Mercedes klasa B - WSTĘP
Mercedes klasy B zadebiutował na polskim rynku w czerwcu 2005 roku. Auto segmentu C, jest określane przez producenta kompaktowym vanem. Przestronna klasa B to uzupełnienie modelowego alfabetu Mercedesa pomiędzy klasą A i klasą C. Samochód choć ma rozmiary typowego auta kompaktowego, oferuje pasażerom bardzo dużo miejsca. Wóz podstawowo jest bardzo bogato wyposażony, posiada m.in.: radarowy system ostrzegania przed kolizją, system monitujący zmęczenie kierowcy, asystent ruszania pod górę, klimatyzację, komputer pokładowy, oświetlenie LED do jazdy dziennej czy profesjonalny system multimedialny.
Nowy Mercedes klasy B debiutował w 2011 roku na Salonie Samochodowym we Frankfurcie. Stylistyka kompaktowego hatchbacka nie została znacznie zmieniona, względem poprzedniej generacji. Auto mierzy 4,35 metrów długości, 1,78 metra szerokości, 1,55 metra wysokości, a jego rozstaw osi to ponad 2,69 m.
W ofercie znajdują się benzynowe silniki o pojemności 1.6 litra 122 KM, lub 1.6 litra 156 KM. Nie zabrakło także oszczędnych jednostek wysokoprężnych: 1.8 CDI 109 KM oraz 1.8 CDI 136 KM. Na wyposażeniu poza manualnymi skrzyniami biegów, mogą znaleźć się także 7-stopniowe automaty.
>>> Nowy Mercedes klasy B 2012 r. – cena od 97,5 tys. zł
Starsze modele:
>>> Mercedes klasy B 2011 r. – cena od 51,5 tys. zł
Mercedes klasa B - OPINIE UŻYTKOWNIKÓW
Na portalu autocentrum.pl znaleźliśmy pozytywne opinie o Mercedesie klasy B:
> ds: Duży samochód w kompaktowych wymiarach. Ma wszystko to czego brakuje TURANOWI i GOLFOWI+ (klasę, materiały we wnętrzu), ALTEI (doskonalszy bagażnik - większy z żaluzją, zamiast półki i przestrzeń dla pasażerów z tyłu). SCENIC i PICASSO nie są konkurencją dla tych samochodów. Denerwują problemy z przednim głośnym zawieszeniem, tępa skrzynia biegów, która odbiera całą przyjemność z jazdy, poniżej oczekiwań silnik 200 CDI, ale to chyba wina techniki i doświadczeń z TDI.
> MM: wyciagnięto wnioski z A klasy starego typu i nie popełniono już błędów w nowej A i B klasie jest to samochud mogacy konkurowac z wieloma autami innych marek jakosc wykonania jest naprawde dobra i to widać wsiadajac za kierownice.
> [email protected]: super miejski samochód,wszędzie można zaparkować,dużo miejsca w środku.jako kobieta dała bym bardziej przytulne wnętrze,ale jestem bardzo z niego zadowolona !
Mercedes klasa B - film z CRASH TESTu Euro NCAP
Mercedes klasa B - OPINIE DZIENNIKARZY
Tygodnik Auto Świat (Auto Świat nr 1/2012 r.) test Mercedesa klasy B zatytułował następująco "Jeździ już świetnie, ale...":
Janusz Borkowski / Auto Swiat: Mercedes postanowił zerwać z wizerunkiem minivana dla emerytów, co podkreśla nie tylko nazwa nowego modelu – Sports Tourer – lecz także zmiana w wyglądzie i konstrukcji nadwozia. Zrezygnowano m.in. z podwójnej podłogi (tzw. konstrukcji sandwiczowej). Długość karoserii zwiększono o 9 cm, ale rozstaw osi skrócono aż o 8 cm, a wysokość nadwozia zmniejszyła się o prawie 5 cm.
Pomimo tych "cięć" wygospodarowano dużo miejsca w obydwu rzędach foteli. W klasie B siedzi się o prawie 10 cm niżej niż w poprzedniku, co przekłada się zarówno na lepsze czucie pojazdu, jak i większą przestrzeń nad głową. Niestety, zmiany te spowodowały, że bagażnik nowej klasy B pomieści o prawie 60 l mniej niż auto starej generacji. Kto jednak myśli, że samochód stracił przez to na funkcjonalności, ten grubo się myli. Kufer ma foremny kształt i jest pakowny. Pojemność 486 l to duża wartość, nawet jak na kompaktowego vana.
Wysoko oceniamy deskę rozdzielczą – udanie połączono w jej projekcie elegancję ze sportem i do tego jest solidnie wykonana. W oczy rzucają się okrągłe wloty powietrza i duży, seryjny wyświetlacz radioodtwarzacza. Kierowcy testowi chwalili wygodę foteli oraz intuicyjną obsługę urządzeń pokładowych, z jednym małym wyjątkiem – nie potrafiliśmy przyzwyczaić się do sposobu włączenia wstecznego biegu: najpierw lewarek przesuwamy w lewą skrajną pozycję, następnie dźwignię podnosimy do góry, po czym przesuwamy ponownie w lewo i cofamy.
109-konny diesel okazuje się wystarczający, ale tylko dla spokojnie usposobionych kierowców. Rekompensatę stanowi niskie zużycie paliwa. Testowy egzemplarz przy spokojnej jeździe i wykorzystaniu bardzo sprawnie działającego systemu start-stop spalił średnio 5,3 l/100 km.
Najwięcej przyjemności sprawiało nam jednak prowadzenie klasy B. Układ kierowniczy przyjemnie lekko pracuje i odznacza się precyzją. Zawieszenie dobrze pochłania nierówności nawierzchni i jednocześnie zapewnia autu stabilność podczas jazdy na wprost oraz na szybko pokonywanych zakrętach. Jeśli kierowca popełni błąd lub przesadzi z prędkością, może liczyć na "elektronicznych pomocników". Spośród nich warto wymienić asystentów: pasa ruchu, wspomagania koncentracji, "martwego pola" i system wykrywania kolizji.
PODSUMOWANIE - Kierunek rozwoju, w jakim poszła druga generacja modelu, z pewnością pozwoli Mercedesowi zdobyć nowych (czyt. młodych) klientów. Auto przyjemnie się prowadzi i zapewnia przy tym dużą dawkę komfortu. Nadal jednak brakuje oryginalnego nadwozia oraz niższej ceny zakupu. Ciekawe, czy przyszłym klientom spodoba się obsługa "wstecznego"?
Mercedes klasa B 1.8 CDI 109 KM – DANE TECHNICZNE
Mercedes klasy B (2012) | DANE TECHNICZNE |
NADWOZIE | |
Rodzaj | kompaktowy minivan, segment C |
Długość / szerokość / wysokość (metry) | 4,359 /1,786 /1,558 |
Rozstaw osi (metry) | 2,699 |
Masa własna (tony) | 1,475 |
Pojemność bagażnika (litry) | 486 |
Pojemność zbiornika paliwa (litry) | 50 |
SILNIK | |
Paliwo | olej napędowy |
Liczba cylindrów | 4 (rzędowo) |
Moc (kW / KM) | 80 / 109 (3200 obr./min) |
Moment obrotowy (Nm) | 250 (1400 obr./min) |
OSIĄGI | |
Szybkość maksymalna (km/h) | 190 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,9 |
ZUŻYCIE PALIWA (dane producenta) | |
Cykl miejski (litry/100 km) | 5,4 |
Cykl pozamiejski (litry/100 km) | 3,8 |
Cykl mieszany (litry/100 km) | 4,4 |
CENA | |
styczeń 2012 | 99 200 |
DODATKI | |
Światła przeciwmgielne (zł) | 880 |
System Distronic Plus (zł) | 4 090 |
Skórzana tapicerka (zł) |
1 141 |
Mercedes klasa B 1.8 CDI 109 KM - SPALANIE
Według danych producenta, najtańszy Mercedes klasy B 180 z silnikiem wysokoprężnym 1.8 CDI o mocy 109 KM, spala: 4,4 litra/100 km w cyklu mieszanym. Na trasie klasa B zadowala się 3,8 litrami/100km a w cyklu miejskim spala 5,4 litra/100km.
Mercedes klasa B (2012) – CENA
W polskich salonach najtańszy Mercedes klasy B 180 w podstawowej wersji wyposażenia z silnikiem benzynowym turbo 1.6 o mocy 122 KM, kosztuje 97 500 zł. Mercedes klasy B 200 1.6 156 KM to wydatek 105 200 zł. Wersja klasy B z turbodieslem 180 CDI 1.8, 109 KM - cena 99 200 zł, a Mercedes B 200 CDI 1.8 136 KM to koszt 108 100 zł. Opisywana i testowana wysokoprężna wersja 180 CDI 1.8 109 KM kosztuje 99 200 zł.
Używane Mercedesy klasy B - CENA za Otomoto.pl i moto.gratka.pl: