Pierwsze wrażenie
Harley-Davidson ma 110 lat i jak przystało na markę motoryzacyjną (dodajmy, że to jedna z 3 najsilniejszych marek na świecie) postanowił świętować. Z okazji jubileuszu powstało kilka motocykli, a dokładnie rzecz ujmując kilka modeli specjalnych. Właśnie taki amerykański "special ONE" trafił w ręce redaktora Superato24.pl. Do testów otrzymaliśmy Sporstera 1200 Custom model CA, czyli w malowaniu NASCAR.
Już przy pierwszym spotkaniu nastąpiło zderzenie wyobrażeń i mitów z rzeczywistością. Sportster nie jest potworkiem ociekającym chromem, ociężałym wielkim drogowym mastodontem. Sylwetka jest zaskakująco zwarta, niska, i… nawet subtelna. Uwagę najbardziej przyciąga bak (który wydaje się przynajmniej 2-krotnie większy niż w rzeczywistości jest) i przednie "balonowe" koło. Ten drugi element w połączeniu z ozdobną odlewaną felgą stanowi wyróżnik serii NASCAR.
Cylindry silnika, osłony łańcucha i pasa są czarne – matowe, rama i wahacz zostały wyproszkowane na czarno, ale są błyszczące. Do tego trochę lakieru na błotnikach, pokrywach zbiornika oleju – w dwóch słowach: czysty minimalizm.
Wygląd i szczegóły
Oczywiście jak na Harleya przystało Sportster 1200 Custom ma kilka "smaczków". Na absolutnie każdym elemencie odnajdziemy logo Harleya, lub przynajmniej napis. Tak jest między innymi z przednią oponą (rozmiar 130/90!!!) produkcji Michelin, z potężnym napisem Harley-Davidson. Z usportowioną sylwetką dobrze współgra krótki jak na Harleya chromowany widelec i pojedynczy reflektor o średnicy tylko 20 cm. Do tego właściwie prosta kierownica w typie Drag Bar i zestaw wskaźników składający się z… prędkościomierza.
Obroty? Wskaźnik paliwa? Przez brak potrzeby sprawdzania, zwyczajnie ich nie ma. Drażnić może tylko umieszczony pod zegarem przełącznik miniaturowego wyświetlacza schowanego w cyferblacie. Został on ukryty z tyłu zegara.
>>> Harley-Davidson Sportster 1200 Custom – TEST – część 2. OSIĄGI, KOSZTY i CENA <<<
Bak w kształcie kropli to kwintesencja custom cruisera, siodło nie jest może szerokie (szczególnie jego tylna część), ale osoby o standardowych wymiarach będą się czuć wygodnie. Również dlatego, że Custom ma bardzo daleko cofnięte podnóżki.
Podsumowując: Jest minimalistycznie, a wręcz powściągliwie, przy tym na szczęście starannie i spójnie. Mimo braku fajerwerków na ulicy na pewno zostaniemy jednak zauważeni, bo Sportster jest efektowny.
Niezła jakość
Harley-Davidson bardzo walczy o opinię w kwestii jakości i niezawodności. Szczególnie w kwestii odkręcających się od wibracji elementów podobno poczyniono duże postępy. Nasz test pokazał, że już po dystansie 1500 km motocykl trzymał się w całości, nic się nie poluzowało, nie odpadło, nie dzwoniło, nie klekotało – i mamy nadzieję, że do końca tak zostanie, a mity o rozpadających się na części Harleyach odejdą w zapomnienie.
Na koniec pierwszej części podajmy jeszcze cenę, bo to również dość istotna "techniczna". Sportster 1200 Custom w wersji jubileuszowej kosztuje dokładnie 9750 Euro + podatki. Po przeliczeniu na złotówki wyjdzie około 45 tysięcy złotych. Czy to dużo, czy mało jak za Harleya-Davidsona? O tym i nie tylko w drugiej części testu Superauto24.pl.
Dane techniczne
Suche liczby słabo pasują do motocykli w których nie zawsze chodzi o przejechanie z punktu A do punktu B. Dane techniczne doskonale jednak uświadamiają, że jest to prawdziwy Harley... Na papierze nic nie chwyta za serce, ale trudno też mieć krytyczne uwagi – tradycja jest tradycją i inaczej chyba być nie mogło:
WYMIARY | 1200 CUSTON | 1200 CUSTOM 110TH ANNIVERSARY EDITION |
Długość | 2 215 mm | 2 215 mm |
Wysokość siedzenia | 710 mm | 710 mm |
Prześwit | 110 mm | 110 mm |
Kąt pochylenia główki ramy | 30 | 30 |
Wyprzedzenie | 105 mm | 105 mm |
Rozstaw osi | 1 520 mm | 1 520 mm |
Opona przód | 130/90B16 M/C 72H | 130/90B16 M/C 72H |
Opona tył | 150/80B16 M/C 77H | 150/80B16 M/C 77H |
Zbiornik paliwa | 17 l | 17 l |
Objętość oleju | 2,5 l | 2,5 l |
.
|
1200 CUSTON | 1200 CUSTOM 110TH ANNIVERSARY EDITION |
SILNIK | Chłodzony powietrzem, Evolution | Chłodzony powietrzem, Evolution |
Średnica cylindra | 88.9 mm | 88.9 mm |
Skok tłoka | 96.8 mm | 96.8 mm |
Pojemność skokowa | 1 202 cc | 1 202 cc |
Stopień sprężenia | 9,7:1 | 9,7:1 |
układ paliwowy | Elektroniczny sekwencyjny wtrysk (ESPFI) | Elektroniczny sekwencyjny wtrysk (ESPFI) |
.
PRZENIESIENIE NAPĘDU | 1200 CUSTON | 1200 CUSTOM 110TH ANNIVERSARY EDITION |
Wstępne przeniesienie napędu | Łańcuch, przełożenie 57.38 | Łańcuch, przełożenie 57.38 |
Przełożenie 1 bieg | 9.004 | 9.004 |
Przełożenie 2 bieg | 6.432 | 6.432 |
.
OSIĄGI | 1200 CUSTON | 1200 CUSTOM 110TH ANNIVERSARY EDITION |
Moment obrotowy silnika | 98 Nm | 98 Nm |
Moment obrotowy silnika (obr/min) | 3200 | 3200 |
Przechył boczny lewy (prawy) | 26.2 | 26.2 |
Przechył boczny lewy (stopnie) | 28.3 | 28.3 |
Zużycie paliwa (średnie) | 1.9 l 100/km | 1.9 l 100/km |
.