Mercedes A klasa – WSTĘP
Mercedes klasy A to auto dość nietypowe. Wymiarami zewnętrznymi mieści się bowiem w klasie niższej średniej, zaś kształtem nadwozia przypomina minivana, choć w istocie jest przerośniętym hatchbackiem. Pierwsza generacja A klasy, model W168, zadebiutowała w 1996 roku i zasłynęła wywróceniem się w tzw. próbie ominięcia łosia. Producent wyciągnął szybko wnioski i II generacja oferowana od 2004 roku, już tego problemu nie miała. Mercedes klasy A drugiej generacji, czyli model W169 występuje w 3 i 5-drzwiowej odmianie nadwozia.
>>> Mercedes A klasa 2011 – CENA od 78,1 tys. zł
Starsze modele:
>>> Mercedes A klasa 2006 – CENA od 39 tys. zł
W polskich salonach Mercedes A klasa w podstawowej wersji wyposażenia z silnikiem 1.5 95 KM BlueEFFICIENCY i pięciodrzwiowym nadwoziem kosztuje 78 100 zł. Opisywana przez nas odmiana z silnikiem wysokoprężnym 2.0 CDI 109 KM kosztuje 90 tys. zł.
Mercedes A klasa – OPINIE UŻYTKOWNIKÓW
Na portalu Autocentrum.pl same pozytywne opinie o Mercedesie klasy A:
> ToMiś: Auto jak na tą klasę bardzo dobre. Nie opłacalne w zakupie jako nowe. Polecam zadbanego 3-4 latka w przeszło połowie niższej cenie. Silnik jednak 140KM (A 200 CDI). Wersja Elegance lub Avangarde (nieco twardsze zawieszenie). Ogólnie auto godne polecenia do miasta, jak i w trasę, dla niewielkiej rodziny jak moja (3 dorosłe osoby + mały psiak).
> pawel pt: Posiadam wersje A150 Classic. Kultura pracy silnika i jakość materiałów na poziomie naprawde bardzo wysokim. Jednak za tą cene powinien być jeszcze lepiej wyposażony tzn. do klimatyzacji musiałem dopłacać podobnie jak do halogenów przeciwmgielnych. Ogólnie jakość wykończenie duzo lepsza niż np. w VW Golfie czy Skodzie Fabii.
> Mr Dwight: doskonale auto do miasta jak i w dluzsza podroz. Wygodnie moze nim podrozowac 4 os, BAgaznik na tak mala bryle ogromny 435l, cena wysoka ale mozna sie w dealerem potargowac (15% upustu na 2007 r) ogolnie auto bardzo dobrze wykonane i niezawodne .... narazie:)
> espritte: Samochod w miare ok jednak jestem niezadowolony z serwisu moze ktos mi poleci dobry serwis w ktorym klient jest traktowany jak partner a zainteresowanie nie konczy wraz z wyjazdem z salonu
> norbi: Super. Bardzo ładny wygląd bardzo dobra jakość wykonania, a niektórych malkontentów wymieniających skrzynię biegów po roku zapraszam na kurs doskonalący jazdę samochodem.
Mercedes A klasa - film z CRASH TESTu
Mercedes A klasa – OPINIE DZIENNIKARZY
Ryszard Polit / Motofakty.pl: Klasa A nie jest być może dla Mercedesa-Benza autem prestiżowym. Ale dołożono starań, żeby żadna „niedoróbka” nie podważyła wiarygodności marki. Nowa generacja klasy A została opracowana solidnie i bez oszczędzania. W porównaniu z poprzednikiem nowa generacja klasy A przedstawia zupełnie inną jakość. Przy zachowaniu dotychczasowej koncepcji pojazdu, zmieniono wiele rozwiązań, z korzyścią dla auta. Jeździliśmy egzemplarzem z 5-drzwiowym nadwoziem napędzanym silnikiem wysokoprężnym o pojemności 2 l i mocy 109 KM. W nowej klasie A całkowicie zmieniono wnętrze. Teraz materiały są wyższej jakości i zupełnie inaczej, nowocześniej wygląda tablica przyrządów. Kabina pasażerska jest przestronna, również na tylnej kanapie, co trzeba pochwalić, biorąc pod uwagę niewielką długość pojazdu. Bagażnik ma dużą objętość 435 l. W nowym aucie zachowano charakterystyczną dla tego modelu konstrukcję z podwójną podłogą. Dzięki temu uzyskano wysoki poziom bezpieczeństwa biernego. Wygląda jednak na to, że przy opracowywaniu nowego modelu zwrócono szczególną uwagę na własności jezdne. Klasa A ma teraz nowo opracowaną tylną oś, amortyzatory o zmiennej charakterystyce i elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego.
Wysokoprężny silnik z turbosprężarką z pojemności 2 l osiąga moc 109 KM i zasilany jest układem common rail. To jeden z mocniejszych punktów samochodu. Zużywa mało paliwa, średnio 6 l na 100 km, a przy tym zapewnia całkiem niezłą dynamikę. Jednostka napędowa współpracuje z 6-biegową, manualną skrzynią przekładniową. Dobre własności jezdne są „oczkiem w głowie” konstruktorów klasy A. W zawieszeniu przednim wykorzystano tradycyjne kolumny McPhersona, ale tylną oś opracowano od początku. Ma ona kształt paraboli i współpracuje z drążkami Watta oraz amortyzatorami o dwóch charakterystykach pracy. Zmiana charakterystyki amortyzatorów następuje samoczynnie na drodze wyłącznie hydromechanicznej i nie jest sterowana np. układem elektronicznym. Na wszelki wypadek seryjnie montowany jest układ stabilizacji toru jazdy ESP. Rzeczywiście, pojazd ma całkiem przyzwoite własności jezdne, również dzięki ingerencji układu ESP, a przechyły nadwozia są do przyjęcia. Układ kierowniczy jest czuły na ruchy kierownicą. Ze względu na stosunkowo niewielki rozstaw osi i dość sztywne zawieszenie, komfort jazdy po naszych drogach nie jest zbyt wysoki, a zmiana charakterystyki amortyzatorów niewiele pomaga. Dzięki umieszczeniu dość wysoko siedziska kierowcy widoczność jest bardzo dobra. Skuteczne jest też wyciszenie wnętrza i wydajny układ hamulcowy.
Nowa klasa A została opracowana z dużą uwagą. Biorąc pod uwagę plany producenta, można uznać, że małe modele będą odgrywać coraz większą rolę. Być może dlatego nowa generacja klasy A sprawia korzystniejsze wrażenie od poprzedniej, z powodu chociażby lepszych materiałów użytych do wykończenia wnętrza. Pojazd ten ma kilka nietypowych rozwiązań technicznych, których serwisowanie może być kosztowne, np. amortyzatory. Zachowano jednak kapitalną zaletę tego auta – pojemne wnętrze przy małej długości.
Mercedes A klasa - TEST Auto Świat
Tygodnik Auto Świat (Auto Świat, nr 17, 13 maja 2010 r.) opisuje Mercedesa klasy A model W169:
- Małe wymiary zewnętrzne, zaskakująco obszerne jak na tę klasę auta wnętrze, duży bagażnik o pojemności 390 litrów, luksusowe wyposażenie i mocny silnik - tak można najkrócej scharakteryzować Mercedesa klasy A z silnikiem 1.9 - 125 KM. Auto zostało przygotowane z myślą o tych klientach, którzy potrzebują prestiżowego auta, ale niekoniecznie musi to być duży pojazd, jak np. klasa C czy E Mercedesa. Najmniejszy Mercedes najlepiej spisuje się jako komfortowe miejskie auto. Ale nie tylko. Wnętrze jest tak zaprojektowane, aby można było je łatwo przebudowywać według aktualnych potrzeb. Auto może być więc wykorzystywane także na wyjazdy urlopowe lub weekendowe (ale raczej w dwie osoby). W klasie A kierowca i pasażerowie siedzą wyżej niż w innych autach osobowych, dzięki temu widoczność jest lepsza, a wszelkie manewry wykonuje się łatwiej – czytamy w AŚ.
W opinii testujących, najmocniejsze punkty małego Mercedesa. Silnik osiąga moc 125 KM oraz wysoki moment obrotowy 180 Nm. Jest to najmocniejsza jednostka oferowana w tym modelu. 5-stopniowy automat zasługuje na najwyższą ocenę: ma bardzo dobrą charakterystykę, biegi zmieniane są niezwykle płynnie, w czasie jazdy nie odczuwa się żadnych szarpnięć przy zmianie biegów w dół lub w górę. (Wersja z ręcznie sterowaną skrzynią biegów czyni z klasy A auto o sportowych walorach, przyspieszenie do "setki" wynosi zaledwie 8,8 sekundy). Apetyt na paliwo auta z automatyczną skrzynią biegów należy uznać za umiarkowany, w czasie testu spaliło 9,1 litra na 100 km. Auto jest poręczne, łatwo się nim manewruje nawet na wąskich uliczkach (średnica zawracania 10,7 metra). Ale sama konstrukcja nadwozia (krótkie i z szerokim rozstawem kół) powoduje, że na nierównościach auto podskakuje. Ma także tendencję do pochylania się w zakrętach. Nie dzieje się to jednak kosztem bezpieczeństwa, seryjnie montowany układ ESP gwarantuje stabilizację jazdy w skrajnych warunkach, jak np. duża prędkość w zakręcie. Hamulce są skuteczne, gwarantują zatrzymanie pojazdu z "setki" na odcinku 40,3 m.
- Wnętrze klasy A jest luksusowe, materiały są najwyższego gatunku. Bogate jest wyposażenie seryjne, obejmujące m.in. ABS, 4 poduszki powietrzne, układ ESP i ASR, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, centralny zamek. Komfort jazdy na równych drogach jest wysoki, na złych pogarsza się z powodu kołysania się auta. Najtańszy Mercedes wcale nie jest autem tanim. Wersja A 190 kosztuje bowiem 73 tysiące zł. Drogie jest wyposażenie dodatkowe, np. skrzynia automatyczna ok. 8 tys. zł, a klimatyzacja ok. 4,5 tysięcy złotych. Podsumowanie. Prestiżowe, luksusowe, małe auto dla osób, które nie muszą liczyć się z każdą złotówką.
Mercedes A klasa 2.0 CDI 109 KM– DANE TECHNICZNE
Mercedes A klasa (2011) | DANE TECHNICZNE |
NADWOZIE | |
Rodzaj | hatchback |
Długość / szerokość / wysokość (metry) | 3,883/1,764/1,593 |
Rozstaw osi (metry) | 2,568 |
Masa własna (tony) | 1,280 |
Pojemność bagażnika (litry) | 435 |
Pojemność zbiornika paliwa (litry) | 54 |
SILNIK | CDI |
Paliwo | Olej napędowy |
Liczba cylindrów | 4 (rzędowo) |
Moc (kW / KM) | 80 / 109 (4200 obr./min) |
Moment obrotowy (Nm) | 250 (2600 obr./min) |
OSIĄGI | |
Szybkość maksymalna (km/h) | 186 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,8 |
ZUŻYCIE PALIWA (dane producenta) | |
Cykl miejski (litry/100 km) | 6,1 |
Cykl miejski (litry/100 km) | 4,2 |
Cykl mieszany (litry/100 km) | 4,9 |
CENA | |
grudzień 2011 | 90 tys. zł |
DODATKI | |
Ksenony (zł) | 3923 zł |
Nawigacja (zł) | 6134 zł |
Skórzana tapicerka | 7038 zł |
Mercedes A klasa 2.0 CDI 109 KM - SPALANIE
Według danych producenta, Mercedes A klasa z silnikiem benzynowym 1.6 GDI o mocy 135 KM spala: 6,1 litra/100 km w cyklu miejskim, 4,2 litra/100 km w cyklu pozamiejskim i 4,9 litra/100 km w cyklu mieszanym.
Mercedes A klasa (2011) – CENA
W polskich salonach Mercedes A klasa w podstawowej wersji wyposażenia z silnikiem 1.5 95 KM BlueEFFICIENCY i pięciodrzwiowym nadwoziem kosztuje 78 100 zł. Opisywana przez nas odmiana z silnikiem wysokoprężnym 2.0 CDI 109 KM kosztuje 90 tys. zł.
Mercedes A klasa - CENA za Otomoto.pl i moto.gratka.pl:
>>> Mercedes A klasa 2011 r. – cena od 50,4 tys. zł
>>> Mercedes A klasa 2005 r. – cena od 25,9 tys. zł