Mazda 6 - WSTĘP
Mazda 6 będąca autem klasy średniej, wpisującym się w segment D, zastąpiła na rynku bardzo udany model 626, który słynął ze swojej niezawodności. Pierwsza generacja wozu produkowanego w trzech rodzajach nadwozia - sedan, liftback oraz kombi - była budowana od 2002 roku na płycie podłogowej Forda Mondeo II. Wygodne, dobrze prowadzące się i nowocześnie wyglądające auto, rok później zdobyło drugie miejsce w prestiżowym konkursie "Europejski Samochód Roku 2003", a w 2005 producent przeprowadził jego wyraźny facelifting. Niestety z biegiem lat okazało się, że mariaż Mazdy z Fordem zniszczył wypracowaną przez lata dobrą reputację marki. Usterki w pierwszej generacji "szóstki" pojawiały się nazbyt często, szczególnie w egzemplarzach z wysokoprężną jednostką CiTD, a drugim poważnym problemem stała się korozja.
>>> Mazda 6 Sport Kombi 2.0 SKYACTIV-G - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<
We wrześniu 2007 roku świat oficjalnie poznał drugą ewolucję flagowej limuzyny, przedstawioną na Salonie Samochodowym we Frankfurcie. Samochód względem poprzednika nieco urósł i został znacznie zmodernizowany. Pojawiło się w m.in. w pełni niezależne zawieszenie tylne typu multi-link, podwyższające komfort jazdy i sposób prowadzenia. Wszystko po to, żeby jeszcze lepiej podkreślić slogan marki "Zoom-Zoom" (odniesienie do oryginalności, dynamizmu i obietnicy ciągłego rozwoju), wprowadzony przy okazji debiutu pierwszej generacji Mazdy 6. W roku 2010 w Genewie pokazano auto po liftingu. Usportowioną odmianą zarówno 1 i 2 generacji, był model oznaczony symbolem MPS, posiadający mocny silnik i napęd na cztery koła.
>>> Mazda 6 Sport Kombi 2.0 SKYACTIV-G - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<
Najnowsza Mazda 6 to produkcyjna wersja prototypowego modelu Takeri, który był prezentowany przez Japończyków w grudniu 2011 roku w Tokio. Futurystyczny projekt nadwozia auta wywołał tak ogromne wrażenie, że designerzy niewiele odbiegli od wzbudzającego zachwyt koncepcyjnego stylu. Gotowa trzecia "szóstka" po raz pierwszy zadebiutowała w 2012 roku na wrześniowych motoryzacyjnych targach w Moskwie. Firma zrezygnowała całkowicie z liftbacka, pozostawiając eleganckiego sedana i bardziej użytkowe kombi. Wersja o nazwie Sport Kombi została pokazana nieco później niż limuzyna, bo na Salonie Samochodowym w Paryżu. Auto przedstawia wyraźny skok technologiczny, będąc drugim przedstawicielem gamy nowej generacji Mazd, w której na szeroką skalę są stosowane rozwiązania bazujące na nowej technologii SKYACTIV. Charakteryzuje ją: sztywna i lekka, zupełnie nowa platform podwozia, nowa seria bardziej wydajnych benzynowych oraz wysokoprężnych silników oraz nowe układy przeniesienia napędu. Do oficjalnej międzynarodowej sprzedaży wóz trafił w listopadzie, a pierwsze egzemplarze pojawiły się w salonach na początku 2013 roku.
Mazda 6 Sport Kombi - STYLISTYKA
Mazda 6 to drugi przedstawiciel nowej generacji samochodów, po dobrze wyglądającym miejskim SUV-ie CX-5. Wykorzystuje pełen zakres technologii SKYACTIV oraz motyw designu "KODO - Dusza Ruchu", sprawiający wrażenie, że limuzyna w porównaniu z poprzednikami wygląda jak dużo od nich bogatszy wóz z segmentu premium, choć tak naprawdę nim nie jest. To dlatego, że pojęcie "Zoom-Zoom" w przypadku obecnego egzemplarza ewoluowało na dużo wyższy poziom. Tutaj widać inną jakość - samochodem śmiało można parkować obok właścicieli BMW, Lexusów, czy Audi, którzy będą na niego spoglądać z wielką ciekawością. Tak było właśnie podczas naszego testu, kiedy to kierowcy dużo droższych aut z niedowierzaniem patrzyli na okrągły chromowany logotyp, umieszczony centralnie na grillu. Mieniący się w słońcu, specjalny metalizowany kolor zresztą też miał w tym spory udział, bo skutecznie przyciągał wzrok.
>>> Mazda 6 Sport Kombi 2.0 SKYACTIV-G - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<
Duży wlot powietrza do silnika jest podstawową częścią unifikacji dzisiejszych modeli marki. Ten motyw projektowy wprowadzony przez designera Ikuo Maeda, zapoczątkował w Mazdzie wyrazisty styl. Płynnie zakrzywiony nos wypełniony poprzecznymi listwami zachował swój pierwotny kształt z konceptu Takeri. Przez jego dolną cześć identycznie ciągnie się do tego chromowana listwa wkomponowana obustronnie w klosze świateł. Skośne reflektory projekcyjne z diodowymi fragmentami do jazdy dziennej, dodają agresywnego spojrzenia. Lampy umiejętnie cofnięto w tył, po to by w królewskim miejscu pozostawić jedynie atrapę chłodnicy. Aby sportowy wygląd był jednocześnie wyważony, zderzak w dolnej części zamiast spoilera, dostał subtelny wlot powietrza z ładnie wpasowanymi po bokach okrągłymi lampkami przeciwmgielnymi. Wyraźne przetłoczenia długiej pokrywy silnika wychodzące z wysuniętej kraty chłodnicy, zgrabnie przechodzą w słupki. Tylni fragment karoserii, dostał podobnie jak przód atletyczny zarys. Wielki, rozciągnięty zderzak okraszono wkładką udającą dyfuzor, z wyprowadzonymi po obu stronach okrągłymi końcówkami rur wydechowych. Wyżłobienie pod tablicę rejestracyjną znalazło się na środku klapy bagażnika. Znacznie zachodzące na błotniki skośne lampy zespolone, połączono ze sobą eleganckim chromowanym detalem, zakrzywionym ku górze na zakończeniach.
>>> Mazda 6 Sport Kombi 2.0 SKYACTIV-G - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<
Samo ukształtowanie bryły mówi natomiast o dynamice umiejętnie połączonej z elegancją. Karoseria wozu prezentuje się jak idealnie skrojony garnitur na ciele wysportowanego faceta. Wariant Sport Kombi można porównać do nowoczesnego ojca rodziny, dbającego o kondycję i kulturę fizyczną. Uwypuklone błotniki przednie są trochę jak muskuły opinające materiał ubrania. Faliste przetłoczenie znad reflektora przechodzi zamaszyście na drzwi, głęboko pod ramię dwubarwnego lusterka. W dolnej części przy progu przecięto blachy kreską nieco wznoszącą się ku tyłowi. Zerkając w dalszym ciągu na profil, widać zwężoną linię okien ze smukłym słupkiem C. Świetnie wygląda na dachu montowany już w standardzie akcent w postaci anteny wykonanej na kształt płetwy rekina oraz daszek imitujący spoiler. Smaczkiem są też seryjne kierunkowskazy pełnowymiarowych lusterek wychodzących na wysięgnikach z drzwi. Zaznaczone krawędzie na owalach nadkoli modnie załamują światło. We wnękach tych mogą znaleźć się różne wzory obręczy. Już fabrycznie montowane są w trzech pierwszych wariantach wyposażenia ozdobne felgi aluminiowe 17" z oponami 225/55 R17 (takie jak w testowanym egzemplarzu). W opcji można zamówić sobie mniejsze obręcze ze stopów lekkich w rozmiarze 16-cali. Ostatnia najbogatsza wersja w katalogu SkyPASSION ma zamontowane koła 19-calowe obute w opony 225/45 R19.
Mazda 6 Sport Kombi - KOLORY NADWOZIA
Auto można nabyć w salonie w jednym z 8 kolorów nadwozia. Jedyną bezpłatną barwą jest Arctic White. Pozostałe lakiery metalizowane wymagają od klientów dopłaty 2 300 zł, a specjalny lakier metalizowany Soul Red (taki jak na testowanym egzemplarzu) to zwiększony wydatek 2 900 zł. Zderzaki są fabrycznie malowane w kolorze nadwozia, podobnie jak klamki zewnętrzne i lusterka boczne z wbudowanymi kierunkowskazami. Przyciemnianych tylnych szyb nie ma tylko w bazowym modelu SkyGO. Relingi dachowe w Sport Kombi to seria.
Mazda 6 Sport Kombi - WYMIARY
Mazda 6 Sport Kombi mierzy 4799 mm długości, 1840 mm szerokości i 1455 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi 2750 mm, a prześwit 165 mm. Co ciekawe dla podkreślenia większego prestiżu sedana, model kombi jest od niego krótszy (długość sedana 4864 mm) i ma mniejszy rozstaw osi (sedan 2830 mm). Masa własna samochodu może się zmieniać w zależności od wersji wyposażenia i silnika - najlżejszy wariant waży 1235 kg, a najcięższy z silnikiem Diesla dochodzi do 1355 kg. Maksymalna dopuszczalna masa całkowita waha się od 1980 kg do 2110 kg. Bagażnik wersji kombi dysponuje pojemnością 506 litrów, a po rozłożeniu tylnych siedzeń przestrzeń wzrasta do 1648 l.
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 2
W drugim odcinku znajdzie się test jednostki napędowej. W ręce SuperAuto24.pl trafił samochód z innowacyjnym motorem benzynowym 2.0 SKYACTIV-G o mocy 165 KM, przekazywanej na koła przednie za pomocą 6-stopniowej skrzyni automatycznej. Jak silnik auta reaguje na wciśnięcie pedału gazu? Co myślimy o skrzyni begów? Ile benzyny spala japońska nowość w mieście, a ile w trasie? O tym w 2. odcinku dziennika testu "szóstki" w wydaniu kombi na SuperAuto24.pl.