Fiat 500 to motoryzacyjna legenda. Produkowany w latach 50- i 60-tych włoski maluch zmotoryzował całe Włochy. Zupełnie nowa „pięćsetka", wskrzeszona w 2007 roku została świetnie przyjęta przez rynek i do tej pory bije rekordy popularności. Korzystając z okazji oraz dużego zainteresowania nową generacją modeli 500, Fiat postanowił iść za ciosem pokazując dwa kolejne wcielenia modnego malucha – 500L oraz 500X. Pierwsze z nich było mikrovanem, a drugie miejskim crossoverem. W 2018 roku 500X doczekał się liftingu, a najnowszą wariacją na temat tego modelu jest prezentowana odmiana 500X Sport.
Przeczytaj również: Ile pali najczęściej kupowane Mitsubishi? TEST, SPALANIE, OPINIA - Mitsubishi ASX 2.0 150 KM CVT Insport
Mitsubishi ASX motoryzacyjną legendą nie jest. To raczej motoryzacyjny dinozaur produkowany od 2010 roku. Japończycy podobnie jak Włosi kilkukrotnie poprawiali swojego świetnie sprzedającego się crossovera, ale na przestrzeni dziesięciu lat zupełnie nowa generacja nie doczekała się swojego debiutu. Podobnie jak w przypadku opisywanego 500X, najnowszą i zarazem mającą przyciągnąć uwagę klientów wersją ASX, jest podszyta sportem odmiana Insport.
Gdzie ten sport?
Wyróżniki wersji specjalnych w przypadku obu prezentowanych aut widać już na pierwszy rzut oka. Nadwozie ASX w wersji Insport otrzymało szereg czerwonych dodatków. Czerwone wstawki pojawiły się na przednim i tylnym zderzaku oraz na tylnych drzwiach. Również standardowe 18-calowe, czarne felgi otrzymały czerwone akcenty. Nieco inne są także zderzaki. Całość prezentuje się dość efektownie, a polakierowane na żywy niebieski kolor z pewnością przyciąga wzrok.
Testowaliśmy: Mitsubishi Outlander PHEV 224 KM Instyle Plus 4WD S-AWC: Hybyrdą plug-in w Bieszczady
Nadwozie Fiata 500X w wersji Sport nie gra tak mocno różnorodnymi kolorami jak nadwozie ASX. Co prawda narzucający się czerwony kolor Seduzione również skupia na sobie uwagę, to jednak całe nadwozie jest bardziej spójne kolorystycznie. Odmiana Sport otrzymała inne zderzaki, bardziej uwydatnione nadkola i listwy boczne, felgi o specjalnym wzorze, podwójną i prawdziwą końcówkę układu wydechowego oraz nienarzucające się wstawki w kolorze tytanu (lusterka, listwa na klapie bagażnika). Jest także emblemat Sport umieszczony w okolicach przednich nadkoli.
Trochę sportu w kabinach
Zmiany usportowionych wersji nie ominęły także wnętrza. W Mitsubishi ASX Insport znajdziemy seryjną półskórzaną tapicerkę przeszytą czerwoną nicią, czarną podsufitkę oraz aluminiowe nakładki na pedały.
Zobacz: Elektryczny Fiat 500 Hatchback wyjeżdża na drogi. Na start wersja "La Prima" - GALERIA
Czarna podsufitka wyróżnia także wnętrze Fiata 500X w wersji Sport. Oprócz niej w kabinie znajdziemy m.in. dedykowaną ciemną tapicerkę, aluminiową gałkę zmiany biegów, sportową kierownicę obszytą skórą, daszek nad zegarami pokryty zamszem oraz dekory w kolorze tytanu.
Praktyczne nadwozia
Od strony stylistycznej oba auta w wersjach specjalnych starają się wiele zaoferować swoim właścicielom. A jak wygląda bardziej przyziemna kwestia szeroko pojętej praktyczności? Podwyższone nadwozia crossoverów mają dla wielu dwie niezaprzeczalne zalety – do auta wygodniej się wsiada, a tuż po zajęciu miejsca więcej się widzi. Dokładnie takie cechy można przypisać zarówno ASX jak i 500X. Jednak w kategorii pojemności bagażnika czy też miejsca w kabinie to Mitsubishi ma więcej do zaoferowania.
Sprawdź: Rozumiem nabywców tego crossovera. Mitsubishi Eclipse Cross 1.5T MIVEC 163 KM 4WD CVT - TEST, OPINIA
Kufer ASX pomieści 407 litrów bagażu i ma bardzo regularne kształty. Bagażnik 500X posiad podwójną podłogę, równie regularne kształty, ale jego litraż wynosi tylko 350 litrów. Punkt dla Mitsubishi. Również w kategorii ilości miejsca i przestronności kabiny ASX ma więcej do zaaferowania. Wolnej przestrzeni w kabinie Mitsubishi jest więcej zarówno jeśli chodzi o pierwszy rząd siedzeń jak i tylną kanapę. Za taki stan rzeczy odpowiadają wymiary zewnętrzne.
Mitsubishi jest autem większym od Fiata. ASX mierzy 4365 mm długości, 1810 mm szerokości, 1640 mm wysokości i ma rozstaw osi równy 2670 mm. 500X ma odpowiednio 4264 mm długości, 1795 mm szerokości, 1580 mm wysokości oraz liczący 2570 mm rozstaw osi. Trudno więc się dziwić, że to ASX wygrywa konkurencję praktyczności wnętrza i pojemności bagażnika.
Dwa różne style
W innej kategorii oceniającej styl wnętrza, jakość materiałów oraz przyjazność obsługi walka jest bardzo wyrównana.
Fiat 500X urzeka drobiazgami nawiązującymi do kultowej pięćsetki. Przed pasażerem widnieje logo modelu, które znalazło się także na oparciach foteli. Analogowe zegary mają czytelną grafikę, a pomiędzy nimi znalazło się miejsce na cyfrowy wyświetlacz komputera pokładowego. Główny system multimedialny oparty jest o dotykowy ekran uConnect o przekątnej 7 cali. Całość sprawia pozytywne wrażenie, chociaż sam system multimedialny mógłby być nieco łatwiejszy w obsłudze (wyświetla dużo informacji w tym samym czasie i posiada małe wirtualne przyciski, w które trudno trafić podczas jazdy).
Sprawdź też: Debiutuje Fiat E-Ducato! W pełni elektryczny bus przejedzie nawet 360 kilometrów - GALERIA
Rysunek deski rozdzielczej ASX to zupełnie inny świat. Analogowy i do bólu prosty świat. Przed oczyma kierowcy znajdują się, podobnie jak w Fiacie, analogowe i czytelne zegary, a pomiędzy nimi umieszczono niezbyt imponujący wyświetlacz komputera pokładowego. Podobne do tych w 500X są duże, plastikowe pokrętła jednostrefowej klimatyzacji, pod którymi oprócz dwóch portów USB umieszczono mocno archaiczne i toporne przyciski do obsługi podgrzewania przednich foteli.
W Mitsubishi system multimedialny oparty jest na 6,1-calowym ekranie dotykowym, którego menu jak tak proste i czytelne, że nawet 5-latek szybko wybierze szukaną opcję. Niewiele w tym finezji, ale na brak skomplikowania ciężko narzekać. Plus za obsługę Apple CarPlay oraz Android Auto. Tu przy okazji zaznaczam, że Fiat 500X także dogada się ze smartfonami.
Testowaliśmy: Tak proste auto to już rzadkość. Mitsubishi ASX 2.0 150 KM CVT Intens Plus - TEST WIDEO, OPINIA
W dziedzinie jakości wykonania jest remis z lekkim wskazaniem na Fiata. 500X ma więcej miękkich i przyjemnych w dotyku materiałów, chociaż dźwigienki do obsługi wycieraczek i kierunkowskazów pamiętają chyba czasy pierwszej generacji Fiata Punto. Materiały w ASX są bardziej toporne, ale nie wydają niepokojących odgłosów podczas jazdy.
Dwie różne szkoły
Niezależnie od wersji wyposażenia Mitsubishi nie daje wyboru jeśli chodzi o jednostkę napędową modelu ASX. W ofercie pozostał tylko 2-litrowy wolnossący benzynowy silnik o mocy 150 KM. Standardem jest manualna, 5-biegowa skrzynia oraz napęd na przednie koła. W opcji znajdziemy skrzynię CVT oraz napęd AWD. Jednostka napędowa Mitsubishi to dość archaiczna, ale zarazem mało skomplikowana konstrukcja wyposażona w system Start&Stop.
Pod przednią maską testowanego Fiata 500X pracuje także 150-konny motor zasilany benzyną bezołowiową. Jednak na tym podobieństwa obu jednostek się kończą. Silnik Fiata ma dużo mniejszą, wynoszącą 1.3-litra pojemność oraz wyposażony jest w turbosprężarkę. Należy on do nowej rodziny silników FireFly i jest produkowany w Polsce. Standardowo łączony jest z 6-biegową zautomatyzowaną przekładnią DDCT. Napęd? Przedni. AWD nie jest przewidziane do tej jednostki napędowej. Na dodatek Fiat oferuje większy wybór silników do 500X. Dostępne są jeszcze 1-litrowy benzyniak o mocy 120 KM oraz diesel 1.6 o mocy 95 lub 120 KM.
Japoński oldschool
Jazda za kierownicą ASX przywodzi na myśl poruszanie się autami sprzed kilku lub nawet kilkunastu lat. Komfort jest względnie dobry, silnik ma typową wysokoobrotową naturę, a osiągi schodzą na drugi plan. Japoński crossover osiąga 100 km/h po upływie 11,7 sekundy. To przeciętny wynik jak na 150-konne auto. Na dodatek, aby wykrzesać jakąkolwiek dynamikę należy operować pedałem gazu w sposób zero-jedynkowy. Chcemy szybciej przyspieszyć, wyciskamy gaz do oporu. Inaczej, auto dość leniwie zacznie nabierać prędkości.
Sprawdź: Autami tej marki Polacy jeździli już przed wojną! Fiat świętuje 100-lecie w Polsce - GALERIA
Na słowa pochwały nie zasługuje także wyciszenie wnętrza oraz praca skrzyni CVT. Co prawda przy spokojnej, miejskiej jeździe, w obu wyżej wymienionych aspektach jest nieźle, to jednak jazda autostradą powoduje już spory hałas w kabinie. Również mocne wciskanie pedału gazu wywołuje prace silnika na jednostajnych wysokich obrotach.
Prowadzenie? Mocno neutralne. Auto nie zachęca do nerwowych manewrów. Niewielki minus należy się za dość głośną pracę zawieszenia szczególnie podczas jazdy po nierównościach. Średnie spalanie? Niezbyt imponujące, wynoszące około 8,5 l/100 km w cyklu mieszanym. W mieście, do tego wyniku należy dodać co najmniej 1 litr na setkę, a w trasie 1 litr na 100 km od wyżej wymienionego wyniku należy odjąć.
Włoska szkoła z polskim akcentem
150-konny Fiat 500X daje zupełnie inne odczucia z jazdy. 9,1 sekundy niezbędne do osiągnięcia 100 km/h to czas expresowy w stosunku do osiągów ASX. Turbodoładowany silnik ma także inny charakter pracy. Wynika to głównie z większego, wynoszącego 270 Nm (silnik ASX wytwarza 195 Nm) maksymalnego momentu obrotowego dostępnego już od 1850 obrotów na minutę (w ASX maksymalny moment dostępny jest przy 4200 obr./min.).
Jazda za kierownicą włoskiego crossovera jest przyjemniejsza. Samochód jest znacznie żwawszy zarówno jeśli chodzi o start z miejsca jak i o manewr wyprzedzania. Zautomatyzowana przekładnia DDCT działa bez zarzutu. Ciekawostką jest brak łopatek przy kierownicy do manualnej zmiany przełożeń. Takie łopatki posiada natomiast ASX, którego przekładnia... nie ma fizycznych biegów.
Zawieszenie 500X w wersji Sport jest bardziej sztywne i twarde niż w przypadku Mitsubishi. Wiąże się to z nieco lepszym prowadzeniem, ale typowo sportowych wrażeń nie należy oczekiwać. Średnie spalanie? Tutaj widełki są znacznie szersze niż w przypadku ASX. Jeśli Fiatem 500X jeździmy bardzo spokojnie, w cyklu mieszanym auto odwdzięczy się średnim zapotrzebowaniem na paliwo wynoszącym 7,8 l/100 km. Jeśli jednak nieco częściej zaczniemy korzystać z potencjału silnika wynik średniego spalania niebezpiecznie zbliży się do 10 l/100 km.
Cena i podsumowanie
Ceny Mitsubishi ASX startują od 77 490 zł za podstawową wersję Inform z manualną skrzynią oraz 150-konnym silnikiem. Podstawowy Fiat 500X ze 120-konnym silnikiem został wyceniony na 70 400 zł. Biorąc na tapetę testowane wersje ASX Insport ze skrzynią CVT kosztuje 107 990 zł. 500X Sport ze 150-konną jednostką napędową to wydatek rzędu 96 700 zł. Różnica na korzyść włoskiego samochodu jest mocno zauważalna.
Jedyna przewaga Mitsubishi nad Fiatem dotyczy bardziej przestronnego wnętrza oraz pojemniejszego bagażnika. W każdej innej kategorii 500X wysuwa się na prowadzenie. Włoski crossover to nie tylko stylowe auto, ale także bardziej nowoczesna konstrukcja. ASX skierowany jest do osób ceniących prostotę i sprawdzone, nieco starsze rozwiązania.
Zwycięzcą tego porównania jest Fiat. Jednak wielkim przegranym jest... „sport". Zarówno w jednym jak i drugim przypadku sportowe akcenty zaczynają się na nieco innej stylistyce, a kończą na bardziej bogatym wyposażeniu. Prawdziwie sportowych doznań z jazdy nie odczujemy w żadnym z prezentowanych samochodów.
Dane techniczne
Fiat 500X 1.3 FireFly | Mitsubishi ASX 2.0 MIVEC | |
---|---|---|
SILNIK | R4, 16V Turbo | R4, 16V |
Paliwo | benzyna | benzyna |
Pojemność | 1332 cm3 | 1998 cm3 |
Moc maksymalna | 150 KM przy 5500 obr./min. | 150 KM przy 6000 obr./min. |
Maks moment obrotowy | 270 Nm przy 1850 obr./min. | 195 Nm przy 4200 obr./min. |
Prędkość maksymalna | 200 km/h | 190 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,1 s | 11,7 s |
Skrzynia biegów | zautomatyzowana 6-biegowa (DDCT) | bezstopniowa, CVT |
Napęd | przedni (FWD) | przedni (FWD) |
Pojemność zbiornika paliwa | 48 l | 63 l |
Katalogowe średniezużycie energii | 6,5 l/100 km | 7,8 l/100 km |
poziom emisji CO2 | 146 g/km | 176 g/km |
Długość | 4264 mm | 4365 mm |
Szerokość | 1795 mm | 1810 mm |
Wysokość | 1580 mm | 1640 mm |
Rozstaw osi | 2570 mm | 2670 mm |
Masa własna | 1320 kg | 1405 kg |
Pojemność bagażnika(po złożeniu siedzeń) | 350 l | 406 l |
Hamulce przód/ tył | tarczowe wentylowane /tarczowe | tarczowe wentylowane/tarczowe |
Zawieszenie przód | kolumny McPhersona | kolumny McPhersona |
Zawieszenie tył | wielowahaczowe | wielowahaczowe |
Opony przód i tył (w testowym modelu) | 225/45 R18 | 225/55 R18 |