Najnowsze wcielenie Toyoty Supry już od chwili debiutu wzbudza olbrzymie kontrowersje. Jedni chwalą to auto za ostry wygląd i świetne osiągi, inni wypominają jej zbyt duże pokrewieństwo z BMW Z4. Gdzie leży prawda? Zapewne gdzieś po środku. Jednak w niniejszym tekście skupie się na różnicach między dwoma wersjami Supry - 2.0 i 3.0. Jakiekolwiek analogie do BMW zostawiam daleko w tyle.
Po pierwsze silnik
Topowa Toyota GR Supra i co za tym idzie droższa dokładnie o 106 000 zł od podstawowej wersji z silnikiem 2.0 litra, jest napędzana 3-litrowym, 6-cylindrowym benzynowym silnikiem z turbodoładowaniem. Generuje on 340 KM mocy maksymalnej oraz 500 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Całość przenoszona jest na koła tylnej osi za pośrednictwem 8-biegowej automatycznej przekładni.
Zobacz koniecznie: Japończycy nie zapomnieli jak robi się sportowe auta! Tak zmieniła się Toyota Supra - TEST WIDEO, ZDJĘCIA
Podstawowa odmiana skrywa pod maską zdecydowanie mniej pobudzające 4-cylindrowe mechaniczne serce o pojemności 2 litrów. Jednak moc maksymalna wynosząca 258 KM już tak mało pobudzająca nie jest. Podobnie jak solidny moment obrotowy równy 400 Nm. Tylny napęd i automat także tutaj są w standardzie. Nie ulega jednak wątpliwości, że lepsze osiągi ma mocniejsza wersja.
GR Supra 3.0 dobija do 100 km/h w 4,3 sekundy. GR Supra 2.0 na ten sam manewr potrzebuje 5,2 sekundy. To duża różnica. Ale czy faktycznie warta dopłaty ponad 100 000 zł?
Po drugie układ napędowy
Jak już wspomniałem obie wersje mają tylny napęd oraz automatyczne, 8-biegowe przekładnie ZF. Jednak na tym podobieństwa ich napędów się kończą. Pomijając już wspominanie wyżej różne silniki, topowy wariant oferuje w standardzie aktywne zawieszenie AVS. Topowy wariant nie wymaga również żadnej dopłaty do sportowego mechanizmu różnicowego oraz sportowych przednich i tylnych hamulców z zaciskami w kolorze czerwonym.
Pełna historia: Toyota Supra – poznaj historię kultowego auta
Podstawowa odmiana 2.0 wymaga do podbicia wrażeń z jazdy wymaga dopłat, a dokładnie dołożenia 10 000 zł do pakietu Sport. W skład tego pakietu wchodzą wszystkie wyżej wymienione elementy oraz aluminiowe nakładki na pedały. Tak doposażona wersja kosztuje wówczas 219 900 zł czyli o 96 000 zł mniej od odmiany topowej z wilkiem 3.0. To wciąż duża różnica.
Po trzecie wyposażenie
Dużą różnicę w cenie, oprócz mocniejszego silnika Toyota stara się rekompensować wyposażeniem. W standardzie odmiany z 3-litrowym silnikiem otrzymujemy m.in. przednie i tylne czujniki parkowania, wyświetlacz HUD, system adaptacyjnego doświetlania zakrętów, skórzaną tapicerkę, 19-calowe felgi aluminiowe, elektryczną regulację fotela kierowcy, regulowane na wysokość oba fotele, system audio z 12 głośnikami sygnowany logo JBL oraz asystenta martwego pola. W podstawowej wersji żaden z tych elementów nie jest dostępny nawet za dopłatą!
Po czwarte wygląd
Na sam koniec zostawiłem porównanie stylistyki obu modeli. Z wyjątkiem felg, które i tak zapewne będą często wymienianym elementem nadwozia wersja 2.0 od 3.0 nie różni się absolutnie niczym!
Testowaliśmy: Czy nowa Toyota GR Supra zasługuje na legendarną nazwę? Sprawdziłem wersję A90 Edition - TEST, OPINIA, WIDEO
Jeżdżąc podstawową odmianą Supry nie musimy się niczego wstydzić. Nadwozie nawet w najmniejszym detalu nie zdradza, że pod maską drzemie 4-cylindorwa jednostka. Układ wydechowy, emblematy oraz mocno nabrzmiałe nadkola są dokładnie takie same jak w mocniejszej wersji.
Różnica 100 000 zł
Nowa Toyota GR Supra jest świetnym autem. Nawet w podstawowej 258-konnej odmianie budzi olbrzymie emocje. Jest świetnie narysowana, ma wystarczające wyposażenie i w zupełności wystarczające osiągi. Jest także podatna na tuning zarówno wizualny jak i mechaniczny. Droższa o około 100 000 zł topowa odmiana z 3-litrowym silnikiem oczywiście jest szybsza. Jest także lepiej wyposażona. Ale czy faktycznie warta jest tak sowitej dopłaty?
Zobacz: Toyota GR Supra doczekała tuningu AC Schnitzer
Jeśli lubisz bogate wyposażenie oraz jak najlepsze osiągi, na pewno nie będziesz narzekał, że wydałeś na japońskiego sportowca ponad 300 000 zł. Jeśli jednak rozsądnie podchodzisz do wartości aut i dokładniej liczysz każdy grosz, podstawowa kosztująca nieco ponad 200 000 zł wersja raczej spełni twoje oczekiwania. Warto do tego auta dopłacić 10 000 zł do pakietu Sport. Dzięki niemu 4-cylindrowa Supra będzie zwinnym i szybkim autem nie tylko podczas jazdy na wprost, ale także na bardziej wymagającej drodze pełnej zakrętów.
silnik/wersja | Dynamic | Fuji Speedway | Executive |
---|---|---|---|
2.0 Twin-Scroll Turbo 258 KM 8 A/T | 209 900 zł | 223 900 zł | - |
3.0 Twin-Scroll Turbo 340 KM 8 A/T | - | - | 315 900 zł |
WIDEO - tak zmieniła się Supra
Dane techniczne
Toyota GR Supra 2.0 | Toyota GR Supra 3.0 | |
---|---|---|
SILNIK | R4, 16V | R6, 24V |
Paliwo | benzyna | benzyna |
Pojemność | 1998 cm3 | 2998 cm3 |
Moc maksymalna |
258 KM przy 5000-6500 obr./min. |
340 KM przy 5000-6500 obr./min. |
Maks moment obrotowy |
400 Nm przy 1550-4400 obr./min. |
500 Nm przy 1600-4500 obr./min. |
Prędkość maksymalna | 250 km/h | 250 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 5,2 s | 4,3 s |
Skrzynia biegów | automatyczna, 8-biegowa | automatyczna, 8-biegowa |
Napęd | tylny | tylny |
Pojemność zbiornika paliwa | 52 l | 52 l |
Katalogowe średniezużycie paliwa | 7,3 l/100 km | 8,1 l/100 km |
poziom emisji CO2 | 167 g/km | 185 g/km |
Długość | 4379 mm | 4379 mm |
Szerokość | 1854 mm | 1854 mm |
Wysokość | 1292 mm | 1292 mm |
Rozstaw osi | 2470 mm | 2470 mm< |
Masa własna | 1450 kg | 1520 kg |
Pojemność bagażnika |
290 l | 290 l |
Hamulce przód/ tył |
tarczowe, wentylowane/ tarczowe, wentylowane |
tarczowe, wentylowane/ tarczowe, wentylowane |
Zawieszenie przód | Kolumny MacPhersona | Kolumny MacPhersona |
Zawieszenie tył | wielowahaczowe | wielowahaczowe |
Opony przód i tył |
255/40 R18 przód, 275/40 R18 tył |
255/35 R19 przód 275/35 R19 tył |