Mazda CX-5 - WSTĘP
Cieszące się dużą popularnością na świecie samochody typu SUV, to odpowiednio wysoko postawione nad ziemią nadwozia, nacechowane zwiększoną wytrzymałością, użytkową wielozadaniowością i charakterystyką właściwości jezdnych zbliżoną do aut terenowych. Japońska Mazda, której niedawno udało się wydostać spod opiekuńczych skrzydeł Forda, wychodząc naprzeciw do klientów oferowała od paru lat dwa takie SUV-y - funkcjonalną CX-7 oraz bardziej rodzinną CX-9. Pomiędzy tymi znacznie różniącymi się od siebie pod względem przeznaczenia modelami, widniała jednak cały czas wyraźna luka w segmencie kompaktowych SUV-ów, mocno okupowanym przez konkurencję. Mazda długo zwlekająca z załataniem tej dziury własną propozycją, w 2012 roku przebojowo wjechała na światowe rynki modelem CX-5.
>>> Mazda CX-5 2.0 SKYACTIV-G 4x4 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<
Producent z Hiroszimy najpierw pokazał swojego nowego SUV-a jako koncepcyjny model o nazwie Minagi w 2011 roku w Genewie. Do oficjalnego debiutu Mazdy o oznaczeniu modelowym CX-5, doszło zaledwie kilka miesięcy później na Salonie Samochodowym we Frankfurcie. Wóz do sprzedaży wjechał na początku 2012 roku i stał się automatycznie pierwszym przedstawicielem gamy nowej generacji Mazd, w której na szeroką skalę są stosowane rozwiązania bazujące na nowej technologii SKYACTIV, którą charakteryzuje: sztywna i lekka, zupełnie nowa platform podwozia, nowa seria bardziej wydajnych benzynowych oraz wysokoprężnych silników i nowe układy przeniesienia napędu. Szybko okazało się, że ten późny debiut wcale nie odbił się Japończykom czkawką, bo produkt o dużej skali "fajności" idealnie wstrzelił się w gusta klienteli.
Po roku obserwacji od debiutu CX-5 na motoryzacyjnej scenie, widać jej rosnącą popularność. Mimo niemałej ceny zakupu, pojazd nieoczekiwanie stał się bardzo chętnie kupowanym produktem z segmentu kompaktowych SUV-ów. Obrazuje to także szereg zdobytych w 2012 roku nagród, w tym m.in.: "Samochód Roku Japonii", "Samochód Roku Austrii", "Samochód Roku Szwajcarii", "Najlepszy crossover w Wielkiej Brytanii" (Auto Express), "Najlepszy SUV" Green Awards 2012 (WhatCar?), "SUV roku 2012" (Motor Mundial), "2012 European Design Award" (Auto Bild), "Trofeum SUV" (l`Argus de l`Automobile).
>>> Mazda CX-5 2.0 SKYACTIV-G 4x4 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<
Produkowany w Hiroszimie SUV jest dziś wariantem skutecznie napędzającym sprzedaż marce ze skrzydłem w logo, i ma sporą szansę stać się sztandarową propozycją obok uznanych modeli 3 i 6. Popyt sprawił podniesienie zdolności produkcyjnych z początkowo zakładanych 160 tys. sztuk rocznie, do 240 tys. (tylko w samej Polsce od kwietnia 2012 r. do końca roku sprzedano 773 sztuki). Nie bez powodu CX-5 wyparła z produkcji starszą siostrę CX-7, słabiej sprzedającą się w ujęciu globalnym niż tego oczekiwano. Ruch ten oparł się więc słusznie o oszczędności, które wymusiły w Mazdzie redukcję liczby SUV-ów. Konkurencją rynkową są obecnie dla CX-5 takie modele jak: Toyota RAV4, Honda CR-V, Kia Sportage, Mitsubishi Outlander, Ford Kuga, Hyundai ix35, Volkswagen Tiguan, Nissan Qashqai, czy Suzuki Grand Vitara.
Mazda CX-5 - STYLISTYKA
Mazda CX-5 to jednak nie tylko innowacyjna technologia, ale także całkiem nowy motyw projektowy, nazwany przez Japończyków "KODO - Dusza Ruchu". To właśnie ten pojazd utrzymany w nowej filozofii designu, wprowadzonej przez projektanta Ikuo Maeda, zapoczątkował wyrazisty i jednocześnie wyważony styl. Ukształtowanie bryły mówi o nowoczesności i dynamice umiejętnie połączonej z elegancją. Także hasło Zoom-Zoom odnoszące się do oryginalności i obietnicy ciągłego rozwoju, świetnie pasuje do SUV-a Mazdy.
>>> Mazda CX-5 2.0 SKYACTIV-G 4x4 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze i bagażnik <<<
Debiutującym elementem jest przede wszystkim duży wlot powietrza do chłodnicy, będący podstawową częścią unifikacji wszystkich kolejnych modeli marki. Ten charakterystyczny, płynnie zakrzywiony nos, wypełniono sporą oczkową kratą, a w górnej części przepasano czarną listwą z chromowanym skrzydlatym logo, którego nie sposób przegapić. Skośne reflektory umiejętnie cofnięto w tył, tak by podkreślić majestat królującego na przodzie grilla. Pod lampami wpasowano w zderzak okrągłe przeciwmgłowe światła (na ma ich tylko w bazowej odmianie SkyGO). Wyraźne przetłoczenia pokrywy silnika wychodzące z wysuniętej kraty chłodnicy, zgrabnie przechodzą w słupki. Masywny zderzak z nielakierowanymi dolnymi elementami ochronnymi dobrze uzupełnia wielozadaniowy charakter wozu.
Profil CX-5 dostał kilka mocnych pociągnięć mówiących o sile i stabilności. Design jednak w przeciwieństwie do klinowatej drapieżnej linii wycofanej z produkcji CX-7, jest złagodzony, a co za tym idzie o wiele bardziej dostojny. Nieco muskularną sylwetkę z uwypuklonymi błotnikami, przecina jedna główna kreska startująca znad klosza tylnej lampy, przebiegająca przez drzwi tuż nad klamkami. W dolnej części przy progu nakreślono na blachach zamaszystą falę przechodzącą fantazyjnie w wąskie krawędzie nadkoli. Bryła nadwozia idąca w parze z wysokim zawieszeniem nad ziemią, została w ogólnym rozumieniu tak zaprojektowana, by użytkownik śmiało mógł sobie pozwolić w CX-piątce z napędem 4x4 na przejażdżki po bezdrożach. Mówi o tym duży prześwit wynoszący 210 mm, dzielone w połowie plastikowymi nakładkami zderzaki oraz masywne progi połączone z osłonami błotników. Te najbardziej narażone na uszkodzenia części specjalnie nie zostały nawet polakierowane, tylko pozostawione w matowej czerni.
>>> Mazda CX-5 2.0 SKYACTIV-G 4x4 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<
Okien wcale nie zmniejszono na siłę, pomimo takiego trendu panującego we wzornictwie, więc z widocznością na boki nie jest najgorzej. Świetnie wygląda na dachu montowany już w standardzie akcent w postaci anteny wykonanej na kształt płetwy rekina oraz daszek z trzecim światłem STOP nad szybą tylną. Daszek pomalowano tylko częściowo kolorem nadwozia, dzięki czemu umiejętnie udaje spoiler. Smaczkiem są też seryjne kierunkowskazy w dużych lusterkach bocznych wychodzących na wysięgnikach z drzwi. Tylni fragment karoserii podobnie jak reszta ma atletyczny zarys. Wielki zderzak z szerokim czarnym pasem, mocno otula klapę bagażnika posiadającą wyżłobienie w formie trapezu pod tablicę rejestracyjną. Spod czerwonych wkładek odblaskowych groźnie wyglądają dwie okrągłe końcówki układu wydechowego. Skośne lampy zespolone znacznie zachodzące na błotniki, swoimi ciemnymi kloszami bardzo kontrastują na tle białych przezroczystych kloszy znanych z CX-7. Po zmroku swoją drogą wyglądają rewelacyjnie.
WZORY OBRĘCZY i DODATKI
Do auta można zamówić elementy stylizujące nadwozie, takie jak srebrne nakładki na dolne części zderzaków, które udają blaszane osłony. Są też dodatkowe świtała do jazdy dziennej LED, relingi dachowe, bagażnik rowerowy, czy ochronne listwy drzwi i pokrywy bagażnika, wykonane ze stali nierdzewnej. W nadkolach natomiast mogą znaleźć się różne wzory obręczy. Fabrycznie montowane są w wersji SkyGO felgi stalowe w rozmiarze 17" z oponami 225/65 R17. Obręcze aluminiowe 17-calowe znajdziemy w odmianach SkyMOTION i SkyENERGY. Większe 19-calowe felgi obute w opony 225/55 R19 są zarezerwowane tylko dla najbogatszego wariantu wyposażenia SkyPASSION.
Mazda CX-5 - KOLORY NADWOZIA
Auto można nabyć w salonie w jednym z 7 kolorów nadwozia. Lakiery metalizowane wymagają od klientów dopłaty 2 500 zł, an specjalny lakier metalizowany Soul Red to zwiększony wydatek 3 100 zł. Zderzaki są fabrycznie malowane częściowo w kolorze nadwozia, podobnie jak klamki zewnętrzne i lusterka boczne. Przyciemnianych tylnych szyb nie ma tylko w bazowym modelu SkyGO.
Mazda CX-5 - WYMIARY
Mazda CX-5 mierzy 4540 mm długości, 1840 mm szerokości i 1705 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi 2700 mm, a prześwit 210 mm. Kąty natarcia (18,6 st.) i zejścia (24,4 st.) nieźle wypadają jak na klasę kompaktowego SUV-a. Masa własna samochodu może się zmieniać w zależności od wersji wyposażenia i silnika - najlżejszy model waży 1420 kg, a najcięższy z silnikiem Diesla i napędem 4x4 osiąga 1615 kg. Maksymalna dopuszczalna masa całkowita to od 1930 kg do 2120 kg.
Bagażnik dysponuje pojemnością 500 litrów, a po rozłożeniu tylnych siedzeń przestrzeń wzrasta do 1620 l. Dodatkowe składanie w proporcji 40/20/40 pozwala na opuszczenie jedynie środkowej części, tak by ze spokojem przewieść długie przedmioty.
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 2
W drugim odcinku znajdzie się test jednostki napędowej. W ręce SuperAuto24.pl trafił samochód z innowacyjnym motorem benzynowym 2.0 SKYACTIV-G o mocy 160 KM, przekazywanej na cztery koła za pomocą 6-stopniowej skrzyni automatycznej. Jak silnik auta reaguje na wciśnięcie pedału gazu? Co myślimy o skrzyni begów? Ile benzyny spala japoński SUV w mieście, a ile w trasie? O tym w 2. odcinku dziennika testu Mazdy CX-5 na SuperAuto24.pl.