Kia Soul – WSTĘP
Kia Soul to crossover zaliczany do klasy aut małych w segmencie terenowo-rekreacyjnych. Soul łączy w sobie cechy aut miejskich, czyli małe spalanie oraz zwrotność z charakterem aut typu SUV, czyli posiada zwiększony prześwit, wysoką linię dachu oraz dużą ilość miejsca wewnątrz. Jego rynkowym konkurentem jest głównie Suzuki SX4. Soul zadebiutował na rynku w 2008 roku, zaś w 2011 roku auto przeszło mały face lifting. Auta po face liftingu mają zmieniony kształt przednich reflektorów.
>>> Kia Soul 2011 – CENA od 49,9 tys. zł
Starsze modele:
>>> Kia Soul 2010 – CENA od 46,9 tys. zł
>>> Kia Soul 2009 – CENA od 37,9 tys. zł
W polskich salonach Kia Soul w podstawowej wersji wyposażenia M z silnikiem benzynowym 1.6 GDI 140 KM kosztuje 49 900 zł. Lepiej wyposażona odmiana L z silnikiem 1.6 GDI 140 KM kosztuje 55 490 zł, zaś z silnikiem wysokoprężnym 1.6 CRDi 128 KM, 61 490 zł. Najdroższa odmiana XL z silnikiem wysokoprężnym 1.6 CRDi 128 KM to wydatek rzędu 72 490 zł. Wszystkie wersje wyposażone są w 6-biegową skrzynię manualną.
Kia Soul – OPINIE UŻYTKOWNIKÓW
Na portalu Autocentrum.pl opinie użytkowników Kia Soul są skrajnie różne:
> rafalcgi: Za tą cenę trudno znaleźć lepsze auto. Rozważałem jeszcze c3 picasso, fiata sedici, toyotę auris i hondę jazz. c3 w tej samej cenie ma słabszy silnik i jest mniejsze, fiat jest sporo mniejszy, toyota jest nieco droższa, brzydsza i ma gorsze opinie; honda jest mała. Za soulem przemawia oczywiście 7 lat gwarancji, wysokie zawieszenie przydatne na polskich drogach i bogate standardowe wyposażenie. No i jest bardzo ładny.
> M: Kia Soul to bardzo wygodne, dynamiczne i oryginalne auto niewielkich rozmiarów. Dzięki wyższemu zawieszeniu można śmiało jeździć po każdej nawierzchni. Według mnie nie ma się do czego przyczepić (no może do słyszalnej pracy zawieszenia jedynie). Wnętrze wykonano z materiałów przyzwoitej jakości, choć trzeba przyznać, że twarde plastiki dosyć łatwo można zarysować.
> wronekfcb: Są pewne niedoróbki (szczelność, USB), ale mimo wszystko daję najwyższą ocenę. Samochód nadrabia oryginalną bryłą, kolorystyką (u mnie: czerwone wnętrze), fantastycznym w swojej klasie silnikiem oraz bardzo dobrym audio. Boli brak wersji z automatyczną klimatyzacją i chłodzonym schowkiem. To bywa nawet w samochodach niższych klas.
> jarek0771: Auto dające naprawdę dużą frajdę z użytkowania. Zwinne, żwawe a przy tym przyciągające spojrzenia innych kierowców i przechodniów. Wysoka pozycja za kierownicą i duża przestrzeń w środku powodują uczucie że jedzie się czymś naprawdę dużym.
A co piszą rozczarowani użytkownicy Soula? :
> Tańczący z Wilkami: plastiki użyte do wykończenia tego auta przypominają stare obudowy telewizorów unitry, po prostu koreański masowy gniot, strasznie się rysują przedni pas auta plastik tył plastik, blaszki jak puszka po piwie cienizna z której strony się nie dotknie, to czuć ulotną chwilę tego auta :)) to auto na chwilę... w sam raz dla młodej osoby, która dużo pali w aucie Tytoniu :)) popielniczka niczym wiadro. Ps. wejście na usb i kabel do I-fona jak ktoś lubi się bawić takimi wynalazkami zamiast prowadzić auto
> jkasus: Auto bardzo przyjemne w mieście, pozwala na wygodne wożenie pasażerów, ale bez większego bagażu. Wygodne w parkowaniu, zwrotne. Daje właścicielowi w kość na wybojach i gdy przyjdzie do tankowania ;) Cała masa systemów wspomagania jazdy abs, tcs, esp, ebd działa sprawnie. Przy zderzeniu nie wzbudził mojego zaufania (wolałbym w nim nie siedzieć przy kolizji, przy p 60 km/h)
> mimi: ja się pytam gdzie jest półka??? ---------------------------------------------------- Pamiętam, że w momencie kupowania Soula brak półki wydawał się jakimś totalnym nieporozumieniem, teraz nie ma to większego znaczenia. Bardziej przerażają fatalnej jakości plastiki, twarde i rysują się przy każdej okazji :(( Oceny nie poprawiam.
Kia Soul - film z CRASH TESTu Euro NCAP
Kia Soul – OPINIE DZIENNIKARZY
Piotr Mokwiński / V10.pl: Design Koreańczyka wywołuje mieszane uczucia. Jednym od razu przypadnie do gustu, inni zaś będą kręcić głowa i wybiorą konkurencyjny samochód. Cena niecodziennego wyglądu nierzadko jest wysoka. Niemniej oryginalność połączona z funkcjonalnością dobrze się sprzedaje. Dynamicznie narysowana karoseria łącząca w sobie liczne krągłości i ostre kształty tworzy zgrabną i mocno wyróżniającą się całość. Z tyłu i boku, przypomina nieco pudełko, co może zwiastować przestronne wnętrze. I tak jest w rzeczywistości. Napompowana sylwetka Soul’a, gwarantuje mnóstwo miejsca w przedziale pasażerskim. Zwłaszcza na tylnej kanapie, można poczuć się bardzo komfortowo. Miejsca nie zabraknie w żadnej płaszczyźnie. Zarówno nogi jak i głowa nawet u wyższych osób, nie powinny ocierać o podsufitkę, czy przednie fotele. W porównaniu z typowymi kompaktami, czy miejskimi crossoverami takimi jak chociażby Fiat Sedici, Kia nie ma sobie równych. Niestety znacznie gorzej przedstawia się skromny bagażnik o mocno ograniczonej funkcjonalności. Z litrażem rzędu 222 litrów, może konkurować co najwyżej z Corsą albo Fiestą. Szkoda, że producent nie zdecydował się na przesuwną kanapę. Wówczas w zależności od potrzeb, można by dowolnie konfigurować przestrzeń bagażową. Z ratunkiem przychodzi możliwość asymetrycznego złożenia oparcia i wzrost pojemności do 818 litrów.
Stanowisko pracy kierowcy przygotowano bardzo starannie. Obszerny fotel zapewnia odpowiedni poziom komfortu, chociaż zdecydowanie brakuje mu bardziej wyrazistego i odczuwalnego wyprofilowania. Rozplanowanie przycisków na desce rozdzielczej oraz ich klasyczny kształt, znacząco poprawiają ergonomię i pozytywnie wpływają na odczucia po zajęciu miejsca w kabinie. Dodatkowo regulująca się tylko w jednej płaszczyźnie kolumna kierownicza, wbrew pozorom wcale nie utrudnia powyższego zadania. Jedynie nieco za bardzo rozbudowana konsola środkowa, może wywoływać lekki dyskomfort dla prawej nogi, opierającej się o nią. Kolorystyka twardych materiałów wykończeniowych, ale solidnie spasowanych, może wywoływać mieszane uczucia. O ile z zewnątrz, Soul wykazuje typowe oznaki pozytywnie zakręconego, to w środku uśmiech kierowcy może ustąpić miejsca smutnej minie. Ciemno, szaro i ponuro. Tak najłatwiej określić atmosferę wewnątrz.
Maciej Ziemek / Auto Motor i Sport: Chociaż z wyglądu Soul prezentuje się prawie tak samo groźnie jak mały SUV noszący nazwę Sportage, o napędzie na cztery koła może tylko pomarzyć. Zmodyfikowana płyta podłogowa Cee'da, na której został zbudowany nie daje możliwości zaimplantowania takiego napędu. Problemem Soula nie jest jednak ten brak, lecz bardzo mały bagażnik - 222 l, liczone razem ze schowkiem pod podłogą bagażnika, to w praktyce mniej niż oferuje przedział bagażowy małego Fiata Pandy - oraz słaby komfort resorowania nierówności.
Aby wysokie nadwozie nie bujało się na zakrętach, jak łódka na falach, zawieszenie Soula zestrojono dość sztywno. Na równej drodze zapewnia jeszcze zadowalający komfort pokonywania łagodnych nierówności i sprawia, że samochód szybko reaguje na polecenia wydawane kierownicą pokrytą skórą, ale bardzo plastikową w dotyku. Niestety, większe nierówności i dziury w jezdni trzeba przejeżdżać powoli, jedna po drugiej, żeby zminimalizować amplitudę wstrząsów nadwozia i pasażerów. Zmuszone do wytężonej pracy zawieszenie pracuje dość głośno. Na szczęście, poszczególne elementy wnętrza są solidnie zmontowane.
Kia Soul – TEST Auto Świat
Tygodnik Auto Świat (Auto Świat, nr 8, 16 lutego 2009 r.) testował Kię Soul z silnikiem wysokoprężnym 1.6 CRDI:
- Jesteś młody albo czujesz się młody duchem, lubisz nietuzinkowe rozwiązania i denerwują Cię pospolite auta? To nawet dobrze, bo Kia ma dla Ciebie pojazd, który szybko się nie opatrzy i zapewni dużo radości z podróżowania. Najpierw widzimy pudełkowate nadwozie. Gdy jednak przyjrzymy się Soulowi z przodu, dostrzeżemy „uśmiechnięty” grill i fajnie zaprojektowane szyby: przednia pochylona pod niewielkim kątem i boczne zwężające się ku tyłowi. Przypomina to kabinę samolotu. Uroku testowanemu modelowi dodają jaskrawy czerwony kolor lakieru oraz czarne okleiny. We wnętrzu samochodu również widać, że projektantom nie brakowało fantazji podczas tworzenia pojazdu. Deskę rozdzielczą oraz fotele wykończono w tonacji czarno-czerwonej. Wskaźniki mają duże, czytelne cyfry, a kierowca bez trudu odnajdzie na kokpicie wszystkie przełączniki – czytamy w AŚ.
- Większość nowych samochodów ma fikuśnie zaprojektowane karoserie. Wyglądają one atrakcyjnie, jednak małe powierzchnie szyb, liczne zagięcia i różnorodne spoilery ograniczają widoczność. W Soulu jest inaczej. Wielka przednia szyba z wąskimi i ustawionymi pod niewielkim kątem słupkami sprawia, że widoczność do przodu jest doskonała w szerokim zakresie. Do tego dochodzi wysoka pozycja za kierownicą, dzięki której nawet niżsi kierowcy dobrze widzą maskę. Problemu nie stanowi również obserwacja sytuacji za samochodem. I nie ma się czemu dziwić, bo zagłówki na kanapie opuszczane są do poziomu oparcia, duże lusterka zewnętrzne mają regularne kształty (bez zbędnych udziwnień), a ustawiona pionowo szyba jest duża. Kolejna zaleta wnętrza to przestronność. Nawet gdy w obu rzędach podróżują wysokie osoby, nie zabraknie im miejsca na wygodne ułożenie nóg. Również nad głowami udało się wygospodarować mnóstwo przestrzeni – pisze red. Tomasz Kamiński.
W opinii testujących, siedzenia są tak wyprofilowane, że nawet długa jazda nie męczy. Niestety, ich wada to zbyt słabe trzymanie boczne. Minusem jest również niezbyt duży bagażnik. - Co z tego, że w obszernym wnętrzu zmieści się pięć osób, skoro trudno będzie upakować ich bagaż do 222-litrowego kufra? – pyta AŚ. Po doliczeniu przestrzeni pod podłogą bagażnik zwiększa się do 340 litrów, ale to nadal przeciętna wartość. Jeżeli ktoś potrzebuje większej części ładunkowej, to wystarczy, że odblokuje dzielone oparcie kanapy i po jej położeniu uzyska równą powierzchnię. Testowany przez AŚ model wyposażono w silnik Diesla o mocy 128 KM. - Po uruchomieniu go „na zimno” nie będziemy mieli wątpliwości, z jakim napędem mamy do czynienia. Przypomina o tym charakterystyczny dla wysokoprężnych jednostek klekot. Na szczęście po rozgrzaniu dźwięk silnika przeradza się w miły dla ucha pomruk. Także hałas nadmiernie nie przeszkadza. Dynamika pojazdu na dobrym poziomie. Szkoda tylko, że wrażenia psuje niewielka turbodziura. Do niemal 2000 obr./min silnik z lekkim ociąganiem reaguje na wciskanie pedału gazu. Później jego temperament wzrasta, pozwalając na dynamiczne rozpędzanie. Zaletą jednostki jest niskie zapotrzebowanie na paliwo. Podobała nam się także praca skrzyni biegów. Przełożenia włącza się lekko i bez haczeń. Zawieszenie Soula to udany kompromis pomiędzy bezpieczeństwem i komfortem. Nierówności są tłumione w wystarczającym stopniu, a pokonywanie zakrętów nie skutkuje nieprzewidywalnymi wychyleniami wysokiej karoserii. Poza tym podczas gwałtownych zmian kierunku jazdy w opanowaniu pojazdu pomaga instalowany seryjnie układ ESP. Szkoda tylko, że zawieszenie hałasuje podczas przejeżdżania przez wyboje. Także układ kierowniczy daje kierowcy Soula wystarczające czucie. W opanowaniu auta nie przeszkadzały szerokie opony. Samochód pozostaje stabilny także podczas jazdy w koleinach.
Pomimo kanciastej stylistyki Soul wygląda atrakcyjnie, a przy tym ma dynamiczny silnik. Istotną zaletą jest korzystna cena przy bogatym wyposażeniu. Szkoda tylko, że auto ma mały bagażnik.
Kia Soul L 1.6 GDI 140 KM – DANE TECHNICZNE
Kia Soul | DANE TECHNICZNE | |
NADWOZIE | ||
Rodzaj | SUV | |
Długość / szerokość / wysokość (metry) | 4,120/1,785/1,661 | |
Rozstaw osi (metry) | 2,550 | |
Masa własna (tony) | 1,170 | |
Pojemność bagażnika (litry) | 340 | |
Pojemność zbiornika paliwa (litry) | 48 | |
SILNIK | GDI | |
Paliwo | benzyna bezołowiowa 95 | |
Liczba cylindrów | 4 (rzędowo) | |
Moc (kW / KM) | 103 / 140 (6300 obr./min) | |
Moment obrotowy (Nm) | 166 (4850 obr./min) | |
OSIĄGI | ||
Szybkość maksymalna (km/h) | 185 | |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,4 | |
ZUŻYCIE PALIWA (dane producenta) | ||
Cykl miejski (litry/100 km) | 7,7 | |
Cykl pozamiejski (litry/100 km) | 5,6 | |
Cykl mieszany (litry/100 km) | 6,4 | |
CENA | ||
grudzień 2011 | 55 490 zł | |
DODATKI | ||
Ksenony (zł) | niedostępne | |
Nawigacja (zł) | niedostępna | |
Skórzana tapicerka | niedostępna |
Kia Soul 1.6 GDI 140 KM - SPALANIE
Według danych producenta, Kia Soul z silnikiem benzynowym 1.6 GDI o mocy 140 KM spala: 7,7 litra/100 km w cyklu miejskim, 5,6 litra/100 km w cyklu pozamiejskim i 6,4 litra/100 km w cyklu mieszanym.
Według opinii w portalu Autocentrum.pl, Kia Soul z silnikiem 1,6 litra pali:
* ŚREDNIO - 7,0 litra / 100 km
* W MIEŚCIE - 8,5 l/100 km
* W TRASIE - 6,7 l/100 km
Kia Soul (2011) – CENA
W polskich salonach Kia Soul w podstawowej wersji wyposażenia M z silnikiem benzynowym 1.6 GDI 140 KM kosztuje 49 900 zł. Lepiej wyposażona odmiana L z silnikiem 1.6 GDI 140 KM kosztuje 55 490 zł, zaś z silnikiem wysokoprężnym 1.6 CRDi 128 KM, 61 490 zł. Najdroższa odmiana XL z silnikiem wysokoprężnym 1.6 CRDi 128 KM to wydatek rzędu 72 490 zł. Wszystkie wersje wyposażone są w 6-biegową skrzynię manualną.
Kia Soul - CENA za Otomoto.pl i moto.gratka.pl:
>>> Kia Soul 2011 r. – cena od 40,9 tys. zł
>>> Kia Soul 2010 r. – cena od 35,9 tys. zł
>>> Kia Soul 2009 r. – cena od 32,9 tys. zł