Hyundai i30 Wagon - UKŁAD JEZDNY
Konstrukcja podwozia drugiej generacji i30 została oparta na wahaczach zastosowanych na obu osiach. Z przodu zdecydowano się na wykorzystanie kolumn McPhersona ze sprężynami śrubowymi i amortyzatorami gazowymi oraz stabilizatora. Z tyłu natomiast znajdziemy w pełni niezależny układ wielowahaczowy także współpracujący ze sprężynami śrubowymi oraz amortyzatorami. Takie rozwiązanie skutkuje dobrym resorowaniem wszelkich niedoskonałości drogi.
>>> Hyundai i30 Wagon 1.6 GDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<
Wyżej wspomniany układ pozwala na komfortowe pokonywanie dziurawych dróg. Sprężyste podwozie dość łagodnie tłumi nierówności i nie straszy odgłosami pracy. Całość została na tyle dobrze zestrojona, że kręte drogi nie powodują u pasażerów choroby lokomocyjnej. Gwałtowne zmiany toru jazdy także są dobrze znoszone, a przewidywalne zachowanie pozwala na sprawne pokonywanie wiraży.
>>> Hyundai i30 Wagon 1.6 GDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<
Nowym Wagonem jeździ się całkiem przyjemnie. Oczywiście dużą zaletą jest dobre zawieszenie, jednak nie można zapomnieć o niedoskonałościach samochodu. Do tych należy zaliczyć układ kierowniczy, który precyzyjnie przekłada nasze komendy na drogę, jednak nie dostarcza takiej ilości informacji o poczynaniach przedniej osi, jakiej byśmy sobie życzyli. Dodatkowo w położeniu centralnym kierownicy można odczuć dosyć często spotykaną w elektrycznych wspomaganiach przypadłość, czyli dziwną martwicę układu oraz "myszkowanie". Zjawisko to jest dosyć dokuczliwe w przypadku jazdy w wysokimi prędkościami, chociaż można się do niego przyzwyczaić.
>>> Hyundai i30 Wagon 1.6 GDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<
Testowany egzemplarz był również wyposażony w system wspomagania kierownicy o nazwie Flex Steer (wyposażenie wersji CLASSIC PLUS, COMFOR, STYLE i PREMIUM). Układ ten dysponuje trzema trybami pracy regulowanymi jednym guzikiem przez kierowcę: Normal, Sport i Comfort. Pierwszy z nich przydaje się podczas jazdy w ruchu miejskim. Tryb Sport zmniejsza siłę wspomagania, dzięki czemu wolant obraca się z przyjemnym oporem, co przydaje się w trasie. Ostatni Comfort to sztuczne podbicie siły wspomagania, pomocne przykładowo w trakcie trudnych manewrów parkingowych. Wszystkie te nastawy faktycznie działają, aczkolwiek różnica pomiędzy Normal a Sport jest niewielka.
Hyundai i30 Wagon - HAMULCE
W każdej wersji silnikowej na układ hamulcowy składa się zestaw tarcz hamulcowych, umieszczonych na obu osiach. Z przodu o odpowiednią siłę hamowania dbają tarcze wentylowane, natomiast z tyłu ich pracę wspomagają lite tarcze hamulcowe. Całość została uzupełniona o elektroniczny rozdział siły hamowania oraz seryjny układ HAC, czyli asystent ruszania pod górę. Model seryjnie otrzymał również automatyczny włącznik świateł ostrzegawczych w razie nagłego hamowania.
Hyundai i30 został wyposażony w całą gamę standardowo montowanych systemów wspomagających jazdę i poprawiających bezpieczeństwo podróży. W skład zestawu wchodzi: ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), ESP (elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy) i nowatorski układ VSM wpływający na tor jazdy i trakcję.
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4
W czwartym odcinku znajdzie się test wnętrza i30 Wagon w wersji wyposażenia COMFORT. Jak prezentuje się deska rozdzielcza samochodu? Jakie przyrządy znalazły się w panelu środkowym? Co myślimy o materiałach wykończeniowych? Jakie dodatki przewiduje producent w bogatszych opcjach? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik kombi ? O tym w 4. odcinku dziennika testu Hyundaia i30 Wagon na SuperAuto24.pl.