Nowa Dacia Spring - test 2025
Dacia Spring świetnie sprawdzi się jako drugi samochód w rodzinie, jako pierwsze auto dla młodego kierowcy czy jako pojazd dla dostawców jedzenia.
Przemawiają za tym przede wszystkim względy ekonomiczne - Spring w podstawowej wersji kosztuj 76 900 zł, ale z dopłatą w ramach programu naszEauto cena może spaść do zaledwie 36 900 zł (najbogatsza, testowana przeze mnie wersja z opcjami kosztuje wg cennika 97 850 zł, szczegóły niżej). Kolejne oszczędności znajdziemy w codziennym użytkowaniu: według producenta Spring zużywa zaledwie 14,6 kWh/ 100 km (cykl mieszany WLTP), co oznacza, że koszt przejechania 100 kilometrów to zaledwie ok. 15 zł (zakładając ładowanie z domowego gniazdka; w przypadku publicznych ładowarek będzie to ok. dwa razy więcej)! W praktyce zużycie będzie nieco większe (wiele zależy od stylu jazdy czy temperatury na zewnątrz), mimo to pokonanie 100 kilometrów będzie średnio o połowę tańsze w porównaniu z samochodami spalinowymi. Właściciele elektryków oszczędzają także na serwisie (brak konieczności wymiany oleju, wolniejsze zużywanie układu hamulcowego).
Dacia Spring pomieści w komfortowych warunkach czterech pasażerów (dwa ISOFIXY na tylnej kanapie), ale ze względu 300-litrowy bagażnik i zasięg wynoszący w cyklu mieszanym (miasto i trasa) ok. 200 kilometrów, trudno wyobrazić sobie nią wyjazd na wakacje. Dlatego to auto do miasta, na krótkie, codzienne trasy do szkoły czy sklepu.
Testowana jednostka o mocy 65 KM/48 kW zapewnia dynamiczne przyspieszenie, szczególnie w pierwszych sekundach od startu (od 0 do 100 km/h w czasie poniżej 14 sekund). Jeszcze bardziej przystępna cenowo Dacia Spring z silnikiem o mocy 45 KM jest dostępna w wersji wyposażenia Essential (przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie poniżej 20 sekund).
Ze względu na niewielkie rozmiary zewnętrzne (3,7 m długości, 1,76 m szerokości) Spring jest bardzo zwrotnym pojazdem (promień skrętu 9,6 m - jeden z najmniejszych w klasie), którym można zaparkować i wjechać niemal wszędzie. Spring jest jedynym w 100 proc. elektrycznym samochodem w Europie ważącym poniżej jednej tony.
Mimo niewielkich rozmiarów Spring jest dość wysoki (1519 mm) i ma spory prześwit wynoszący 155 mm, dzięki czemu kierowca ma wygodną i ułatwiającą widoczność pozycję za kierownicą. Wspomagają go systemy bezpieczeństwa i - w opcji - kamera cofania. Obraz wyświetlany jest na dużym ekranie, który nie zawsze od razu reaguje na dotyk, ale do dyspozycji są także fizyczne przyciski (m.in. klimatyzacja, dmuchawa) pod ekranem, na i pod kierownicą.
O niskiej cenie Dacii Spring przypominają plastikowe elementy wnętrza, szczególnie w drzwiach i takie mankamenty jak trudno dostępne (umieszczone głęboko pomiędzy fotelem a podłokietnikiem) wpinki do pasów bezpieczeństwa.
Nowa Dacia Spring to także liczne nowe systemy wspomagania prowadzenia, pozwalające spełnić najnowsze standardy bezpieczeństwa: aktywny system wspomagania nagłego hamowania (tryb miejski/podmiejski z wykrywaniem pojazdów, pieszych, rowerzystów i motocykli), system rozpoznawania znaków drogowych z ostrzeganiem o nadmiernej prędkości, wspomaganie parkowania tyłem, sygnalizacja awaryjnego hamowania, ostrzeganie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, asystent utrzymania pasa ruchu, system monitorowania czujności kierowcy i połączenie alarmowe (eCall).
Nowa Dacia Spring jest dostępna w sześciu kolorach nadwozia, w tym beżowym safari (na zdjęciach). Nowa, poliftowa wersja w porównaniu do poprzedniej jest bardziej wyrazista - ostrzejsze kształty można dostrzec choćby na masce i w reflektorach.
Od debiutu w 2021 roku w Europie sprzedano 140 tys. egzemplarzy Dacii Spring. Spring jest trzecim najlepiej sprzedającym się samochodem elektrycznym na rynku klientów indywidualnych w Europie.
Dacia Spring występuje w trzech wersjach wyposażenia: Essential, Expression i Extreme. Najbogatsza wersja Extreme to:
- kamera cofania
- elektrycznie sterowane lusterka
- elektrycznie sterowane szyby tylne
- ładowarka dwukierunkowa V2L (samochód jako źródło energii elektrycznej)
- dywaniki gumowe z przodu
- osłony progów z przodu
- dwa gniazda USB-C
- 10-calowy ekran dotykowy Media Nav Live
Wersję Extreme można wzbogacić o lakier metalizowany, przednie czujniki parkowania, układ szybkiego ładowania 30kW (czas ładowania od 20 proc. do 80 proc. w 45 minut na tzw. szybkiej ładowarce) i kabel do ładowania typu 2. W tym przypadku cena Dacii Spring to dokładnie 97 850 zł.
Podsumowując:
- Dacia Spring to miejski, kompaktowy samochód elektryczny, idealny jako drugie auto w rodzinie;
- Niski koszt zakupu (szczególnie w podstawowej wersji i z dopłatą od państwa) oraz eksploatacji to niejedyne zalety, Spring oferuje także bardzo dobrą zwrotność oraz nowoczesne systemy bezpieczeństwa. Ograniczony zasięg i niewielki bagażnik sprawiają, że auto może nie sprawdzić się w dalekich podróżach;
- Nowa wersja poliftingowa zyskała bardziej wyrazisty design, ulepszone wyposażenie oraz dodatkowe opcje, które zwiększają komfort użytkowania.
Nowa Dacia Spring, zdjęcia:
Źródło: Jeździłem nową Dacią Spring. To najtańszy samochód elektryczny w Polsce