Historia włoskiego malucha rozpoczęła się w 1957 roku. Fiat 500 ruszył na podbój nie tylko Włoch, ale całej Europy. W roku 1975 słuch o „Pięćsetce” zaginął. Posucha trwała ponad 30 lat! W 2007 roku Włosi zdecydowali się na reaktywację Fiata 500. Efekt przerósł najśmielsze oczekiwania. Auto odniosło spektakularny sukces w udany sposób łącząc retro design ze współczesnymi oczekiwaniami klientów. Od tamtej pory nowy Fiat 500 przeszedł klika liftingów i trzymał fason przez kilkanaście lat! W 2020 roku nadeszła pora na prezentację zupełnie nowej Pięćsetki. Modelu, który dostępny jest tylko i wyłącznie w wersji elektrycznej. Ale po kolei...
Nie do podrobienia
Sylwetka Fiata 500 jest nie do podrobienia. Patrzysz na to auto i od razu wiesz jaki to model. Najnowsze wcielenie czerpie garściami ze stylistyki poprzednika, przypominając także w wielu elementach pierwowzór. Prawdziwym designerskim majstersztykiem są przednie lampy. Okrągłe reflektory, które zostały przedzielone maską prezentują się niczym zalotne oczy z wystylizowanymi brwiami. Warto zwrócić uwagę, że na przednim grillu zamiast logo Fiata widnieje zupełnie nowe logo 500. Napis Fiat znajdziemy tylko na tylnej klapie, a logo 500 porozrzucano po wielu elementach nadwozia (znajduje się m.in. na tylnych lampach, ramce tylnych bocznych szyb oraz na felgach).
Przeczytaj też: Fiat 500 Anniversario 1.2 69 KM 5MT: 60 lat we włoskim stylu - TEST, OPINIA
Zjawiskowo wygląda także trójwarstwowy lakier niebieski Celestial warty dopłaty 4800 zł, który w połączeniu z 17-calowymi czarnymi felgami tworzy bardzo efektowną całość. Jest nieszablonowo, jest pięknie! Nowy Fiat 500 to w dalszym ciągu miejskie auto. Mierzy raptem 3632 mm długości, 1683 mm szerokości i 1527 mm wysokości. To niezbyt wiele. Jednak na tle klasycznej „Pięćsetki” wygląda niczym SUV!. Długość nadwozia produkowanej ponad 50 lat temu pierwszej generacji Fiata 500 wynosi zaledwie 2970 mm! Szerokość (1320 mm) oraz wysokość (1324 mm) także są nie dzisiejsze. Narzekasz na ciasne wnętrze w swoim nowym aucie segmentu A? Spójrz w stronę starej Pięćsetki. Od razu przestaniesz marudzić.
Ze smakiem
Rozglądając się po wnętrzu nowego modelu da się dostrzec tylko jeden element nawiązujący do pierwowzoru – dwuramienną kierownicę. Da się także odnaleźć jedną cechę, która łączy nowy model z tym nieco starszym. W nowym Fiacie 500 w dalszym ciągu siedzimy wysoko, jak na stołku, a wewnętrzne lusterko wsteczne przesłania dużą część przedniej szyby. Ten typ tak po prostu ma i trzeba nauczyć się z tym żyć. Jednak Włosi zadbali, żeby to było życie ze smakiem!
Na kierownicy umieszczono duże logo 500. Tuż za nią znajdują się cyfrowe zegary. Bardzo czytelne z kilkoma trybami pracy. Deska rozdzielcza to przede wszystkim ekran systemu multimedialnego uConnect oraz umieszczony tuż pod nim fizyczny panel klimatyzacji i schowek będący zarazem ładowarką indukcyjną. Jeszcze niżej znalazło się miejsce na przyciski skrzyni biegów. Tak, nowy Fiat 500 nie ma typowego drążka skrzyni biegów. Zamiast niego są cztery duże przyciski. Proste i bardzo praktyczne rozwiązanie.
Ciekawym i mocno nieszablonowym rozwiązaniem jest sposób otwierania drzwi. Aby dokonać tej prozaicznej czynności należy nacisnąć przycisk. Awaryjnie skorzystać można z fizycznej „wajchy” która znajduje się w okolicy kieszeni drzwiowych. Przerost formy nad treścią? Tak, ale jaki efektowny!
Porównaliśmy: Gdzie jest ten sport? Fiat 500X Sport kontra Mitsubishi ASX Insport - TEST, OPINIA
Całość wnętrza wykończona jest twardymi materiałami, które jednak nie budzą złych skojarzeń. Dobór tworzyw oraz kolorystyka są pozytywne w odbiorze. Równie pozytywne w odbiorze jest wnętrze staruszka. Kierownica, fotele, drążek skrzyni biegów oraz prędkościomierz. Na tym koniec. Nic więcej do jazdy nie było ponad 50 lat temu potrzebne. Takie wyposażenie dziś budzi uśmiech, ale kiedyś było czymś normalnym.
Specyficznie praktyczny
Czy nowy Fiat 500 ma jakiekolwiek cechy, które pozwalały by go nazwać praktycznym autem? Tak. Niewielkie gabaryty oraz swoista zwinność idealnie sprawdzą się w gęstym ruchu miejskim. Jednak temat bagażnika oraz przestrzeni wewnątrz lepiej przemilczeć. Tylna kanapa po prostu jest. Da się na nią dostać, ale o jakimkolwiek komforcie podróży będą mogły mówić głównie dzieci. Plus za symetrycznie dzielone oparcie. Bagażnik? Malutki. 185-litrów pojemności to wręcz śmieszny wynik. Neseser się zmieści, ale będzie musiał dzielić się miejscem z przewodami do ładowania.
Dowiedz się: 2,5 mln Fiatów 500 wyprodukowanych w Tychach! To jedno z najczęściej nagradzanych aut na świecie
Klasyczna Pięćsetka pokazuje, że pojęcie skali jest bardzo mocno zależne od punktu odniesienia. Niewielki bagażnik umieszczony pod przednią maską (z tyłu jest silnik) ma tak nieforemne kształty i niewielką pojemność, że pomieści co najwyżej kilkanaście mandarynek. Kiedyś nikomu to nie przeszkadzało. Bagażnik nie był priorytetem.
Idzie nowe
Zerkając w stronę układu napędowego wyraźnie widać, że w nowym modelu Fiat poszedł na całość. Zupełnie nowa 500-tka oferowana jest tylko i wyłącznie w wersji elektrycznej. Odmiana spalinowa? Póki co nic o niej nie wiadomo. Elektryczny Abarth? Bardzo możliwe. Poprzednia generacja także mogła być napędzana elektronami. Ale była to tylko jedna z wersji, niedostępna w naszym kraju. Człon oferty stanowiły odmiany spalinowe.
Staruszek? Za tylną klapą ochoczo warczy dwucylindrowy silniczek. Warkot jest bardzo charakterystyczny i rozpoznawalny już z daleka. Napęd? Tylny. Skrzynia biegów? Tylko 4-biegowy manual. Moc? Od około 13 KM do około 20 KM. Szaleństwo! Przyspieszenie do 100 km/h? Podstawowe egzemplarze nie były w stanie osiągnąć takiej prędkości.
Wróćmy jednak do najnowszego Fiata 500...
Szybki i oszczędny
Zupełnie nowa, elektryczna Pięćsetka oferowana jest w dwóch wersjach. Podstawowa odmiana ma akumulatory o pojemności 23,8 kWh oraz 95-konny silnik elektryczny. Mocniejsza wersja może pochwalić się mocą 118 KM oraz akumulatorami mieszczącymi 42 kWh. Pierwsza z nich występuje tylko i wyłącznie w połączniu z absolutnie podstawową wersją wyposażenia Action. Mocniejszy wariant łączony jest ze standardami Passion, Icon oraz La Prima.
Testowaliśmy: Ciasny, głośny i drogi, ale i tak chciałbyś nim jeździć! Abarth 595 Pista 1.4 T-Jet 165 KM MT5 - OPINIA
Do testu trafiła mocniejsza odmiana, która urzeka dynamiką oraz zwinnością. Auto waży około 1300 kg. Nie jest to przesadnie duża masa jak na auto elektryczne. Pierwsze 100 km/h pojawia się na prędkościomierzu równo po upływie 9 sekund. Reakcja na ruchy pedału gazu jest szybka i typowa dla elektryków. Chociaż cała moc oddawana jest w sposób bardzo liniowy, nie powodujący nagłych „kopniaków” w plecy.
Z połączenia świetnej elastyczności oraz niewielkich gabarytów Fiat 500 czyni swoje największe zalety. Auto zwinnie przemyka pomiędzy innymi uczestnikami ruchu i wciśnie się w każdą wolną przestrzeń. Nie jest przy tym twarde niczym rasowy sportowiec, a ze względu na krótki rozstaw osi potrafi podskakiwać na nierównościach. Nie zmienia to jednak faktu, że jazda jest bardzo przyjemna i wywołuje duży uśmiech na twarzy.
Zasięg i ładowanie
Według normy WLTP nowy Fiat 500 z akumulatorami o pojemności 42 kWh powinien pokonać w cyklu mieszanym 315-320 km. W ruchu miejskim, do jakiego to auto zostało stworzone zasięg powinien przekroczyć 400 km. Brzmi świetnie! Jednak do pełna naładowany samochód pokazywał na komputerze wartość 260 km. Sporo mniej niż obiecuje producent. Jednak kilkudniowy test pokazał, że jest to nie tylko wartość realna, ale także zaniżona.
Średnie zużycie energii wyniosło około 13,5 kWh/100 km. To bardzo dobry wynik, który osiągnąłem nie siląc się na bicie rekordów. Ba, dość często korzystałem z elastyczności samochodu traktując pedał gazu w sposób zero-jedynkowy. Cały czas miałem także włączoną klimatyzację. Bez problemu udało mi się pokonać ponad 200 km.
W obwodzie pozostają jeszcze dwa tryby jazdy – Range oraz Sherpa. Pierwszy z nich redukuje moc i włącza silniejszą rekuperację. Drugi ogranicza maksymalną prędkość do 80 km/h i dezaktywuje klimatyzację. Już sama aktywacja trybu Sherpa zwiększa sugerowany zasięg o około 40 km. Co prawda w takim ustawieniu nowy Fiat 500 traci sporo wigoru, ale pozwoli na pokonania zdecydowanie większego dystansu na jednym ładowaniu.
A propos ładowania. Czas ładowania akumulatorów zależny jest od źródła energii. Nowa Pięćsetka „połknie” energię z ładowarek o mocy do 85 KW. Czas ładowania do pełna przy wykorzystaniu takiego rozwiązania nie przekroczy 35 minut. Na drugim końcu skali jest typowe, domowe gniazdko, które uczy cierpliwości (czas ładowania od 0 do 100% przekracza 15h).
Cena stylu i nowości
Stylowe, nieszablonowe rozwiązania połączone z nowoczesną i zaawansowaną technologią od zawsze były w cenie. Ile kosztuje zupełnie nowy Fiat 500 Electric? Ceny startują z poziomu 99 500 zł za podstawową wersję ze słabszym silnikiem i mniejszymi akumulatorami. Lepiej wyposażona, mocniejsza, z większym zasięgiem odmiana Passion to wydatek 127 500 zł. Topowa La Prima kosztuje 158 000 zł. Drogo. Fiat mocno forsuje alternatywne metody finansowania nowej Pięćsetki. Przy kredycie balonowym oferowanym przez FCA Bank średnia rata za nowego Fiata 500 wynosi około 1400 zł. Oczywiście jej wysokość zależna jest od wpłaty własnej.
Polecamy: Brzmi jak V6 i lubi się z zaspami. 7 rzeczy, których nie wiesz o Fiacie 500 - TEST, OPINIA
Zupełnie nowy Fiat 500 Electric kipi stylem. Włosi znów pokazali klasę tworząc nieszablonowy produkt, w którym można zakochać się od pierwszego wejrzenia. Stylowy produkt dostosowany do aktualnych trendów, napędzany silnikiem elektrycznym. Połączenie tych cech brzmi jak gotowy przepis na sukces. Jednak na drodze do tego sukcesu może stanąć cena.
Fiat 500 Electric - dane techniczne
SILNIK | elektryczny |
Paliwo | energia elektryczna |
Pojemność akumulatorów | 42 kWh |
Moc maksymalna | 118 KM |
Maks moment obrotowy | 220 Nm |
Prędkość maksymalna | 150 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9 s |
Skrzynia biegów | automatyczna |
Napęd | przedni (FWD) |
Katalogowe średnie zużycie energii | 14,4 kWh/100 km |
Poziom emisji CO2 | 0 g/km |
Długość | 3632 mm |
Szerokość | 1683 mm |
Wysokość | 1527 mm |
Rozstaw osi | 2322 mm |
Masa własna | 1365 kg |
Masa maksymalna dopuszczalna | 1765 kg |
Pojemność bagażnika | 185 l |
Hamulce przód/ tył | tarczowe wentylowane/bębnowe |
Zawieszenie przód | Kolumna typu MacPhersona |
Zawieszenie tył | belka skrętna |
Opony przód i tył(w testowym modelu) | 205/45/R17 |