Mercedes Klasa A - SILNIKI
Na liście silników znajdują się trzy benzynowe jednostki napędowe i pięć wysokoprężnych. Wszystkie są czterocylindrowymi, 16-zaworowymi rzędówkami. W benzynowcach wykorzystano bezpośredni wtrysk paliwa, zmienną regulację zaworów i turbosprężarkę. Podstawowy A 180 to motor o pojemności 1.6-litra o mocy 122 KM i 200 Nm. Kolejny wariant A 200 oparty na tym samym silniku 1.6-litra, generuje zwiększoną moc 156 KM i 250 Nm. Topowa odmiana benzynowa oznaczona symbolem A 250 opiera się na 2.0-litrowym motorze, dostarczającym 211 KM i 350 Nm. Najmocniejszy w gamie 2-litrowy układ z turbodoładowaniem o oznaczeniu A 45 AMG 4MATIC generuje 360 KM i 450 Nm.
Ofertę układów wysokoprężnych oparto na czterocylindrowych rzędówkach zasilanych wtryskiem paliwa Common Rail, ze wsparciem turbodoładowania. Po tym jak Niemcy nawiązali bliską współpracę z Francuzami, paletę otwiera model A 160 CDI z silnikiem o pojemności 1.5-litra o mocy 90 KM, pochodzącym wprost od Renault. Nieco udoskonalony agregat A 180 CDI o tej samej pojemności rozwija moc 109 KM i 260 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Kolejną jednostką o symbolu A 180 CDI 7G-DCT jest większy pojemnościowo 1.8-litrowiec o mocy 109 KM i 250 KM, pracujący tylko z automatyczną skrzynią. Następny w kolejce jest A 200 CDI z sercem 1.8-litra rozwijającym 136 KM i 300 Nm, a najmocniejszy A 220 CDI (pojemność 2.2-litra) daje moc 170 KM i 350 Nm.
>>> Mercedes Klasa A 200 CDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary kompaktu <<<
Wszystkie jednostki napędowe spełniające normę emisji spalin Euro 5, są wyposażone w technologie BlueEFFICIENCY, co oznacza m.in tryb jazdy ECO z systemem start-stop, pozwalającym na zredukowanie kosztów eksploatacji. W dbałości o niższe spalanie na ekranie komputera podczas jazdy wyświetla się komunikat sugerujący zmianę przełożenia skrzyni w górę, bądź w dół. A skoro już wspominamy o skrzyni, to manualne 6-biegowe mechanizmy przypisano seryjnie odmianom: A 180, A 200, A 180 CDI (1.6-litra) oraz A 200 CDI. Na liście wyposażenia jest też 7-stopniowy, dwusprzęgłowy automat 7G-DCT. Seryjnie pojawia się w A 250, A 180 CDI (1.8-litra) i w A 220 CDI. W opcji zautomatyzowaną przekładnię można zamówić do każdej wersji silnikowej, poza bazowym A 180 CDI (1.6-litra).
Mercedes Klasa A 200 CDI - TEST
Pierwszy element na jaki zwróciliśmy uwagę, to akustyka silnika. Po przekręceniu charakterystycznej mercedesowskiej stacyjki w desce, słyszalny jest we wnętrzu tylko pomruk jednostki napędowej, a na karoserię nie przenoszą się żadne wibracje. Po odpowiednim rozgrzaniu motoru, praktycznie w ogóle nie słychać, że mamy do czynienia z dieslem, bo wnętrze zostało rewelacyjnie wyciszone. Delikatnym rozczarowaniem jest za to moment, gdy przychodzi podnieść do góry maskę - zamiast gazowego siłownika zastosowano klasyczny pałąk wymagający samodzielnego postawienia. Trochę wtopa, jak na klasę premium...
>>> Mercedes Klasa A 200 CDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<
To co zostało po starej Klasie A to przedni napęd, a ten w połączeniu ze 136-konnym dieslem łatwo traci przyczepność kół z nawierzchnią, w momencie chęci szybkiego ruszenia z miejsca. Przez spory moment obrotowy (300 Nm) dostępny w szerokim zakresie (1600-3000 obr/min), reakcja na pedał przyspieszenia jest czuła. Z tego powodu gdy przesadzimy z gazem przy starcie, automatycznie da o sobie znać migocząca na zegarach kontrolka ESP, której nie da się całkowicie dezaktywować. Samochód mimo niedużej stajni mechanicznych rumaków pod maską, dzięki turbodoładowaniu łatwo daje się przekonać do dynamicznej jazdy. Pierwsze 100 km/h pojawia się na zegarach w 9,3 sekundy, a wkręcaniu motoru w wyższe wartości obrotowe towarzyszy całkiem przyjemny pomruk. Maksymalna prędkość jaka może się natomiast pokazać przed oczami kierowcy dochodzi do 210 km/h, przy utrzymywaniu niskiego poziomu hałasu. Jeżeli osiągi te jednak będą niewystarczające, to oferta Klasy A zawiera bardziej żywiołowe warianty.
>>> Mercedes Klasa A 200 CDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<
To co zdecydowanie nie zawodzi, to precyzyjnie działająca skrzynia biegów i sposób jej zestopniowania. Krótki lewarek osadzony w wysoko poprowadzonym tunelu środkowym pozwala na szybką zmianę każdego z dostępnych przełożeń. Dzięki dobrej elastyczności wyprzedzanie innych pojazdów w trasie nie jest problemem - do sprawnego ominięcia zawalidrogi przeważnie wystarczy nacisk pedału gazu. Przy takim manewrze nie musimy zastanawiać się nad zmianą biegu, o ile nie podróżujemy akurat na 6-tce. Subiektywnym odczuciem jest nieco zbyt inwazyjnie działający układ start-stop montowany seryjnie. Ten odpowiedzialny za wyłączanie motoru na krótkich postojach system wymaga przyzwyczajenia. Jest za to dopracowany, bo podczas testu nie sprawił żadnej niebezpiecznej niespodzianki. Ważne, że w przeciwieństwie do wspomnianego ESP, dezaktywacja start-stopu jest wykonalna.
Mercedes Klasa A 200 CDI - SPALANIE
Zbiornik na paliwo w hatchbacku pomieści 50 litrów. Klapka wlewu automatyczne rygluje się wraz z blokadą zamków, dlatego w trakcie podjazdu pod dystrybutor nie trzeba używać kluczyka. Według danych producenta testowany silnik 1.8 CDI w połączeniu z manualną skrzynią powinien spalać: 5,6 l/100km w cyklu miejskim, na trasie auto zadowolić się ma dawką 4,0 litra/100km, a w cyklu mieszanym zużywać 4,6 litra na "setkę".
>>> Mercedes Klasa A 200 CDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: bezpieczeństwo i cena <<<
Pokonanie nawet 1000 kilometrów wyłącznie w trasie na 50-litrowym zbiorniku paliwa, nie będzie problemem, o ile nie ma się ciężkiej nogi. Dane dotyczące spalania jakie udało się nam zebrać podczas testu SuperAuto24.pl są zadowalające, mimo iż w rzeczywistości nie przedstawiają się tak optymistycznie jak te na papierze. Przy spokojnym traktowaniu auta w trybie ECO, utrzymując w trasie prędkość podróżną w granicach 90-120 km/h na szóstym biegu, udało się osiągnąć wynik 4,2 l/100km. Dopiero dynamiczna jazda z wyprzedzeniami zaowocuje w trasie wzrostem zapotrzebowania na olej napędowy o około 2 litry. Poruszanie się wyłącznie po mieście nie odbiega znacznie od obiecywanego w katalogu wyniku - według wskazań komputera pokładowego A 200 CDI zadowalało się dawką 7,5 litra ropy na "setkę". W cyklu mieszanym zużycie ON oscylowało w granicach 6,2-6,6 l/100km.
Komputer pokładowy montowany jest od podstawowego wyposażenia. Informacje na temat spalania zdobędziemy za pomocą przycisków wkomponowanych w kierownicę. Dane pokazywane na dużym wyświetlaczu wpasowanym między wskaźniki są czytelne, a sam komputer łatwy w obsłudze.
Mercedes Klasa A 200 CDI - DANE TECHNICZNE
SILNIK | R4 Turbo |
Paliwo | Diesel |
Pojemność | 1796 cm3 |
Moc maksymalna | 100 kW/136 KM przy 3600-4400 obr./min |
Maks mom. obrotowy | 300 Nm przy 1600-3000 obr./min |
Prędkość maksymalna |
210 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 9,3 s |
Skrzynia biegów | manualna /6 |
Napęd | przedni |
Zbiornik paliwa | 50 l |
Masa własna/ ładowność | 1475/2000 kg |
Opony | 225/40 R18 |
Emisja CO2 | 121 g/km |
Bagażnik/ po złożeniu |
341 l/ 1157 l |
.
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3
W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego trzeciej generacji Klasy A. Jak skomponowano zawieszenie 5-drzwiowego auta? Co myślimy o układzie jezdnym, zwrotności oraz prowadzeniu kompaktowego wozu? Jakie zastosowano hamulce? O tym już w 3. odcinku dziennika testu nowego kompaktowego Mercedesa w SuperAuto24.pl.