Hyundai i30 3d 1.6 GDI - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary odmiany 3-drzwiowej

2013-10-21 3:30

Trzydrzwiowy Hyundai i30 kontynuuje nowoczesną stylistykę pojawiającą się w nowych modelach azjatyckiej marki. Śmiałe linie nadwozia, wyraziste przetłoczenia oraz szczypta elegancji nadają autu dynamiczny i całkiem pociągający wygląd. Dzięki temu nabywcy koreańskiego pojazdu nie muszą pod tym względem żałować, że nie wybrali europejskiego samochodu. Kompakt w całkiem nowym 3-drzwiowym wydaniu zwyczajnie zwraca uwagę, a niektórzy ze zdziwieniem przyjmują do wiadomości, że to właśnie Hyundai. PIERWSZY ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena wyglądu odmiany i30 3d. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się kolejno: jednostka napędowa, układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Hyundai i30 3d - WSTĘP

Hyundai i30 drugiej generacji ukazał się światu we wrześniu 2011 roku, w trakcie trwania Salonu Samochodowego we Frankfurcie. Do polskich salonów auto trafiło wiosną 2012 roku, a sponsorowanie piłkarskich mistrzostw EURO 2012 przez azjatycką markę, tylko rozpromowało debiutujący wówczas na rynku samochód. Założenia dotyczące modelu są podobne jak w przypadku poprzedniej generacji, czyli głównym punktem jest walka o europejskich klientów. Aby mieć nieco ułatwione zadanie pojazd powstał przy udziale ośrodka badawczo-rozwojowego Hyundai Motor Europe Technical Centre, zlokalizowanego w Russelsheim (Niemcy). Europejskie egzemplarze i30 są produkowane w czeskiej fabryce w Noszowicach.

>>> Hyundai i30 3d 1.6 GDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Do rodziny 5-drzwiowego hatchbacka i30 oraz bardziej rodzinnej odmiany kombi o nazwie Wagon, dołączył niedawno zadziornie wyglądający wariant 3-drzwiowy. Do polskiej oferty wóz ten trafił w lutym 2013 roku. Nowa odmiana nie ma jednak zbyt wiele wspólnego ze sportem, poza sylwetką stylizowaną na wzór aut typu coupe. Hatchback z niedużymi jednostkami napędowymi pod maską jest tylko tańszą i bardziej lifestylową wariacją, na tle 5-drzwiówki. Hyundai najzwyczajniej poszedł śladami siostrzanej Kii, mającej już dużo wcześniej w swoim portfolio trzydrzwiowy model pro_cee'd.

Hyundai i30 3d - STYLISTYKA

Hyundai i30 to auto zdecydowanie dla Europejczyka. Samochód jest lepiej dopracowany i solidniej wykonany niż poprzednik, a wygląd jest bardzo nowoczesny - ten styl projektowania jest nazywany przez koreańską markę określeniem Fluidic Sculpture. Nadwozie wygląda dynamicznie i elegancko nawet wtedy, gdy auto stoi w bezruchu. Licznie przetłoczenia i wyraziste linie podkreślają nieco muskularną sylwetkę, co powinno przypaść do gustu większości kierowców.

>>> Hyundai i30 3d 1.6 GDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Przednią część upodobniono do innych modeli marki - pas czołowy z efektownymi reflektorami i 6-kątnym grillem nawiązuje do większego i40. Duży wlot powietrza dodaje autu nieco charakteru, a atrapa chłodnicy występuje w dwóch wersjach, w zależności od wersji wyposażeniowej. W wariantach Base i Classic szeroka listwa środkowa jest malowana pod kolor nadwozia, zaś poprzeczka z logo jest czarna. Lepiej wyposażone odmiany wyróżniają się matowoczarną listwą oraz chromowanymi żeberkami grilla (tak jak w egzemplarzu testowym). Przednie zderzaki mogą się poszczycić seryjne montowanymi światłami przeciwmgielnymi o całkiem innym designie, jak te montowane w 5-drzwiówkach. Zawierają one dodatkowo światła do jazdy dziennej wykonane w technologii LED.

>>> Hyundai i30 3d 1.6 GDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<

Profil 3-drzwiowego hatchbacka tworzy smukłą sylwetkę w formie zwartej bryły. Co ciekawe, patrząc z tej perspektywy auto wydaje się być mniejsze niż jest w rzeczywistości. Pochylona pod dużym kątem przednia szyba i przetłoczenie podnoszące się ku tyłowi pojazdu, podkreślające linię okien, to elementy sprytnie zastosowane przez stylistów do przyciągnięcia naszej uwagi. Wyraźne nadkola dodają sylwetce muskulatury. Nabywcy lubujący się w dużych kołach mogą się pokusić o wersje Style i Premium wyposażone w lekkie obręcze w rozmiarze 16", a w opcji 17".

>>> Hyundai i30 3d 1.6 GDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

Tył wozu jest dynamiczny, jednak budzi pewne kontrowersje - jednym będzie się podobał, innym nie, więc jest to kwestia gustu. U dołu zderzaka wkomponowano czerwone odblaski, a na jego środku znalazło się miejsce na tablicę rejestracyjną. Tylne światła o specyficznym kształcie rozchodzą się na boki, dlatego też ich część unosi się do góry razem z klapą bagażnika. Pokrywa kufra ozdobiona została centralnie umiejscowionym logo marki oraz dwoma poziomymi załamaniami, które podkreślają dynamizm auta. U jej góry umieszczono seryjne trzecie światło STOP.

Hyundai i30 3d - KOLORY NADWOZIA

Klienci mogą przebierać w jednym z 11 kolorów nadwozia. Bezpłatne odcienie to bazowy Creamy White oraz Cool Red. Lakiery metalizowane lub perłowe wymagają dopłaty w wysokości 1 900 zł. Lakierowanych klamek zewnętrznych oraz lusterek bocznych w kolorze nadwozia (ze zintegrowanymi kierunkowskazami) nie ma w wersjach Base i Classic. Chromowane wykończenie grilla wraz z centralną listwą w kolorze czerni nie jest seryjnie - nie znajdziemy tego w odmianach Base i Classic. Chromowana listwa dekoracyjna pod oknami i klamki z chromu należą do wyposażenia opcjonalnego pojazdu.

Hyundai i30 3d - WYMIARY

Trzydrzwiowa odmiana i30 ma długość 4300 mm, jej szerokość to 1780 mm, wysokość wynosi 1470 mm, a rozstaw osi ma wymiar 2650 mm. Bagażnik mieści 378 litrów, a po złożeniu siedzeń przestrzeń ta rośnie do 1316 l. Masa własna i30 3d jest zależna od wyposażenia i wersji silnikowej. Najlżejszy model benzynowy waży 1185 kg, a wariant z silnikiem Diesla ma masę 1290 kg. Dopuszczalna waga całkowita samochodu może sięgać maksymalnie w zależności od wersji, od 1820 kg do 1940 kilogramów.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 2

W drugim odcinku znajdzie się test układu napędowego. Testowany Hyundai i30 3d został wyposażony w wolnossący, benzynowy silnik 1.6 GDI 16V o mocy 135 KM zespolony z automatyczną skrzynią biegów. Jak pracuje ta jednostka? Jakie inne motory i skrzynie biegów mogą jeszcze znaleźć się w aucie? Czy katalogowe spalanie podawane przez producenta przekłada się na jazdę w rzeczywistości? O tym w 2. odcinku dziennika testu i30 w odmianie trzydrzwiowej na SuperAuto24.