Można doceniać Grand Cherokee za amerykański styl i charakterną prezencję. Można także uwielbiać Wranglera za brak kompromisów oraz niepodważalną przebojowość w terenie. Jeśli jednak chodzi o to, co w motoryzacji oprócz emocji jest bardzo ważne, Compass i Renegade robią dla Jeepa kawał świetnej roboty. To właśnie te dwa kompaktowe modele napędzają całą sprzedaż aut amerykańskiej marki i to właśnie te dwa modele jako pierwsze w historii Jeepa otrzymały napęd hybrydowy.
Na zachodzie bez zmian
Podczas pierwszych jazd testowych odbywających się na polskiej ziemi wziąłem w obroty hybrydowego Renegade. Pierwsze wrażenie? Z zewnątrz samochód jest nie do odróżnienia od wersji z konwencjonalnym układem napędowym. Zmiany oczywiście są, ale aby je wypatrzeć trzeba albo wspomóc się folderem reklamowym, albo być wiernym fanem modelu.
Przeczytaj także: TEST, OPINIA - Jeep Renegade Limited 1.3 GSE-T 150KM DDCT: Fiat na sterydach
Hybrydowego Jeepa Renegade poznacie przede wszystkim po dodatkowej klapce nad tylnym nadkolem, skrywającej złącze do ładowania. Ten samochód jest hybrydą typu plug-in, którą można ładować z gniazdka. Innymi stylistycznymi elementami wyróżniającymi najbardziej ekologiczny model małego Jeepa od innych wersji są delikatne niebieskie akcenty w logo na przedniej masce oraz na przednich drzwiach. Całość zmian wieńczy oznaczenie 4XE ulokowane na tylnej klapie.
Zmienione multimedia i zegary
Lejące się z nieba strumienie deszczu sprawiły, że z olbrzymią chęcią zająłem miejsce w kabinie opisywanego samochodu. Tutaj było zdecydowanie przytulniej niż na dworze. Jakie zmiany zaszły w kabinie hybrydowej odmiany? Także niewielkie.
Sprawdź swoją wiedzę: QUIZ. Co wiesz o marce Jeep? Znasz kultowe auta terenowe i ich historię?
Deska rozdzielcza jest dobrze znana z każdej innej odmiany Renegade. Przed pasażerem znajduje się solidny uchwyt do trzymania podczas harców w terenie, na środku deski umieszczono dotykowy ekran sytemu uConnect, a przed oczyma kierowcy są klasyczne analogowe zegary z dużym wyświetlaczem komputera pokładowego pomiędzy nimi. I to właśnie w owych zegarach zaszły największe zmiany.
Po lewej stronie znajduje się czytelny i dość prosty analogowy obrotomierz. Natomiast po prawej stronie mamy również analogowy wskaźnik aktualnie dostępnej mocy. Tuż obok niego znalazło się miejsce na dane dotyczące zasięgu możliwego do pokonania na energii elektrycznej, na benzynie oraz na obu źródłach napędu łącznie. Prędkościomierz? Po środku, tylko w formie cyfrowej.
O nowe funkcje wzbogacony został także system uConnect. W specjalnym podmenu można obserwować pracę napędu, analizować statystyki dotyczące jazdy czy zaplanować czas rozpoczęcia ładowania. Opcji jest naprawdę dużo, a całe menu dość mocno rozbudowane.
Wspomnę jeszcze, że każdy Jeep Renegade w wersji 4XE wyposażony jest w pokrętło trybów jazdy systemu Selec-Terrain. Różnica w stosunku do odmian konwencjonalnych polega na umieszczeniu dodatkowych przycisków służących do wyboru pracy napędu. Dostępne są trzy tryby – Hybrid, Electric oraz E-Save. Nazwy dwóch pierwszych tłumaczyć chyba nie trzeba. Trzeci, służy do maksymalnego odzyskiwania energii oraz ładowania akumulatorów z wykorzystaniem silników elektrycznych pracujących na pokładzie. Dostępny jest jeszcze tryb E-Coasting, który mocniej przyhamowuje auto podczas odpuszczenia gazu, wpływając na jeszcze efektywniejsze odzyskiwanie energii.
Do trzech odlicz
Układ napędowy hybrydowego Renegade składa się z trzech silników – dwóch elektrycznych oraz jednego spalinowego. Przednie koła napędzane są przez 1.3-litrowy, czterocylindrowy, turbodoładowany silnik GSE o mocy 130 KM lub 180 KM. Z przodu znajduje się także jeden z dwóch silników elektrycznych. Jednak nie napędza on kół. Wspomaga działanie rozrusznika, pokładowej elektroniki, a jeśli trzeba ładuje akumulatory. Drugi silnik elektryczny umieszczony w okolicy tylnej osi ma moc 60 KM i napędza tylne koła. We współpracy z silnikiem benzynowym tworzy nowy dla Jeepa układ napędu 4x4 oparty o dwa oddzielne silniki. Standardem jest 6-biegowa automatyczna przekładnia.
W zależności od wersji łączna moc hybrydowego Renegade wynosi 190 lub 240 KM czyniąc ten drugi wariant najmocniejszą odmianą małego Jeepa w ofercie. Łączny moment obrotowy wynosi około 500 Nm. Silnik spalinowy generuje 270 Nm, a elektryczny 250 Nm. Jednak takie wartości w układach hybrydowych nie sumują się w linii prostej. Osiągi? 240-konny wariant rozpędza się do 100 km/h w czasie 7,1 sekundy i potrafi poruszać się z maksymalną prędkością 200 km/h. Według Jeepa takie osiągi okupione są średnim spalaniem na poziomie 2-2,2 l/100 km w cyklu mieszanym według danych WLTP. Niemożliwe? Sprawdźmy!
Szybko i oszczędnie
Akumulatory umieszczone pod podłogą magazynują energię 11,4 kWh. Taki zapas powinien wystarczyć na pokonanie w trybie bezemisyjnym około 50 km. Prędkość maksymalna na silniku elektrycznym została ograniczona do 130 km/h. Ciekawostką jest fakt, że napędzany tylko i wyłącznie siłą elektronów Jeep Renegade jest autem tylnonapędowym.
Porównaliśmy: Do miasta I w teren? Z tymi autami to możliwe! Land Rover Discovery Sport vs. Jeep Cherokee - PORÓWNANIE, OPINIA
Czy faktycznie na samym prądzie uda się pokonać 50 km? Niestety pierwsze jazdy nie pozwoliły na dokładne sprawdzenie tego zapewnienia. Udało się natomiast sprawdzić średnie spalanie, które bez specjalnego nacisku na jazdę o kropelce wyniosło 4 l /100 km. Świetny wynik. Wynik, który z pewnością mógłby być jeszcze lepszy, gdyby co około 50 km podłączać hybrydowego Renegade do ładowania. W takiej sytuacji o wizytach na stacjach benzynowych można praktycznie zapomnieć.
A propos ładowania. Po podłączeniu do tradycyjnego domowego gniazdka, akumulatory od zera do pełna naładują się w około 5 godzin. Korzystając z dedykowanego Wallboxa można ten czas skrócić do 100 minut. Ważną dla wielu cechą może być fakt, że wersja hybrydowa ma taką samą pojemność bagażnika jak odmiany konwencjonalne. Chociaż z drugiej strony 330 litrów jakie połknie kufer nie jest jakąś wybitną wartością.
Cena i podsumowanie
Jeep Renegade w wersji 4XE oferowany jest w wersjach Limited, Trailhawk oraz S. Najtańsza z nich występuje tylko i wyłącznie w połączeniu ze 190-konnym układem napędowym i kosztuje 172 000 zł. Odmiany Trailhawk i S sparowane są tylko z 240-konnym napędem i są odpowiednio droższe o... 2000 zł i 10000 zł. Różnice w cenach są tak niewielkie, że zakup podstawowej odmiany Limited wydaje się być mało racjonalny. Porównując jednak wyżej wymienione kwoty do cen odmian konwencjonalnych pojęcie racjonalności wyboru nie jest już takie oczywiste. Jeep Renegade Limited ze 180-konnym silnikiem 1.3 GSE T4 oraz 9-biegowym automatem kosztuje 120 100 zł. To o około 50 tys, zł mniej od 190-konnej odmiany hybrydowej.
Polecamy test: Wierny starej szkole. Jeep Wrangler Unlimited JL Rubicon 2.2 CRD 200 KM Rock-Trac 4x4 - OPINIA, WIDEO
Hybrydowy napęd Jeepa Renegade jest bez wątpienia wartością dodaną tego modelu. Auto ma świetne osiągi i potrafi zadowolić się niewielkimi ilościami paliwa. Na dodatek, mocno obniża średnią emisję CO2 jakże ważną dla całej gamy modelowej. Jeep Renegade 4XE jest ciekawym i wartym uwagi samochodem kompaktowych rozmiarów. Jednak z większą ciekawością czekam na hybrydowego Wranglera wyposażonego w nowatorski elektryczny napęd 4x4 (pisaliśmy o nim tutaj - ZOBACZ). To auto pojawi się już w 2021 roku!
Jeep Renegade 4XE S - dane techniczne
SILNIK |
R4, 16V + silnik elektryczny |
Paliwo | benzyna |
Pojemność | 1332 cm3 |
Moc |
180 KM przy 5500 obr./min. + 60 KM silnik elektryczny |
Maksymalny moment obrotowy |
270 Nm przy 1850 obr./min + 250 Nm silnik elektryczny |
Prędkość maksymalna | 200 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 7,1 sekundy |
Skrzynia biegów | automatyczna DDCT / 6 biegów |
Napęd | 4x4 (AWD) |
Zbiornik paliwa | 37 l |
Katalogowe zużycie paliwa(średnie) | 2-2,2 l/100 km |
Poziom emisji CO2 | 50 g/km |
Długość | 4236 mm |
Szerokość | 1805 mm |
Wysokość | 1667 mm |
Rozstaw osi | 2570 mm |
Masa własna | 1770 kg |
Pojemność bagażnika/po złożeniu siedzeń | 330 l/ 1277 l |
Hamulce przód/ tył | tarczowe wentylowane / tarczowe |
Zawieszenie przód |
McPherson z aluminiowymi zwrotnicami, stabilizator zamontowany na pionowych łącznikach |
Zawieszenie tył | Multilink z poprzeczną belką nośną z aluminium |
Opony przód i tył (w testowym modelu) |
235/45 R19 |