Motocykle do 125 ccm stały się, za sprawą obowiązujących przepisów, całkiem popularnym środkiem transportu. GSX-R ma ambicje, by być czymś więcej. Wystarczy rzut oka na jego sylwetkę, by domyślić się dlaczego.
Przeczytaj także o nietypowym pakiecie, który jest dostępny w salonach Suzuki - GSX-R125 i Vitara
Sportowe geny
Dla osób, które nie siedzą w temacie, GSX-R125 będzie wyglądał jak rasowa, sportowa maszyna. Choć gdy podejdziemy do niego na ulicy, przynależność do klasy 125 zdradzają niewielkie wymiary. Na zdjęciach i z daleka, mały "Gixer" wygląda jak całkiem poważny jednoślad.
Małolitrażowy GSX-R łączy zalety większego ścigacza, z typową dla małych motocykli zwinnością. Suzuki chwali się, że jest to najlżejszy ścigacz w klasie - rzeczywiście, od Yamahy YZF-125 jest aż o 8 kg lżejszy. 134 kg masy własnej pozwala bardzo łatwo prowadzić jednoślad nawet początkującym. Swoje 3 grosze dokłada również lekko pracujące sprzęgło.
Na przełaj: Suzuki Jimny 1.5 VVT 4WD 4AT: prawdziwy ewenement
Rozstaw osi 1300 sprawia, że motocykl jest, jak na swoją klasę, dość długi. Nie zmienia to faktu, że osoby mojego wzrostu (1,9 m) czeka odrobina gimnastyki by zająć wygodną pozycję do jazdy. GSX-R125 zachowuje charakter ścigacza więc jest świetną propozycją dla osób, które chcą przekonać się, czy pasują im sportowe motocykle.
Prowadzenie nadąża za wyglądem
Zalet ciąg dalszy - najmniejszy "Gixer" świetnie i z lekkością się prowadzi. Nie trzeba jechać na tor, by się o tym przekonać. Nawet początkujący nie będą mieli problemów z jego opanowaniem. Co istotne, zapewnia również przyzwoity komfort jazdy. Filtrowanie nierówności jest co najmniej zadowalające. Jeśli regularnie pokonujemy szybsze odcinki, zadowoli nas 6-stopniowa skrzynia. Należy tylko pamiętać, że ile biegów by nie miała, ostatni i tak będzie krótki, tak jak w każdej innej 125-tce.
Test crossovera: Suzuki Vitara po liftingu 1.0 BoosterJet 5MT AllGrip
Rzeczywiście, jak na tak niewielką pojemność, motocykl przyspiesza bardzo sprawnie. Maksymalną moc generuje przy 10 000 obrotach na minutę. Nie jest zbyt elastyczny, bo "coś" zaczyna się dziać od mniej więcej 7500 obrotów na minutę, ale do miejskiej jazdy dolny zakres obrotów powinien wystarczyć. Taka jazda jest z kolei premiowana niewielkim zużyciem paliwa. Spokojne poruszanie się po mieście daje wynik w okolicach 2,5-2,7 l/100 km. Zerojedynkowa jazda od świateł do świateł kończy się wzrostem zużycia do poziomu 3-3,2 l/100 km.
Jeździ, skręca, hałasuje
Jeśli o silniku mowa, trzeba również wspomnieć o akcesoryjnym wydechu Yoshimura. Dźwięk, który generuje taki układ wydechowy jest słyszalny z daleka. Wprawne ucho natychmiast usłyszy, że to 125 ccm, ale brzmienie i jego głośność są zupełnie satysfakcjonujące. Opcjonalny wydech sprawia, że jednoślad nie tylko gada zaskakująco głośno, ale i pomaga dać znać o naszej obecności w korku.
WIDEO - posłuchaj, jak brzmi wydech Yoshimura
Mały GSX-R oferuje, jako pierwszy motocykl w klasie, system bezkluczykowy. To rozwiązanie jest tak szalenie wygodne, że gdy wraz z początkiem tygodnia oddałem jednoślad i przesiadłem się na inny, kilka razy zapominałem o wyjęciu kluczyków z kieszeni lub plecaka. W standardzie są oprócz tego ABS i LED-owe światła.
Testowaliśmy też: Suzuki Burgman 125: młodszy brat legendy
Konkurencja nie śpi - na rynku są inne ścigacze w klasie 125 ccm. Są jednak droższe. KTM RC 125 to wydatek około 20 000 zł, a Yamaha YZF-R125 kosztuje aż 22 900 zł.
A cena Suzuki? 16 900 zł. Motocykl jest rozsądnie wyceniony jak na to, co oferuje. To doskonały wstęp do świata sportowych jednośladów, a także maszyna, z którą poradzą sobie chyba wszyscy. Nie sposób go nie polubić!
Suzuki GSX-R125 ABS - dane techniczne
SILNIK | jednocylindrowy |
Paliwo | benzyna |
Pojemność | 124,4 cm3 |
Moc maksymalna | 15 KM/ przy 10 000 obr./min. |
Maks mom. obrotowy | b.d. |
Prędkość maksymalna | 130 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | b.d. |
Skrzynia biegów | manualna 6b. |
Napęd | łańcuch |
Zbiornik paliwa | 11 l |
Katalogowe zużycie paliwa | 2,5l/100 km |
Długość | 2020 mm |
Szerokość całkowita | 700 mm |
Wysokość/ wysokość siedziska | 1078 mm (bez lusterek)/ 785 mm |
Rozstaw kół | 1300 mm |
Masa własna | 134 kg |
Hamulec przód/ tył | tarczowy nawiercany/ tarczowy |
Zawieszenie przód | teleskopowe, sprężyny śrubowe, tłumienie olejowe |
Zawieszenie tył | Sprężyny śrubowe, tłumienie olejowe |
Opona przód/ opona tył | 90/80 17 / 130/70 17 |