Gaz ziemny gwarancją bezpieczeństwa i mocy silnika

2018-08-08 15:16

Za co kierowcy cenią CNG? Głównie za ekonomię, ale atutów jest znacznie więcej. Sprężony gaz ziemny wykorzystywany w samochodach osobowych oraz w transporcie, jest paliwem bezpieczniejszym, bardziej ekologicznym i tańszym nawet niż propan-butan. I choć w Polsce nie należy do popularnego źródła napędu, to w ofercie białostockiej firmy AC S.A. zajmującej się wytwarzaniem instalacji autogaz marki STAG, nie brakuje systemów wykorzystujących w procesie spalania właśnie metan.

Wysoka liczba oktanowa

CNG to paliwo pomostowe pomiędzy paliwami ropopochodnymi a wodorem. Gazem ziemnym może być zasilany każdy silnik spalania wewnętrznego, zarówno z zapłonem iskrowym jak i samoczynnym. Podstawową zaletą CNG jako paliwa do samochodów jest jego wysoka liczba oktanowa. Tradycyjna benzyna sprzedawana w Polsce jest jako paliwo 95 lub 98 oktanowe, natomiast CNG ma aż 130 oktanów. To oznacza, że jest o wiele bardziej odporne na spalanie stukowe, a silnik samochodu wyposażony w taki system nie będzie cierpiał na brak mocy, a nawet podczas testu na hamowni wykaże jej więcej.

Widoczna na zdjęciach testowana Toyota FJ Cruiser, bez względu na rodzaj podawanego paliwa (metan lub benzyna) pracowała stabilnie i stosunkowo cicho, nie zważając nawet na wysoką temperaturę powietrza. Prosty w konstrukcji wolnossący motor, cieszący się trwałością wśród użytkowników terenowych Toyot, świetnie dogadywał się z gazem nawet pod obciążeniem przy 30-stopniowym upale. O samochodzie tym wyposażonym w silnik benzynowy 4.0 V6 oraz instalację CNG opartą o sterownik STAG-300-6 QMAX Plus, więcej można przeczytać w tym artykule - KLIKNIJ. Warto też zaznaczyć, że gaz ziemny ma bardziej korzystny bilans energetyczny niż benzyna bezołowiowa czy olej napędowy. Na 1 kg CNG auto z pojedzie dalej niż na 1 kg ON czy PB95 lub 98. 

Toyota FJ Cruiser 4.0 V6 z instalacją CNG

i

Autor: Paweł Kaczor Terenówka na gaz ziemny Link: Zobacz więcej w galerii

Bezpieczne paliwo

CNG jest o wiele bezpieczniejszym paliwem niż benzyna, olej napędowy czy gaz propan-butan. Zagrożenie wybuchem w przypadku tego gazu jest bardzo niskie, ponieważ uniemożliwia to wysokie ciśnienie zgromadzone w zbiorniku oraz temperatura samozapłonu wynosząca 650 stopni C (dużo wyższa od paliw ciekłych). W razie awarii zaworu sprężony gaz wydobywa się z taką siłą, że niemożliwe jest przedostanie się ewentualnego płomienia do wnętrza. Poza tym osprzęt zbiornika uniemożliwia wzrost niekontrolowanego nadciśnienia w jego wnętrzu (gaz odprowadzany jest bezpiecznie na zewnątrz). Auta z takimi systemami mają więc znaczną przewagę nad pojazdami wyposażonymi w LPG, wobec których stosuje się zakazy wjazdu do obiektów podziemnych. Metan jest lżejszy od powietrza, co oznacza, że w przypadku rozszczelnienia ulatuje w górę i ulega szybkiemu rozproszeniu.

Niska gęstość gazu, a w konsekwencji mała ilość energii zgromadzona w jednostce objętości przy ciśnieniu atmosferycznym powoduje, że gaz ziemny wtłaczany jest do baków w postaci sprężonej do 200 atmosfer. Dla porównania stopień sprężenia ciekłej mieszanki propan-butan wynosi 20 atmosfer. Zbiorniki do przetrzymywania tego paliwa muszą więc mieć wytrzymałą konstrukcję i być odporne na uderzenia. Wykonuje się je więc w innej technologii, najczęściej ze stali o grubych na 5 mm ściankach, ale ze względu na wysoką masę własną w samochodach osobowych lepszym rozwiązaniem są zbiorniki kompozytowe. Połączenie aluminium, włókna węglowego i żywicy epoksydowej sprawia, że masa takiej butli jest trzykrotnie niższa niż stalowy odpowiednik.

Paliwo ekologiczne

Sprężony gaz ziemny jest najczystszym ekologicznie źródłem energii spośród wszystkich paliw kopalnych. Auto wykorzystujące do zasilania CNG, w procesie spalania emituje mniej dwutlenku węgla, tlenków azotu, węglowodorów i cząstek stałych, niż samochody napędzane benzyną, olejem napędowym lub LPG. W porównaniu z dieslem, silnik pracujący na CNG w ogóle nie wytwarza sadzy.