Niemieckie stowarzyszenie ADAC pokazało wyniki swojego wielkiego ekotestu, czyli testu spalania i kosztów eksploatacji samochodów. Przez kilka miesięcy kierowcy testowi sprawdzili 241 samochodów z silnikami benzynowymi, diesla, zasilanymi gazem LPG i CNG. Każde auto przejechało ustaloną trasę po mieście, po autostradzie i drogach lokalnych. Samochody jeździły również po torze testowym – tak, żeby osiągnąć jak najniższe spalanie. Następnie wyciągnięto średnią.
Wyniki testu nikogo nie zaskoczą. 13 pierwszych pozycji zajmują samochody najmniejsze lub klasy kompakt z silnikami diesla o pojemności do1,6 litra. Ciekawostką może być tyko to, że przy dużej różnicy cen gazu CNG i oleju napędowego samochody z instalacją na gaz ziemny – mimo, że palą więcej i częściej trzeba je tankować – są najtańsze w eksploatacji.
Samochody, które spaliły najmniej oleju napędowego lub benzyny:
1. VW Polo 1.2 TDI BlueMotion 87g Trendline, ON (DPF)- 55 KW - spalanie: 3,77 l/100 km
2. smart fortwo coupé 0.8 cdi pure softip, ON (DPF) - 33 KW - spalanie: 4 l/100 km
3. VW Golf 1.6 TDI BlueMotion Trendline, ON (DPF) - 77 kw - spalanie: 4,1 l/100 km
4. Audi A3 1.6 TDI 99g Attraction, ON (DPF) - 77 KW - 4,16 l/100 km
5. Volvo C30 1.6D DRIVe Start-Stop Momentum, ON (DPF) - 80 KW - 4,28 l/100 km
6. VW Polo 1.4 TDI BlueMotion, ON (DPF) - 59 KW - 4,28 l/100 km
7. Peugeot 207 HDi FAP 90 99G Tendance, ON - 66 KW - 4,32 l/100 km
8. VW Polo 1.6 TDI BlueMotion Technology Trendline, ON (DPF) - 66 KW - 4,37 l/100 km
9. smart fortwo cabrio 0.8 cdi passion softouch, ON (DPF) - 33 KW - 4,38 l/100 km
10. BMW 320d EfficientDynamics Edition, ON (DPF) - 120 KW - 4,39 l/100 km
11. Fiat 500C 1.3 JTD Multijet 16V Pop, ON (DPF) - 55 KW - 4,4 l/100 km
12. Fiat 500 1.3 JTD Multijet 16V Lounge, ON (DPF) - 55 KW - 4,4 l/100 km
13. Fiat Panda 1.2 8V Natural Power, benzyna+CNG - 38 KW - 4,41 l/100 km
14. Seat Ibiza 1.4 TDI Ecomotive, ON (DPF) - 59 KW - 4,47 l/100 km
15. Ford Fiesta 1.6 TDCi DPF ECOnetic, ON - 66 KW - 4,48 l/100 km
16. Fiat Grande Punto 1.4 8V Natural Power, benzyna+CNG - 51 KW - 4,5 l/100 km
17. Citroen C1 HDi 55 Style, ON - 40 KW - 4,5 l/100 km
18. Renault Clio 1.5 dCi Dynamique, ON - 60 KW - 4,54 l/100 km
19. BMW 116d, ON (DPF) - 85 KW - 4,54 l/100 km
20. Citroen C3 HDi 90 FAP Tendance, ON - 68 KW - 4,55 l/100 km
.
.
.
(w końcówce rankingu prezentujemy auta wyłącznie oferowane aktualnie w salonach)
216. VW Sharan 2.8 V6 Highline Tiptronic, benzyna - 150 KW - 11,71 l/100 km
217. Corvette C6 Coupé, benzyna - 321 KW - 11,82 l/100 km
218. BMW ActiveHybrid X6, benzyna+silnik elektryczny - 357 KW - 11,88 l/100 km
225. BMW M3 Coupé, benzyna - 309 KW - 12,2 l/100 km
232. Chevrolet (EU) Captiva 3.2 LT 4WD Automatic, benzyna (7-miejsc) - 169 KW - 12,44 l/100 km
234. BMW M3 Cabriolet M DKG, benzyna - 309 KW - 12,49 l/100 km
241. BMW M5 touring SMG, benzyna - 373 KW - 14,54 l/100 km
*DPF - Filtr cząstek stałych
Wyniki testu na najtańsze auto w eksploatacji:
* test polegał na przejechaniu jak największego dystansu, przy budżecie na paliwo równym 30 euro (ok. 120 złotych). Wygrywało auto, które zajechało najdalej. Wyniki podajemy w kilometrach przejechanej trasy.
1. Fiat Panda 1.2 8V Natural Power, benzyna+CNG – 724 km.
2. VW Passat Variant 1,4 TSI EcoFuel Highline DSG (7-biegów), benzyna – 658 km.
3. VW Golf 1,6 TDI BlueMotion Trendlinie, ON (DPF) – 610 km.
4. Ford Fiesta 1,4 LPG Titanium, benzyna+LPG – 568 km.
5. Toyota Prius 1,8 Hybrid Executive, benzyna+silnik elektryczny – 467 km.
6. Chevrolet Matiz 1.0 SX, benzyna – 325 km.
7. Saab 9-3 SportCombi 2.0t Biopower Vector, benzyna+bioetanol – 279 km.
8. Land Rover Discovery 3.0 TDV6 SE Automatik, ON (DPF) – 239 km.
9. Corvette C6 Coupe, benzyna – 181 km.
10. BMW ActiveHybrid X6, benzyna+silnik elektryczny – 171 km.
*Ceny paliwa w Niemczech przyjęte w teście:
- PB95: 1,40 euro (ok. 5,78 zł)
- ON (diesel): 1,20 euro (ok. 4,95 zł)
- Bioetanol: 0,98 euro (ok. 4,04 zł)
- Gaz ziemny (CNG): 0,94 euro (ok. 3,88 zł)
- LPG: 0,65 euro (ok. 2,68 zł)