Mazda 6 Sport Kombi 2.0 SKYACTIV-G - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce

2013-07-03 3:30

Z dobrymi osiągami silnika współgra zawieszenie o zmienionej geometrii. Nieduża waga trzeciej generacji "szóstki" i nieco sportowy sposób zestrojenia jej układu jezdnego, wpływa na stabilność prowadzenia w szybszych łukach, podnosząc doznania zza kierownicy. Przy tym niwelacja powstających drgań jest wysoka, bo nierówności dróg pochłaniane są bez większych problemów. TRZECI ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena podwozia i hamulców Mazdy 6. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: wnętrze, bezpieczeństwo i ceny samochodu.

Mazda 6 Sport Kombi - UKŁAD JEZDNY

Mazda na każdym poziomie projektowania nowej limuzyny, tak samo jak w przypadku SUV-a CX-5, wykorzystała technologię SKYACTIV, oznaczającą gruntownie zmodernizowane podejście do kwestii budowy samochodu. Poza opracowaniem na nowo silników i nadwozia, inżynierowie stworzyli również innowacyjne podwozie, które jest lżejsze o 14 procent, w stosunku do tego z wcześniejszej generacji modelu 6. Producent zapewnia, że nowe rozwiązania pozwoliły uzyskać najwyższą sztywność przy lekkiej konstrukcji, co przekłada się na zwinność prowadzenia z komfortem i stabilnością jazdy. Z przodu w aucie klasy D zastosowano popularny zestaw jakim są kolumny typu McPherson, pojedyncze wahacze poprzeczne i stabilizator. Z tyłu pracuje wielwahaczowy układ z amortyzatorami i sprężynami śrubowymi, wraz ze stabilizatorem.

>>> Mazda 6 Sport Kombi 2.0 SKYACTIV-G - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<

Nie bezpodstawnie Mazda nadała swojej użytkowej odmianie nazwę Sport Kombi. To auto pokazuje, jak dobrze skonfigurowany może być układ jezdny w pojeździe klasy średniej. Auto nie jest tylko ładnym i pojemnym środkiem transportu, ponieważ jest też zwinne i wywołuje pozytywne emocje za sterem. O właściwie czucie drogi i kontrolę dba układ kierowniczy wyposażony w elektryczne wspomaganie. Wprawdzie stracił on na precyzyjności w stosunku do poprzedniczki i działa bardziej sztucznie, ale za to sama jazda wypada dużo lepiej. Wspominana już wcześniej nieduża waga (około 200 kg niższa od konkurencyjnego VW Passata) i nieco sportowy sposób zestrojenia układu jezdnego, wpływa na stabilność prowadzenia w szybszych łukach, podnosząc doznania. W zakrętach przechyły nadwozia są neutralne, stabilność poruszania się na wprost jest wyśmienita, tak jak wygłuszenie kabiny, bo przy wyższych prędkościach słychać tylko nieprzeszkadzające szumy.

>>> Mazda 6 Sport Kombi 2.0 SKYACTIV-G - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Na możliwościach takiej bezpiecznej szybszej jazdy, nieznacznie cierpi tylko komfort. Nierówności dróg pochłaniane są wprawdzie bez większych problemów, bo niwelacja powstających drgań jest wysoka, ale sprężystości daleko do miękkiej. W naszym odczuciu to akurat zaleta, bo wozem nie buja. Duże znaczenie wpływające na wygodę mają gabaryty auta, szeroki rozstaw osi oraz optymalny profil wysokości opon (rozmiar ogumienia 225/55 R17). Po większych kołach 19-calowych montowanych w topowych wariantach SkyPASSION, należy się spodziewać trochę niższego komfortu. Ciekawostką jest fabrycznie montowany w ogumieniu system TMPS, monitorujący ciśnienie w każdej z opon.

Mazda 6 Sport Kombi - HAMULCE

Układ hamulcowy oparto na montażu tarcz hamulcowych na obu osiach - z przodu znajdują się tarcze wentylowane, a z tyłu zwykłe tarcze lite. Hamulce dostarczają łatwą do kontroli, precyzyjną i pewną siłę hamowania zarówno od niskich jak i wysokich prędkości. "Szóstka" jest pierwszą Mazdą, w której zastosowano innowacyjny system i-ELOOP. Przekształca on energię kinetyczną na elektryczną, przechowując pozyskaną z hamowania energię w kondensatorze. Gdy pojazd zwalnia na biegu, bądź hamuje, odbywa się ładowanie kondensatora. Zmagazynowana energia jest wykorzystywana do zasilania różnych podzespołów elektrycznych, co zmniejsza obciążenia silnika. (i-ELOOP współpracuje seryjnie w autach z silnikami 2.5 SKYACTIV-G oraz 2.2 SKYACTIV-D, a w przypadku jednostki 2.0 SKYACTIV-G jest opcjonalny).

>>> Mazda 6 Sport Kombi 2.0 SKYACTIV-G - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<

Kierowca dodatkowo w trakcie jazdy może liczyć na bogaty zestaw elektronicznych asystentów podnoszących bezpieczeństwo. Już seryjnie Mazda 6 posiada: system ABS (zapobieganie blokowaniu kół podczas hamowania), EBD (układ elektronicznego rozdziału hamowania), EBA (system awaryjnego hamowania), DSC (układ dynamicznej kontroli stabilności toru jazdy), TCS (elektroniczny układ kontroli trakcji), HLA (układ wspomagania ruszania na pochyłościach, uniemożliwiający cofnięcie się samochodu nawet po zwolnieniu hamulca).

>>> Mazda 6 Sport Kombi 2.0 SKYACTIV-G - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

Ponadto (poza bazowym wariantem wyposażenia SkyGO) jest jeszcze SCBS wspomagający hamowanie. Ustrojstwo to analizuje ruch uliczny przed pojazdem wykorzystując laserowy czujnik monitorujący drogę, pomagając uniknąć kolizji podczas miejskiej jazdy, lub zminimalizować jej skutki, w zakresie prędkości od 4 do 30 km/h. Przy wykryciu ryzyka zderzenia podnoszone zostaje ciśnienie w układzie hamulcowym, aby hamulce mogły natychmiast zareagować po wciśnięciu pedału. Jeśli kierowca tego nie zrobi, system Smart City Brake sam zatrzyma gwałtownie pojazd.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4

W czwartym odcinku zbadamy wnętrze eleganckiego kombi w najbogatszej wersji wyposażeniowej SkyENERGY. Jak prezentuje się deska rozdzielcza samochodu? Jakie udogodnienia znalazły się na pokładzie? Co oferuje klientowi auto z Kraju Kwitnącej Wiśni w podstawowej wersji wyposażenia oraz jakie dodatki przewiduje? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik samochodu? O tym w 4. odcinku dziennika testu nowoczesnej Mazdy na SuperAuto24.pl.