Mercedes-Benz Klasa A - WNĘTRZE
O tak! Kompaktowy Mercedes wita swoich pasażerów całkowicie nowym wymiarem. Tutaj od razu udziela się sportowa atmosfera, bo detale nawiązują głównie do topowych modeli z mocnymi silnikami, a to co przedstawiał poprzednik zostało puszczone w niepamięć. Kabina nabrała młodzieżowego charakteru, tak by odpowiednio współgrała ze stylem karoserii. W testowanej odmianie z pakietem wnętrza AMG Exclusive, naprawdę było co podziwiać i dotykać (w bazowej odmianie jest zdecydowanie spokojniej). Deska rozdzielcza w każdej Klasie A została wyodrębniona dwoma częściami. Górny fragment "naszej" testówki otrzymał w całości skórzane wykończenie, przeszywane czerwoną nicią. W dolnym panelu rozciągającym się na boki zastosowano poszycie dające wrażenie trójwymiarowej struktury - z daleka wygląda to trochę jak włókno węglowe, ale po organoleptycznym zbadaniu czuć, że to tylko tkanina. Ten znajomy nam chwyt zastosowała już wcześniej Alfa Romeo w przypadku modelu MiTo.
>>> Mercedes Klasa A 200 CDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<
Zastrzeżeń nie można mieć do znakomitych materiałów. Obszar kabiny nacechowano wdziękiem premium, bo tworzywa są przyjemne, a detale ciekawie wykonane. Wyrafinowane dodatki, takie jak okrągłe wyloty kanałów powietrznych z galwanizowanymi obudowami, dodają rasowego "feelingu". Inne metalizowane dodatki utrzymane w dobrym guście, pojawiają się na konsoli środkowej, boczkach drzwiowych, czy gałce zmiany biegów. Totalna innowacja to zamocowanie na desce wyświetlacza systemu telematycznego o przekątnej prawie 18 cm. Wyglądające jak tablet urządzenie systemu COMAND Online, daje świetną czytelność nawet w pełnym słońcu. Minus za to ewidentnie należy się za jego przymocowanie "trochę od czapy" - ekran powinien się chować w skrytce, a nie wystawać na stałe. Wszystko rewelacyjnie spasowano i wygłuszono, dlatego nie uświadczymy żadnego trzeszczenia psującego harmonię podróży. Poza tym wszystkim nie mogło zabraknąć sprytnie ukrytych oszczędności. Eksperci od ekonomii umiejętnie wykorzystali stosowane w innych modelach marki elementy, takie jak niektóre przełączniki pokładowych instrumentów.
Równie fajnie jak wszelkie skórzane obicia z przeszyciami z czerwonej nitki, prezentują się cyferblaty zegarów przypominające te z Mercedesa SL. Tarcze zamiast nudnej czerni, są białe, a wskazówki krwisto czerwone. Jak to u Mercedesa bywa prędkościomierz wstawiono po stronie lewej, a obrotomierz po prawej. Wątpliwości potrafi wzbudzać ergonomia, bo klasyka to również brak prawej manetki za kierownicą, na rzecz wielofunkcyjnego przełącznika zespolonego, wstawionego po stronie drzwi. Obsługuje się nim kierunkowskazy, wycieraczki, czy światła - mając do czynienia na co dzień z innymi autami, do tego rozwiązania trzeba się przyzwyczaić. Włącznik świateł w desce przy lewym kolanie, czy guziki sterowania szybami i lusterkami w boczku drzwiowym, nie są już kłopotliwe.
>>> Mercedes Klasa A 200 CDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<
Trójramienna kierownica z możliwością dwukierunkowego ustawiania, została genialnie wyprofilowana. Nawet w bazowej wersji jest oprawiona skórą, ale tylko w wersji AMG Exclusive dostała spłaszczenie dołem i czerwone przeszycie. Szczere mówiąc, momentami aż nie chce się jej wypuszczać z dłoni. Jak na premium przystało, auto jest bogato wyposażone w podstawie, ale dopiero po dokupieniu niektórych opcji staje się wręcz nafaszerowane elektrycznymi udogodnieniami. Arsenał nowinek sprawia, że jazda staje się przyjemna i relaksująca. Podstawowo na pokładzie nowej Klasy A znajdziemy: elektrykę wszystkich szyb, podgrzewanych lusterek, komputer pokładowy z wyświetlaczem wielofunkcyjnym, czy klimatyzację z kanałem wentylacyjnym przedziału pasażerskiego.
Bardziej zaawansowaną klimatyzację Termotronic wyceniono na 2 503 zł. W opcji każdy z przednich foteli może posiadać elektryczną regulację z pamięcią 3 ustawień (fotel kierowcy 1 374 zł, pasażera: 1 644 zł). Podgrzewanie siedzisk przednich to kolejne 1 423 zł. Pakiet wizualny zawierający: podświetlane listwy progowe, zagłębienia w klamkach i w fotelach pod zagłówkami, z czujnikami deszczu i lampkami w osłonkach przeciwsłonecznych wyceniono na 1 767 zł. Kamera cofania to wydatek 1 521 zł, tempomat 1 227 zł, a ogrzewanie postojowe 6 135 zł. Podgrzewane dysze spryskiwaczy szyby przedniej kosztują 564 zł.
KOMFORT i PRZESTRONNOŚĆ
Do trzeciej generacji nie wsiada się już tak wygodnie, o wysokiej pozycji za sterem można zapomnieć, a z kabiny nie ma tej rewelacyjnej widoczności co kiedyś. W zamian klienci dostali niskie usadowienie nad ziemią (- 180 mm w stosunku do poprzednika) z ograniczonym poczuciem przestronności, czego przyczyną jest słabe przeszklenie kabiny. Pole widzenia ogranicza mała tylna szyba i boczne słupki, dlatego trzeba uważnie obserwować lusterka. Wsiadanie do tylnego przedziału trochę utrudnia niewielki otwór drzwiowy, ale już sam stłumiony dźwięk zamykanych drzwi jest bardzo miły. Tak samo przez nisko pociągniętą linię dachu trzeba uważać przy wysiadaniu, żeby nie uderzyć się w głowę. Mimo większości tych mankamentów, obszerność kokpitu jest typowa w klasie kompakt. Trójce osób na kanapie nie będzie wygodnie, przez wysoki tunel środkowy i brak miejsca na łokcie. Preferowany wzrost maksymalny to około 180 cm, aby nie dotykać głową podsufitki i nie zapierać kolan o siedzenia.
>>> Mercedes Klasa A 200 CDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<
W zajęciu odpowiedniej pozycji za kierownicą pomagają nastawy fotela w każdą ze stron, podłokietnik i dwustopniowe manewry kierownicą. W opisywanej aranżacji AMG Style przyszło nam podróżować w sportowych siedziskach ze zintegrowanymi zagłówkami. Ich dobre wyprofilowanie pozwoliło na niewielkie zagłębienie się ciała, co ma przełożenie w odpowiednim trzymaniu w zakrętach. Ważnie, że wystarczająca mięsistość nie przyprawi też o ból kręgosłupa, a pochylenie sparowanego z korpusem zagłóka, w naszej opinii jest strzałem w dziesiątkę. Na dodatek mimo spełniania funkcji wygodnych, fotele wykończone czerwoną nicią pełnią walory estetyczne. Sama skórzana tapicerka (kolor czarny, brązowy lub szary) z podgrzewaniem, w sportowym designie foteli, z czarną podsufitką, kosztuje 5 498 zł (Pakiet Exclusive, lub AMG Exclusive).
Mercedes-Benz Klasa A - MULTIMEDIA
Startowy wariant kompaktu zawiera radioodtwarzacz AUDIO 5 USB z podwójnym tunerem, trójsegmentowym wyświetlaczem, złączem USB i AUX-IN. Możliwość odtwarzania muzyki daje radioodbiornik lub własne przenośne nośniki, które poza podłączeniem przez porty można sparować łącznością bezprzewodową. Pozwala na Bluetooth będący podstawą do budowy zestawu głośnomówiącego. Wielofunkcyjna kierownica wymagająca w podstawie dopłaty 859 zł, zawiera sterowanie odtwarzaczem i telefon.
Pierwszy punkt z listy opcji multimedialnych to AUDIO 20 CD (cena 1 718 zł). System ten zawiera odtwarzacz CD/MP3, wyświetlacz 14,7cm, łączność Bluetooh, sterowanie z koła kierownicy i złącza USB/AUX-IN w schowku tunelu środkowym, a dźwięk płynie z 6 głośników. Rozszerzenie o zmieniarkę na 6 płyt kosztuje 2 454 zł.
>>> Mercedes Klasa A 200 CDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: bezpieczeństwo i cena <<<
Kolejną opcjonalną pozycją jest COMAND Online (cena 13 643 zł). Taki system testowaliśmy w użyczonej Klasie A. Ten multimedialny kombajn oparto o tablet zamocowany w desce rozdzielczej, o przekątnej ekranu 17,8 cm. Posiada on 10 GB pojemności dysku twardego dla własnej muzyki, czy wydzielone miejsce dla oprogramowania i aplikacji nawigacyjnej. Mapy są przez pierwsze trzy lata od zakupu aktualizowane bezpłatnie przez firmę Mercedes-Benz. Zestaw ten zawiera odtwarzacz DVD/MP3. Funkcja "online" umożliwia dostęp do przeglądarki internetowej po sparowaniu z telefonem komórkowym. Samo urządzenie oraz interfejs zostały opracowane przy współpracy z Apple, a to przekłada się na łatwość obsługi i intuicyjność. Wszystko byłoby dobrze, gdyby nie jeden ogromny minus - wyświetlacz nie jest dotykowy! Do wybierania poszczególnych pozycji jest dżojstik zamocowany w tunelu środkowym. COMAND Online rozszerzony o zmieniarkę DVD to już wydatek 15 116 zł.
Jest też coś dla muzycznych maniaków - to markowy system nagłaśniający surround Harman Kardon Logic 7. System Dolby Digital 5.1 o mocy 450 watów z 12 głośnikami wraz z subwooferem i 9-kanałowym wzmacniaczem DPS zapewnia w połączeniu z COMAND Online doskonałe wrażenia dźwiękowe. Słuchaliśmy ulubionych "kawałków" w testowanej Klasie A i przyznajemy, że w kabinie kompaktu naprawdę można "odlecieć". Koszt takiej przyjemności to 3 239 zł.
Mercedes-Benz Klasa A - SCHOWKI
Nowa Kalsa A w temacie przydatnych schowków i skrytek wywiązuje się ze standardów przyjętych w kompaktowym segmencie. Pasażerowie obu rzędów mogą korzystać z wielu wygodnych rozwiązań. Przedni podłokietnik to głęboki zamykany schowek, przed którym wyżłobiono wnękę z ruchomą podziałką dla dwóch pojemników z napojami. Przed dźwignią zmiany biegów wycięto w tunelu półeczkę na drobniejsze rzeczy z gniazdem 12V.
Przydatne w podróży większe przedmioty trzeba umieścić we flokowanym schowku deski rozdzielczej. Sporo obszaru jest też w kieszeniach tylnych i przednich boczków drzwiowych, a te przy okazji są dostosowane do przewozu butelek. Tylny podłokietnik wysuwany z kanapy ma wbudowane cupholdery, ale trzeba za niego zapłacić dodatkowo 810 zł. W zakończenie tunelu środkowego skierowanego na przedział pasażerski wpasowano szufladkę i dodatkowe gniazdo 12V. Daszki przeciwsłoneczne oferują podróżnym lusterka.
Jest jeszcze jedna półka, bądź miejsce na pojemnik z napojem w modelach z automatyczną skrzynią biegów. W takich egzemplarzach za dźwignię wyboru przełożeń odpowiada manetka przeniesiona pod kierownicę, a tradycyjne miejsce skrzyni wykorzystano na funkcjonalny otwór, zamykany klapką. Siatka bagażowa w oparciach foteli wraz z szufladą wysuwaną spod fotela pasażera kosztują w pakiecie 810 zł.
Mercedes-Benz Klasa A - BAGAŻNIK
Mercedes w porównaniu z kompaktami niższej półki oferuje skromne możliwości przewozu bagażów. W niewielkiej klasie premium oferowany obszar 340 litrów także plasuje się niemal na samym końcu konkurencyjnej stawki. Litraże najbliższej konkurencji są następujące: Audi A3 Sportback - 380 l, Citroen DS4 - 370 l, BMW 1 - 360 l, Lexus CT200h - 375 l, Volvo V40 - 335 l.
Otwór bagażowy nie jest zbyt obszerny przez napompowane błotniki, ale za to pokrywa unosi się wysoko, a kształty bagażnika są regularne. Nadkola tak zabudowano, że w kufrze rozpościera się prostokątny luk ładunkowy. Na zakupy przestrzeni wystarczy, ale na dłuższy wczasowy wyjazd w cztery osoby trudno będzie się spakować. Położenie oparć siedzeń dzielonych w stosunku 60/40 zwiększa objętość do 1157 litrów. Po ich opuszczeniu uzyskiwana jest płaska powierzchnia.
W przypadku wycieczki na narty lub chęci przewozu jakiegoś długiego szczupłego elementu, w transporcie pomoże wnęka w tylnej kanapie (zestaw z podłokietnikiem tylnym za 810 zł). Małe haczyki przy boczkach ułatwiają wożenie siatek, a seryjna lampka doświetla obszar po zmroku. We wnęce pod podłogą standardowo ulokowano zestaw naprawczy kół i miejsce na jakiś drobny ekwipunek.
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 5
W piątym odcinku skupimy się na bezpieczeństwie kompaktowego Mercedesa oraz jego cenach. Ile kosztuje najtańsza Klasa A? Jakie zastosowano zabezpieczenia i rozwiązania dbające o podwyższenie bezpieczeństwo podróżujących? O tym w 5. odcinku dziennika testu trzeciej generacji najmniejszego modelu z gwiazdą w logo na SuperAuto24.pl.