Hyundai ix35 lifting - SILNIKI
Hyundai do modelu ix35 oferuje pięć silników. Klienci mogą się zdecydować zarówno na benzynowe, jak i na wysokoprężne jednostki napędowe - każda z nich ma cztery, rzędowo umieszczone cylindry i 16 zaworów. "Benzyniaki" to wolnossące motory GDI z wtryskiem bezpośrednim. Odmiana 1.6 rozwija 135 KM i 165 Nm momentu obrotowego, zaś 2.0 może się poszczycić wartościami na poziomie 166 KM i 205 Nm.
Silniki wysokoprężne CRDI zostały wyposażone w turbodoładowanie, bezpośredni wtrysk paliwa typu Common Rail i filtr DPF. Najsłabszy 1.7 dostarcza 115 KM i 260 Nm, mniej wysilona jednostka 2-litrowa oferuje 136 KM i 320 Nm, a mocniejsza odmiana 2.0 rozwija 184 KM i 383 Nm.
>>> Hyundai ix35 2.0 CRDI lifting - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary koreańskiego SUV-a <<<
Hyundai ix35 oferowany jest z dwoma typami skrzyni biegów. Wszystkie odmiany silnikowe podstawowo zespolono z 6-stopniową przekładnią manualną, natomiast w przypadku silników o pojemności 2-litrów, można wybrać z automatyczną, sześciobiegową skrzynią, która wymaga dopłaty w wysokości 5 000 zł.
Hyundai ix35 2.0 CRDI 184 KM Aut. - TEST
Już od uruchomienia silnika wiemy, że mamy do czynienia z jednostką wysokoprężną. Kultura pracy jest typowa dla tego rodzaju motorów. Na postoju i w trakcie jednostajnej jazdy "serce" nie wydaje z siebie nazbyt uciążliwych dźwięków, dzięki czemu nasze uszy nie są atakowane hałasem. Jedynie w czasie szybkiego rozpędzania pojazdu do wnętrza dopływa wyraźny odgłos diesla, atakując zmysł słuchu pasażerów.
Wysokoprężny silnik o mocy 184 KM i momencie obrotowym na poziomie 383 Nm przyzwoicie radzi sobie z napędzeniem ważącego 1601 kg wozu. Przyspieszenie 0-100 km/h trwa 9,8 sekundy, ale zza kierownicy wydaje się, że trwa to nieco dłużej. Kierowca ma subiektywne wrażenie, jakby jednostka napędowa generowała kilkadziesiąt koni mniej niż podaje producent. Najwyraźniej jest to odczuwalne podczas jazdy poza terenem zabudowanym, gdzie konieczne jest częste wyprzedzanie innych pojazdów. Zdecydowanie nie czuć dużej ilości koni mechanicznych i sporego momentu obrotowego, za co odpowiada przede wszystkim automatyczna skrzynia biegów i nieco za duża masa auta.
>>> Hyundai ix35 2.0 CRDI lifting - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<
Słabym punktem testowanego egzemplarza ix35 jest automatyczna skrzynia biegów. To właśnie ona jest odpowiedzialna za "mulisty" charakter silnika. Biegi są zmieniane nieodczuwalnie, jednak sama charakterystyka pracy nie jest najlepsza - przekładnia dosyć często sama nie wie jak postąpić, brakuje jej zdecydowania w działaniu, a każde nieco mocniejsze wciśnięcie gazu kończy się redukcją biegu. Nawet wciśnięcie gazu powoduje, że dźwięk narasta, wartość na obrotomierzu podskakuje, ale nie przekłada się to na realne przyspieszenie. Istnieje możliwość ręcznej zmiany przełożenia, jednak nawet gdy kierowca chce przetrzymać silnik na wysokich obrotach, komputer nakazuje skrzyni wrzucenie wyższego biegu. Samo zmienienie biegu też nie zawsze się udaje, ponieważ komputer i tak zdecyduje czy można przeprowadzić już taką operację czy nie. Dobrze, że "automat" potrafi zredukować o dwa biegi na raz, co przydaje się przy szybkim manewrze wyprzedzania. Naszym zdaniem lepiej zachować 5 000 zł w kieszeni i zdecydować się na ręczną przekładnię.
Hyundai ix35 2.0 CRDI 184 KM - SPALANIE
Zbiornik paliwa mieści 58 litrów, a według danych producenta testowany diesel 2.0 CRDI o mocy 184 KM, w połączeniu z automatyczną skrzynią 6-biegową powinien spalać: 8,8-litra/100 km w cyklu miejskim, na trasie auto zadowolić się powinno dawką 5,7-litra/100km, a w trakcie poruszania w trybie mieszanym zużywać 6,9- litra na "setkę".
>>> Hyundai ix35 2.0 CRDI lifting - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrz, bagażnik i wyposażenie <<<
Dane dotyczące spalania podawane w katalogu, praktycznie zawsze różnią się od tych, jakie osiąga się w rzeczywistości. Podczas testu SuperAuto24.pl sprawdziliśmy faktyczne zapotrzebowania na paliwo. Podczas naszych jazd spalanie Hyundaia było znacznie większe. W trasie, podczas spokojnej i ekonomicznej jazdy ix35 według wskazań komputera potrzebował 7,1 l na każde 100 km. W mieście spalanie wychodziło w granicach 10,7-litra na "setkę". Średnie spalanie na dystansie około 500 km wyniosło 9 l/100 km, jednak warto zaznaczyć, że test odbywał się głównie w warunkach miejskich i podmiejskich.
>>> Hyundai ix35 2.0 CRDI lifting - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<
Informacje dotyczące spalania można uzyskać po wciśnięciu przycisku TRIP umieszczonego na kierownicy. Rozwiązanie to początkowo może nie przypaść użytkownikowi do gustu, ale szybko można się do niego przyzwyczaić. Dane wyświetlają się na ekranie komputera pokładowego, wkomponowanego po środku zegarów. Komputer jest standardem wyposażenia.
Hyundai ix35 2.0 CRDI 184 KM - DANE TECHNICZNE
SILNIK | R4 |
Paliwo | Olej napędowy |
Pojemność | 1995 cm3 |
Moc maksymalna | 184 KM/4000 obr./min |
Maks mom. obrotowy | 383 Nm/1800-2500 obr./min |
Prędkość maksymalna |
195 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 9,8 s |
Skrzynia biegów | automatyczna/6 |
Napęd | na wszystkie koła |
Zbiornik paliwa | 58 l |
Masa własna/ładowność | 1601/2140 kg |
Opony | 225/55 R18 |
Emisja CO2 | 180 g/km |
Bagażnik/po złożeniu siedzeń | 591 l/1436 l |
.
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3
W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego Hyundaia ix35. Jak skalibrowano zawieszenie auta? Co myślimy o układzie jezdnym oraz prowadzeniu? Jak się sprawuje układ kierowniczy? O tym w 3. odcinku dziennika testu koreańskiego SUV-a na SuperAuto24.pl.