Celem mojej wyprawy była niewielka miejscowość Cisna, znajdująca się w województwie podkarpackim. Startując z Warszawy do pokonania miałem grubo ponad 400 km trasy, która składała się głównie z dróg wojewódzkich oraz dróg krajowych. Według wskazań nawigacji, przy aktualnym natężeniu ruchu całą trasę powinienem pokonać w 6 godzin z haczykiem. Jednak jeszcze zanim ruszyłem w drogę, doceniłem w Scali dwie rzeczy.
Przestronnie i nowocześnie
Współczesne Skody są synonimem słowa praktyczność. Scala nie jest wyjątkiem od tej reguły. 467-litrowy bagażnik dosłownie „połknął” bagaże dwóch dorosłych osób. Tak naprawdę do obfitego kufra Skody weszło by o wiele więcej rzeczy, ale kilkudniowy urlop nie wiązał się z zabraniem całej szafy ubrań oraz innych mniej lub bardziej potrzebnych szpargałów. Na dodatek nie musiałem pamiętać o zabraniu parasolki, ponieważ ta znajdowała się w drzwiach i była seryjnym wyposażeniem Skody.
Testowaliśmy: Skoda Octavia RS kiedyś i dziś. Tak zmieniła się najbardziej sportowa Skoda
Drugą rzeczą, którą polubiłem już od samego początku była współpraca systemu multimedialnego z Apple CarPlay (z Android Auto także współpracuje). Dodam, że działa to bezprzewodowo! Brawo Skoda! Po zapakowaniu niezbędnych rzeczy oraz ustawieniu celu podróży w nawigacji udałem się na najbliższą stację benzynową, aby zaatakować auto pod korek.
W drogę!
Skoda Scala jest wyposażona w 50-litrowy zbiornik paliwa. Gdy został on zalany do pełna benzyną, komputer pokładowy wyświetlił zasięg 570 km. Niezbyt ambitny wynik, sugerujący średnie spalanie na poziomie 9 l/100 km. Zaznaczę jednak, że taka wartość została obliczona na podstawie wcześniejszej jazdy, która w głównej mierze odbywała się w korkach. Potwierdzeniem tej tezy był... wzrost zasięgu do 600 km po... pokonanych 200 km.
Dowiedz się: Ile kosztuje nowa Skoda Kodiaq? SUV po liftingu w sprzedaży - CENNIK 2021
Jak Skoda Scala 1.5 TSI sprawdza się w trasie? Już od pierwszych kilometrów czuć, że auto jest mocno neutralne i bardzo uniwersalne. W warszawskich korkach nie męczy kierowcy. System start&stop działa sprawnie i szybko. Podczas szybszej jazdy w trasie wnętrze okazuje się dobrze wyciszone, a samochód jest stabilny i bardzo mało podatny na podmuchy bocznego wiatru.
Żeglowanie
Jednostka napędowa pracująca pod maską opisywanej Skody nie jest tak zwaną miękką hybrydą. Nie ma literki „e” w nazwie, a co za tym idzie nie potrafi np. wyłączyć silnika podczas odpuszczenia pedału gazu w momencie jazdy. Potrafi natomiast przejść w tak zwany tryb żeglowania korzystając z aktywnego trybu Eco. I tutaj zauważyłem pewną ciekawostkę.
Sprawdź również: Skoda Octavia Sportline dołącza do rodziny. Poznaj nowy CENNIK 2021
Podczas jazdy z górki, komputer sterujący pracą skrzyni DSG niejako odłącza ją od kół. Samochód toczy się siłą rozpędu, bez oporów stawianych przez układ napędowy. Podczas takiego żeglowania komputer pokładowy pokazuje chwilowe zużycie paliwa od 0,6 do 1 litra benzyny na każde 100 km. W analogicznej sytuacji, zjeżdżając z górki siłą rozpędu, gdy jednak skrzynia biegów nadal będzie miała „wbite” konkretne przełożenie, a kierowca odpuści gaz, chwilowe spalanie obrazowane przez komputer wyniesie okrągłe 0 litrów na 100 km.
Oczekiwania kontra rzeczywistość
Jakiej wartości średniego spalania spodziewałem się po pokonaniu całej trasy z Warszawy do Cisnej? Producent w danych katalogowych informuje o średniej wartości na poziomie 5,3 l/100 km, a ja założyłem, że wynik w okolicach 6 l/100 km będzie przyzwoitym rezultatem. Ostatecznie po pokonaniu niespełna 500 km komputer pokazał wartość 5,8 l/100 km. Pozytywny wpływ na osiągnięcie takiego wyniku miała niewielka ilość dróg szybkiego ruchu. Jazda z prędkościami 120-140 km/h znacząco zwiększa zapotrzebowanie na paliwo. Jednak w przypadku opisywanej trasy, na wirtualnym prędkościomierzu Scali przez większość czasu widniały wartości 50,70, 90 km/h.
Porównaliśmy: Moc taka sama, charaktery zupełnie różne. Skoda Octavia RS z hybrydą i bez. Która lepsza? OPINIA
Jakim apetytem wykazał się silnik 1.5 TSI 150 KM podczas jazdy po bieszczadzkich szlakach? Kręte drogi, pełne stromych zjazdów i podjazdów, wymagające częstego operowania gazem i hamulcem sprawiły, że Scala na przejechanie 100 km w takich warunkach potrzebowała 6,8 l benzyny bezołowiowej.
Wnioski
Prezentowaną Skodą Scalą pokonałem ponad 1000 km. Do jakich wniosków doszedłem po wielu godzinach jazdy? Opisywany model jest typową, rozsądną współczesną Skodą. Co to oznacza? Dużą praktyczność, wiele przemyślanych rozwiązań oraz brak niepotrzebnego skomplikowania. Jednak w moim odczuciu, największym wygranym tego sprawdzianu okazał się silnik. 150-konna jednostka 1.5 TSI ma wystarczająco dużo pary, aby sprawnie napędzać auto zarówno w mieście jak i podczas jazdy w trasie. Na dodatek ten topowy dla Scali motor okazuje się oszczędny. Podstawowy silnik 1.0 TSI jest tańszy w zakupie o kilka tysięcy zł. Podczas codziennej eksploatacji okaże się także bardziej oszczędny, ale co zrozumiałe mniej dynamiczny. Jednak ze względu na pracę z większym obciążeniem oraz większe wysilenie, średni apetyt na paliwo podczas szybszej jazdy w trasie może okazać się większy niż w przypadku mocniejszego silnika. Skoda Scala 1.5 TSI to niezłe i bardzo uniwersalne auto, które poza wykazywaniem się werwą w ruchu miejskim, da sobie świetnie radę w trasie i nie zmęczy kierowcy.
Skoda Scala 1.5 TSI - dane techniczne
SILNIK | R4 16V |
Paliwo | benzyna |
Pojemność | 1498 cm3 |
Moc maksymalna | 110 kW/ 150 KM przy 5000 obr./min. |
Maks moment obrotowy | 250 Nm przy 1500-3500 obr./min. |
Prędkość maksymalna | 220 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 8,3 s |
Skrzynia biegów | automatyczna 7-biegowa (DSG7) |
Napęd | na przód |
Zbiornik paliwa | 50 l |
Katalogowe zużycie paliwa (miasto/ trasa/ średnie) |
7,9 l/ 5,3 l / 6,1 l |
poziom emisji CO2 | 139 g/km |
Długość | 4362 mm |
Szerokość | 1793 mm |
Wysokość | 1471 mm |
Rozstaw osi | 2649 mm |
Masa własna | 1200 kg |
Masa maksymalna dopuszczalna | 1718 kg |
Pojemność bagażnika/ po złożeniu oparć siedzeń |
476 l/ 1410 l |
Hamulce przód/ tył | tarczowe wentylowane/ tarczowe |
Zawieszenie przód | kolumny MacPhersona |
Zawieszenie tył | belka skrętna |
Opony przód i tył (w testowym modelu) |
205/50 R17 |