WSTĘP
Hyundai i30 drugiej generacji zadebiutował we wrześniu 2011 roku, podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie. Do polskich odbiorców pojazd trafił wiosną 2012 roku, a marka Hyundai przy okazji sponsorowania piłkarskich mistrzostw EURO 2012, zrobiła sobie świetną reklamę debiutującego wówczas na rynku samochodu. Tak jak w przypadku poprzednika, celem kompaktu jest walka głównie o europejskich klientów, dlatego auto powstało przy udziale ośrodka badawczo-rozwojowego Hyundai Motor Europe Technical Centre, który mieści się w niemieckim Russelsheim. Produkcja odbywa się natomiast w czeskiej fabryce w Noszowicach. W porównaniu z pierwszą generacją, aktualnie oferowany w salonach i30 zmienił się diametralnie. Stylistyką i wnętrzem nawiązuje do większych modeli, takich jak i40 czy Elantra. Bardziej użytkowa odmiana i30 kombi, która dołączyła do oferty parę miesięcy później po 5-drzwiowym hatchbacku, w stosunku do poprzedniego modelu otrzymała inne oznaczenie - symbol zmieniono z CW na Wagon.
PODSUMOWANIE
Hyundai i30 Wagon to łakomy kąsek na rynku nowoczesnych kombi. Jego wnętrze może się podobać, bo deska prezentuje się bardzo współcześnie, a jakość materiałów nie wzbudza zastrzeżeń. Koreańczycy wytrwale pracują nad tym, by być bardziej luksusową i prestiżową marką niż dotychczas, na co wskazuje w katalogu najbogatsza możliwa odmiana PREMIUM.
Auto oferuje sporo miejsca wewnątrz, a ponadto jest komfortowe i funkcjonalne. Bezpieczeństwo to również duża zaleta Wagona. i30 już w serii posiada pełen pakiet systemów wspomagających kierowcę, a na pokładzie może mieć nawet 7 poduszek powietrznych. Producent do tego podnosi atrakcyjność kombi wyjątkowym, potrójnym 5-letnim programem gwarancyjnym.
Pod maską można znaleźć jednostki znane z innych modeli Hyundaia oraz Kii. Benzynowe motory CVVT i GDI oraz wysokoprężne CRDI, to popularne silniki. Testowany przez redakcję SuperAuto24.pl 135-konny benzyniak przeciętnie radzi sobie z napędzeniem auta. Brakuje mu nieco momentu obrotowego, a wyprzedzanie ciężarówek nie należy do przyjemności. Całe szczęście, że zużycie paliwa nie drenuje aż nadto portfela. Układ jezdny to również dobra strona Hyundaia. Autem podróżuje się komfortowo, albowiem sprężyste zawieszenie wielowahaczowe dobrze radzi sobie z nierównościami. Przy tym szybsza jazda w łukach drogi nie odbiera kierowcy pewności prowadzenia - i30 zachowuje się bardzo przewidywalnie, aczkolwiek układowi kierowniczemu brakuje nieco dopracowania - kierowca nie otrzymuje należytej informacji o poczynaniach przedniej osi.
i30 Wagon jest przystępny cenowo - bazowa wersja kosztuje 55 600 zł. Taniej w tym kompaktowym segmencie kombi da się kupić jedynie Chevroleta Cruze'a Kombi startującego w cenniku od 52 990 zł. Dodatkowo w przypadku Hyundaia każdy znajdzie coś dla siebie, ponieważ producent przyszykował aż sześć wariantów wyposażenia. Dzięki temu można zaoszczędzić kilka tysięcy złotych na zbędnych dodatkach, których nie chcemy w naszym aucie.
STYLISTYKA
Druga ewolucja Wagona prezentuje się o wiele nowocześniej od poprzednika. Już od pierwszego spojrzenia wiemy, że samochód jest bardziej dopracowany i solidniej wykonany. Wygląd utrzymano w nowoczesnym stylu, który koreańska marka nazywa Fluidic Sculpture. Karoseria wygląda drapieżne i dynamicznie nawet wtedy, gdy auto się nie przemieszcza. Licznie przetłoczenia i wyraziste linie podkreślają nieco muskularną sylwetkę i sprawiają, że rodzinny Hyundai może się podobać.
Przednią część upodobniono do innych modeli marki - pas czołowy z designerskimi reflektorami i 6-kątnym grillem nawiązuje do większego i40. Duży wlot powietrza dodaje charakteru, a atrapa chłodnicy występuje w dwóch wersach. W podstawowych wariantach BASE i CLASSIC szeroka listwa środkowa jest malowana pod kolor nadwozia, a poprzeczka z owalnym lśniącym logo jest czarna. Bogatsze odmiany wyróżnia centralna listwa w czarnym macie i żeberka grilla z polerowanego chromu (tak jak w egzemplarzu testowym). W przedni zderzak styliści wpasowali seryjne montowane światła przeciwmgielne, które zawierają również światła do jazdy dziennej wykonane w technologii LED-owej. Reflektory otrzymały podłużny i niebanalny kształt oraz finezyjne wykończenie kloszy.
Nudne nadwozia nie przyciągają klientów, dlatego też projektanci tworząc obecną generację i30 Wagon śmiało korzystali z dynamicznych linii i wyraźnych przetłoczeń. Profil 5-drzwiowego i30 jest nacechowany płynnymi kreskami współgrającymi ze sobą, co tworzy smukłą sylwetkę. Uważny obserwator zauważy pochyloną pod dużym kątem przednią szybę i przetłoczenie podnoszące się ku tyłowi pojazdu, podkreślające linię okien. Wyraźne zaznaczenia nadkoli współgrające ze zderzakami, dodają sylwetce muskulatury. By Hyundai jeszcze skuteczniej skupiał na sobie wzrok przechodniów, wersje STYLE i PREMIUM wyposażone są w obręcze ze stopów lekkich w rozmiarze 16", a w opcji 17". Testowy egzemplarz posiadał natomiast stalowe, 15-calowe felgi z kołpakami.
Tył wozu również nacechowany jest przetłoczeniami i dynamizmem. W dolnej części zderzaka wpasowano czerwone odblaski, a na środku klapy bagażnika znalazło się miejsce na tablicę rejestracyjną. Pochylona pod kątem szyba stanowi integralną część pokrywy. Ładne tylne światła zachodzą na boki, dlatego też podzielono w połowie tak, by ich część mogła się unosić do góry razem z klapą. Pokrywa kufra ozdobiona została centralnie umiejscowionym logo marki oraz dwoma poziomymi załamaniami, które podkreślają dynamizm auta. U jej góry umieszczono seryjne trzecie światło STOP.
WNĘTRZE
Hyundai już od dłuższego czasu starał się udowodnić, iż może się równać z europejską konkurencją. Teraz można śmiało stwierdzić, że wnętrze koreańskiego kombi nie odbiega znacząco od standardów jakie znamy m.in. z Renault Megane czy Forda Focusa. Dużą zasługę w tym miał Thomas Burkle - były designer BMW, a dziś szef stylistów odpowiedzialnych za kokpitu i30. Deska rozdzielcza prezentuje się naprawdę dobrze. Boczne części deski z wlotami powietrza zgrabnie łączą się z profilami obić drzwiowych. Środkowy panel z zabudowanym fabrycznie radioodtwarzaczem (lub wkomponowanym kolorowym wyświetlaczem dotykowym) również przyciąga wzrok. Cała konsola w połączeniu ze wskaźnikami i kierownicą wygląda bardzo nowocześnie, i co najważniejsze jest po prostu praktyczna.
Plastik użyty do zabudowania przestrzeni pasażerskiej jest dobry jakościowo, a tworzywa są przyjazne w dotyku i dają pozytywne wrażenie. Czarne elementy zostały przełamane lakierowanymi na srebrno panelami. Można również wybrać wnętrze w beżowej tonacji, co przypadnie do gustu osobom, które gustują w jasnych kolorach. Wszystkie przyrządy i klawisze otrzymały niebieskie podświetlenie - po zmroku wnętrze wygląda ciekawie, ale intensywne zimne światło może szybko męczyć wzrok. Jest jednak na to sposób - natężenie podświetlenia daje się regulować według uznania, a nawet całkiem wygasić.
Po środku analogowych zegarów znalazł się mały blat z kontrolkami oraz dwa cyfrowe wyświetlacze. Jeden informuje o stanie paliwa i temperaturze wody, a drugi pełni funkcję seryjnego komputera pokładowego (występują dwa typy wyświetlacza - mniej i bardziej zaawansowany). Wszelkie prezentowane informacje na komputerze są czytelne, a obsługa za pomocą dwóch przycisków znajdujących się na kierownicy jest banalna. Cena za tempomat wynosi 1 000 zł (dotyczy wersji COMFORT, STYLE i PREMIUM).
Nawet najtańsza odmiana BASE ma przyzwoite wyposażenie - auta maksymalnie nie ogołocono z dodatków, by za wszelką cenę zejść z ceny. Jest dwustopniowa regulacja kierownicy i wspomniany komputer pokładowy. Elektryka lusterek i szyb przednich jest standardowa. Podgrzewanych lusterek bocznych nie ma tylko BASE i CLASSIC. Elektryka szyb tylnych jest dopiero od wersji COMFORT.
Klimatyzacji nie ma wcale w BASE. Manualną klimę dostajemy w wersji CLASSIC i CLASSIC PLUS. Automatyczna klimatyzacja dwustrefowa to wyposażenie standardowe wariantów COMFORT, STYLE i PREMIUM. Te trzy wymienione wersje uzupełnione zostały również w skórzaną kierownicę i gałkę zmiany biegów obszytą skórą. Lusterko wsteczne fotochromatyczne, podgrzewana przednia szyba czy czujniki deszczu i pomiaru ciśnienia w oponach są zarezerwowane tylko dla najbogatszego PREMIUM.
KOMFORT I PRZESTRONNOŚĆ
Kabina azjatyckiego kombi jest duża, a wsiadanie do niej nie przysparza problemów. Niemal całkowicie płaska podłoga z tyłu powiększa obszar dla nóg. Przestrzeni na kolana oraz głowy nie będzie brakować nawet wysokim osobom. Kanapa jest wygodna i siedzi się na niej nisko. Wysuwany z oparcia szeroki podłokietnik (wersje COMFORT, STYLE i PREMIUM) podnosi komfort podróżowania - dwójka dorosłych rozsiądzie się tu bardzo wygodnie.
Z przodu również nie zabraknie miejsca dla ramion, nóg i głów. Fotele są wygodne i dobrze wyprofilowane, dzięki temu dalekie podróże nie skończą się bólem pleców. O znalezienie komfortowej pozycji dba podwójna regulacja kierownicy i trzystopniowe ustawienia fotela, które można sporo obniżyć (regulacji fotela na wysokość nie ma tylko w wariancie BASE). Duży podłokietnik jest oferowany od wersji CLASSIC PLUS. W standardzie znajduje się materiałowa tapicerka foteli i boczków drzwiowych. W modelach STYLE i PREMIUM tapicerka jest materiałowo-skórzana. Pasjonaci oglądania nieba mogą się zdecydować na panoramiczny szklany szyberdach, który kosztuje 4 500 zł. Niestety jego obecność niekorzystnie wpływa na obszerność kabiny, ponieważ obniża podsufitkę.
MULTIMEDIA
Radioodtwarzacza nie znajdziemy jedynie w bazowej odmianie. Poza tą wersją fabryczny zestaw CD/MP3 z RDS oraz 4 głośnikami jest już standardem, tak samo jak sterowanie radiem z koła kierownicy. Przydatnych złącz AUX-IN i USB w półce centralnej nie ma tylko Base. Obok złączy ulokowane są dwa gniazda 12V. Od wersji COMFORT we wnętrzu auta znajduje się 6 głośników, zamiast podstawowych czterech.
Obsługa fabrycznego radia jest bardzo łatwa, a wybieranie poszczególnych funkcji nie powinno stwarzać problemów. Zestaw audio z 6 głośnikami gra całkiem przyzwoicie. Dzięki pomocy systemu Bluetooth (nie ma tylko w BASE i CLASSIC) można odtwarzać muzykę bezprzewodowo oraz korzystać z zestawu głośnomówiącego. Przyciski odpowiedzialne za łączność umiejscowiono na kierownicy, natomiast mikrofon ukryto w podsufitce.
Nawigacja z kolorowym, 7-calowym ekranem dotykowym i kamerą cofania, chowaną pod logo marki na klapie, jest dostępna w wersjach STYLE I PREMIUM. Wymaga jednak sporej dopłaty w wysokości 5 000 zł.
SCHOWKI
Projektanci Hyundaia pomyśleli o wielu przydatnych miejscach na drobiazgi. Największym schowkiem jest ten umiejscowiony w desce rozdzielczej przy kolanach pasażera. Posiada podświetlenie, a w modelach z klimatyzacją ma dodatkowy otwór wentylacyjny, przez który przepływa powietrze chłodzące jego zawartość.
W tunelu środkowym umieszczono wnękę z połączonymi ze sobą dwoma okrągłymi uchwytami na napoje z gumową wkładką regulacyjną. Tuż pod panelem środkowym znajdziemy bardzo głęboką półkę z dwoma stopniami - można się dostać do nich nawet z bocznej strony. Boczki drzwi wyposażono w obszerne kieszenie będące w stanie pomieścić nawet 1,5-litrowe butelki. W tylnych drzwiach także wygospodarowane miejsce na podobne rozwiązanie. W oparcia foteli wkomponowano standardowo elastyczne siatki.
Od wersji CLASSIC PLUS oferowany jest podłokietnik przedni z pojemnych schowkiem oraz skrytka na okulary umieszczona w podsufitce. Natomiast od wersji COMFORT nabywca otrzymuje podłokietnik wysuwany z tylnych oparć, w którym ukryto uchwyty na 2 napoje. Daszki przeciwsłoneczne wyposażone są seryjnie lusterka, ale dodatkowe lampki podświetlające montowane są dopiero od CLASSIC PLUS.
BAGAŻNIK
Klapa bagażnika unosi się wysoko, co daje dobry dostęp do przestrzeni bagażowej. A ta, dzięki regularnym kształtom oraz objętości wynoszącej 528 litrów, pozwoli na zapakowanie dużych rzeczy. Gdy zachodzi potrzeba przewiezienia dłuższych elementów, można powiększyć przestrzeń załadunkową do 1642 litrów. Oparcia dzielą się asymetrycznie 60/40. Można je swobodnie odchylić, lub całkiem położyć, ale najpierw wymagane jest podniesienie samych siedzisk kanapy, co jest zadaniem banalnie prostym. Po wykonaniu tej operacji otrzymujemy idealnie równą powierzchnię.
Fabrycznie mamy wewnątrz kufra lampkę doświetlającą i haczyki pozwalające na zawieszenie mniejszych reklamówek. Bogate odmiany STYLE i PREMIUM mają ponadto zamontowane w bagażniku gniazdo 12V. Pod podłogą w wersji BASE ulokowano zestaw naprawczy koła, a w modelach CLASSIC, COMFORT i COMFORT PLUS znajdziemy standardowo koło dojazdowe z zestawem kluczy. Najbogatsze modele STYLE i PREMIUM uzupełnione zostały pełnowymiarowy zapas i dodatkowy schowek pod podłogą.
SILNIKI i SKRZYNIE BIEGÓW
Hyundai do modelu i30 Wagon oferuje sześć jednostek napędowych. Są to motory znane również z innych samochodów koreańskiego koncernu. Do wyboru mamy zarówno benzynowe, jak i wysokoprężne silniki - każdy z nich ma cztery, rzędowo umieszczone cylindry. Benzynowe wolnossące układy CVVT z wielopunktowym wtryskiem paliwa i zmiennymi fazami rozrządu, to pojemności 1.4-litra 100 KM i 137 Nm oraz 1.6-litra 120 KM i 156 Nm. Najmocniejszy benzyniak 1.6 GDI z wtryskiem bezpośrednim rozwija 135 KM i 164 Nm momentu obrotowego.
Silniki wysokoprężne CRDI zostały wyposażone w turbodoładowanie, bezpośredni wtrysk paliwa typu Common Rail i filtr DPF. Najsłabszy 1.4 dostarcza 90 KM i 220 Nm, mniej wysilona jednostka 1.6-litra oferuje 110 KM i 260 Nm, a mocniejsza odmiana 1.6 rozwija 128 KM i 260 Nm. W cyklu mieszanym, według danych producenta, diesle spalają około 4,1-5,5 litra oleju napędowego.
Hyundai i30 oferowany jest z dwoma typami skrzyni biegów. Wszystkie odmiany silnikowe podstawowo zespolono z 6-stopniową przekładnią manualną, natomiast w przypadku silników o pojemności 1.6-litra, można skusić się na automatyczną sześciobiegową skrzynię, która wymaga dopłaty w wysokości 4 000 zł.
Hyundai i30 Wagon 1.6 GDI 135 KM - TEST
Przy pierwszym uruchomieniu motoru zaskakuje jego wyciszenie i płynna praca. Przy żwawszym ruszeniu okazuje się, że są to pozory, ponieważ wyciszenie odgłosów działającej jednostki mogłoby być na nieco wyższym poziomie. Nie oznacza to jednak, że w kabinie jest głośno - zwyczajnie po tak nowoczesnym wyglądzie spodziewalibyśmy się nieco większej ciszy wewnątrz auta.
Benzynowy silnik o mocy 135 KM przeciętnie radzi sobie z napędzeniem ważącego prawie 1200 kg wozu. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi wprawdzie 9,9 sekundy, ale w trakcie próby osiągnięcia tego wyniku ma się wrażenie, że samochód z trudem osiąga taki właśnie wynik. Kierowcy ma subiektywne wrażenie, jakby jednostka napędowa generowała kilkadziesiąt koni mniej niż podaje producent. Najwyraźniej czuć to podczas jazdy poza terenem zabudowanym, gdzie konieczne jest częste wyprzedzanie innych pojazdów. Aby dokonać tego manewru trzeba każdorazowo zredukować bieg i wkręcić motor na bardzo wysokie obroty. Warto więc zawsze upewnić się prowadząc Hyundaia, że samochody jadące z naprzeciwka są bardzo daleko i rozważnie planować każdy swój ruch.
Całe szczęście, że manewr wymijania innych uczestników ruchu uprzyjemnia 6-biegowa skrzynia biegów, która pracuje bardzo precyzyjnie i ma niezbyt długi skok lewarka. Każda zmiana przełożenia akcentowana jest kliknięciem, całkiem przyjemnym w naszym odczuciu. Koreańskie kombi potrafi też dość szybko pojechać - prędkość maksymalna podana przez producenta wynosi 195 km/h.
Hyundai i30 Wagon 1.6 GDI 135 KM - SPALANIE
Zbiornik paliwa mieści 53 litry, czyli tyle samo co w przypadku wersji hatchback. Według danych producenta testowany benzyniak 1.6 GDI o mocy 135 KM, w połączeniu z manualną skrzynią 6-biegową powinien spalać: 7,7 litra/100 km w cyklu miejskim, na trasie auto zadowolić się powinno dawką 4,6 litra/100km, a w trakcie poruszania w trybie mieszanym zużywać 5,7 litra na "setkę".
Dane dotyczące spalania podawane w katalogu, praktycznie zawsze różnią się od tych, jakie osiąga się w rzeczywistości. Podczas testu SuperAuto24.pl sprawdziliśmy faktyczne zapotrzebowania na paliwo. Podczas naszych jazd spalanie Hyundaia było nieco większe. W trasie, podczas spokojnej i ekonomicznej jazdy w okolicy 80-90 km/h, i30 Wagon według wskazań komputera potrzebował 5,7 l na każde 100 km. W mieście, stosując się do zasad eco-drivingu, spalanie wychodziło w granicach 7,8 litra na "setkę", aczkolwiek granicę tę można bardzo łatwo podwyższyć.
Informacje dotyczące spalania można uzyskać po wciśnięciu przycisku TRIP umieszczonego na kierownicy. Rozwiązanie to początkowo może nie przypaść użytkownikowi do gustu, ale szybko można się do niego przyzwyczaić. Dane wyświetlają się na ekranie komputera pokładowego, wkomponowanego po środku zegarów. Komputer jest standardem wyposażenia.
UKŁAD JEZDNY
Konstrukcja podwozia drugiej generacji i30 została oparta na wahaczach zastosowanych na obu osiach. Z przodu zdecydowano się na wykorzystanie kolumn McPhersona ze sprężynami śrubowymi i amortyzatorami gazowymi oraz stabilizatora. Z tyłu natomiast znajdziemy w pełni niezależny układ wielowahaczowy także współpracujący ze sprężynami śrubowymi oraz amortyzatorami. Takie rozwiązanie skutkuje dobrym resorowaniem wszelkich niedoskonałości drogi.
Wyżej wspomniany układ pozwala na komfortowe pokonywanie dziurawych dróg. Sprężyste podwozie dość łagodnie tłumi nierówności i nie straszy odgłosami pracy. Całość została na tyle dobrze zestrojona, że kręte drogi nie powodują u pasażerów choroby lokomocyjnej. Gwałtowne zmiany toru jazdy także są dobrze znoszone, a przewidywalne zachowanie pozwala na sprawne pokonywanie wiraży.
Nowym Wagonem jeździ się całkiem przyjemnie. Oczywiście dużą zaletą jest dobre zawieszenie, jednak nie można zapomnieć o niedoskonałościach samochodu. Do tych należy zaliczyć układ kierowniczy, który precyzyjnie przekłada nasze komendy na drogę, jednak nie dostarcza takiej ilości informacji o poczynaniach przedniej osi, jakiej byśmy sobie życzyli. Dodatkowo w położeniu centralnym kierownicy można odczuć dosyć często spotykaną w elektrycznych wspomaganiach przypadłość, czyli dziwną martwicę układu oraz "myszkowanie". Zjawisko to jest dosyć dokuczliwe w przypadku jazdy w wysokimi prędkościami, chociaż można się do niego przyzwyczaić.
Testowany egzemplarz był również wyposażony w system wspomagania kierownicy o nazwie Flex Steer (wyposażenie wersji CLASSIC PLUS, COMFOR, STYLE i PREMIUM). Układ ten dysponuje trzema trybami pracy regulowanymi jednym guzikiem przez kierowcę: Normal, Sport i Comfort. Pierwszy z nich przydaje się podczas jazdy w ruchu miejskim. Tryb Sport zmniejsza siłę wspomagania, dzięki czemu wolant obraca się z przyjemnym oporem, co przydaje się w trasie. Ostatni Comfort to sztuczne podbicie siły wspomagania, pomocne przykładowo w trakcie trudnych manewrów parkingowych. Wszystkie te nastawy faktycznie działają, aczkolwiek różnica pomiędzy Normal a Sport jest niewielka.
HAMULCE
W każdej wersji silnikowej na układ hamulcowy składa się zestaw tarcz hamulcowych, umieszczonych na obu osiach. Z przodu o odpowiednią siłę hamowania dbają tarcze wentylowane, natomiast z tyłu ich pracę wspomagają lite tarcze hamulcowe. Całość została uzupełniona o elektroniczny rozdział siły hamowania oraz seryjny układ HAC, czyli asystent ruszania pod górę. Model seryjnie otrzymał również automatyczny włącznik świateł ostrzegawczych w razie nagłego hamowania.
Hyundai i30 został wyposażony w całą gamę standardowo montowanych systemów wspomagających jazdę i poprawiających bezpieczeństwo podróży. W skład zestawu wchodzi: ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), ESP (elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy) i nowatorski układ VSM wpływający na tor jazdy i trakcję.
BEZPIECZEŃSTWO
W i30 Wagon zabezpieczenie przed poważnymi obrażeniami podczas wypadku stanowi rozbudowany system poduszek powietrznych. Już w bazowej odmianie montowanych jest 6 airbagów: czołowe kierowcy i pasażera, boczne chroniące tułowia i kurtynowe stanowiące zabezpieczenie dla głów podczas wypadku. Bogatsze wersje COMFORT, STYLIE i PREMIUM otrzymały ponadto dodatkową poduszkę chroniącą kolana kierowcy.
Pasy bezpieczeństwa są oczywiście trzypunktowe, dodatkowo przednie posiadają regulację wysokości oraz napinacze pirotechniczne. W trosce o pasażerów kabina dysponuje też czujnikami obecności pasażerów na wszystkich fotelach z kontrolą świetlną na desce. Niezapięcie pasów skutkuje uciążliwym dla uszu sygnałem dźwiękowym. Tylne fotele wyposażono w system ISOFIX do mocowania fotelików dziecięcych.
Kierowca ma do dyspozycji gamę elektronicznych asystentów wspomagających jazdę i hamowanie. Hyundai i30 Wagon może się poszczycić następującymi systemami: HAC (układ wspomagający kierowcę podczas ruszania pod górę), automatycznym włącznikiem świateł awaryjnych, ostrzegających w razie nagłego hamowania, ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), ESP (elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy) i nowatorskim układem VSM wpływającym na tor jazdy i trakcję.
ZABEZPIECZENIA i CZUJNIKI
Koreańskie kombi w każdej odmianie wyposażone jest w immobiliser, centralny zamek sterowany z kluczyka i wewnętrzny przycisk odpowiedzialny za ryglowanie zamków. Autoalarm ze zdalnym sterowaniem ze składanego kluczyka typu scyzoryk jest cechą wersji CLASSIC PLUS, COMFORT, STYLE i PREMIUM.
I30 Wagon może również zostać wyposażony w kilka czujników ułatwiających użytkownikowi życie. Radary parkowania z tyłu wchodzą w skład Pakietu Mistrzowskiego (felgi aluminiowe, skórzana kierownica i dźwignia zmiany biegów, czujniki parkowania, dywaniki welurowe - cena 2 799 zł). Czujniki ciśnienia w oponach są dostępne w wariantach STYLE i PREMIUM, a czujniki deszczu uruchamiające samoczynnie wycieraczki to cecha tylko najbogatszej konfiguracji.
OŚWIETLENIE
Ładne, soczewkowe lampy z wbudowanymi kierunkowskazami oświetlają drogę na bardzo dobrym poziomie. Najbogatsza odmiana PREMIUM w serii posiada natomiast ksenonowe światła adaptacyjne. Można je jeszcze dokupić w przypadku wersji STYLE w cenie 4 000 zł. Wszystkie Hyundaie i30 Wagon mają w wyposażeniu standardowym lampy przeciwmgielne w zderzaku oraz LED-owe światła do jazdy dziennej. Systemu doświetlania zakrętów nie ma tylko w BASE i COMFORT.
Tylne lampy również prezentują się elegancko. Odmiany STYLE i PREMIUM mogą się pochwalić lampami podświetlanymi diodami LED oraz lusterkami bocznymi z wbudowanymi kierunkowskazami. Trzecie światło STOP w tylnym spoilerze dachowym montowane jest seryjnie.
GWARANCJA
Auto zostało objęte programem gwarancyjnym 5-Year Triple Care, który obejmuje 5-letnią umowę na mechanikę bez limitu kilometrów, 5 lat bezpłatnej opieki technicznej pojazdu oraz 5 lat assistance (bezpłatna pomoc drogowa). Co ważne nadwozie zostało zabezpieczone antykorozyjnie i w przypadku zakupu w salonie otrzymujemy 12-letnią gwarancję na jego perforację.
CENA w POLSCE
Najtańszy Hyundai i30 Wagon w bazowej odmianie wyposażenia BASE z silnikiem benzynowym 1.4 CVVT o mocy 100 KM, kosztuje 55 600 zł. Za najtańszego diesla 1.4 CRDi 90 KM, trzeba zapłacić w salonie 63 600 zł.
Opisywany i testowany przez redakcję SuperAuto24.pl Hyundai i30 Wagon 1.6 GDI 135 KM w wersji wyposażenia COMFORT, to wydatek rzędu 74 100 zł.
Silnik / Wersja |
BASE |
CLASSIC | CLASSIC PLUS |
COMFORT |
STYLE |
PREMIUM |
1.4 CVVT 100 KM | 55 600 zł |
60 600 zł |
64 100 zł |
68 100 zł | 74 100 zł | 80 100 zł |
1.6 CVVT 120 KM | - | 64 100 zł |
67 600 zł |
71 600 zł | 77 600 zł | 83 600 zł |
1.6 GDI 135 KM | - |
66 600 zł |
70 100 zł | 74 100 zł | 80 100 zł | 86 100 zł |
1.4 CRDI 90 KM | 63 600 zł |
68 600 zł |
72 100 zł | 76 100 zł |
82 100 zł | 88 100 zł |
1.6 CRDI 110 KM | - | 70 600 zł |
74 100 zł | 78 100 zł | 84 100 zł | 90 100 zł |
1.6 CRDI 128 KM | - |
72 600 zł |
76 100 zł | 80 100 zł | 86 100 zł | 92 100 zł |
.
Hyundai i30 Wagon 1.6 GDI - DANE TECHNICZNE
SILNIK | R4 |
Paliwo | Benzyna |
Pojemność | 1591 cm3 |
Moc maksymalna | 135 KM/6300 obr./min |
Maks mom. obrotowy | 164 Nm/4850 obr./min |
Prędkość maksymalna |
195 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 9,9 s |
Skrzynia biegów | manualna/6 |
Napęd | przedni |
Zbiornik paliwa | 53 l |
Masa własna/ładowność | 1193/1820kg |
Opony | 195/65 R15 |
Emisja CO2 | 134 g/km |
Bagażnik/po złożeniu siedzeń | 528 l/1642 l |
.
WYMIARY
i30 Wagon może się poszczycić długością nadwozia na poziomie 4485 mm, jego szerokość to 1780 mm, wysokość to 1470 mm, a rozstaw osi wynosi 2650 mm. Bagażnik mieści 528 litrów, a po złożeniu siedzeń przestrzeń rośnie do 1642 l.
Masa własna i30 Wagon zmienia się w zależności od wyposażenia i wersji silnikowej. Najlżejszy model benzynowy waży 1185 kg, a wariant z silnikiem Diesla waży 1290 kg. Dopuszczalna masa całkowita samochodu może sięgać maksymalnie w zależności od wersji, od 1820 kg do 1940 kilogramów.
KOLORY NADWOZIA
Auto oferowane jest w jednym z 11 kolorów nadwozia. Bezpłatne odcienie to bazowy Creamy White oraz Cool Red. Lakiery metalizowane lub perłowe wymagają od klientów dopłaty 1 900 zł. Zderzaki w kolorze nadwozia i lusterka boczne to standard w każdej wersji wyposażeniowej. Lakierowanych klamek zewnętrznych nie ma w wersjach BASE i CLASSIC. Chromowane wykończenie grilla wraz z centralną listwą w kolorze czerni nie jest seryjnie - nie znajdziemy tego w odmianach BASE i CLASSIC. Zintegrowane kierunkowskazy w lusterkach to cecha najbogatszych STYLE i PREMIUM. Chromowana listwa dekoracyjna pod oknami i klamki z chromu należą do wyposażenia opcjonalnego pojazdu.