Już od kilku lat na szczycie popularności oraz motoryzacyjnej mody znajdują się SUV-y i crossovery, które skutecznie wabią klientów użytkujących do tej pory auta innych klas. Pomimo takiego stanu rzeczy samochody kompaktowe mają się całkiem nieźle. Popularne kompakty wciąż są... popularne, a kompakty klasy premium bardzo często są swoistą furtką do bardziej luksusowego i prestiżowego świata dla wielu osób.
WIDEO - takie jest nowe Audi A3 Sportback
Dawno, dawno temu...
Dzisiaj, widok poruszającego się po ulicy Audi A3 pierwszej generacji nikogo już nie dziwi. Samo auto nie wzbudza niemalże żadnego zainteresowania. Ot, typowy kompakt, który przez ponad 20 lat produkcji stał się relatywnie tanim autem, na które może pozwolić sobie wielu. Jednak w połowie lat 90-tych sytuacja wyglądała zgoła inaczej.
Zobacz również: Nowe Audi A3 Sportback i A3 Limousine już na polskich drogach. WIDEO i ZDJĘCIA
Jak już wspomniałem Audi A3 mk. I było pierwszym kompaktem segmentu premium. Kompaktem, który był skierowany dla osób, które poszukują samochodu tej wielkości, ale oczekują od niego znacznie więcej niż mogą im dać produkty marek dla ludu. Początkowo, A3 oferowane było jako 3-drzwiowy hatchback o miłej dla oka stylistyce. 3 lata po premierze do oferty dołączył 5-drzwiowy model nazwany Sportback. Innych rodzajów nadwozia pierwsza generacja A3 nie oferowała.
Czasy się zmieniają
Najnowsze czyli czwarte już wcielenie opisywanego modelu także jest oferowane w dwóch wariantach nadwoziowych. Jednak w przeciwieństwie do pierwowzoru 3-drzwiowy hatchback nie jest i nie będzie dostępny. Dostępne są natomiast wariant 5-drzwiowy, który zachował swoją nazwę Sportback oraz 4-drzwiowy sedan dumnie nazwany Limousine. Większej ilości odmian brak. I nic nie wskazuje na to, aby cokolwiek w tej materii się zmieniło.
Przeczytaj również: Start produkcji Audi A3 Sportback czwartej generacji. Auto będzie powstawać wyłącznie w Ingolstadt
Upływający czas dobitnie pokazał jak mocno zmieniła się stylistyka obydwu samochodów. Tak naprawdę jedynym wspólnym elementem obydwu modeli jest... logo na przednim grillu. Cztery pierścienie dumnie zdobiły ten element nadwozia A3 ponad 24 lata temu i dumnie zdobią go także teraz. Cała reszta jest inna. Diametralnie inna.
Audi A3 Sportback 2020
Egzemplarz testowy ubrany w czerwony kolor lakieru, 19-calowe felgi oraz kompletny pakiet S-Line mocno kłuje w oczy. Zwraca na siebie dużą uwagę i prezentuje się godnie, jak na przedstawiciela segmentu premium przystało. Obłe kształty znane z pierwowzoru zostały zastąpione bardziej ostrymi liniami, a przednie światła zdecydowanie wyraźniej podkreślają usportowiony charakter auta. Chociaż biorąc pod uwagę ofertę silnikową, ten usportowiony charakter nie wiąże się z jakimiś ponadprzeciętnymi wrażeniami z jazdy. Ale o tym za chwilę.
Testowaliśmy: Diesle mają się świetnie, a ten jest prawdziwym mocarzem! Audi SQ7 4.0 TDI V8 435 KM - TEST, OPINIA, WIDEO
Nikogo nie powinien zaskakiwać fakt, że najnowsze wcielenie A3 jest większe od swojego protoplasty. Znacznie większe. Na przestrzeni kilkunastu ostatnich lat nowe samochody mocno się rozrosły i niemiecki kompakt nie jest wyjątkiem od tej reguły.
Nowe A3 mierzy 4343 mm długości, 1816 mm szerokości oraz 1449 mm wysokości. To o odpowiednio 199 mm, 81 mm i 26 mm więcej od pierwszej generacji kompaktowego Audi. W nowym modelu większy jest także rozstaw osi (2636 mm vs. 2512 mm). Co zrozumiałe wraz z wymiarami zewnętrznymi zwiększył się bagażnik (urósł z 350 do 380 litrów) oraz zwiększyła się dostępna przestrzeń w kabinie, która jest typowa dla aut klasy kompakt (chociaż do Octavii sporo brakuje). A propos wnętrza...
Witamy w 2020 roku
Wnętrza obu aut dzieli prawdziwa przepaść. Przynajmniej jeśli chodzi o poziom technologii. Tylko czy kogokolwiek to dziwi? Postęp technologiczny jaki dokonał się na przestrzeni ostatnich kilku czy kilkunastu lat sprawił, że nowe auta stały się niemalże jeżdżącymi komputerami.
W chwili swojego debiutu kabina pierwszej generacji A3 urzekała prostotą podaną w bardzo ładnej formie. Bogate było także wyposażenie (m.in. klimatyzacja, skórzana tapicerka, sportowe fotele). Całość wieńczyła świetna jakość wykonania, wyróżniająca się znacząco na tle wnętrz tak zwanych aut dla ludu.
Nowy model nazywany przez Audi generacją 4.0 mocno forsuje tak zwane cyfrowe wnętrze. Wirtualne zegary tworzące Virtual Cockipt są dobrze znanym i co ważne lubianym rozwiązaniem stosowanym już w poprzedniku oraz innych modelach Audi. Nowością w A3 jest całkowicie nowy system multimedialny. Nowy, biorąc pod uwagę kompaktowe auto z Ingolstadt.
Polecamy: Audi Q3 Sportback to nie tylko lans. Jest stosunkowo praktyczne, ale bardzo drogie - TEST, OPINIA
W przeciwieństwie do innych, większych modeli, w nowym A3, Audi nie zdecydowało się na kolejny wyświetlacz służący do obsługi klimatyzacji. I... bardzo dobrze, ponieważ klasyczny panel z fizycznymi przyciskami jest bardzo intuicyjny i wygodny w obsłudze. Wygodny w obsłudze jest także cały system info-rozrywki, który na szczęście nie został przejęty z nowego Golfa. Jedyna uwaga dotyczy reakcji na dotyk, która mogłaby być nieco szybsza, a sam ekran mógłby być bardziej czuły.
Postęp?
Jak już wspomniałem w chwili debiutu A3 pierwszej generacji urzekało zdecydowanie wyróżniającą się jakością wykonania. O nowym Audi A3 niestety nie da się już tego powiedzieć. Ba, odnoszę wrażenie, że Niemcy zbyt poważnie podeszli do oszczędności, które niestety w kabinie nowego modelu są bardzo widoczne.
Sprawdź: TEST, OPINIA - Audi Q3 S line 45 TFSI quattro S tronic: naszpikowane drogimi dodatkami
Narzekać nie można na jakość spasowania poszczególnych elementów. Jednak jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza jest miejscami bardzo przeciętna. W tej przeciętności przodują obicia tylnych drzwi, które są w całości pokryte twardym plastikiem! Z przodu jest nieco lepiej ponieważ miękkie tworzywo jest częściej spotykane.
Niestety twardy plastik gości także na tunelu środkowym oraz na konsoli centralnej. Na dodatek Audi uparcie stosuje wykończenie piano black, które zbiera kurz od samego patrzenia. Od strony designu wnętrzu należą się słowa pochwały. Od strony jakości użytych materiałów, w wielu miejscach kokpitu jest to poziom Skody Octavii.
Przewaga dzięki technice?
Nowe Audi A3 w chwili debiutu dostępne jest z jednym z trzech silników do wyboru. Na tle pierwowzoru to niezbyt dużo, ale w przypadku najnowszej generacji oferta dostępnych jednostek na pewno się poszerzy. Póki co można wybierać spośród jednego silnika benzynowego 1.5 TFSI o mocy 150 KM oraz diesla 2.0 TDI w dwóch wariantach mocy – 110 KM lub 150 KM. Standardem jest 6-biegowa przekładnia mechaniczna, a opcją 7-biegowy S-Tronic. Napęd jest przedni, a wersji quattro póki co brak w ofercie.
Testowaliśmy: Audi A1 Sportback 30 TFSI: efektowne i drogie
Oferta silnikowa pierwszego A3 była bardzo bogata. Spośród wszystkich silników warto wspomnieć o dwóch jednostkach – benzynowej 1.8 Turbo oraz wysokoprężnej 1.9 TDI. Oba te silniki na przestrzeni lat zyskały miano niemalże nieśmiertelnych motorów, które na dodatek są bardzo podatne na modyfikacje. Ciekawostką jest fakt, że oba auta widoczne na zdjęciach mają taką samą moc równą 150 KM. Starszy model uzyskuje ją z silnika 1.8 Turbo, a nowszy z 1.5 TFSI. Jednak podobieństwa obu jednostek na wartości mocy maksymalnej się zaczynają i kończą.
W imię ekologii
Popularna i bardzo ceniona nawet po kilkunastu latach jednostka 1.8T w wersji 150-konnej (w S3 oferowała ona moc nawet 224 KM) miała 5 zaworów na każdy z 4 cylindrów. Oprócz wspomnianej wyżej mocy, dawała ona do dyspozycji kierowcy 210 Nm maksymalnego momentu obrotowego, co przekładało się na osiągniecie pierwszych 100 km/h w czasie 8,2 sekundy. Nowe Audi A3 pomimo takiej samej mocy oraz nieco większego momentu obrotowego (250 Nm) do pierwszej setki dobija nieco później (8,4 sekundy). Jest to spowodowane wyższą o ponad 100 kg masą własną. Nowy model ma jednak przewagę nad pierwowzorem w dziedzinie średniego apetytu na paliwo.
Przeczytaj także: Z takim elektrycznym autem w Polsce można żyć. Audi e-tron 55 quattro - TEST, OPINIA, WIDEO
Co prawda jednostka 1.8T także uchodzi za silnik legitymujący się racjonalną relacją średniego apetytu do oferowanych osiągów, ale nowy silnik 1.5 TFSI ma na tym polu więcej do powiedzenia. Wszystko dzięki 48-voltowej instalacji elektrycznej tworzącej tak zwaną miękką hybrydę. Nowe A3 nie potrafi poruszać się siłą elektronów, ale potrafi np. wyłączyć silnik spalinowy tocząc się z prędkością 100 km/h. Sam moment odłączania i włączania motoru spalinowego jest niewyczuwalny. Wszystko działa sprawnie i bez jakichkolwiek szarpnięć. W przeciwieństwie do testowanego niedawno Volkswagena Golfa (KLIKNIJ i SPRAWDŹ) wyposażonego w ten sam układ napędowy. Wymierną korzyścią z takiego skomplikowanego układu jest średnie spalanie, które w cyklu mieszanym wynosi około 6,5 l/100 km. To bardzo dobry wynik.
Wspomnę jeszcze o wrażeniach z jazdy, które są... mocno nijakie. Różnica między Golfem oraz A3 została już zatarta. 150-konne kompaktowe Audi nie jest sportowcem, nie pobudza do szybszej jazdy. Jest komfortowym (nawet pomimo 19-calowych felg) i wygodnym autem do jazdy z punktu A do punktu B.
Cena i posumowanie
Ceny pierwszej generacji Audi A3 rozpoczynają się od kilku tysięcy złotych za egzemplarze nadające się do jazdy. Najdroższe są dopieszczone odmiany S3, które i tak nie kosztują fortuny. Nowe Audi A3 startuje z poziomu 109 900 zł. Jednak testowany egzemplarz wraz ze wszystkimi opcjami wyceniono na ponad 209 000 zł! To bardzo dużo biorąc nawet pod uwagę fakt, że klasa premium rządzi się swoimi cenowymi prawami. Chociaż z drugiej strony nowe auta znacznie podrożały i z dość wysokimi, nowymi cenami trzeba się po prostu liczyć.
Dowiedz się: Nowe Audi A3 na rok 2020 ma polski CENNIK. Tyle kosztuje czwarta generacja
W chwili debiutu Audi A3 pierwszej generacji wyznaczało standardy. Było czymś zupełnie nowym, niespotykanym i bardzo pożądanym. Czy nowa odsłona kompaktu z Ingolstadt jest równie przełomowa? Bez wątpienia stylistyka zewnętrzna, zastosowane technologie oraz przynależność do klasy premium działają na klientów niczym magnes. Jednak na przestrzeni kilku lub kilkunastu ostatnich lat konkurencja poszła mocno do przodu. I nie mam tu na myśli tylko i wyłącznie aut z logo Mercedesa lub BMW. Również producenci aut dla ludu poczynili znaczny postęp. Wszystko to sprawia, że nowe Audi A3 jest atrakcyjnie zaprojektowanym i jednocześnie przyzwoitym autem, które jednak nie definiuje wielu standardów na nowo.
Dane techniczne
Audi A3 8L 35 TFSI |
Audi A3 8Y 1.8 Turbo | |
---|---|---|
SILNIK | R4, 16V | R4, 20V |
Paliwo | benzyna | benzyna |
Pojemność | 1498 cm3 | 1781 cm3 |
Moc maksymalna | 150 KM przy 5000 obr./min. | 150 KM przy 5700 obr./min. |
Maks moment obrotowy | 250 Nm przy 1500-3500 obr./min. | 210 Nm przy 1750-4600 obr./min. |
Prędkość maksymalna | 224 km/h | 217 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,4 s | 8,2 s |
Skrzynia biegów | automatyczna 7-biegowa (S-Tronic) | ręczna 5-biegowa |
Napęd | przedni (FWD) | przedni (FWD) |
Pojemność zbiornika paliwa | 45 l | 55 l |
Katalogowe średnie zużycie energii |
5,8-6,2 l/100 km | 7,8 l/100 km |
poziom emisji CO2 | 131-142 g/km | 187 g/km |
Długość | 4343 mm | 4152 mm |
Szerokość | 1816 mm | 1735 mm |
Wysokość | 1449 mm | 1423 mm |
Rozstaw osi | 2636 mm | 2512 mm< |
Masa własna | 1280 kg | 1170 kg |
Pojemność bagażnika (po złożeniu siedzeń) |
380 l | 350 l |
Hamulce przód/ tył | tarczowe wentylowane/ tarczowe |
tarczowe wentylowane/ tarczowe |
Zawieszenie przód | kolumny McPhersona | kolumny McPhersona |
Zawieszenie tył | belka skrętna | belka skrętna |
Opony przód i tył (w testowym modelu) |
235/35 R19 | 205/55 R16 |