Zwykle po pojawieniu się na rynku nowego modelu samochodu, producenci uzupełniają gamę silnikową. Wszystko po to, aby dane auto było dostępne cenowo dla większego grona odbiorców i mogło spełniać oczekiwania wielu klientów. Podobną strategię zastosowała Mazda, jednak zamiast uzupełnić ofertę, trochę ją zmodyfikowała. Sposobem tym z polskiego cennika zniknął podstawowy wariant o mocy 122 KM i 210 Nm, a jego miejsce zajął nowy, nieco silniejszy 2-litrowy benzyniak o mocy 150 KM i 213 Nm.
Sprawdź: Mazda 3 podrożała i dostała 150 koni w podstawie. Mocniejszy silnik staniał - CENNIK 2020
Wystarczyło zmienić kod
Nie chodzi oczywiście o kod silnika, ponieważ ten pozostał bez zmian. Oznacza to, że pod maską pracuje ten sam 2-litrowy silnik benzynowy, który poznaliśmy podczas debiutu nowej „trójki”. Jest to jednak nowa wersja, która otrzymała inne oprogramowanie. Zmodyfikowanie kodu w systemie komputera jednostki napędowej sprawiło, że już poniżej 2000 obr./min. samochód zaczyna swobodnie przyśpieszać, ale wciąż nie tak zdecydowanie, jak w przypadku silników wzbogaconych o turbosprężarki.
Zobacz: Tak zmieniła się Mazda 3 Sedan. Nowa Mazda 3 Sedan Skyactive-G 2.0 122 KM AT6 Hikari - TEST, OPINIA
Co więcej, zdaniem japońskiego producenta komputerowy zabieg nie tylko pozytywnie wpłynął na dynamikę, ale także na wyniki spalania. Jeśli wierzyć w słowa ludzi związanych z marką, apetyt w wariancie 150-konnym został zmniejszony względem poprzednika o nawet 0,8 l/100 km. Po spędzeniu z autem blisko tygodnia i pokonaniu nim grubo ponad 1000 kilometrów w terenie zabudowanym, drogach ekspresowych czy autostradzie, mogę śmiało stwierdzić, że nikt z zarządu Mazdy nie rzucił słów na wiatr.
Wciąż pewna siebie
Potwierdza to fakt, że przy spokojnym "kruzingu" po mieście apetyt japońskiego kompakta potrafi spaść do równych 5 l/100 km. Mowa oczywiście o jeździe późną nocą, kiedy na drogach ruch jest znikomy. Podczas równie spokojnej przejażdżki nad polskie morze, kiedy stosowałem się do wszelkich ograniczeń prędkości przemieszczając się trasą szybkiego ruchu, komputer pokładowy uraczył mnie spalaniem na poziomie niecałych 8 l/100 km.
Przy odświeżaniu gamy silnikowej producent na całe szczęście nie rzucił się pod samochód i nie zaczął majstrować przy zawieszeniu czy układzie kierowniczym. Moim zdaniem to dobrze, ponieważ Mazda 3 w nadwoziu hatchback dalej prowadzi się pewnie i nie przechyla się na zakrętach. Co więcej, całkiem duża, choć stosunkowo cienka wielofunkcyjna kierownica pewnie leży w dłoniach i szybko przekazuje ruch na koła i daje dobrą informację zwrotną. W skrócie próżno tu szukać sportowych wrażeń, pomimo niskiej pozycji za kierownicą oraz wyjątkowego połączenia wirtualnych i analogowych zegarów, które prowokują do dynamicznej jazdy.
Elektryczny pomocnik
Motor Skyactiv-G co prawda nie posiada żadnego rodzaju doładowania (kompresora sprężarkowego czy turbosprężarki brak), natomiast współpracuje z nim niewielki silnik elektryczny. Mówiąc wprost, mamy do czynienia z jednostką typu mild-hybrid (miękka hybryda). Szczegółowe dane na temat elektrycznego pomagiera nie są znane, ponieważ sam producent nie chwali się żadnymi wartościami. Obecność tego układu odgrywającego istotną rolę da się jednak odczuć.
Przeczytaj także: To druga najczęściej kupowana Mazda w Polsce. Co takiego ma Mazda 6, która znacznie podrożała? - TEST, CENNIK
Przede wszystkim niewielki akumulator litowo-jonowy odpowiada za rozruch silnika, co dzieje się za pomocą paska wielo-rowkowego. Poza tym energia gromadzona przy hamowaniu silnikiem jest wykorzystywana do podtrzymywania działania systemów pokładowych, kiedy auto jest wyłączone. Przykładowo, kiedy zatrzymamy się na światłach i system start/stop wyłączy silnik w celu oszczędzenia paliwa, wówczas zebrana podczas jazdy energia elektryczna posłuży do podtrzymania pracy klimatyzacji, radia czy podgrzewania foteli i kierownicy.
Chinmoku
Chinmoku to po japońsku "cisza". W kwestii komfortu grzechem byłoby o tym nie wspomnieć. Mazda 3 to jedno z lepiej wyciszonych aut w swojej klasie. Nie jest to wyłącznie zasługa przemyślanej sylwetki, która została stworzona z długiej jak na kompakta maski i zbitego, masywnego kadłuba, ale także elementów, z których auto zostało wykonane. Poruszając się po drogach pozamiejskich (90 km/h) w aucie jest cicho, jak makiem zasiał. Równie spokojne nastroje panują w kabinie przy prędkości ekspresowej (120 km/h) w cale nie dużo gorzej jest na autostradzie (140 km/h).
Porównaliśmy: Jeden segment, dwie różne drogi. Toyota Corolla 2.0 Hybrid kontra Mazda 3 2.0 Skyactiv-X - TEST, PORÓWNANIE, OPINIA
Wyższe prędkości niewątpliwie nie są wyzwaniem dla tego auta. Zasadniczo jedyny hałas, jaki z czasem może nas irytować, to ten dochodzący spod maski, bo uszczelki w drzwiach nie poddają się tak szybko. Podobne, jak nie lepsze odczucia akustyczne, towarzyszyły mi podczas jazdy wycofanym już wariantem o mocy 122 KM. Egzemplarz prezentowany w tym teście został jednak uzbrojony w specjalne akcesoria stylistyczne, zdecydowanie poprawiające wygląd.
Odrobina wasabi
W testowanym aucie zamontowano opcjonalny zestaw spoilerów (7088 zł), w którego skład wchodzi wyraźny splitter przedniego zderzaka, ostro zakończone listwy progowe, dyfuzor tylnego zderzaka oraz spoiler dachowy. Do wyglądającej naprawdę rasowo konfiguracji w kolorze Sonic Silver (2800 zł) z listy wyposażenia dodatkowego dołączyły również czarne, 18-calowe felgi (3460 zł).
Nie przegap: Dwa różne pomysły na napęd. Toyota C-HR 2.0 Hybrid vs. Mazda CX-30 2.0 Skyactiv-X - TEST, PORÓWNIANIE, OPINIA
Cała ta paczka sportowych smaczków nadaje cywilnej wersji ostrego pazura. Przez kilka dni, w takcie których miałem do dyspozycji ten samochód, ludzie oglądali się za mną, jakbym prowadził włoskiego egzotyka. Swoją drogą mam nieodparte wrażenie, że pojawienie się takiej opcji w konfiguratorze może zwiastować prace japońskich inżynierów nad czymś specjalnym. Ale, pożyjemy, zobaczymy.
Harmonia
W myśl japońskiej filozofii Ikigai kokpit Mazdy 3 to idealny przykład nowoczesnej oazy spokoju. We wnętrzu japońskiego kompakta panuje całkowita harmonia i minimalizm. Fizycznych pokręteł nie ma zbyt wiele, ale każde pokrętło jest na swoim miejscu. Ponadto nie rozprasza nas żadne migające światełko ani przekombinowane animacje.
W przeciwieństwie do konkurencyjnego Volkswagena Golfa 8, gdzie na każdym kroku spotkamy dotykowe ekrany, skomplikowane przyciski i rozbudowane opcje, tak w Mazdzie wszystko jest jasno rozpisane. Na górze jest niewielki ekran systemu multimedialnego, na środku subtelny panel klimatyzacji, a na dole pokrętło i cztery duże przyciski do sterowania funkcjami całej rozrywki.
Najważniejsze jest to, że dzięki tej całej prostocie nie ma mowy o żadnym czekaniu, ponieważ wszystko pracuje sprawnie i płynnie. System info-rozrywki ma swoje plusy i minusy. Poruszanie się po nim wyłącznie za pomocą pokrętła zajmuje trochę czasu. Nowoczesna młodzież poza obsługą smartfonów z poziomu Apple CarPlay z pewnością nie znajdzie w tym systemie nic ciekawego. Nic w tym dziwnego - świeżo upieczeni kierowcy nigdy nie byli targetem japońskiej marki.
2020 Mazda 3 Hatchback - polski CENNIK
Wariant | Kai | Kanjo | Hikari | Enso |
---|---|---|---|---|
2.0 Skyactiv-G 150 KM MT6 FWD |
99 900 zł | 104 900 zł | 114 900 zł | - |
2.0 Skyactiv-G 150 KM AT6 FWD |
107 900 zł | 112 900 zł | 122 900 zł | - |
2.0 Skyactiv-X 180 KM MT6 FWD |
109 900 zł | 114 900 zł | 124 900 zł | 131 900 zł |
2.0 Skyactiv-X 180 KM AT6 FWD |
- | 122 900 zł | 132 900 zł | 139 900 zł |
2.0 Skyactiv-X 180 KM MT6 AWD |
- | 124 900 zł | 134 900 zł | 141 900 zł |
2.0 Skyactiv-X 180 KM AT6 AWD |
- | 132 900 zł | 142 900 zł | 149 900 zł |
Podsumowanie
Mazda 3 napędzana 150-konnym silnikiem ma w sobie sporo indywidualności. W tym modelu nic nie zostało zrobione na siłę i wszystko jest rozsądnie poukładane. Japończyk w porównaniu z europejską konkurencją cieszy bardzo oryginalną stylistyką, niebanalną formą wnętrza i dobrym wykończeniem. Niewątpliwie jest to auto dla ludzi, którzy do życia podchodzą ze stoickim spokojem, ale cenią też sobie swobodę potrzebną w wyprzedzaniu. Taki komfort daje nowy wzmocniony 2-litrowy motor. Jeżeli jednak w szarej codzienności zabraknie odrobiny sportu i emocji, wystarczy doposażyć nowy lub wcześniej nabyty egzemplarz pakietem spoilerów. Gwarantuję, że zainteresują się nim na drodze nawet właściciele znacznie bardziej charakternych z natury hot-hatchy.
Dane techniczne - Mazda 3 Hatchback 2.0 Skyactiv-G 150 KM MT6
Silnik | R4 16V |
Paliwo | benzyna |
Pojemność | 1998 cm3 |
Moc maksymalna | 150 KM przy 6000 obr./min. |
Maks mom. obrotowy | 213 Nm przy 4000 obr./min. |
Prędkość maksymalna | 206 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 9,1 s |
Skrzynia biegów | manualna 6 |
Napęd | na przednią oś (FWD) |
Zbiornik paliwa | 51 l |
Katalogowe zużycie paliwa (miasto / trasa / średnie) |
5,1 - 7,9 l |
poziom emisji CO2 | 136 - 138 g/km |
Długość | 4460 mm |
Szerokość | 1795 mm |
Wysokość | 1435 mm |
Rozstaw osi | 2725 mm |
Masa własna | 1274 kg |
Pojemność bagażnika | 350 l |
Hamulce przód/ tył | tarczowe wentylowane/ tarczowe |
Zawieszenie przód | kolumny McPhersona |
Zawieszenie tył | belka skrętna |
Opony przód i tył (w testowym modelu) |
215/45 R18 |