Ford Focus III kombi - BEZPIECZEŃSTWO
Trzecia generacja Focusa oferuje podstawowo 6 poduszek powietrznych (airbagi kierowcy i pasażera, boczne poduszki chroniące głowy i klatki piersiowe oraz kurtyny powietrzne rozciągające się wzdłuż linii okien. W aucie zastosowano trzypunktowe, bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa. Dla przednich foteli pasy dodatkowo mają napinacze pirotechniczne z ograniczeniem siły napięcia. Czujniki z sygnalizacją niezapiętych pasów, przypominającą brzęczkiem o ich zapięciu, zastosowano na przednich fotelach kierowcy i pasażera. Siedzenia tylnej kanapy wyposażono w trzy seryjne zagłówki o regulowanej wysokości oraz system ISOFIX do mocowania fotelików dziecięcych. Auto sygnalizuje także dźwiękiem oraz obrazkiem na wyświetlaczu komputera pozostawienie niezamkniętych drzwi.
>>> Ford Focus III kombi 1.6 EcoBoost - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<
Ford w dbałości o bezpieczeństwo i wyśmienite prowadzenie montuje we wszystkich Focusach zaawansowane systemy. Kierowca podstawowo otrzymuje następujący pakiet wspomagającej elektroniki: ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania) z EBD (inteligentny system rozdziału siły hamowania kół skracający drogę hamowania), ESP (elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy), TA (układ kontroli trakcji) i EBA (system wspomagania awaryjnego hamowania). Opcją jest natomiast ACS (system zapobiegający kolizjom przy małych prędkościach), który w wersjach TREND i TREND SPORT kosztuje 1 600 zł, a w TITANIUM 800 zł. DDS (układ monitorowania ciśnienia w ogumieniu) to wydatek 200 zł.
ZABEZPIECZENIA i CZUJNIKI
Każdy Focus podstawowo ma montowany fabryczny centralny zamek sterowany pilotem oraz przycisk automatycznego ryglowania drzwi wewnątrz kabiny. Autoalarm obwodowy i pojemnościowy to pozycja w katalogu opcji za cenę 1 650 zł. Do najbogatszej wersji TITANIUM można dokupić za kwotę 2 900 zł system centralnego zamka z elektrycznym kluczykiem Ford KeyFree (potoczny inteligentny kluczyk, zwalniający zamki auta po zbliżeniu się do drzwi), z przyciskiem rozrusznika Ford Power.
Standardowo w Focusie nie znajdziemy żadnych czujników. Jeżeli pożądamy bajerów ułatwiających jazdę, trzeba zajrzeć do listy opcji dodatkowych. Radary parkowania z tyłu to koszt 1 100 zł, lub element jednego z pakietów. Czujniki parkowania w obu zderzakach to wyższy koszt 1 800 zł. System BLIS (monitorowanie martwego pola widzenia w lusterkach, w skład którego wchodzą elektrycznie składane i podgrzewane lusterka z lampkami oświetlającymi podłoże oraz elektrycznie sterowane szyby tylnych drzwi - koszt 2 500 zł. Testowy egzemplarz był wyposażony właśnie w takie ustrojstwo, które nie do końca działało tak, jakby się tego oczekiwało. W dzień system działał bez zarzutu i lampki zamocowane w lusterkach zawsze prawidłowo informowały o pojeździe znajdującym się w martwym polu, ale nocą pomarańczowa dioda potrafiła się zapalać nawet gdy obok auta nic nie było.
>>> Ford Focus III kombi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<
Najdroższą pozycją wycenioną na 3 400 zł jest bogaty pakiet czujników (taki elektroniczny anioł stróż) zawierający: LKA (system wspomagający utrzymanie pojazdu na pasie ruchu, który rozpoznaje znaki drogowe i monitoruje koncentrację kierowcy), automatyczną zmianę świateł z drogowych na mijania, podgrzewaną przednią szybę, przednie światła przeciwmgielne, wycieraczki z czujnikiem deszczu i fotochromatyczne lusterko wsteczne. Funkcja monitorowania zmęczenia kierowcy daje sygnał o konieczności zrobienia postoju. Wyłapywanie znaków drogowych to ciekawa opcja, bo na komputerze cały czas pojawia się kolorowy symbol z aktualnym ograniczeniem prędkości.
Ford Focus III kombi - OŚWIETLENIE
Atrakcyjnie zaprojektowane klosze przednich lamp mogą prezentować się różnie w zależności od wersji (jasne lub czarne wypełnienie wnętrz). W konfiguracji ze światłami biksenonowymi górną część okraszono pasem LED-owych świateł do jazdy dziennej. Okrągłe światła przeciwmgielne po bokach zderzaka niestety nie są seryjne - nie ma ich w AMBIENTE START i AMBIENTE, a w wersji TREND wymagają dopłaty 800 zł. W testowym wozie na wyposażeniu znalazły się reflektory biksenonowe. Zestaw z samoczynną regulacją kąta ustawienia, wysokociśnieniowymi spryskiwaczami, systemem statycznego doświetlania zakrętów, żarówkami LED do jazdy dziennej, światłami przeciwmgłowymi i tylnymi lampami w technologii LED to opcja. W cenniku zestaw ten kosztuje 4 000 zł w wersji TREND, a 3 500 zł w TREND SPORT i TITANIUM. Zgodnie z najnowszymi trendami, takie lampy dysponują po opuszczeniu auta funkcją opóźnionego wyłączenia światła przez około 30 sekund, co może się okazać przydatne po zmroku.
>>> Ford Focus III kombi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<
Lusterka boczne Focusa bez względu na wersję mają wbudowane kierunkowskazy. Poziome światła zachodzące klinem na boki karoserii, niestety seryjnie nie mają w kloszach LED-owych żarówek układających się w podwójne świetlne pasy (standard w wersjach z reflektorami biksenonowymi lub odmianie TITANIUM, lub w zestawie z dokupionymi ksenonowymi reflektorami). Trzecie światło STOP wkomponowane w daszek to podstawowy element.
Ford Focus III kombi - GWARANCJA
Podstawowa gwarancja na mechanikę pojazdu obejmuje 2-letni okres bez limitu kilometrów. Gwarancja na powłokę lakierniczą nadwozia to okres 2 lat, a perforacja blach to 12-letni okresem gwarancyjny bez limitu kilometrów.
>>> Ford Focus III kombi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, wyposażenie i bagażnik <<<
Istnieje możliwość wykupienia dodatkowego ubezpieczenia kosztów naprawy w zależności od wyboru opcji, od 3 do 5 lat eksploatacji, lub maksymalnym przebiegiem 150 tys. kilometrów. Gwarancja 10 lat lub przebiegu 200 tys. kilometrów aktywowana jest przeglądem wykonywanym w ASO. W ramach Ford Protect Klient, pojazd objęty jest programem assistance, tożsamym z warunkami Programu Ford Assistance 12.
film z CRASH TESTu Euro NCAP
Konstrukcja nadwozia składa się w 55 procentach ze stali o zwiększonej sztywności, co znacznie podnosi poziom bezpieczeństwa podróżujących w pojeździe. W testach zderzeniowych instytutu badań Euro NCAP, autu przyznano maksymalną notę pięciu gwiazdek, a także dwie dodatkowe nagrody za zaawansowane systemy zwiększające bezpieczeństwo (system wspomagający utrzymanie pojazdu na pasie ruchu oraz system zapobiegający kolizjom przy małych prędkościach).
Ford Focus III kombi - CENA
Auto w polskich salonach dostępne jest w pięciu wersjach wyposażenia. Bazowa odmiana AMBIENTE START z silnikiem 1.6 Duratec 85 KM, kosztuje w promocji 52 300 zł. Najtańszy model z silnikiem diesla 1.6 TDCi 95 KM to wydatek w promocji 62 800 zł.
Opisywany i testowany przez redakcję SuperAuto24.pl Ford Focus to wersja wyposażenia TREND SPORT. W polskiej ofercie taki model z silnikiem 1.6 EcoBoost 150 KM, bez dodatkowych pakietów kosztuje w promocji 72 550 zł.
silnik | AMBIENTE START promocja |
AMBIENTE promocja |
TREND promocja |
TREND SPORT promocja |
TITANIUM promocja |
1.6 Duratec 85 KM M5 |
60 600 zł |
- | - | - | - |
1.6 Duratec 105 KM M5 |
60 600 zł |
62 200 zł 56 900 zł |
69 200 zł 61 900 zł |
72 600 zł 64 300 zł |
77 200 zł 68 900 zł |
1.6 Duratec 125 KM M5 | - | 68 200 zł 59 900 zł |
72 200 zł 63 900 zł |
75 600 zł 67 300 zł |
80 200 zł 71 900 zł |
1.6 Duratec 125 KM PowerShift | - | - | 81 700 zł 73 400 zł |
85 100 zł 76 800 zł |
89 700 zł 81 400 zł |
1.6 Duratec 120 KM M5 Flexi–Fuel |
- | 69 450 zł 61 150 zł |
73 450 zł 65 150 zł |
76 850 zł 68 550 zł |
81 450 zł 73 150 zł |
1.0 EcoBoost 100 KM M5 ASS | - | 66 050 zł 57 750 zł |
70 050 zł 61 750 zł |
73 450 zł 63 150 zł |
78 050 zł 69 750 zł |
1.0 EcoBoost 125 KM M6 ASS | - | - | 73 300 zł 63 000 zł |
76 700 zł 68 400 zł |
81 300 zł 73 000 zł |
1.6 EcoBoost 150 KM M6 ASS | - | - | 77 450 zł 69 150 zł |
80 850 zł 72 550 zł |
85 450 zł 77 150 zł |
1.6 EcoBoost 182 KM M6 ASS | - | - | - |
85 350 zł 77 050 zł |
89 950 zł 81 650 zł |
1.6 TDCi 95 KM M6 |
71 100 zł |
72 700 zł 64 400 zł |
76 700 zł 68 400 zł |
80 100 zł 71 800 zł |
84 700 zł 76 400 zł |
1.6 TDCi 115 KM M6 | - | - | 79 700 zł 71 400 zł |
83 100 zł 74 800 zł |
87 700 zł 79 400 zł |
2.0 TDCi 115 KM PowerShift | - | - | 88 700 zł 80 400 zł |
92 100 zł 83 800 zł |
96 700 zł 88 400 zł |
2.0 TDCi 140 KM M6 | - | - | 83 450 zł 75 150 zł |
86 850 zł 78 550 zł |
91 450 zł 83 150 zł |
2.0 TDCi 140 KM PowerShift | - | - | 92 450 zł 84 150 zł |
95 850 zł 87 550 zł |
100 450 zł 92 150 zł |
2.0 TDCi 163 KM M6 | - | - | - | 90 300 zł 82 000 zł |
94 900 zł 86 600 zł |
2.0 TDCi 163 KM PowerShift | - | - | - | 99 300 zł 91 000 zł |
103 900 zł 95 600 zł |
.
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 6
W szóstym odcinku dziennika testu SuperAuto24.pl zaprezentujemy podsumowanie Forda Focusa kombi trzeciej generacji.