Citroen C5 Aircross jest typowym francuskim SUV-em. Komfortowym, tworzonym z polotem i nie do końca oczywistym. Nie jest tak racjonalny i popularny, jak niemieccy konkurencji, ale bez wątpienia ma swój własny styl oraz całą masę zalet. Podstawowym silnikiem w ofercie jest 3-cylidnrowa jednostka 1.2 PureTech z turbodoładowaniem. Standardem jest także manualna 6-biegowa przekładnia. W opcji dostaniecie 8-biegowy automat. I właśnie takim francuskim SUV-em, wyposażonym w podstawowy silnik benzynowy oraz automatyczną skrzynię biegów wyruszyłem w trasę z Warszawy do Trójmiasta i z powrotem.
GALERIA - zobacz testowanego Citroena C5 Aircross
Mała pojemność, wystarczająca moc
Francuska benzynowa jednostka napędowa ma pojemność 1199 cm3. Wspomagana jest turbosprężarką oraz posiada tylko 3-cylindry. Moc równa 130 KM oraz moment obrotowy wynoszący 230 Nm wstydu nie przynoszą. Przynajmniej jak na absolutnie podstawowy dla tego modelu silnik. Pierwsze 100 km/h na liczniku pojawia się po 10,3 sekundy. Czapek z głów nie zwiewa, ale taki wynik w codziennym użytkowaniu wydaje się wystarczający. Tyle teorii. Czas na praktykę.
Sprawdziliśmy: Poznałem nowości Citroena. Hybrydowy C5 Aircross generuje oszczędności, a C3 uśmiechy na twarzach - TEST, OPINIA
Mały silnik robi co może, aby ukryć swoją 3-cylindrową naturę. W praktyce udaje mu się to w umiarkowany sposób. O ile spokojna jazda i trzymanie się niskich i średnich obrotów nie wywołuje dyskomfortu podróży, o tyle wchodzenie na wyższe partie obrotowe jednoznacznie daje do zrozumienia, że pod maską nie drzemie mechaniczny potwór. Wkręcany na obroty motor ochoczo terkocze. Wyciszenie wnętrza jest ok, ale charakterystyczny dźwięk trzycylindrowca w czystej formie dociera do uszu kierowcy i pasażerów.
Przyjemy 8-biegowy automat
Pozytywne pierwsze wrażenie robi skrzynia biegów. Automat działa płynnie i dość sprawnie, chociaż czuć, że nie jest to demon szybkości (poszczególne przełożenia wbija z wyraźnym zawahaniem). W mieście to połączenie wypada przyjemnie, ale czy tak samo jest w trasie? Do przejechania miałem grubo ponad 300 kilometrów. Z Warszawy do Trójmiasta kierowałem się krajową siódemką. Trasą, która na wyjeździe z Warszawy niemiłosiernie się korkuje, ale ponad 200 km przed Trójmiastem przeradza się w drogę ekspresową, którą bez większych przeszkód w całości można pokonać z maksymalną dopuszczalną prędkością.
Poznaj nowość: Citroen C4 i ë-C4 – 100% ëlectric oficjalnie. Oto najważniejsze informacje o nowych francuskich kompaktach
Jazda z wyższymi szybkościami pokazuje, że automatyczna skrzynia biegów ma sens podczas dłuższych podróży. Ostatnie, czyli ósme przełożenie wbijane jest przy prędkości co najmniej 100 km/h. Poniżej, automat Citroena dość często wachluje biegami. Na uwagę zasługują duży komfort podróży oraz cisza panująca we wnętrzu. Jazda drogą ekspresową za kierownicą Citroena C5 Aircross z podstawowym silnikiem benzynowym jest... nudna. W bardzo pozytywnym tego słowa znaczeniu. Przy około 100 km/h na ostatnim biegu silnik pracuje z prędkością obrotową poniżej 2000 obr./min. Przy 140 km/h obroty zbliżają się do 3000 obr./min. na minutę. Cicho, spokojnie, komfortowo.
1.2 PureTech 130 EAT8 - zużycie paliwa
Ważniejszym tematem jest spalanie. Podczas dość szybkiej i dynamicznej jazdy w trasie auto zadowoliło się dawką 8,3 l/100 km. Dobry wynik? Przyzwoity. Ale wyraźnie widać, że mały silnik w połączeniu z dość dużym autem oraz prędkościami w okolicach 120-140 km/h potrafi swoje wypić. Do 100 km/h spalanie nie przekracza 6 l/100 km. Jednak powyżej 100 km/h dawkowanie benzyny zauważalnie wzrasta.
Przeczytaj także: TEST, OPINIA - Citroen C5 Aircross 2.0 BlueHDi 180 EAT8 Shine: chłonny jak gąbka
Wspomnę jeszcze o pracy automatycznej przekładni w połączeniu z aktywnym tempomatem. Niestety nie jest to idealny tandem. Co prawda elektronika sprawnie wykrywa poprzedzający pojazd, płynnie redukując prędkość, ale powrót do zadeklarowanej pierwotnie prędkości oraz przyspieszanie już tak płynne nie jest. Przy sztywno ustawionej prędkości 130 km/h oraz zejściu do 100 km/h automat potrafi przez chwile przyspieszać na ósmym biegu. Po kilku sekundach redukuje na siódemkę. Gdy okazuje się, że i takie przełożenie jest zbyt wysokie do sprawnego przyspieszenia wbija... piątkę. Aż do osiągniecia zadeklarowanych 130 km/h.
Downsizing nie jest taki straszny
Czy mały silnik w dużym aucie przy częstym dalekim podróżowaniu ma sens? Bez wątpienia nie należy się bać takiego połączenia. Dynamika nawet przy prędkościach autostradowych jest poprawna, komfort podróży i wyciszenie wnętrza stoją na dobrym poziomie, a średni apetyt na paliwo nie odstrasza. Ostatecznie okazuje się, że downsizing nie jest taki straszny jak go malują. Niewielki motor z turbodoładowaniem sprawdzi się nie tylko w mieście, ale i podczas niespiesznej jazdy w trasie nie da powodów do grymaszenia i kiwania głową.
Citroen C5 Aircross 1.2 PureTech - dane techniczne
SILNIK | R3 12V |
---|---|
Paliwo | benzyna |
Pojemność | 1199 cm3 |
Moc maksymalna | 96 kW/ 130 KM przy 5500 obr./min. |
Maks moment obrotowy | 230 Nm przy 1750 obr./min. |
Prędkość maksymalna | 193 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 10,3 sekundy |
Skrzynia biegów | automatyczna/ 8 biegów |
Napęd | przedni |
Zbiornik paliwa | 53 l |
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu NDEC (miasto/ trasa/ średnie) |
6,1 l/ 4,7 l/ 5,2 l |
poziom emisji CO2 | 153-157 g/km |
Długość | 4500 mm |
Szerokość | 1969 mm |
Wysokość | 1689 mm |
Rozstaw osi | 2730 mm |
Masa własna | 1430 kg |
Dopuszczalna masa całkowita | 1960 kg |
Pojemność bagażnika/ po złożeniu oparć kanapy |
580 l/ 1630 l |
Hamulce przód/ tył | tarczowe wentylowane/ tarczowe |
Zawieszenie przód | kolumny McPhersona |
Zawieszenie tył | belka odkształcalna |
Opony przód i tył (w testowym modelu) |
235/55 R18 |