Ford Ka - WSTĘP
Ford Ka to małe miejskie autko zaliczające się do segmentu A, czyli klasy aut małych. Pierwsza generacja, która pojawiła się na rynku w 1996 roku odniosła wielki sukces. W 2008 roku pojawiła się druga generacja Ka, korzystająca z rozwiązań z Fiata 500. Produkcja modelu, wraz z niemal bliźniaczym Fiatem 500, odbywa się w tyskiej fabryce Fiata.
>>> Ford Ka 2011 – CENA od 37 tys. zł
Starsze modele:
>>> Ford Ka 2007 – CENA od 14 tys. zł
>>> Ford Ka 2003 – CENA od 8,9 tys. zł
Najmniejsze auto Forda występuje wyłącznie jako trzydrzwiowy hatchback. Silniki stosowane w tym modelu, to benzynowy 1.2 o mocy 69KM oraz turbodoładowany diesel 1.3 o mocy 75 KM. Obie jednostki współpracują z 5-biegową manualną skrzynią biegów. W Polsce Ford Ka w podstawowej wersji Trend z silnikiem 1.2 69 KM kosztuje 37 000 zł.
Ford Ka – OPINIE UŻYTKOWNIKÓW
Na portalu Autocentrum.pl opinie o Fordzie Ka są mocno podzielone:
> zolza: Brak dynamiki w jeździe - ciśniesz gaz, chcesz wyprzedzić i jest problem! Pojemność silnika zbyt mała jak na taki samochód, stad auto nadaje się tylko do jazdy po mieście. Wygląd samochodu dość nowoczesny, ale nie zaskakuje. Samochód jest bardzo lekki i wiadomo czuć każdy powiew wiatru - czasami miałam wrażenie, ze mi go zdmuchnie z ulicy :) To było moje pierwsze auto, wiec mimo wszystko milo wspominam, zjechaliśmy razem całą Polskę, ale osobiście tego samochodu nie polecam.
> Przemo: to moje pierwsze autko, głównie do miasta, miało być sensownie wyposażone (titanium+), za możliwie niewielki pieniądze - w sumie się udało, kilka rzeczy zaskoczyło pozytywnie, kilka mniej niestety, ale nie wiem czy da się lepiej wybrać w tym segmencie/za te pieniądze.. ogólnie jestem dosyć zadowolony, chociaż po tych >20k km stwierdzam, że chyba trzeba było wybrać dłuższy kredyt i kompakta niż kaczkę :P
> ksiadz: Auto nie poraża sylwetką ani wykonaniem. Jest to taka nowa generacja tanich aut wytworzonych jak najmniejszym kosztem. Wątpię w trwałość tego auta.
Są jednak także zadowoleni:
> marina: Doskonałe małe autko, "skrojone na miarę", świetnie się prowadzi, parkuje i bardzo fajnie wygląda. Jak dla mnie najładniejszy maluch na rynku. Bardzo dobrymi rozwiązaniami są wysoka pozycja w czasie jazdy czy umiejscowienie drążka zmiany biegów na podwyższeniu w konsoli, co wpływa na ogólny komfort.
> maro: ogólnie auto to nadaje się do jazdy tylko po miesicie. Ma za slaby silnik żeby szarżować gdzieś po drogach krajowych czy autostradach. Ale niewątpliwie ma kształt auta sportowego. Mi się podoba i jestem zadowolony ;)
Ford Ka - film z CRASH TESTu Euro NCAP
Ford Ka – OPINIE DZIENNIKARZY
Krzysztof Kaźmierczak / Motofakty.pl: Nowy Ford Ka to samochód raczej dla pań niż panów. Dzięki niewielkim rozmiarom doskonale sprawdza się w mieście. (…) Mały Ford, którego drugą generację wprowadzono na nasz rynek pod koniec 2008 r., ma tę samą długość i szerokość co poprzednik, ale jest o 10 cm wyższy. Udało się dzięki temu wygospodarować więcej miejsca nad głowami podróżnych. Mimo to nadal nie jest go na tyle dużo, by osoby o wzroście powyżej 180 cm siedzące z tyłu mogły mówić o komfortowym podróżowaniu. Bagażnik ma przyzwoitą pojemność 224 l, która po złożeniu tylnej kanapy wzrasta do 747 l. Dla porównania w należącym do tego samego segmentu Renault Twingo jest to 165/969 l, a w Kii Picanto – 157/882 l. (…) Ka oferowany jest tylko jako 3-drzwiowy hatchback z dieslem 1,3 l/75 KM lub silnikiem benzynowym 1,2 l/69 KM. Do testów wybraliśmy drugą z wymienionych jednostek. Jej dynamika nie powala (przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 13,1 sekundy, prędkość maksymalna 159 km/h), ale w końcu mały Ford nie służy do wyścigów. Silnik robi się głośniejszy przy ok. 3300 obr./min. W mieście zużywa 6,7 l benzyny na 100 km, w trasie 4,9 l (odpowiednio o 0,4 i 0,5 l więcej niż w danych technicznych).
Nieduży rozstaw osi i prosta budowa zawieszenia sprawiają, że pokonywane nierówności są wyraźnie odczuwalne. Na szczęście Ka ma precyzyjny układ kierowniczy (z którego zresztą słyną Fordy), dzięki czemu nie ma większych problemów z zapanowaniem nad samochodem podczas szybszych manewrów. 5-stopniowa, ręczna skrzynia biegów pracuje dość pecyzyjnie. Jej dźwignia nie znajduje się między przednimi fotelami, ale trochę wyżej, na panelu centralnym.
Piotr Mokwiński / Moto.wp.pl: Wygląd przedziału pasażerskiego również utrzymano w bardzo nowoczesnym stylu. Jasne kolory tapicerki wraz z plastikami o podobnej tonacji podnoszą atrakcyjność wnętrza i sprawiają solidne wrażenie. Mimo, iż ich faktura jest twarda, to i tak są stosunkowo przyjemne w dotyku i nie starają się niczego udawać na siłę. Widać, że dla konstruktorów było to niezwykle istotne. Sam projekt może początkowo przerazić ilością rozmaitych przycisków, ale po chwili okaże się, że wszystko znajduje się na właściwym miejscu. Obsługa klimatyzacji, radia, czy przycisków sterujących przednimi szybami, nie nastręcza najmniejszych trudności.
Nieco gorzej wypada kwestia przestronności kabiny, ale nie oszukujmy się. Nikt nie kupuje tej wielkości pojazdu z myślą o rodzinnych wyprawach. Co jednak nie oznacza, że w Ka nie można poczuć się komfortowo. Na całkiem wygodnych przednich fotelach z powodzeniem zmieszczą się dwie dorosłe osoby, a w awaryjnej sytuacji przewiozą z tyłu dwójkę małych pasażerów. Gdyby chcieli zabrać ze sobą bagaże, pomoże im w tym bagażnik o pojemności 224 litrów, który po rozłożeniu oparcia kanapy zwiększy swoje możliwości przewozowe do 724 litrów.
Ford Ka – TEST Auto Świat
Tygodnik Auto Świat (Auto Świat, nr 15, 31 marca 2010 r.) testował Forda Ka z silnikiem 1.2 69 KM:
W opinii testujących, średnica zawracania Forda Ka wynosi tylko 9,3 m, a miękko pracujący układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem pozwala na błyskawiczne zajęcie miejsca na ciasnym parkingu. Silnik o poj. 1,2 l przyjemnie brzmi i zapewnia sprawne przemieszczanie w gęstym ruchu. - Dynamiczna jazda wymaga jednak utrzymywania wysokich obrotów. Jednostka jest też wrażliwa na zmiany obciążenia. Jeśli podróżujemy sami, auto potrafi być dość żwawe, ale już z czterema osobami na pokładzie wyraźnie traci animusz – czytamy w AŚ.
Według testujących Forda Ka, przestronność wnętrza to już odrębna sprawa. Pasażerowie podróżujący z przodu nie powinni grymasić, natomiast tylna kanapa przeznaczona jest dla niewysokich użytkowników. W bagażniku (224 l) zmieszczą się zakupy. Ka ma dość sztywną charakterystykę zawieszenia, dzięki czemu jest stabilne – niestety, kosztem niższego komfortu na nierównościach. Wzorowo działają za to hamulce: ze 100 km/h auto zatrzymuje się po przejechaniu 37,8 m.
Ford Ka 1.2 69 KM – DANE TECHNICZNE
Ford Ka | DANE TECHNICZNE |
NADWOZIE | |
Rodzaj | |
Długość / szerokość / wysokość (metry) | 3,620/1,658/1,505 |
Rozstaw osi (metry) | 2,300 |
Masa własna (tony) | 0,940 |
Pojemność bagażnika (litry) | 224 |
Pojemność zbiornika paliwa (litry) | 35 |
SILNIK | Duratec |
Paliwo | benzyna bezołowiowa 95 |
Liczba cylindrów | 4 |
Moc (kW / KM) | 51 / 69 (5500 obr./min) |
Moment obrotowy (Nm) | 102 (3000 obr./min) |
OSIĄGI | |
Szybkość maksymalna (km/h) | 159 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 13,1 |
ZUŻYCIE PALIWA (dane producenta) | |
Cykl miejski (litry/100 km) | 6,3 |
Cykl pozamiejski (litry/100 km) | 4,4 |
Cykl mieszany (litry/100 km) | 5,1 |
CENA | |
listopad 2011 | 37 000 zł |
DODATKI | |
Ksenony (zł) | niedostępne |
Nawigacja (zł) | niedostępna |
Skórzana tapicerka | niedostępna |
Ford Ka 1.2 69 KM - SPALANIE
Według danych producenta, Ford Ka z silnikiem benzynowym 1.2 o mocy 69 KM spala: 6,3 litra/100 km w cyklu miejskim, 4,4 litra/100 km w cyklu pozamiejskim i 5,1 litra/100 km w cyklu mieszanym.
Według opinii w portalu Autocentrum.pl, Ford Ka z silnikiem 1,2 litra pali:
* ŚREDNIO - 5,2 litra / 100 km
* W MIEŚCIE - 7,0 l/100 km
* W TRASIE - 4,6 l/100 km
Ford Ka – CENA
W Polsce Ford Ka w podstawowej wersji Trend z silnikiem 1.2 69 KM kosztuje 37 000 zł. Najdroższa odmiana Grand Prix z silnikiem wysokoprężnym 1.3 TDCi 75 KM to wydatek rzędu 57,5 tys. zł.
Ford Ka - CENA za Otomoto.pl i moto.gratka.pl:
>>> Ford Ka 2011 r. – CENA od 33,9 tys. zł