Nowy citroen C5 dostał potężny zastrzyk nowoczesnych technologii i finezyjnej stylistyki. Z zewnątrz nowa twarz i dobrze dobrane proporcje sylwetki łączące dynamikę ze sportową elegancją sprawiają dużo przyjemności dla oczu. W porównaniu do poprzednika jest on nieznacznie dłuższy i odrobinę niższy, za to szerszy aż o 8 cm. Zbudowano go w oparciu o płytę podłogową większego modelu, co zaowocowało większym rozstawem osi o 7 cm i nie pozostało bez znaczenia dla ilości miejsca we wnętrzu.
Powrócono do koła kierownicy z nieobracającym się środkiem, w którym umieszczono sporą ilość przycisków, pokrętła i przełączniki do najróżniejszych systemów elektronicznych oraz poduszkę gazową chroniącą głowę kierowcy. Najwięcej jednak innowacji technicznych znalazło się tam, gdzie oko nie sięga. Przede wszystkim układ jezdny, przy zakupie można wybrać tradycyjny - mechaniczny lub Hydroactiv III+, czyli nowszą i usprawnioną generację zawieszenia hydropneumatycznego. Przy tej drugiej opcji kierowca ma możliwość dwustopniowego zwiększenia prześwitu względem ustawienia normalnego lub obniżenia o jeden poziom.
Inżynierowie, opracowując nowy model, użyli specjalnych materiałów wyciszających niemalże w każdej części nadwozia, nawet przednia szyba została tak wytworzona, by maksymalnie ograniczała docierający z zewnątrz hałas. Tylną zaś ukształtowano podobnie jak C6, jest wklęsła przy dolnej krawędzi, by pomimo mocno przesuniętych tylnych słupków dachowych dawała większą powierzchnię pokrywy bagażnika, a co za tym idzie, większy otwór i łatwiejszy dostęp do bagażu.
Nie sposób wymienić wszystkich nowości, jakimi dysponuje C5, za to nasz test z Czytelnikami pokazuje, że choć nowy model zwraca na siebie uwagę stylistyką i nowoczesnymi technologiami, to nadal będzie samochodem kontrowersyjnym.
Komfortu w nim nie brakuje
Łukasz Zakaszewski, 31 lat, warszawiak, mechanik, jeździ hondą transalp
Prowadzi się go przyjemnie, nie jest taki miękki jak typowe auto francuskie, ale daje dużo komfortu. Automatyczna skrzynia biegów niestety nie reaguje tak szybko, jak byśmy tego oczekiwali, ale za to bardzo płynnie zmienia biegi. C5 ma wygodne siedzenia, a zwłaszcza przednie fotele z nietypowymi możliwościami regulacji. Wyciszenie jak na diesla jest niezłe, ale nie ma aż tak wielkiej przewagi nad konkurencją. Jeśli chodzi o zawieszenie, to Citroen jest jedynym producentem, który w tej klasie oferuje możliwość wyboru pomiędzy tradycyjnym a hydroaktywnym układem. Bogate wyposażenie zawsze jest na plus, ale nie każdy się cieszy z auta wyposażonego w dużą ilość elektroniki.
Plusy
Mocny silnik, daje dużo przyjemności przy przyspieszaniu
Dobry układ jezdny, przyjemnie tłumi nierówności
Komfortowe przednie fotele, łatwo je dopasować nawet dla wymagających
Minusy
Jak na diesla to duże zużycie paliwa
Mało miejsca z tyłu, zwłaszcza dla wysokich osób
Bardzo wysoka cena, nie każdy może sobie na takie auto pozwolić
OCENA:
Wygląd: 4 pkt
W kabinie: 3 pkt
Za kierownicą: 6 pkt
Silnik: 6 pkt
Zawieszenie: 4 pkt
Za te pieniądze: 1 pkt
Pochwała hydropneumatyki
Krzysztof Nowiński, 32 lata, warszawiak, taksówkarz, jeździ renault laguną
Po wejściu do środka stwierdzam, że fotele są bardzo wygodne i dzięki elektrycznemu sterowaniu łatwo ustawić dla siebie wygodną pozycję. Ma ona wpływ na komfort prowadzenia, na to, że się człowiek szybko nie męczy za kierownicą oraz na widoczność, którą tutaj mamy bardzo dobrą. Pomimo małej tylnej szyby mamy dobre pole widzenia także do tyłu za sprawą dobrych lusterek. Jak na diesla to silnik pracuje cichutko z dużą kulturą, ale ważne jest także to, że cały samochód został dobrze wyciszony, przez co przyjemnie się podróżuje. Zawieszenie hydroaktywne daje nie tylko przyjemne wybieranie dziur, ale także możliwość uniesienia nadwozia i pokonania większych nierówności.
Plusy
Wygodne siedzenia dają duży komfort jazdy
Dobrze wykończone wnętrze, nie ma zbyt dużo twardych plastików
Świetnie wyciszone wnętrze uprzyjemnia podróżowanie
Minusy
Mało miejsca z tyłu jak na pięcioosobowy samochód i mało miejsca na głowy przez mocno opadający dach
Nie odpowiada mi to, że się nie kręci środek kierownicy
Zbyt wysoka cena
OCENA:
Wygląd: 5 pkt
W kabinie: 5 pkt
Za kierownicą: 5 pkt
Silnik: 5 pkt
Zawieszenie: 4 pkt
Za te pieniądze: 3 pkt
Cechy charakterystyczne
Najbardziej ekskluzywną wersję C5 napędzać będzie diesel. Sześciocylindrowa jednostka o pojemności ponad 2,7 litra w technologii HDI, w połączeniu z automatyczną sześciostopniową przekładnią daje wysoki komfort i przyzwoite osiągi, ale nie należy do najbardziej ekonomicznych.
Nieobracający się środek kierownicy to prawdziwe centrum dowodzenia. Z obsługą podstawowych funkcji nawet laik nie będzie miał problemów. Najważniejsze informacje w komunikacji z kierowcą pojawiają się na dwóch wyświetlaczach wbudowanych w zegary deski rozdzielczej.
Po przekręceniu kluczyka w stacyjce rzucają się w oczy duży monitor LSC powiązany z nawigacją i systemem audio. Poniżej umieszczono w jednej ramce przełączniki dwustrefowej klimatyzacji, nawigacji i radia. Ukryty twardy dysk służy jako nośnik map cyfrowych i ulubionej muzyki w formacie MP3.
Wysoki komfort na pokładzie C5 to również zasługa dopracowanych w szczegółach siedzeń. Te z przodu są oczywiście regulowane elektrycznie i to nie tylko w typowych kierunkach dla ustawiania takich foteli. Elektrycznie można również zmienić krzywiznę oparcia. Fotele w C5 potrafią też masować.
Konkurencja nie śpi
Audi A4
Pojemność/moc: 2698 ccm/190 KM
Przyspieszenie 0-100 km/h: 7,7 s
Prędkość maksymalna: 226 km/h
Cena: 155 254 zł
BMW 330d
Pojemność/moc: 2993 ccm/231 KM
Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,1 s
Prędkość maksymalna: 250 km/h
Cena: 170 500 zł
Toyota avensis
Pojemność/moc: 2231 ccm/177 KM
Przyspieszenie 0-100 km/h: 8,6 s
Prędkość maksymalna: 220 km/h
Cena: 117 000 zł
Citroen C5 2.7 HDI 208 KM
Dane techniczne
pojemność silnika (ccm): 2721
moc maks. (KM/obr.): 208/4000
moment obr. (Nm/obr.): 440/1900
przyspieszenie 0-100 km/h (s): 8,9
prędkość maks. (km/h): 224
Wymiary:
rozstaw osi (mm): 2815
długość (mm): 4779
szerokość (mm): 1860
wysokość (mm): 1458
pojemność bagażnika (l): 439
Zużycie paliwa (l):
Miejskie: 11,8
Pozamiejskie: 6,4
Średnie: 8,5
Masy:
masa własna (kg): 1766
Dopuszczalna masa całk. (kg): 2310
pojemność zbiornika paliwa (l): 71
Wyposażenie
ABS+EBD, ASR, BAS, ESP; Hill Assist; 9 poduszek gazowych; tempomat; klimatyzacja dwustrefowa; nawigacja, kierunkowe reflektory biksenonowe i statyczne doświetlanie zakrętów; okno dachowe
Silniki
1,8 127 KM, 2,0 143 KM, 1,6 HDI 110 KM, 2,0 HDI 138 KM, 2,2 HDI 173 KM, 2,7 HDI 208 KM
Ceny
wersji najtańszej (1.5 109 KM): 79 900
wersji podstawowej: 155 400
wersji testowanej: 176 400