Dacia Duster to ulubieniec klienta indywidualnego w Polsce. Rumuńska marka z francuskim kapitałem sprzedaje nad Wisłą sporo samochodów i wie, jak wpasować się w upodobania klientów. Nie jest to wielka filozofia, bo jedną z największych zalet Dustera jest niska cena zakupu. Nie oznacza to, że Dacia nie ma innych atutów, ale nie oszukujmy się - wybiera się ją ze względów ekonomicznych.
Testowaliśmy: Dacia Duster 1.5 dCi 110 4x4: dzielna i tania
To sprawia, że z LPG jest temu modelowi po prostu do twarzy. 32-litrowa butla umieszczona pod podłogą bagażnika sprawia, że koszty eksploatacji spadają do minimum - tym autem jeździ się za grosze. Brzmi, jak motoryzacyjny przepis na kryzys?
Brak komputera pokładowego - zużycie gazu sprawdziliśmy w stary, dobry sposób
Choć testowany samochód w wersji Celebration jest przyzwoicie wyposażony, na liście opcji nie ma komputera pokładowego. Sprawdziliśmy więc zużycie gazu w klasyczny sposób - jeżdżąc, aż w butli skończy się gaz. Wynik testu jest całkiem zadowalający.
Zobacz również: Dacia Duster 4WD melduje się na służbie! Nowy radiowóz posłuży również poza asfaltem
W mieście, Duster zadowoli się około 9,5 litrami gazu na każde 100 km, choć jest to rezultat z jazdy podczas całego czasu trwania testu - z postojami na sesji zdjęciowej włącznie. Kierowcy, którzy chcą zaoszczędzić, bez kłopotu powinni zejść ze spalaniem do poziomu 8,5-9 l/100 km. W korkach i przy deptaniu gazu nie powinniśmy jednak przekroczyć 10 l/100 km.
Dacia zużywa jeszcze mniej paliwa w trasie, choć z uwagi na brak szóstego biegu lepiej nie przekraczać 120 km/h. Zbyt wysokie obroty to nic przyjemnego. Przy poruszaniu się z prędkościami około 100 km/h, poza miastem możemy liczyć na zużycie gazu wynoszące około 7 litrów na każde 100 km. To przekłada się na koszt przejechania 100 km na poziomie około 14-15 zł!
W kwestii oszczędności, Dacia nieźle zniesie również krótkie podróże - po rozruchu na zimno, przełącza się na gaz całkiem szybko. Osiągnięcie wystarczającej temperatury pracy to kwestia mniej więcej minuty. Poziom gazu w zbiorniku widoczny jest na przełączniku po lewej stronie od kierownicy. W dowolnej chwili możemy przełączać z gazu na benzynę.
A jak podróżuje się Dacią Duster z fabryczną instalacją LPG? Czy obecność układu zasilania gazem w zauważalny sposób wpływa na pracę silnika? O tym przeczytacie w pełnym teście tego samochodu.