Hyundai i30 Wagon - WSTĘP
Hyundai i30 drugiej generacji zadebiutował we wrześniu 2011 roku, podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie. Do polskich odbiorców pojazd trafił wiosną 2012 roku, a marka Hyundai przy okazji sponsorowania piłkarskich mistrzostw EURO 2012, zrobiła sobie świetną reklamę debiutującego wówczas na rynku samochodu. Tak jak w przypadku poprzednika, celem kompaktu jest walka głównie o europejskich klientów, dlatego auto powstało przy udziale ośrodka badawczo-rozwojowego Hyundai Motor Europe Technical Centre, który mieści się w niemieckim Russelsheim. Produkcja odbywa się natomiast w czeskiej fabryce w Noszowicach. W porównaniu z pierwszą generacją, aktualnie oferowany w salonach i30 zmienił się diametralnie. Stylistyką i wnętrzem nawiązuje do większych modeli, takich jak i40 czy Elantra. Bardziej użytkowa odmiana i30 kombi, która dołączyła do oferty parę miesięcy później po 5-drzwiowym hatchbacku, w stosunku do poprzedniego modelu otrzymała inne oznaczenie - symbol zmieniono z CW na Wagon.
>>> Hyundai i30 Wagon 1.6 GDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<
Hyundai i30 Wagon - STYLISTYKA
Druga ewolucja Wagona prezentuje się o wiele nowocześniej od poprzednika. Już od pierwszego spojrzenia wiemy, że samochód jest bardziej dopracowany i solidniej wykonany. Wygląd utrzymano w nowoczesnym stylu, który koreańska marka nazywa Fluidic Sculpture. Karoseria wygląda drapieżne i dynamicznie nawet wtedy, gdy auto się nie przemieszcza. Licznie przetłoczenia i wyraziste linie podkreślają nieco muskularną sylwetkę i sprawiają, że rodzinny Hyundai może się podobać.
>>> Hyundai i30 Wagon 1.6 GDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<
Przednią część upodobniono do innych modeli marki - pas czołowy z designerskimi reflektorami i 6-kątnym grillem nawiązuje do większego i40. Duży wlot powietrza dodaje charakteru, a atrapa chłodnicy występuje w dwóch wersach. W podstawowych wariantach BASE i CLASSIC szeroka listwa środkowa jest malowana pod kolor nadwozia, a poprzeczka z owalnym lśniącym logo jest czarna. Bogatsze odmiany wyróżnia centralna listwa w czarnym macie i żeberka grilla z polerowanego chromu (tak jak w egzemplarzu testowym). W przedni zderzak styliści wpasowali seryjne montowane światła przeciwmgielne, które zawierają również światła do jazdy dziennej wykonane w technologii LED-owej. Reflektory otrzymały podłużny i niebanalny kształt oraz finezyjne wykończenie kloszy.
Nudne nadwozia nie przyciągają klientów, dlatego też projektanci tworząc obecną generację i30 Wagon śmiało korzystali z dynamicznych linii i wyraźnych przetłoczeń. Profil 5-drzwiowego i30 jest nacechowany płynnymi kreskami współgrającymi ze sobą, co tworzy smukłą sylwetkę. Uważny obserwator zauważy pochyloną pod dużym kątem przednią szybę i przetłoczenie podnoszące się ku tyłowi pojazdu, podkreślające linię okien. Wyraźne zaznaczenia nadkoli współgrające ze zderzakami, dodają sylwetce muskulatury. By Hyundai jeszcze skuteczniej skupiał na sobie wzrok przechodniów, wersje STYLE i PREMIUM wyposażone są w obręcze ze stopów lekkich w rozmiarze 16", a w opcji 17". Testowy egzemplarz posiadał natomiast stalowe, 15-calowe felgi z kołpakami.
>>> Hyundai i30 Wagon 1.6 GDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<
Tył wozu również nacechowany jest przetłoczeniami i dynamizmem. W dolnej części zderzaka wpasowano czerwone odblaski, a na środku klapy bagażnika znalazło się miejsce na tablicę rejestracyjną. Pochylona pod kątem szyba stanowi integralną część pokrywy. Ładne tylne światła zachodzą na boki, dlatego też podzielono w połowie tak, by ich część mogła się unosić do góry razem z klapą. Pokrywa kufra ozdobiona została centralnie umiejscowionym logo marki oraz dwoma poziomymi załamaniami, które podkreślają dynamizm auta. U jej góry umieszczono seryjne trzecie światło STOP.
Hyundai i30 Wagon - KOLORY NADWOZIA
Auto oferowane jest w jednym z 11 kolorów nadwozia. Bezpłatne odcienie to bazowy Creamy White oraz Cool Red. Lakiery metalizowane lub perłowe wymagają od klientów dopłaty 1 900 zł. Zderzaki w kolorze nadwozia i lusterka boczne to standard w każdej wersji wyposażeniowej. Lakierowanych klamek zewnętrznych nie ma w wersjach BASE i CLASSIC. Chromowane wykończenie grilla wraz z centralną listwą w kolorze czerni nie jest seryjnie - nie znajdziemy tego w odmianach BASE i CLASSIC. Zintegrowane kierunkowskazy w lusterkach to cecha najbogatszych STYLE i PREMIUM. Chromowana listwa dekoracyjna pod oknami i klamki z chromu należą do wyposażenia opcjonalnego pojazdu.
Hyundai i30 Wagon - WYMIARY
i30 Wagon może się poszczycić długością nadwozia na poziomie 4485 mm, jego szerokość to 1780 mm, wysokość to 1470 mm, a rozstaw osi wynosi 2650 mm. Bagażnik mieści 528 litrów, a po złożeniu siedzeń przestrzeń rośnie do 1642 l.
Masa własna i30 Wagon zmienia się w zależności od wyposażenia i wersji silnikowej. Najlżejszy model benzynowy waży 1185 kg, a wariant z silnikiem Diesla waży 1290 kg. Dopuszczalna masa całkowita samochodu może sięgać maksymalnie w zależności od wersji, od 1820 kg do 1940 kilogramów.
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 2
W drugim odcinku znajdzie się test układu napędowego. Testowany Hyundai i30 Wagon został wyposażony w wolnossący, benzynowy silnik 1.6 GDI 16V o mocy 135 KM. Jak pracuje ta jednostka? Jakie inne motory i skrzynie biegów mogą jeszcze znaleźć się w aucie? Czy katalogowe spalanie podawane przez producenta przekłada się na jazdę w rzeczywistości? O tym w 2. odcinku dziennika testu i30 w odmianie kombi na SuperAuto24.