Hyundai i30 Wagon 1.6 GDI - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary koreańskiego kombi

2013-08-26 3:30

Nowe kompaktowe kombi z Korei Południowej zostało zaprojektowane według rewolucyjnego dla azjatyckiej marki stylu. Śmiało nakreślone linie nadwozia oraz liczne przetłoczenia nadały Hyundaiowi i30 dynamiczny charakter, upodobniając go do większego brata i40. Dzięki tym cechom korzystnie wyglądający wóz, może na polu designu bez wahania walczyć z europejską konkurencją. PIERWSZY ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena wyglądu odmiany i30 Wagon. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się kolejno: jednostka napędowa, układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Hyundai i30 Wagon - WSTĘP

Hyundai i30 drugiej generacji zadebiutował we wrześniu 2011 roku, podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie. Do polskich odbiorców pojazd trafił wiosną 2012 roku, a marka Hyundai przy okazji sponsorowania piłkarskich mistrzostw EURO 2012, zrobiła sobie świetną reklamę debiutującego wówczas na rynku samochodu. Tak jak w przypadku poprzednika, celem kompaktu jest walka głównie o europejskich klientów, dlatego auto powstało przy udziale ośrodka badawczo-rozwojowego Hyundai Motor Europe Technical Centre, który mieści się w niemieckim Russelsheim. Produkcja odbywa się natomiast w czeskiej fabryce w Noszowicach. W porównaniu z pierwszą generacją, aktualnie oferowany w salonach i30 zmienił się diametralnie. Stylistyką i wnętrzem nawiązuje do większych modeli, takich jak i40 czy Elantra. Bardziej użytkowa odmiana i30 kombi, która dołączyła do oferty parę miesięcy później po 5-drzwiowym hatchbacku, w stosunku do poprzedniego modelu otrzymała inne oznaczenie - symbol zmieniono z CW na Wagon.

>>> Hyundai i30 Wagon 1.6 GDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Hyundai i30 Wagon - STYLISTYKA

Druga ewolucja Wagona prezentuje się o wiele nowocześniej od poprzednika. Już od pierwszego spojrzenia wiemy, że samochód jest bardziej dopracowany i solidniej wykonany. Wygląd utrzymano w nowoczesnym stylu, który koreańska marka nazywa Fluidic Sculpture. Karoseria wygląda drapieżne i dynamicznie nawet wtedy, gdy auto się nie przemieszcza. Licznie przetłoczenia i wyraziste linie podkreślają nieco muskularną sylwetkę i sprawiają, że rodzinny Hyundai może się podobać.

>>> Hyundai i30 Wagon 1.6 GDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Przednią część upodobniono do innych modeli marki - pas czołowy z designerskimi reflektorami i 6-kątnym grillem nawiązuje do większego i40. Duży wlot powietrza dodaje charakteru, a atrapa chłodnicy występuje w dwóch wersach. W podstawowych wariantach BASE i CLASSIC szeroka listwa środkowa jest malowana pod kolor nadwozia, a poprzeczka z owalnym lśniącym logo jest czarna. Bogatsze odmiany wyróżnia centralna listwa w czarnym macie i żeberka grilla z polerowanego chromu (tak jak w egzemplarzu testowym). W przedni zderzak styliści wpasowali seryjne montowane światła przeciwmgielne, które zawierają również światła do jazdy dziennej wykonane w technologii LED-owej. Reflektory otrzymały podłużny i niebanalny kształt oraz finezyjne wykończenie kloszy.

Nudne nadwozia nie przyciągają klientów, dlatego też projektanci tworząc obecną generację i30 Wagon śmiało korzystali z dynamicznych linii i wyraźnych przetłoczeń. Profil 5-drzwiowego i30 jest nacechowany płynnymi kreskami współgrającymi ze sobą, co tworzy smukłą sylwetkę. Uważny obserwator zauważy pochyloną pod dużym kątem przednią szybę i przetłoczenie podnoszące się ku tyłowi pojazdu, podkreślające linię okien. Wyraźne zaznaczenia nadkoli współgrające ze zderzakami, dodają sylwetce muskulatury. By Hyundai jeszcze skuteczniej skupiał na sobie wzrok przechodniów, wersje STYLE i PREMIUM wyposażone są w obręcze ze stopów lekkich w rozmiarze 16", a w opcji 17". Testowy egzemplarz posiadał natomiast stalowe, 15-calowe felgi z kołpakami.

>>> Hyundai i30 Wagon 1.6 GDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<

Tył wozu również nacechowany jest przetłoczeniami i dynamizmem. W dolnej części zderzaka wpasowano czerwone odblaski, a na środku klapy bagażnika znalazło się miejsce na tablicę rejestracyjną. Pochylona pod kątem szyba stanowi integralną część pokrywy. Ładne tylne światła zachodzą na boki, dlatego też podzielono w połowie tak, by ich część mogła się unosić do góry razem z klapą. Pokrywa kufra ozdobiona została centralnie umiejscowionym logo marki oraz dwoma poziomymi załamaniami, które podkreślają dynamizm auta. U jej góry umieszczono seryjne trzecie światło STOP.

Hyundai i30 Wagon - KOLORY NADWOZIA

Auto oferowane jest w jednym z 11 kolorów nadwozia. Bezpłatne odcienie to bazowy Creamy White oraz Cool Red. Lakiery metalizowane lub perłowe wymagają od klientów dopłaty 1 900 zł. Zderzaki w kolorze nadwozia i lusterka boczne to standard w każdej wersji wyposażeniowej. Lakierowanych klamek zewnętrznych nie ma w wersjach BASE i CLASSIC. Chromowane wykończenie grilla wraz z centralną listwą w kolorze czerni nie jest seryjnie - nie znajdziemy tego w odmianach BASE i CLASSIC. Zintegrowane kierunkowskazy w lusterkach to cecha najbogatszych STYLE i PREMIUM. Chromowana listwa dekoracyjna pod oknami i klamki z chromu należą do wyposażenia opcjonalnego pojazdu.

Hyundai i30 Wagon - WYMIARY

i30 Wagon może się poszczycić długością nadwozia na poziomie 4485 mm, jego szerokość to 1780 mm, wysokość to 1470 mm, a rozstaw osi wynosi 2650 mm. Bagażnik mieści 528 litrów, a po złożeniu siedzeń przestrzeń rośnie do 1642 l.

Masa własna i30 Wagon zmienia się w zależności od wyposażenia i wersji silnikowej. Najlżejszy model benzynowy waży 1185 kg, a wariant z silnikiem Diesla waży 1290 kg. Dopuszczalna masa całkowita samochodu może sięgać maksymalnie w zależności od wersji, od 1820 kg do 1940 kilogramów.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 2

W drugim odcinku znajdzie się test układu napędowego. Testowany Hyundai i30 Wagon został wyposażony w wolnossący, benzynowy silnik 1.6 GDI 16V o mocy 135 KM. Jak pracuje ta jednostka? Jakie inne motory i skrzynie biegów mogą jeszcze znaleźć się w aucie? Czy katalogowe spalanie podawane przez producenta przekłada się na jazdę w rzeczywistości? O tym w 2. odcinku dziennika testu i30 w odmianie kombi na SuperAuto24.