Historia rodu RAV4 rozpoczęła się w 1994 roku. To właśnie wtedy japoński gigant motoryzacyjny wypuścił na rynek Recreational Active Vehicle with 4 Wheel-Drive. Pierwsza generacja miała być i była mniejszym i bardziej przystępnym bratem zaprawionego w boju Land Cruisera. Samochód początkowo oferowany był w wersji 3-drziowej. Wkrótce uzupełnieniem oferty była zdecydowanie bardziej praktyczna odmiana z pięcioma drzwiami. Samochód przeszedł jeden lifting i był oferowany do 2000 roku. Ciekawostką w portfolio RAV4 mk. I są dwie wersje – elektryczna EV oraz z odmiana z miękkim dachem.

i
Małe jest piękne
Widoczne na zdjęciach niebiesko-matowe auto należące do Wojciecha już jakiś czas temu stało się dorosłe. 18 urodziny były bardzo hucznie obchodzone, a świetny stan samochodu pokazuję, że Toyota jest jak wino. Japończycy od zawsze słynęli z niezawodności swoich produktów i pierwsza generacja RAV4 tylko potwierdza tę regułę.
Porównaliśmy: Tak zmieniła się Toyota RAV4 Hybrid. Piąta generacja SUV-a to rewolucyjna ewolucja - TEST, OPINIA
Ponad 20 lat temu dwudrzwiowy SUV nikogo nie dziwił. Oferowanie uterenowionego auta właśnie w takiej konfiguracji nie było strzałem w kolano. Dziś już nikt takiego produktu by nie kupił. Jednak kiedyś czasy były zupełne inne. 3-drzwiowa RAV4 mierzy raptem 3705 mm. To o wiele mniej niż mierzą współczesne auta segmentu B. Mało imponująca była także szerokość nadwozia wynosząca 1695 mm. Na tle dzisiejszych SUV-ów pierwsza generacja opisywanego auta prezentuje się niczym liliput.

i
Coś za coś
Niewielkie wymiary zewnętrzne idealnie sprawdzały się nie tylko w mieście, ale także w terenie. Samochód ma bardzo krótkie zwisy i jest niesamowicie zwrotny. Parkowanie pierwszej generacji RAV4 nawet w ciasnej luce nie stanowi problemu. Jazda w gęstym ruchu miejskim także nie. Jednak niewielkie wymiary zewnętrzne przekładały się nie tylko na same korzyści.
Testowaliśmy też: Ten sedan jest lepszy, niż myślisz: Toyota Camry 2.5 Hybrid Dynamic Force 218 KM e-CVT Executive
Ilość miejsca w kabinie delikatnie mówiąc nie była zbyt przepastna. Przednie fotele oferowały jako taki komfort, ale tylna kanapa nie znała już takiego pojęcia. Poza tym zajmowanie miejsca z tyłu w wersji 3-drziowej samo w sobie wymagało już niemałej sprawności fizycznej. Bagażnik? Użycie tej nazwy w opisywanym egzemplarzu jest sporym nadużyciem. 176 litrów to wynik, który śmiało może być obiektem żartów. Co prawda klapa bagażnika otwiera się na bok i utrzymuje niczym w rasowej terenówce koło zapasowe, ale to, co zobaczycie po jej otwarciu raczej nie będzie powodem do dumy. Na dodatek, jeśli tak jak w egzemplarzu na zdjęciach, wepchniecie tam butle z gazem o typowym kufrze możecie praktycznie zapomnieć.

i
Bez luksusów
Zapomnieć możecie także o luksusowym wyposażeniu. Pierwsza Toyota RAV4 nie miała być i nie była SUV-em służącym do wygodnego wożenia dzieci do szkoły. W związku z tym wyposażenie zawierało tylko to, co niezbędne.
Czy warto było czekać? Toyota GR Supra 3.0 R6 Turbo - TEST
Kierownica, miękkie fotele oraz system audio. Tylko tyle musiało wystarczyć nabywcy RAV4. Samochód posiadał także dwie poduszki powietrzne oraz system ABS z EBD. W opcji pozostawały systemy ASR oraz systemy asystujące podczas jazdy w terenie. Jakość materiałów? Przeciętna. Przeciętna, jak na dzisiejsze standardy.

i
Prawdziwy twardziel?
Oferta silnikowa pierwszej generacji RAV4 była uboga. Bardzo uboga. Tak naprawdę dostępny był tylko jeden silnik. Benzynowe 2.0 R4 generowało 129 lub 177 KM. Bardziej popularna i częściej spotykana jest ta pierwsza odmiana. Warto zaznaczyć, że niezbyt wysilony wolnossący motor musiał sobie radzić z autem ważącym nieco ponad 1200 kg. W związku z tym, jak na owe czasy osiągi były wystarczające (11,6 s od 0 do 100 km/h).
Polecamy test: Toyota Corolla Hatchback 2.0 Hybrid 180 KM e-CVT
Niewątpliwą zaletą auta był napęd 4x4. Co prawda podstawowe i ubogo wyposażone odmiany odpychały się od podłoża tylko i wyłącznie kołami przedniej osi, jednak większość z egzemplarzy jeżdżących aktualnie po naszych drogach posiada napęd 4WD. Warto podkreślić, że jest to stały, a nie aktualnie modny dołączany napęd 4x4. Samochód posiada samonośną, a nie ramową konstrukcję, ale w terenie radzi sobie całkiem nieźle.

i
25 lat później...
Niespełna 25 lat po debiucie pierwszej odsłony RAV4 zadebiutowało piąte już wcielenie japońskiego SUV-a. Auto czerpiące garściami z doświadczenia poprzedników, ale także zupełnie różne od swojego pierwowzoru.
Przeczytaj też: 7 powodów, dlaczego Toyota Corolla Touring Sports Hybrid jest lepsza od Aurisa Touring Sports Hybrid
RAV4 mk. V występuje tylko i wyłącznie w wersji 5-drzwiowej. Krótszej i mniej praktycznej odmiany w dzisiejszych czasach nikt by nie kupił. Tym bardziej, że aktualne SUV-y spełniają zupełnie inną rolę niż kiedyś. Nowa RAV-ka mierzy 4600 mm długości, 1855 mm szerokości oraz 1650 mm wysokości, co czyni ją autem nieporównywalnie większym od pierwowzoru.
W przypadku najnowszej generacji tematem wielu rozmów jest także sam design zewnętrzny. O ile pierwsza odsłona prezentowanego samochodu oraz jego kolejne wcielenia urodę miały raczej anonimową, o tyle najnowszy RAV4 anonimowy do końca być nie chce. Ostre kształty przypominają rysy samochodów z logo Lexusa na przednim grillu. Podobno tego chcieli klienci, i podobno Ci sami klienci nie kwestionują kontrowersyjnej urody auta.

i
Duży może więcej
Najnowsza odsłona opisywanego modelu jest autem przestronnym. I to nie tylko na tle swojego poprzednika (na tym tle nawet Volkswagen up! jest przestronny). Wnętrze bez większych problemów pomieści pięć dorosłych osób, a niski tunel środkowy nie będzie mocno ingerował w przestrzeń pasażera siedzącego pośrodku tylnej kanapy.
Bagażnik? Tutaj także jest przyzwoicie. 580 litrów pojemności pozwoli przewieźć dużo rzecz, a praktyczne przegródki, siatki i haczyki utrzymać porządek. Ot, typowe atuty wielozadaniowego auta.

i
Znak czasów
O ile pierwsza odsłona RAV4 posiadała we wnętrzu tylko to co niezbędne, o tyle najnowsze wcielenie japońskiego SUV-a może być naprawdę luksusowo wyposażonym autem. Dwustrefowa klimatyzacja, podgrzewane oraz wentylowane fotele przednie, zaawansowany system multimedialny z nagłośnieniem JBL, skórzana tapicerka oraz kilka trybów jazdy to tylko niektóre z elementów umilających każdą podróż.
Testowaliśmy: Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Freestyle
Najnowsza RAV4 w wersji Executive jest naprawdę przyzwoicie wyposażonym i co równie ważne przyzwoicie wykończonym autem. Być może brakuje jej w tej kategorii nieco sznytu znanego z Lexusa, ale na tle pierwowzoru wyraźnie widać prawdziwą jakościową przepaść. Przepaść widać także w układzie napędowym, który jest idealnym przykładem zmian jakie zaszły i nadal zachodzą w motoryzacji.

i
Hybrydy rządzą!
Oferta silnikowa najnowszej Toyoty RAV4 jest niemalże tak samo uboga, jak oferta jednostek napędowych dostępnych w pierwowzorze. Japończycy mocno forsują odmianę hybrydową wyposażoną w 2.5-litrowy silnik benzynowy wspomagany silnikiem bądź silnikami elektrycznymi. W wersji z przednim napędem moc systemowa wynosi 218 KM. W odmianie z AWD jest to niewiele więcej bo 222 KM. RAV4 nowej generacji oferowana jest także z 2-litrowym silnikiem benzynowym, który jednak jest zdecydowanie rzadziej wybierany przez klientów.
Pod napięciem: Oszczędna podróż w góry hybrydą? W Toyocie Prius Plug-in Hybrid to prostsze, niż myślisz - TEST, OPINIA
Nowością jest system AWD-i. O ile w pierwszej generacji modelu napęd AWD był stały, o tyle w najnowszej odsłonie jest on dołączany. Tylna oś wprawiana jest w ruchu przez dodatkowy silnik elektryczny, który uruchamia się w razie potrzeby. Działa to sprawnie i elastycznie, ale prawdziwego napędu 4WD nie zastąpi.
Niewątpliwym plusem układu hybrydowego nowej RAV4 jest relatywnie niewielki apetyt na paliwo. 222-konny SUV rozpędzający się do 100 km/h w czasie 8,1 sekundy nie musi być paliwożerny. W cyklu mieszanym autem zadowala się około 6 l benzyny na każe 100 km. To rewelacyjny wynik. Rewelacyjny i jak najbardziej realny także w mieście. Diesel? Nie, dziękuje. "Stop smog, go hybrid". Spalanie pierwowzoru? Momentami dwa razy wyższe.

i
Cena i podsumowanie
Ceny używanej Toyoty RAV4 rozpoczynają się od kilku tysięcy złotych. Na zadbany egzemplarz w dobrym bądź bardzo dobrym stanie, trzeba wydać pięciocyfrową kwotę. To i tak nic w porównaniu do najnowszego wcielenia.
Podpowiadamy którą wersję wyposażenia Toyoty RAV4 wybrać
RAV4 mk. V startuje z poziomie 110 900 zł za podstawową wersję Active ze 152-konnym silnikiem benzynowym. Najtańszą hybrydę wyceniono na 134 900 zł (również wersja Active). Topowy model Executive z AWD wymaga pozostawienia w salonie japońskiej marki 184 900 zł. To sporo, ale japońska solidność, bogate wyposażenie oraz szereg zalet płynących z napędu hybrydowego niemalże od zawsze były w cenie.
Przeczytaj też: Wertepów i dziur się nie boi. Toyota RAV4 2.5 Hybrid Dynamic Force 222 KM AWD-i e-CVT - TEST, OPINIA, WIDEO
Pierwsza generacja Toyoty RAV4 jest aktualnie typowym "fun carem". Auto nie oferuje tak bardzo cenionych w dzisiejszych czasach aspektów, jak przestronność kabiny oraz obszerność bagażnika. Wyposażenie także nie jest zbyt bogate. Jedynie solidny i stały napęd 4x4 potrafi budzić prawdziwe uznanie. Najnowsze wcielenie SUV-a Toyoty jest zupełnie innym autem. Co prawda na tylnej klapie w dalszym ciągu skrywa napis RAV4, ale różnice względem pierwowzoru są totalne. Samochód jest bardzo przestronny, w topowych wersjach bogato wyposażony i posiada bardzo oszczędny hybrydowy napęd. Napęd, który nie jest jednak tak skuteczny w terenie, jak stałe AWD oferowane przez pierwowzór.
Zestawienie dwóch prezentowanych aut pokazuje nie tylko fakt totalnej metamorfozy modelu RAV4. Zestawienie pierwszej i najnowszej generacji japońskiego SUV-a dobitnie pokazuje, że 25 lat w motoryzacji to szmat czasu!
Dane techniczne
Toyota RAV4 mk. I 2.0 |
Toyota RAV4 mk. V 2.5 Hybrid | |
---|---|---|
SILNIK | R4 16V | R4 16V + silniki elektryczne |
Paliwo | benzyna | benzyna + energia elektryczna |
Pojemność | 1998 cm3 | 2487 cm3 |
Moc maksymalna | 129 KM przy 5600 obr./min. | 176 KM przy 5700 obr./min. +120 KM silnik elektryczny Łączna moc 222 KM obr./min. |
Maks moment obrotowy | 175 Nm przy 4600 obr./min. | 221 Nm przy 3600-5200 obr./min. |
Prędkość maksymalna | 170 km/h | 180 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,6 s | 8,1 s |
Skrzynia biegów | manualna/ 5 biegów | automatyczna e-CVT |
Napęd | 4x4 (AWD) | 4x4 (AWD) |
Zbiornik paliwa | 58 l | 60 l |
Katalogowe zużycie paliwa (miasto / trasa / średnie) |
9,1 l | 4,5-4,6 l |
poziom emisji CO2 | - | 102 g/km |
Długość | 3705 mm | 4600 mm |
Szerokość | 1695 mm | 1855 mm |
Wysokość | 1655 mm | 1685 mm |
Rozstaw osi | 2200 mm | 2690 mm |
Masa własna | 1150 kg | 1700 kg |
Pojemność bagażnika (po złożeniu siedzeń) |
176 l | 580-1690 l |
Hamulce przód/ tył | tarczowe/ bębnowe |
tarczowe wentylowane/ tarczowe |
Zawieszenie przód | kolumny McPhersona | kolumny McPhersona |
Zawieszenie tył | wielowahaczowe | wielowahaczowe |
Opony przód i tył (w testowym modelu) |
215/70 R15 | 225/55 R18 |