Ford Focus III kombi - WNĘTRZE
Przed opisem niecodziennego wnętrza trzeba zaznaczyć, że w salonach najnowszy Focus kombi jest oferowany w pięciu odróżniających się od siebie wariantach wyposażenia: AMBIENTE START, AMBIENTE, TREND, TREND SPORT i TITANIUM. Jest jeszcze topowa sportowa odmiana ST, ale tak znacznie odróżnia się od pozostałych, że nie bierzemy jej pod uwagę. Test SuperAuto24.pl został przeprowadzony na pojeździe w wersji TREND SPORT z kilkoma opcjami dołożonymi z cennika.
Nowatorski projekt kokpitu to totalna odmiana w stosunku do tego, co było oferowane u poprzednika. Deska rozdzielcza mająca wiele wspólnego ze wzornictwem zademonstrowanej wcześniej ciekawej Fiesty, prezentuje się bardzo futurystycznie. Taką drogą "w kosmos" podążają dziś również m.in. Kia czy Hyundai. Detale są przeciwieństwem tego co pamiętamy z poprzedniej generacji Focusa - tutaj nic nie wygląda pospolicie, bo kształty nabrały dynamicznych linii. Charakterystycznymi akcentami auta są pionowo ustawione dysze nadmuchów, ciekawa oprawa zespołu wskaźników, czy główny segment radioodtwarzacza z dużą ilością klawiszy. Materiały, z których wszystkie te elementy zostały wykonane są dobrej jakości. Całą deskę pokryto miękkim, uginającym się pod palcami tworzywem. W bazowym AMBIENTE czy kolejnym TREND kabina jest trochę ponura ze względu na panujące w niej szarości, ale w następnych poziomach panele okraszono już akcentami utrzymanymi w srebrnych tonacjach. Tu i ówdzie pojawiają pseudo aluminiowe wstawki. Ford posiada w swojej ofercie kilka różnych pakietów stylizacyjnych wnętrza, w bardzo szerokim przedziale cenowym.
>>> Ford Focus III kombi 1.6 EcoBoost - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<
Dwa dostępne typy tunelu środkowego odróżniają się od siebie ustawieniem schowków oraz dźwignią hamulca ręcznego. W wersjach TREND, TREND SPORT i TITANIUM "ręczny" został przybliżony pod prawą dłoń kierowcy, a jego kształt ciekawie układa się w literę "Z". Szałowym dodatkiem na liście opcji okazuje się wycenione na 700 zł oświetlenie wnętrza diodami LED z funkcją nastrojowego klimatu. Poza białymi lampkami do czytania w podsufitce, designerzy wpasowali diody we wnęki klamek, półki w drzwiach, schowek w tunelu oraz w panel na podsufitce. Do wyboru jest 7 różnych kolorów podświetlenia i regulacja natężenia mocy światła.
Nowych kształtów nabrała gruba czteroramienna kierownica ustawiona prawie pionowo. Jest nieźle wyprofilowana, miękka w dotyku i świetnie układa się w dłoni. Wykończenia skórą i sterowania komputerem pokładowym oraz radioodtwarzaczem nie ma seryjnie w odmianach AMBIENTE START i AMBIENTE. W topowych Focusach wyposażonych w szereg nowoczesnych systemów, charakterystyczny jest rozbudowany poziom sterowania w kole kierownicy (około 20 przycisków).
Obsługa podstawowych funkcji po bliższym zapoznaniu nie sprawi nikomu problemu. Większość klawiszy jest usytuowana tam gdzie trzeba, ale by intuicyjnie się nimi posługiwać, trzeba najpierw zapamiętać ich rozmieszczenie. Nie ma co się przyczepić do zegarów i ich czytelności. Tablica wskaźników obudowana ciekawą futurystyczną oprawą, została z góry okryta ładnym daszkiem. Po lewej jest tradycyjny analogowy obrotomierz, a po prawej prędkościomierz. Na środku od góry znalazł się cyfrowy wyświetlacz komputera, a niżej wskaźniki stanu paliwa i temperatury wody. Wskazówki mają kolor niebieski, a cyfry tarcz zostały podświetlone białym światłem. Wszystkie inne przełączniki i elektroniczne wyświetlacze dostały jasną niebieską barwę.
>>> Ford Focus III kombi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<
Sterowanie wentylacją różni się w zależności od wyposażenia. W Focusie znajdują się albo trzy poręczne pokrętła do manualnej obsługi, albo automatyczny zestaw dwustrefowy z wyświetlaczem. Niestety w najtańszych odmianach AMBIENTE START i AMBIENTE nie uświadczymy klimatyzacji - za manualną trzeba zapłacić 4 500 zł. Dwustrefowy automat w TREND i TREND SPORT kosztuje 2 500 zł, a seryjnie występuje tylko w TITANIUM. Elektryczne szyby przednie z elektryką regulacji lusterek są seryjne. Za elektrykę szyb tylnych trzeba dopłacić 450 zł (seria w TTANIUM). Podgrzewanie lusterek znajduje się w TREND, TREND SPORT i TITANIUM. Podgrzewaną przednią szybę z podgrzewanymi dyszami spryskiwaczy wyceniono na 800 zł (seria w TITANIUM), natomiast tempomat to wydatek 700 zł (seria w TITANIUM, lub dopłata 3 700 zł za inteligentny tempomat ACC z system wczesnego ostrzegania.
WIDEO - zobacz wnętrze Forda Focusa kombi :
KOMFORT i PRZESTRONNOŚĆ
Duże drzwi pozwalają na wygodne wsiadanie tak samo do przedniego jak i tylnego przedziału. Jeżeli nie chcemy się martwić o obdarte na parkingu krawędzie drzwi, to za cenę 250 zł można mieć w Focusie gumowe osłony, które automatycznie wysuwają się po otwarciu drzwi. Warto zainwestować w ten patent bo jest genialny.
Choć mocno narysowana deska rozdzielcza o wielu wyobleniach początkowo wcale nie dodaje wnętrzu wrażenia przestronności, to miejsca w przedniej części Focusa jest tak naprawdę pod dostatkiem. Po usadowieniu się za sterem kierowca może wygodnie rozsiąść się w obszernym fotelu regulowanym w trzech kierunkach. Pozytywne odczucia dostarcza świetnie wyprofilowana kierownica o dużym zakresie regulacji w dwóch płaszczyznach, jak również leżące w bezpośrednim sąsiedztwie dłoni dźwignie zmiany biegów oraz hamulca ręcznego. Podstawowo auto posiada komfortowy typ foteli, a w odmianach TREND SPORT i TITANIUM oferuje bardziej sportowy rodzaj z lepszym trzymaniem bocznym. Właśnie w takich siedziskach mieliśmy okazję podróżować - faktycznie było wygodnie a ciało miało dobre podparcie. Nawet dobranie niskiej pozycji przychodziło z łatwością. Elektryczna regulacja kosztuje 1 200 zł, a podgrzewanie z wyborem temperatury 900 zł.
>>> Ford Focus III kombi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<
Przestronność w drugim rzędzie siedzeń to chyba najsłabszy punkt Focusa, bo jak na samochód typu kombi, jest jej trochę mało. Rywale z segmentu C często oferują dużo więcej. W tylnym przedziale siądą tak naprawdę dwie dorosłe osoby. O ile nie przekraczają 1.90 metra wzrostu, to ze spokojem pojadą w dłuższą trasę. Kanapa jest wygodna, ale przy trzech osobach narzekania na ograniczony plac dla nóg i barków będą murowane. Fotele w zależności od wersji mogą być wykończone połączeniem tkaniny i skóry, oraz za dopłatą całościowo ze skórzanej tapicerki. Dodatkowe otwierane okno dachowe potęgujące poczucie przestronności to koszt 2 900 zł.
kolorystyczne wersje tapicerki
Ford Focus III kombi - MULTIMEDIA
Tylko w bazowej odmianie AMBIENTE START nie znajdziemy fabrycznie zabudowanego radioodtwarzacza CD/MP3 z 6 głośnikami, wyświetlaczem wielofunkcyjnym 3,5" i portem USB w schowku (dopłata 1 600 zł). Zdalne sterowania radiem z kierownicy zaczyna się podstawowo od modelu TREND. Ten sam zestaw wzbogacony dodatkowo o łączność Bluetooth, rozbudowaną funkcję sterownia głosem, gniazdo AUX-IN i sterowanie z kierownicy kosztuje w wersji AMBIENTE 2 100 zł, a w TREND i TREND SPORT 1 200 zł. Według naszej opinii zestaw ten bardzo przyzwoicie gra i jest wystarczający, bo mieliśmy okazję przetestować go w innym Focusie.
>>> Ford Focus III kombi 1.6 EcoBoost - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<
Jeżeli ktoś rozmawia dużo przez telefon komórkowy podczas jazdy i jest przy tym audiofilem, to następny multimedialny poziom stanowi markowy zestaw SONY. Prezentuje się on bardziej ekskluzywnie, lepiej gra i posiada więcej bajerów. Fani smartfonów z pewnością będą bardziej z niego zadowoleni, szczególnie gdy dodatkowo lubią posługiwać się komendami głosowymi, które system rozpoznaje. W jego skład wchodzi: odtwarzacz CD/MP3 z kolorowym wyświetlaczem 4,2", 9 głośników, zestaw głośnomówiący Bluetooth z rozbudowaną funkcję sterownia głosem, gniazdo USB/AUX-IN i sterowanie z koła kierownicy. Fabrycznie ten zestaw jest montowany w najbogatszym TITANIUM, a w TREND i TREND SPORT kosztuje 2 500 zł. Ten sam zestaw z nagłośnieniem klasy premium, czyli dodatkowym 10 subwooferem w miejscu koła zapasowego, to koszt 3 000 zł w TREND i TREND SPORT, a w modelu TITANIUM cena wynosi 1 000 z.
Wysokiej klasy zestaw SONY o którym mowa wyżej, doposażony w system nawigacji satelitarnej z kolorowym wyświetlaczem 5", kamerę parkowania tyłem i kartę SD z mapami Europy, wyceniono w TREND SPORT na sumę 7 000 zł (8 000 zł z subwooferem) i w TITANIUM na niższą kwotę 5 000 zł (6 000 zł z subwooferem). Prostszy system nawigacji satelitarnej oparty na podstawowym radioodtwarzaczu to koszt 3 900 zł w TREND i TREND SPORT oraz 1 900 zł w TITANIUM.
odmiany deski rozdzielczej i radioodtwarzacza
Ford Focus III kombi - SCHOWKI
W dzisiejszych czasach wszelkie kieszenie i schowki w kabinie są pożądanymi elementami wyposażenia. We wnętrzu Focusa liczba skrytek jest raczej przeciętna, ale da się w nim utrzymać porządek. Największym schowkiem jest ten umiejscowiony w desce rozdzielczej przy kolanach pasażera, posiadający lampkę podświetlającą. Tunel środkowy został tak ukształtowany, że pod panelem sterowania nie znajdziemy tradycyjnej półki na szpargały. Bazowa wersja AMBIENTE START w centralnym miejscu konsoli zamiast radia ma schowek.
W Fordzie są dwie różne wersje tuneli - w pierwszej (AMBIENTE START i AMBIENTE) obok lewarka zmiany biegów wygospodarowano wąską przegródkę, po środku gniazdo 12V i dwa otwory na napoje, a na końcu głęboką półkę. Druga wersja (TREND, TREND SPORT, TITANIUM) zamiast przegródki obok lewarka dysponuje nowatorską sportową dźwignią hamulca ręcznego, nieco inaczej umiejscowionymi otworami na kubki z gniazdem 12V, a na końcu tunelu ma podłokietnik ze schowkiem i wewnętrzną przegródką na płyty.
Po stronie kierowcy tuż pod pokrętłem włącznika świateł wpasowano szufladkę wysuwająca się z deski rozdzielczej. Skrytka na okulary umieszczona w podsufitce jest seryjna. Pakiet dla palących (przenośna popielniczka i zapalniczka) można mieć za cenę 40 zł. Boczki drzwi z przodu dostały obszerne wyżłobienia, a tapicerki drzwi z tyłu półki mniejsze o połowę. Świetnym rozwiązaniem są wyżłobione w plastikach przy kanapie otwory - jest ich po dwa na każdą stronę, i można w nich postawić kubki lub przewozić nie duże przedmioty. Oparcia foteli dostały kieszenie. Na zakończeniu tunelu środkowego jest gniazdo 12V do użytku pasażerów. Daszki przeciwsłoneczne mają seryjnie lusterka, ale brak im dodatkowych lampek.
Ford Focus III kombi - BAGAŻNIK
Jeżeli się przypatrzyć konkurencji, to kufer Focusa kombi przegrywa starcie w walce na objętość. Bagażnik może dysponować różnym litrażem w zależności od tego, czy posiada koło dojazdowe pod podłogą, ale nawet w bardziej pojemnej konfiguracji przestrzeni i tak daleko do rekordowej. Wersja z zestawem naprawczym oferuje 490 litrów, a odmiana z kołem dojazdowym posiada 476 l. Dla porównania podajemy pojemności rywali: Chevrolet Cruze Kombi - 500 l, Opel Astra Sports Tourer - 500 l, Renault Megane Grandtour - 524 l, Volkswagen Golf Variant - 505 l, Peugeot 308 SW - 573 l, Kia Ceed SW - 528 l, Hyundai i30 Wagon - 528 l, a rekordzistką jest Skoda Octavia oferująca 600-litrowy kufer.
Powodem mniejszego na tle rywali kufra są płaskie obudówki ścianek nadkoli, przez co wnętrze przedstawia się jak prostokątny otwór załadunkowy. Duży plus to płaska podłoga nawet po położeniu oparć kanapy, dzięki czemu przestrzeń wzrasta do 1516 l. Składanie nie jest takie proste, bo najpierw podnosi się siedziska, a dopiero potem kładzie dzielone seryjnie w formacie 60/40 oparcia. Roleta łatwo się z zsuwa, a w razie potrzeby ekspresowo wyjmuje. Miłym dodatkiem na liście opcji jest składana dwustronna (welur/guma) mata za kwotę 250 zł, zabezpieczającą wnętrze przez zabrudzeniami. Fabrycznie mamy wewnątrz kufra dwie lampki doświetlające, gniazdo 12V i dwie otwierane skrytki w ściankach. Do zamykania klapy przydają się specjalne uchwyty chroniące ręce przed pobrudzeniem. Zestaw naprawczy kół jest fabrycznym wyposażeniem. Za "dojazdówkę" trzeba dopłacić 300 zł.
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 5
W piątym odcinku skupimy się na bezpieczeństwie kompaktowego Forda kombi oraz jego cenach. Ile kosztuje najtańszy model? Jakie przewidziano zabezpieczenia i systemy wspomagające? Jakie zastosowano w aucie rozwiązania dbające o bezpieczeństwo podróżujących? O tym w 5. odcinku dziennika testu Focusa kombi trzeciej generacji na SuperAuto24.pl.