MAZDA CX-5 – WSTĘP
Nowy SUV Mazdy, model CX-5 zadebiutował podczas salonu samochodowego we Frankfurcie. Mazda CX-5 ma stać się konkurentem rynkowym m.in. Toyoty RAV4, Hondy CR-V, czy Kia Sportage. Kompakt japońskiego producenta w sprzedaży znajdzie się w 2012 roku. CX-5 to pierwszy przedstawiciel gamy nowej generacji Mazdy, w której na szeroką skalę stosowane będą rozwiązania bazujące na nowej technologii SKYACTIV, a także motyw projektowy "KODO - Dusza Ruchu".
W skład nowych rozwiązań wchodzą najnowsze silniki benzynowe i diesla oraz ręczne i automatyczne skrzynie biegów. Gama motorów w jakie wyposażana będzie Mazda CX-5 obejmuje: silnik benzynowy SKYACTIV-G 2.0 165 KM oraz silniki wysokoprężne SKYACTIV-D 2.2 o mocach 150 KM i 175 KM. Na razie nie wiadomo, czy w polskiej ofercie znajdą się układy napędowe 4x4. Mazda dołożyła starań, aby jej nowy crossover miał dobre parametry ekologiczne: docelowa emisja CO2 dla modelu z silnikiem SKYACTIV-D 2.2 wynosi poniżej 120 g/km.
Mazda CX-5 - OPINIE DZIENNIKARZY
Według tygodnika Motor (Motor, nr 49/2011 r.) Mazda CX-5 to więcej niż nowy model:
Wojtek Jurko / Motor: CX-5 zapowiada nowy design Mazdy, określany mianem "Kodo" (dusza ruchu), który ma łączyć dynamikę, zwinność, i funkcjonalność. Debiutujący w CX-5 wlot powietrza i mocne przetłoczenia sprawiają swoją rolę i zapewniają wyrazisty charakter. W tej stylistyce będą utrzymane wszystkie kolejne modele Mazdy. W kokpicie również nie brakuje sportowych akcentów. Inspiracją był w tym przypadku legendarny roadster MX-5.
Nowy model mazdy pozytywnie zaskakuje przestronnością kabiny. W klasie SUV nie jest to takie oczywiste. CX-5 doskonale wykorzystuje swój ogromny autu jakim jest 270-centymetrowy rozstaw osi. To jeden z topowych rezultatów w klasie, blisko 10cm lepszy niż w Tiguanie. Pozytywny obraz dopełnia bagażnik o pojemności 463 litrów )503 l ze schowkiem pod podłogą w którym można umieścić roletę bagażnika). Maksymalna przestrzeń bagażowa to 1620 litów.
W CX-5 debiutuje seria rozwiązań o nazwie Skyactive. W jej skład wchodzą nowe silniki, nowe skrzynie biegów (manualna, automatyczna). zawieszenie (lżejsze i sztywniejsze niż dotychczas stosowane) oraz nowe rozwiązania w budowie karoserii. jednym z efektów takiego kompleksowego podejścia jest niska masa własna. Dla wersji 2.0 wynosi ona 1345 kg.
Pismo Auto Świat (Auto Świat, nr 49/grudzień 2011 r.) nowy model CX-5 opisuje następująco:
Błażej Buliński / Auto Świat: Pod maską nowej Mazdy CX-5 najmniejszy silnik benzynowy ma pojemność 2 litrów i rozwija moc 165 KM. bez turbiny czy kompresora, za to oczywiście z bezpośrednim wtryskiem i wysokim stopniem sprężenia 14:1 - nikt jeszcze nie posunął się tak daleko. Motor lubi wysokie obroty i czuć, że został stworzony do napędzania auta, a nie bicia rekordów spalania w symulowanych warunkach na stanowisku testowym. Mimo to silnik emituje jedynie 139 g CO2/km.
Standardowo występuje z 6-biegową przekładnią, która potęguje radość jazdy dzięki precyzyjnemu lewarkowi o bardzo krótkim skoku. napęd może być przenoszony na przednią lub obie osie. Ponadto seryjnie na pokładzie jest system start-stop, który poprzez ustawienie tłoków i wału korbowego w pozycji optymalnej do ponownego uruchomienia oszczędza akumulator (rozruch z tylko jednym zapłonem oznacza bardzo szybki start).
W palecie znajdziemy też dynamicznego, podwójnie doładowanego diesla w odmianach 150- i 175-konnej. Różnicę 25 KM odczuwamy jedynie minimalnie, i to raczej na wysokich obrotach. Dynamika w każdym przypadku jest dobra, na co znacząco wpływa stosunkowo niewielka masa auta. Co ciekawe, diesel ma ten sam stopień sprężenia co benzyniak, ale w Maździe CX-5 jest on... rekordowo niski.
PODSUMOWANIE Auto Świat: Szefowie Mazdy muszą mieć stalowe nerwy – CX-5 pojawia się jako jeden z ostatnich modeli w segmencie, w którym konkurencja już od dawna zarabia duże pieniądze. Późny debiut nie oznacza jednak przegranej walki. SUV Mazdy dobrze się zapowiada – jest przestronny, ma dopracowany silnik benzynowy, a produkcja odbywa się w Japonii. Dwie ostatnie cechy mogą być gwarancją niezawodności – modele 3, 5 i 6 udowodniły to już w testach długodystansowych.
Mazda CX-5 2.0 SKYACTIV-G 165 KM – DANE TECHNICZNE
Mazda CX-5 (2012) | DANE TECHNICZNE |
NADWOZIE | |
Rodzaj | SUV |
Długość / szerokość / wysokość (metry) | 4,555 /1,840 /1,710 |
Rozstaw osi (metry) | 2,700 |
Masa własna (tony) | 1,345 |
Pojemność bagażnika (litry) | 447 |
Pojemność zbiornika paliwa (litry) | |
SILNIK | |
Paliwo | benzyna |
Liczba cylindrów | 4 (rzędowo) |
Moc (kW / KM) | 121 / 165 (6000 obr./min) |
Moment obrotowy (Nm) | 210 (4000 obr./min) |
OSIĄGI | |
Szybkość maksymalna (km/h) | 200 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,2 |
ZUŻYCIE PALIWA (dane producenta) | |
Cykl miejski (litry/100 km) | brak danych |
Cykl pozamiejski (litry/100 km) | brak danych |
Cykl mieszany (litry/100 km) | 6,0 |
CENA | |
styczeń 2012 | nieustalona |
DODATKI | |
Ksenony (zł) | nieustalone |
Nawigacja (zł) | nieustalone |
Skórzana tapicerka | nieustalone |
.
Mazda CX-5 2.0 SKYACTIV-G 165 KM - SPALANIE
Według danych producenta, Mazda CX-5 z silnikiem benzynowym 2.0 SKYACTIV-G o mocy 165 KM, spala: 6,0 litra/100 km w cyklu mieszanym. Na razie japońska marka nie prezentuje danych dotyczących spalania w cyklu miejskim oraz w trasie.
Mazda CX-5 (2012) – CENA
>>> KLIKNIJ - Tu znajdziesz AKTUALNE CENY Mazdy CX-5 w Polsce <<<