Hyundai ix20 - SILNIKI
Hyundai oferuje model ix20 z czterema jednostkami napędowymi. Są to dobrze znane motory montowane pod maskami popularnych Kii Ceed'ów, czy Hyundaiów i30. Do wyboru mamy zarówno benzynowe, jak i wysokoprężne silniki - wszystkie są czterocylindrowymi, rzędowymi motorami. Wolnossące benzynowce posiadają wielopunktowy wtrysk paliwa, to jednostki: 1.4 CVVT 90 KM i 136 Nm oraz 1.6 CVVT 125 KM i 156 Nm.
Wysokoprężne turbodoładowane silniki cechują się bezpośrednim wtryskiem paliwa typu Common Rail - diesle te to: 1.4 CRDi o mocy 77 KM, legitymujący się momentem obrotowym wynoszącym 220 Nm, a także mocniejszy, 1.4 CRDi z 90-konnym silnikiem. Hyundaia ix20 można dopasować do własnych preferencji w kwestii skrzyni biegów. Auto poza 5-biegową lub 6-biegową manualną przekładnią mechaniczną, po dopłacie 4 000 zł, może dysponować skrzynią automatyczną. Optymalną zmianę biegu ułatwia znajdujący się na desce rozdzielczej wskaźnik zalecanego przełożenia.
>>> Hyundai ix20 1.6 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka <<<
Co ciekawe w trosce o ekologię i niższe spalanie, producent oferuje do swoich jednostek napędowych zestaw Blue Drive (ISG) oraz opony o niskim współczynniku oporu toczenia. "Mikrohybrydowa" technologia to nic innego, jak system Start/Stop, który wyłącza silnik na postoju, by ten nie wypalał niepotrzebnie paliwa. Zestaw Blue Drive znajduje się na liście opcji wersji COMFORT, STYLE i PREMIUM, jego cena to 2 000 zł.
ZOBACZ wideo z testu Hyundaia ix20:
Hyundai ix20 1.6 Blue Drive 125 KM - TEST
Testowa wersja Hyundaia, którą mieliśmy przyjemność się poruszać, otrzymała technologię przyjazną środowisku. Rozwiązanie Blue Drive w praktyce sprawdza się jednak tylko podczas jazdy w miejskich korkach. System Stop/Start działa podczas zatrzymywań - pilnuje by silnik automatycznie gasł po "wyrzuceniu" biegu, i sam się uruchamiał, gdy tylko kierowca zamierza ruszyć z miejsca. Przy poruszaniu się wyłącznie po mieście, taki bajer potrafi wpłynąć na ekonomię. W cyklu pozamiejskim, ze względu na ciągłe poruszanie się, nie mamy jednak szans na wyłączenie silnika - no chyba, że się gdzieś całkowicie zatrzymamy.
>>> Hyundai ix20 1.6 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<
Silnik najpierw musi uzyskać odpowiednią temperaturę, by Blue Drive rozpoczął swoją pracę i czuwał nad zatrzymywaniami. Naszym zdaniem system nie działa jednak perfekcyjnie. Niestety w trakcie testu potrafił sprawić nam psikusa. Systemowi zdarzyło się "nie wystartować" w pożądanym momencie. Po wciśnięciu sprzęgła i wrzuceniu biegu, motor parę razy nie załapał, i trzeba było powtarzać tę czynność. Jak łatwo się domyślić, "taka akcja" nie jest zbyt przyjemna, szczególnie na postoju przed sygnalizatorem świetlnym.
O charakterystyce benzynowego silnika Hyundaia z przyjemnością wypowiemy się pochlebnie. Kultura pracy jest na wysokim poziomie, cichy czterocylindrowiec ładnie brzmi. Odgłosy jednostki są słyszalne dopiero po podciągnięciu jej na wyższe obroty - jak to w wolnossących autach. Maksymalny moment obrotowy 156 Nm osiągany jest przy 4200 obr/min. Mocny 125-konny motor lubi przyspieszać - osiągi jakie zapewnia minivanowi to sprint od 0 do 100 km/h w 10,9 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi natomiast 184 km/h.
>>> Hyundai ix20 1.6 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i dodatki <<<
Operowanie skrzynią biegów nie każdemu przypadnie do gustu. Samochód jest miniwanem, w którym wysoko się siedzi, dlatego lewarek jest dość długi, przez co poszczególne przełożenia mają duży skok. Precyzja zmiany biegów jest wystarczająca, ale denerwują odgłosy wydawane przez lewarek, który pracuje zbyt głośno.
Hyundai ix20 1.6 125 KM - SPALANIE
Zbiornik paliwa ix20 posiada pojemność 48 litrów. Według danych producenta testowany motor benzynowy 1.6 CVVT o mocy 125 KM, w połączeniu z manualną 6-biegową skrzynią, powinien spalać: w cyklu miejskim 7,4 litra/100km, na trasie auto zadowolić się ma dawką 5,7 litra/100km, w cyklu mieszanym ilością 6,4 litra/100 km.
Dane dotyczące spalania jakie udało się nam zebrać w teście SuperAuto24, różnią się od katalogowych. Według próby spalanie ix20 z jednostką napędową 1.6 CVVT z dodatkowym systemem Blue Drive, jest wyższe od podawanego przez producenta. W mieście Hyundai spalił 8,5 l/100km. Przy poruszaniu się w cyklu mieszanym komputer pokazał wartość wynoszącą 7,5 l/100km, a podczas wyprawy w trasę osiągnęliśmy spalanie 6.3 l/100km.
>>> Hyundai ix20 1.6 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<
Informacje na temat spalania auta możemy zdobyć używając przycisków umiejscowionych na kierownicy. Dane pokazują się na cyfrowym wyświetlaczu, wkomponowanym między okrągłymi zegarami. Komputer pokładowy jest "prawie" standardem - nie dostaniemy go tylko na wyposażeniu podstawowej wersji CLASSIC.
Hyundai ix20 - CENA za moto.gratka.pl
>>> Hyundai ix20 2011 – CENA od 44 tys. zł
>>> Kia Venga 2011 - CENA od 42 tys. zł
>>> Kia Venga 2010 – CENA od 30 tys. zł
Hyundai ix20 1.6 125 KM - DANE TECHNICZNE
SILNIK | R4 |
Paliwo | Benzyna |
Pojemność | 1591 cm3 |
Moc maksymalna | 93 kW/125 KM/6300 obr./min |
Maks mom. obrotowy | 156 Nm/4200 obr./min |
Prędkość maksymalna |
184 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 10,9 s |
Skrzynia biegów | manualna/6 |
Napęd | przedni |
Zbiornik paliwa | 48 |
Masa własna/ładowność | 1180/1710 kg |
Opony | 195/55 R15 |
Emisja CO2 | 148 g/km |
Bagażnik/po złożeniu siedzeń | 440 l/1486 l |
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3
W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego Hyundaia ix20. Jak skomponowano zawieszenie auta? Co myślimy o układzie jezdnym, zwrotności oraz prowadzeniu? Jak pracuje układ kierowniczy? O tym w 3. odcinku dziennika testu minivana marki Hyundai na SuperAuto24.