Hyundai i30 3d - UKŁAD JEZDNY
Podwozie i30 zostało oparte na wahaczach znajdujących się na obu osiach. Z przodu wykorzystano kolumny McPhersona ze sprężynami śrubowymi i amortyzatorami gazowymi oraz stabilizator. Z tyłu natomiast zastosowano w pełni niezależny układ wielowahaczowy, współpracujący ze sprężynami śrubowymi oraz amortyzatorami. To dobre rozwiązanie na polskie drogi.
>>> Hyundai i30 3d 1.6 GDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary odmiany 3-drzwiowej <<<
Dzięki tak skonstruowanemu zawieszeniu możliwe jest komfortowe pokonywanie dziurawych dróg. Sprężyste podwozie dobrze tłumi nierówności i nie straszy odgłosami, aczkolwiek praca czasami mogłaby być nieco cichsza. Całość została zestrojona pod kątem kompromisu pomiędzy wygodą a pewnością prowadzenia, więc kręte drogi nie są zmorą koreańskiego hatchbacka. Gwałtowne zmiany toru jazdy nie robią na i30 dużego wrażenia, a przewidywalne zachowanie pozwala na sprawne pokonywanie wiraży.
>>> Hyundai i30 3d 1.6 GDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<
Układ kierowniczy jest precyzyjny, jednak nie dostarcza takiej ilości informacji o poczynaniach przedniej osi, jakiej byśmy sobie życzyli. Oczywiście, warto wziąć pod uwagę, że to nie auto sportowe, więc jeśli ktoś nie ma wygórowanych żądań, ten będzie zadowolony z prowadzenia i30. Niestety w położeniu centralnym kierownicy można odczuć często spotykaną w elektrycznych wspomaganiach przypadłość, czyli dziwną martwicę układu oraz "myszkowanie". Zjawisko to jest dosyć dokuczliwe w przypadku jazdy w wysokimi prędkościami, chociaż można się z czasem do niego przyzwyczaić.
>>> Hyundai i30 3d 1.6 GDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<
Testowany egzemplarz był również wyposażony w system wspomagania kierownicy o nazwie Flex Steer (wyposażenie wersji Classic Plus, Comfort, Style i Premium). Dzięki temu udogodnieniu kierowca ma do dyspozycji trzy tryby pracy układu: Normal, Sport i Comfort. Pierwszy z nich przydaje się podczas jazdy w ruchu miejskim. Tryb Sport zmniejsza siłę wspomagania, dzięki czemu wolant obraca się z przyjemnym oporem, co jest użyteczne w trasie. Ostatni Comfort to sztuczne podbicie siły wspomagania, pomocne przykładowo w trakcie trudnych manewrów parkingowych. Wszystkie te nastawy faktycznie działają, aczkolwiek różnica pomiędzy Normal a Sport jest niewielka.
Hyundai i30 3d - HAMULCE
W każdej wersji silnikowej układ hamulcowy składa się z zestawu tarcz hamulcowych, które są umieszczone na obu osiach. Z przodu zastosowano tarcze wentylowane, natomiast z tyłu są lite tarcze. Całość została uzupełniona o elektroniczny rozdział siły hamowania oraz seryjny układ HAC, czyli asystent ruszania pod górę. W standardzie znajduje się również system włączający światła ostrzegawcze w razie nagłego hamowania.
>>> Hyundai i30 3d 1.6 GDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<
Hyundai i30 został wyposażony w gamę standardowo montowanych systemów wspomagających jazdę i poprawiających bezpieczeństwo podróży. W skład zestawu wchodzi: ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), ESP (elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy) i nowatorski układ VSM wpływający na tor jazdy i trakcję.
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4
W czwartym odcinku znajdzie się test wnętrza i30 3d w wersji wyposażenia Premium. Jak wygląda deska rozdzielcza? Jaka jest jakość materiałów wykończeniowych? Jakie dodatki przewiduje producent w poszczególnych wariantach wyposażeniowych? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik? O tym w 4. odcinku dziennika testu Hyundaia i30 3d na SuperAuto24.pl.