W układzie jezdnym nie nastąpiły zbyt znaczne zmiany. Zawieszenie opiera się na sprawdzonym schemacie budowy "dwójki", z wprowadzonymi lekkimi modyfikacjami. Z przodu wykorzystano ramę pomocniczą z kolumnami typu McPherson z wahaczami i stabilizatorem poprzecznym przechyłów. Z tyłu postawiono na niezależne wielowahaczowe zawieszenie z płaskim elementem ustalającym o nazwie Control Blade. Takie rozwiązania znacznie wpływają na dobre właściwości jezdne.
>>> Ford Focus III kombi 1.6 EcoBoost - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<
Focus kombi pod względem prowadzenia nie bez powodu jest uznawany za lidera w swoim segmencie C. Auto jest naprawdę zwinne i precyzyjne, co przekłada się nawet na trochę sportowe wrażenia. Powiększony do rozmiarów kombi wóz jest nadzwyczaj posłusznym kompanem podróży, który słucha się każdego polecenia kierowcy, a to w przypadku przedłużonych kompaktów nie jest wcale takie oczywiste. Można się o tym przekonać już na pierwszym ciaśniejszym łuku drogi, bo Ford mimo znacznych obciążeń sunie tak po szynach. Wspomagane elektroniką właściwości trakcyjne są świetne, tak samo jak poczucie stabilności nadwozia i tego co dzieje się z kołami. Elektryczne wspomaganie kierownicy (EPAS), które nie jest zbyt inwazyjnie zestrojone zapewnia precyzję manewrowania. Duże znaczenie na przyczepność i zwrotność w momencie pokonywania zakrętów wywiera seryjny układ stabilności, który stale reguluje rozdział momentu obrotowego, przekazywanego na poszczególne koła przednie.
>>> Ford Focus III kombi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<
Poza wysokimi parametrami trakcyjnymi Focus oferuje też dobry komfort podróżowania. Resorowanie wprawnie wychwytuje nierówności i bezproblemowo radzi sobie z kiepskimi nawierzchniami. Przejazdy przez garby, tory kolejowe, czy śpiących policjantów są delikatnie bardziej słyszalne, jak w odmianie 5-drzwiowej. Takie głuche dźwięki nie dają się jednak jakoś we znaki, bo podwozie wystarczająco wygłuszono. Nawet duży rozmiar kół nie pogarsza komfortu - testowany model wyposażony w 17-calowe alufelgi obute w opony 215/50 R17, okazał się świetnym zestawem łączącym wygodę z dobrą przyczepnością i wrażeniami estetycznymi. Na wszystkie pozytywne odczucia z jazdy opisane powyżej, z pewnością wpłynęło zawieszenie o sportowej charakterystyce, będące fabrycznym elementem odmiany TREND SPORT, którą mieliśmy przyjemność jeździć.
Ford Focus III kombi - HAMULCE
Układ hamulcowy zawiera wentylowane tarcze na przedniej osi i lite z tyłu. W przypadku hamowania awaryjnego czteroobwodowy ABS wspierany elektronicznym podziałem siły hamowania (EBD), mierzy nacisk na pedale hamulca i samoczynnie zwiększa siłę hamowania, stosownie do potrzeb. Podstawowo hamulce mają jeszcze wsparcie EBA (system wspomagania awaryjnego hamowania). Do tego w przypadku gwałtownego wciśnięcia pedału hamulca w podłogę, auto ostrzega innych kierowców automatyką świateł awaryjnych. Cały ten zestaw jest przygotowany na pełną gotowość i szybko radzi sobie z zatrzymaniem pojazdu.
>>> Ford Focus III kombi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, wyposażenie i bagażnik <<<
Ford w dbałości o bezpieczeństwo i wyśmienite prowadzenie montuje we wszystkich Focusach zaawansowane systemy. Kierowca podstawowo otrzymuje następujący pakiet wspomagającej elektroniki: ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania) z EBD (inteligentny system rozdziału siły hamowania kół skracający drogę hamowania), ESP (elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy) i TA (układ kontroli trakcji). Opcją jest natomiast ACS (system zapobiegający kolizjom przy małych prędkościach), który w wersjach TREND i TREND SPORT kosztuje 1 600 zł, a w TITANIUM za 800 zł. DDS (układ monitorowania ciśnienia w ogumieniu) to wydatek 200 zł.
>>> Ford Focus III kombi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4
W czwartym odcinku znajdzie się test wnętrza Focusa w wersji wyposażenia TREND SPORT. Jak prezentuje się deska rozdzielcza samochodu? Jakie przyrządy znalazły się w panelu środkowym? Co myślimy o materiałach wykończeniowych? Jakie dodatki przewiduje producent w bogatszych opcjach? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik kompaktowego kombi? O tym w 4. odcinku dziennika testu Focusa III na SuperAuto24.pl.
WIDEO - tak prezentuje się Ford Focus III kombi: