Hyundai i30 3d - SILNIKI
Hyundai do modelu i30 3d oferuje sześć jednostek napędowych, znanych z innych modeli koreańskiej marki. Klient może się zdecydować na benzynowe lub wysokoprężne silniki - każdy z nich składa się z czterech rzędowo umieszczonych cylindrów. Benzynowe, wolnossące motory CVVT zostały wyposażone w wielopunktowy wtrysk paliwa i zmienne fazy rozrządu, a ich pojemności to 1.4-litra (100 KM i 137 Nm) oraz 1.6-litra (120 KM i 156 Nm). Najmocniejszy benzyniak w gamie to 1.6 GDI z wtryskiem bezpośrednim, który generuje 135 KM i 164 Nm momentu obrotowego.
>>> Hyundai i30 3d 1.6 GDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary odmiany 3-drzwiowej <<<
Turbodoładowane diesle CRDI wykorzystują bezpośredni wtrysk paliwa typu Common Rail oraz filtr DPF. Najsłabszy z nich, o pojemności 1.4-litra, ma 90 KM i 220 Nm, zaś jednostka 1.6-litra oferuje 110 KM i 260 Nm lub w mocniejszym wariancie 128 KM i 260 Nm. Według danych producenta, w cyklu mieszanym, diesle spalają około 4,1-5,5 litra oleju napędowego na każde przejechane 100 km.
>>> Hyundai i30 3d 1.6 GDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<
Hyundaia i30 można zamówić z jedną z dwóch typów skrzyni biegów. Wszystkie odmiany silnikowe podstawowo są połączone z 6-stopniową przekładnią manualną, natomiast motory o pojemności 1.6-litra, można zblokować z automatyczną sześciobiegową skrzynią, która wymaga dopłaty w wysokości 4 000 zł. Testowany przez nas egzemplarz był wyposażony właśnie w automat.
Hyundai i30 3d 1.6 GDI 135 KM (Aut.) - TEST
Na "luzie" praca motoru zaskakuje wyciszeniem i płynną pracą. Niestety żwawsze ruszenie rozwiewa te odczucia, ponieważ do kabiny docierają dosyć głośne dźwięki pracującego silnika. Mogłoby tutaj być lepiej.
Benzynowy, wolnossący silnik o mocy 135 KM już z manualną skrzynią biegów przeciętnie radzi sobie z napędzaniem auta, zaś z przekładnią automatyczną odczucia zza kierownicy są trochę gorsze. Już sam fakt, że w porównaniu do wariantu z "manualem" (9,9 s) wersja z "automatem" traci na przyspieszeniu od 0 do 100 km/h ponad sekundę (według danych producenta czynność ta zajmuje 11 s). Kierowca ma subiektywne odczucie, jakby jednostka napędowa generowała kilkadziesiąt koni mniej niż jest to podane w katalogu. Wrażenie to występuje najczęściej podczas jazdy poza terenem zabudowanym, gdzie niestety trzeba często wyprzedzać innych uczestników drogi. Aby tego dokonać trzeba każdorazowo wkręcić motor na bardzo wysokie obroty. Za kierownicą tak skonfigurowanego i30, warto zawsze upewnić się co do odległości innych pojazdów, zanim zacznie wykonywać się każdy swój ruch.
>>> Hyundai i30 3d 1.6 GDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<
Niestety automatyczna skrzynia biegów nie poprawia dynamiki silnika, a wręcz zdecydowanie ją pogarsza. Biegi są zmieniane nieodczuwalnie, jednak sama charakterystyka pracy nie jest najlepsza - przekładnia często sama nie wie jak postąpić, a każde nieco mocniejsze wciśnięcie gazu kończy się redukcją biegu. Owszem istnieje możliwość ręcznej zmiany przełożenia, jednak nawet gdy kierowca chce przetrzymać silnik na wysokich obrotach, komputer nakazuje skrzyni wrzucenie wyższego biegu. Wyprzedzanie ciężarówek nie należy więc do przyjemności - taka operacja wymaga zdecydowanego wciśnięcia prawego pedału, co kończy się "zrzuceniem" przełożenia uciążliwymi dźwiękami dobywającymi się spod maski, a jej czas trwania jest zdecydowanie za długi. Ręczna skrzynia będzie tu zwyczajnie lepszym rozwiązaniem. Prędkość maksymalna podana przez producenta wynosi 192 km/h.
Hyundai i30 3d 1.6 GDI 135 KM (Aut.) - SPALANIE
Zbiornik paliwa umieszczony w Hyundaiu i30 3d mieści 53 litry, czyli tyle samo co w przypadku pozostałych wersji nadwoziowych. Według danych producenta testowany silnik 1.6 GDI o mocy 135 KM, w połączeniu z automatyczną, 6-biegową skrzynią powinien spalać: 9,1 litra/100 km w cyklu miejskim, na trasie auto zadowolić się powinno dawką 5,3 litra/100km, a w trakcie poruszania w trybie mieszanym zużywać 6,7 litra na "setkę".
>>> Hyundai i30 3d 1.6 GDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<
Dane dotyczące spalania podawane w katalogu, praktycznie zawsze różnią się od tych, jakie osiąga się w rzeczywistości. Podczas testu SuperAuto24.pl sprawdziliśmy faktyczne zapotrzebowania 3-drzwiowego i30 na paliwo, a próby te wykazały, nieco większe zużycie od obiecywanych. W trasie Hyundai według wskazań komputera potrzebował 6,5 l na każde 100 km. W mieście, stosując się do zasad eco-drivingu, spalanie wychodziło równe z podawanym przez producenta, czyli 9,1-litra na "setkę", aczkolwiek granicę tę można bardzo łatwo podwyższyć. Średnie spalanie na dystansie 450 km, w różnych warunkach drogowych, wyniosło 7,9 l/100 km.
Informacje dotyczące spalania można uzyskać po wciśnięciu przycisku TRIP umieszczonego na kierownicy. Rozwiązanie to początkowo może nie przypaść użytkownikowi do gustu, ale po pokonaniu kilkudziesięciu kilometrów łatwo się do niego przyzwyczaić. Dane wyświetlają się na ekranie komputera pokładowego, wkomponowanego po środku zegarów, a sam komputer jest standardem wyposażenia.
Hyundai i30 3d 1.6 GDI (Aut.) - DANE TECHNICZNE
SILNIK | R4 |
Paliwo | Benzyna |
Pojemność | 1591 cm3 |
Moc maksymalna | 135 KM/6300 obr./min |
Maks mom. obrotowy | 164 Nm/4850 obr./min |
Prędkość maksymalna |
192 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 11 s |
Skrzynia biegów | automatyczna/6 |
Napęd | przedni |
Zbiornik paliwa | 53 l |
Masa własna/ładowność | 1225kg/1820kg |
Opony | 195/65 R15 (na zdjęciach 225/45 R17) |
Emisja CO2 | 157 g/km |
Bagażnik/po złożeniu siedzeń | 378 l/1316 l |
.
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3
W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego Hyundaia i30 3d. Jak skomponowano zawieszenie auta? Co myślimy o układzie jezdnym, zwrotności oraz prowadzeniu? Jak pracuje układ kierowniczy? O tym w 3. odcinku dziennika testu Hyundaia na SuperAuto24.pl.