Historia rodu RAV4 rozpoczęła się w 1994 roku. To właśnie wtedy japoński gigant motoryzacyjny wypuścił na rynek Recreational Active Vehicle with 4 Wheel-Drive. Pierwsza generacja miała być i była mniejszym i bardziej przystępnym bratem zaprawionego w boju Land Cruisera. Samochód początkowo oferowany był w wersji 3-drziowej. Wkrótce uzupełnieniem oferty była zdecydowanie bardziej praktyczna odmiana z pięcioma drzwiami. Samochód przeszedł jeden lifting i był oferowany do 2000 roku. Ciekawostką w portfolio RAV4 mk. I są dwie wersje – elektryczna EV oraz z odmiana z miękkim dachem.
Małe jest piękne
Widoczne na zdjęciach niebiesko-matowe auto należące do Wojciecha już jakiś czas temu stało się dorosłe. 18 urodziny były bardzo hucznie obchodzone, a świetny stan samochodu pokazuję, że Toyota jest jak wino. Japończycy od zawsze słynęli z niezawodności swoich produktów i pierwsza generacja RAV4 tylko potwierdza tę regułę.
Porównaliśmy: Tak zmieniła się Toyota RAV4 Hybrid. Piąta generacja SUV-a to rewolucyjna ewolucja - TEST, OPINIA
Ponad 20 lat temu dwudrzwiowy SUV nikogo nie dziwił. Oferowanie uterenowionego auta właśnie w takiej konfiguracji nie było strzałem w kolano. Dziś już nikt takiego produktu by nie kupił. Jednak kiedyś czasy były zupełne inne. 3-drzwiowa RAV4 mierzy raptem 3705 mm. To o wiele mniej niż mierzą współczesne auta segmentu B. Mało imponująca była także szerokość nadwozia wynosząca 1695 mm. Na tle dzisiejszych SUV-ów pierwsza generacja opisywanego auta prezentuje się niczym liliput.
Coś za coś
Niewielkie wymiary zewnętrzne idealnie sprawdzały się nie tylko w mieście, ale także w terenie. Samochód ma bardzo krótkie zwisy i jest niesamowicie zwrotny. Parkowanie pierwszej generacji RAV4 nawet w ciasnej luce nie stanowi problemu. Jazda w gęstym ruchu miejskim także nie. Jednak niewielkie wymiary zewnętrzne przekładały się nie tylko na same korzyści.
Testowaliśmy też: Ten sedan jest lepszy, niż myślisz: Toyota Camry 2.5 Hybrid Dynamic Force 218 KM e-CVT Executive
Ilość miejsca w kabinie delikatnie mówiąc nie była zbyt przepastna. Przednie fotele oferowały jako taki komfort, ale tylna kanapa nie znała już takiego pojęcia. Poza tym zajmowanie miejsca z tyłu w wersji 3-drziowej samo w sobie wymagało już niemałej sprawności fizycznej. Bagażnik? Użycie tej nazwy w opisywanym egzemplarzu jest sporym nadużyciem. 176 litrów to wynik, który śmiało może być obiektem żartów. Co prawda klapa bagażnika otwiera się na bok i utrzymuje niczym w rasowej terenówce koło zapasowe, ale to, co zobaczycie po jej otwarciu raczej nie będzie powodem do dumy. Na dodatek, jeśli tak jak w egzemplarzu na zdjęciach, wepchniecie tam butle z gazem o typowym kufrze możecie praktycznie zapomnieć.
Bez luksusów
Zapomnieć możecie także o luksusowym wyposażeniu. Pierwsza Toyota RAV4 nie miała być i nie była SUV-em służącym do wygodnego wożenia dzieci do szkoły. W związku z tym wyposażenie zawierało tylko to, co niezbędne.
Czy warto było czekać? Toyota GR Supra 3.0 R6 Turbo - TEST
Kierownica, miękkie fotele oraz system audio. Tylko tyle musiało wystarczyć nabywcy RAV4. Samochód posiadał także dwie poduszki powietrzne oraz system ABS z EBD. W opcji pozostawały systemy ASR oraz systemy asystujące podczas jazdy w terenie. Jakość materiałów? Przeciętna. Przeciętna, jak na dzisiejsze standardy.
Prawdziwy twardziel?
Oferta silnikowa pierwszej generacji RAV4 była uboga. Bardzo uboga. Tak naprawdę dostępny był tylko jeden silnik. Benzynowe 2.0 R4 generowało 129 lub 177 KM. Bardziej popularna i częściej spotykana jest ta pierwsza odmiana. Warto zaznaczyć, że niezbyt wysilony wolnossący motor musiał sobie radzić z autem ważącym nieco ponad 1200 kg. W związku z tym, jak na owe czasy osiągi były wystarczające (11,6 s od 0 do 100 km/h).
Polecamy test: Toyota Corolla Hatchback 2.0 Hybrid 180 KM e-CVT
Niewątpliwą zaletą auta był napęd 4x4. Co prawda podstawowe i ubogo wyposażone odmiany odpychały się od podłoża tylko i wyłącznie kołami przedniej osi, jednak większość z egzemplarzy jeżdżących aktualnie po naszych drogach posiada napęd 4WD. Warto podkreślić, że jest to stały, a nie aktualnie modny dołączany napęd 4x4. Samochód posiada samonośną, a nie ramową konstrukcję, ale w terenie radzi sobie całkiem nieźle.
25 lat później...
Niespełna 25 lat po debiucie pierwszej odsłony RAV4 zadebiutowało piąte już wcielenie japońskiego SUV-a. Auto czerpiące garściami z doświadczenia poprzedników, ale także zupełnie różne od swojego pierwowzoru.
Przeczytaj też: 7 powodów, dlaczego Toyota Corolla Touring Sports Hybrid jest lepsza od Aurisa Touring Sports Hybrid
RAV4 mk. V występuje tylko i wyłącznie w wersji 5-drzwiowej. Krótszej i mniej praktycznej odmiany w dzisiejszych czasach nikt by nie kupił. Tym bardziej, że aktualne SUV-y spełniają zupełnie inną rolę niż kiedyś. Nowa RAV-ka mierzy 4600 mm długości, 1855 mm szerokości oraz 1650 mm wysokości, co czyni ją autem nieporównywalnie większym od pierwowzoru.
W przypadku najnowszej generacji tematem wielu rozmów jest także sam design zewnętrzny. O ile pierwsza odsłona prezentowanego samochodu oraz jego kolejne wcielenia urodę miały raczej anonimową, o tyle najnowszy RAV4 anonimowy do końca być nie chce. Ostre kształty przypominają rysy samochodów z logo Lexusa na przednim grillu. Podobno tego chcieli klienci, i podobno Ci sami klienci nie kwestionują kontrowersyjnej urody auta.
Duży może więcej
Najnowsza odsłona opisywanego modelu jest autem przestronnym. I to nie tylko na tle swojego poprzednika (na tym tle nawet Volkswagen up! jest przestronny). Wnętrze bez większych problemów pomieści pięć dorosłych osób, a niski tunel środkowy nie będzie mocno ingerował w przestrzeń pasażera siedzącego pośrodku tylnej kanapy.
Bagażnik? Tutaj także jest przyzwoicie. 580 litrów pojemności pozwoli przewieźć dużo rzecz, a praktyczne przegródki, siatki i haczyki utrzymać porządek. Ot, typowe atuty wielozadaniowego auta.
Znak czasów
O ile pierwsza odsłona RAV4 posiadała we wnętrzu tylko to co niezbędne, o tyle najnowsze wcielenie japońskiego SUV-a może być naprawdę luksusowo wyposażonym autem. Dwustrefowa klimatyzacja, podgrzewane oraz wentylowane fotele przednie, zaawansowany system multimedialny z nagłośnieniem JBL, skórzana tapicerka oraz kilka trybów jazdy to tylko niektóre z elementów umilających każdą podróż.
Testowaliśmy: Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Freestyle
Najnowsza RAV4 w wersji Executive jest naprawdę przyzwoicie wyposażonym i co równie ważne przyzwoicie wykończonym autem. Być może brakuje jej w tej kategorii nieco sznytu znanego z Lexusa, ale na tle pierwowzoru wyraźnie widać prawdziwą jakościową przepaść. Przepaść widać także w układzie napędowym, który jest idealnym przykładem zmian jakie zaszły i nadal zachodzą w motoryzacji.
Hybrydy rządzą!
Oferta silnikowa najnowszej Toyoty RAV4 jest niemalże tak samo uboga, jak oferta jednostek napędowych dostępnych w pierwowzorze. Japończycy mocno forsują odmianę hybrydową wyposażoną w 2.5-litrowy silnik benzynowy wspomagany silnikiem bądź silnikami elektrycznymi. W wersji z przednim napędem moc systemowa wynosi 218 KM. W odmianie z AWD jest to niewiele więcej bo 222 KM. RAV4 nowej generacji oferowana jest także z 2-litrowym silnikiem benzynowym, który jednak jest zdecydowanie rzadziej wybierany przez klientów.
Pod napięciem: Oszczędna podróż w góry hybrydą? W Toyocie Prius Plug-in Hybrid to prostsze, niż myślisz - TEST, OPINIA
Nowością jest system AWD-i. O ile w pierwszej generacji modelu napęd AWD był stały, o tyle w najnowszej odsłonie jest on dołączany. Tylna oś wprawiana jest w ruchu przez dodatkowy silnik elektryczny, który uruchamia się w razie potrzeby. Działa to sprawnie i elastycznie, ale prawdziwego napędu 4WD nie zastąpi.
Niewątpliwym plusem układu hybrydowego nowej RAV4 jest relatywnie niewielki apetyt na paliwo. 222-konny SUV rozpędzający się do 100 km/h w czasie 8,1 sekundy nie musi być paliwożerny. W cyklu mieszanym autem zadowala się około 6 l benzyny na każe 100 km. To rewelacyjny wynik. Rewelacyjny i jak najbardziej realny także w mieście. Diesel? Nie, dziękuje. "Stop smog, go hybrid". Spalanie pierwowzoru? Momentami dwa razy wyższe.
Cena i podsumowanie
Ceny używanej Toyoty RAV4 rozpoczynają się od kilku tysięcy złotych. Na zadbany egzemplarz w dobrym bądź bardzo dobrym stanie, trzeba wydać pięciocyfrową kwotę. To i tak nic w porównaniu do najnowszego wcielenia.
Podpowiadamy którą wersję wyposażenia Toyoty RAV4 wybrać
RAV4 mk. V startuje z poziomie 110 900 zł za podstawową wersję Active ze 152-konnym silnikiem benzynowym. Najtańszą hybrydę wyceniono na 134 900 zł (również wersja Active). Topowy model Executive z AWD wymaga pozostawienia w salonie japońskiej marki 184 900 zł. To sporo, ale japońska solidność, bogate wyposażenie oraz szereg zalet płynących z napędu hybrydowego niemalże od zawsze były w cenie.
Przeczytaj też: Wertepów i dziur się nie boi. Toyota RAV4 2.5 Hybrid Dynamic Force 222 KM AWD-i e-CVT - TEST, OPINIA, WIDEO
Pierwsza generacja Toyoty RAV4 jest aktualnie typowym "fun carem". Auto nie oferuje tak bardzo cenionych w dzisiejszych czasach aspektów, jak przestronność kabiny oraz obszerność bagażnika. Wyposażenie także nie jest zbyt bogate. Jedynie solidny i stały napęd 4x4 potrafi budzić prawdziwe uznanie. Najnowsze wcielenie SUV-a Toyoty jest zupełnie innym autem. Co prawda na tylnej klapie w dalszym ciągu skrywa napis RAV4, ale różnice względem pierwowzoru są totalne. Samochód jest bardzo przestronny, w topowych wersjach bogato wyposażony i posiada bardzo oszczędny hybrydowy napęd. Napęd, który nie jest jednak tak skuteczny w terenie, jak stałe AWD oferowane przez pierwowzór.
Zestawienie dwóch prezentowanych aut pokazuje nie tylko fakt totalnej metamorfozy modelu RAV4. Zestawienie pierwszej i najnowszej generacji japońskiego SUV-a dobitnie pokazuje, że 25 lat w motoryzacji to szmat czasu!
Dane techniczne
Toyota RAV4 mk. I 2.0 |
Toyota RAV4 mk. V 2.5 Hybrid | |
---|---|---|
SILNIK | R4 16V | R4 16V + silniki elektryczne |
Paliwo | benzyna | benzyna + energia elektryczna |
Pojemność | 1998 cm3 | 2487 cm3 |
Moc maksymalna | 129 KM przy 5600 obr./min. | 176 KM przy 5700 obr./min. +120 KM silnik elektryczny Łączna moc 222 KM obr./min. |
Maks moment obrotowy | 175 Nm przy 4600 obr./min. | 221 Nm przy 3600-5200 obr./min. |
Prędkość maksymalna | 170 km/h | 180 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,6 s | 8,1 s |
Skrzynia biegów | manualna/ 5 biegów | automatyczna e-CVT |
Napęd | 4x4 (AWD) | 4x4 (AWD) |
Zbiornik paliwa | 58 l | 60 l |
Katalogowe zużycie paliwa (miasto / trasa / średnie) |
9,1 l | 4,5-4,6 l |
poziom emisji CO2 | - | 102 g/km |
Długość | 3705 mm | 4600 mm |
Szerokość | 1695 mm | 1855 mm |
Wysokość | 1655 mm | 1685 mm |
Rozstaw osi | 2200 mm | 2690 mm |
Masa własna | 1150 kg | 1700 kg |
Pojemność bagażnika (po złożeniu siedzeń) |
176 l | 580-1690 l |
Hamulce przód/ tył | tarczowe/ bębnowe |
tarczowe wentylowane/ tarczowe |
Zawieszenie przód | kolumny McPhersona | kolumny McPhersona |
Zawieszenie tył | wielowahaczowe | wielowahaczowe |
Opony przód i tył (w testowym modelu) |
215/70 R15 | 225/55 R18 |