Mercedes Klasa A - BEZPIECZEŃSTWO
Mercedes-Benz słynący z dbania o bezpieczeństwo podróżujących, odpowiednio wyposażył w nowinki techniczne swój najmniejszy produkt. W standardzie znajduje się 7 poduszek powietrznych - w ich skład wchodzą airbagi czołowe i boczne dla kierowcy i pasażera, poduszka kolanowa kierowcy oraz kurtyny powietrzne dla dwóch rzędów siedzeń. Ponadto za dopłatą1 840 zł klient może dokupić dodatkowe 2 airbagi boczne dla przedziału pasażerskiego. Prewencyjny system ochrony PRE-SAFE (opcja za cenę 1 620 zł) rozpoznający krytyczne sytuacje, zapobiegawczo uruchamia szereg systemów bezpieczeństwa zmniejszających ryzyko odniesienia obrażeń. Pasy zostaną napięte, okna i dach samoczynnie się zamkną, aby airbagi zadziałały z pełną skutecznością.
Poza tym, wszystkie siedziska otrzymały trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Przednie mają dodatkowo napinacze pirotechniczne. Zagłówki przednich siedzeń zapobiegają uszkodzeniom szyjnego odcinka kręgosłupa, zabezpieczając kark w razie uderzenia tyłem. Miejsca siedzące z przodu dostały czujniki siedzisk ze świetlną sygnalizacją. Brak zapięcia skutkuje dźwiękowym przypominaczem. Tylna kanapa standardowo dysponuje na zewnętrznych miejscach fabrycznymi mocowaniami ISOFIX dla fotelików dziecięcych. W razie wypadku automatycznie odcinany jest zapłon, uruchamiają się światłą awaryjne i oświetlenie wnętrza kabiny, a zamek centralny odblokowuje zamknięte drzwi.
>>> Mercedes Klasa A 200 CDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary małej gwiazdy <<<
Kierowca dodatkowo ma w asyście spory pakiet innych systemów kontrolujących zachowanie pojazdu. W aucie seryjnie znajdują się: ASR (układ antypoślizgowy kół podczas przyspieszania), ETS (system kontroli trakcji, wspomagający kierowcę podczas ruszania i przyspieszania), ESP (elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy) oraz HOLD (system zapobiegający stoczeniu się pojazdu ze wzniesienia). Ważnym systemem wspomagającym hamowanie montowanym na wyposażeniu seryjnym jest jeszcze CPA (Collision Prevention Assist). System analizuje ruch uliczny przed pojazdem po przekroczeniu prędkości 30 km/h, pomagając uniknąć kolizji. Ostrzega kierowcę o zbyt małym odstępie od poprzedzającego samochodu sygnałem świetlnym i dźwiękowym, w razie potrzeby redukując prędkość.
ZABEZPIECZENIA i CZUJNIKI
Auto podstawowo posiada zdalnie sterowany centralny zamek z kluczyka pilota. Seryjny jest też ATTENTION ASSIST rozpoznający zmęczenie, troszczący się o kierowcę podczas długich podróży. Przy prędkościach od 80 do 180 km/h czujniki po rozpoznaniu narastającej nieuwagi kierowcy (wcześniej badają jego profil), informują na wyświetlaczu komputera zalecenie odpoczynku. Tempomat pozwalający na ustawienie dowolnej prędkości podróżnej to również podstawa. System monitorowania ciśnienia w oponach kosztuje 1 497 zł.
>>> Mercedes Klasa A 200 CDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<
Bardziej zaawansowany system DISTRONIC PLUS będący adaptacyjnym tempomatem wymaga dopłaty 4 221 zł. Pozwala ona na ustawienie utrzymywania odległości za poprzedzającym autem, w zakresie prędkości od 0 do 200 km/h. Asystent utrzymywania pasa ruchu (cena 2 208 zł), ostrzega kierowcę na podstawie przekroczenia namalowanych na jedni linii, o niezamierzonej zmianie pasa ruchu sygnałami dźwiękowymi i świetlnymi oraz wibracją kierownicy. Asystent martwego pola, monitorujący obszar po bokach pojazdu, z migoczącymi kontrolkami w lusterkach wyceniono na 2 208 zł.
>>> Mercedes Klasa A 200 CDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<
PARKTRONIC z aktywnym asystentem parkowania wymaga dopłaty 3 313 zł. System uzbrojony w radary, sam dobiera odpowiednie miejsce. Po zaakceptowaniu przez kierowcę wybranej pozycji "przez auto" i wrzuceniu biegu wstecznego do wykonania "koperty", system prawie sam zaparkuje pojazd - kierowca musi obsługiwać pedał gazu i hamulec. Kamera cofania pokazująca kolorowy obraz zza pojazdu, na ekranie zestawu COMAND Online, kosztuje 1 521 zł. Asystent rozpoznawania znaków drogowych (również współpracujący z COMAND Online), monitoruje stale otoczenie i informuje o ograniczeniach prędkości, pokazując znaki na wyświetlaczu komputera pokładowego.
film z CRASH TESTu Euro NCAP
W testach zderzeniowych EuroNCAP nowa Klasa otrzymała ocenę 5 gwiazdek. Doceniono bogate zabezpieczenie, czy aktywną maskę, zmniejszającą obrażenia pieszych i rowerzystów. W trakcie uderzenia przy prędkości od 25 do 55 km/h, mechanizmy pirotechniczne powodują odskoczenie tylnej części maski o 8,5 cm w górę, w celu amortyzacji. Ochronę dorosłych pasażerów oceniono na 93 proc. punktów, ochrona dzieci otrzymała 81 proc. punktów, bezpieczeństwo pieszych uderzonych przez auto to aż 67 proc. punktów, a wspomaganie mechanicznych asystentów oceniono na 86 proc. punktów.
Mercedes Klasa A - OŚWIETLENIE
Warto przyjrzeć się przednim reflektorom, które występują w różnych wersjach. Podstawowo są halogenowe, w opcji za kwotę 4 147 zł mogą być bi-ksenonowe z LED-ami do jazdy dziennej, a za jeszcze wyższą sumę 6 871 zł bi-ksenon wyposażono w inteligentną funkcję oświetlenia ILS. Taki układ oferuje najwyższą jakość nocnej jazdy. Jest dwustopniowe doświetlanie zakrętów (powyżej 90 i 110 km/h), funkcja oświetlenia autostradowego pozwalająca na równomierne oświetlenie całej jezdni do odległości nawet do 120 metrów. Na koniec za 908 zł można dokupić światła przeciwmgłowe zintegrowane z reflektorami, aktywuje się automatycznie m.in. po włączeniu tylnych świateł przeciwmgielnych.
>>> Mercedes Klasa A 200 CDI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<
W tylnych lampach podstawowo montowane są zwykłe żarówki. W wersjach z bi-ksenonami tradycyjne tylne klosze zastępują lampy uzupełnione o technologię LED. Kierunkowskazy w lusterkach wraz z trzecim światłem STOP są serią wyposażenia najmniejszego Mercedesa.
GWARANCJA
Wszystkie nowe samochody osobowe Mercedes-Benz, po zakupie są objęte dwuletnią ochroną o charakterze gwarancyjnym na terenie Europy. Okres obowiązywania gwarancji rozpoczyna się w dniu odbioru samochodu lub w dniu jego pierwszej rejestracji, w zależności od tego, która z tych dat jest wcześniejsza. Świadczenia gwarancyjne na wszelkie wady fizyczne nie są ograniczone przebiegiem.
CENA w POLSCE
Auto w polskich salonach dostępne jest w kilku odmianach silnikowych, z różnymi pakietami wykończenia kabiny. Najtańszy Mercedes Klasa A w odmianie podstawowej z silnikiem A 180 kosztuje 91 200 zł. Najtańszy model z wysokoprężną jednostką A 160 CDI startuje od kwoty 97 800 zł.
Opisywany i testowany przez redakcję SuperAuto24.pl Mercedes A 200 CDI, był wersją wyposażoną w pakiet zewnętrzny AMG Line z pakietem wnętrza AMG Exclusive. W polskiej ofercie model ten zespolony z manualną skrzynią 6-biegową i opcjami wyposażenia, wyceniono na 170 000 zł.
oznaczenie | silnik | skrzynia | cena |
A 160 CDI |
1.5 90 KM |
manualna-6 | 97 800 zł |
A 180 |
1.6 122 KM |
manualna-6 | 91 200 zł |
A 180 | 1.6 122 KM | automatyczna 7G-DCT | 100 132 zł |
A 180 CDI |
1.8 109 KM | automatyczna 7G-DCT | 102 200 zł |
A 180 CDI |
1.8 109 KM | manualna-6 | 110 200 zł |
A 200 |
1.6 156 KM |
manualna-6 | 102 200 zł |
A 200 |
1.6 156 KM |
manualna-6 | 111 132 zł |
A 200 CDI |
1.8 136 KM |
automatyczna 7G-DCT | 106 800 zł |
A 200 CDI | 1.8 136 KM |
manualna-6 | 115 732 zł |
A 220 CDI | 2.1 170 KM |
automatyczna 7G-DCT | 148 300 zł |
A 250 |
2.0 211 KM |
automatyczna 7G-DCT | 126 200 zł |
A 250 4MATIC | 2.0 211 KM |
automatyczna 7G-DCT | 134 300 zł |
A 250 Sport |
2.0 211 KM |
automatyczna 7G-DCT | 142 300 zł |
A 45 AMG 4MATIC |
2.0 360 KM |
automatyczna 7G-DCT | 182 400 zł |
.
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 6
W szóstym odcinku dziennika testu na SuperAuto24.pl zaprezentujemy pełne podsumowanie Mercedesa Klasy A trzeciej generacji.