Mini Cooper Coupe - WSTĘP
To już piąta wersja nadwoziowa kultowego MINI COOPERA. Dwuosobowy model Coupe zadebiutował podczas wrześniowego salonu samochodowego 2011 we Frankfurcie. Auto posiada charakterystyczny niski dach i pochylone pod dużym kątem szyby przednią i tylną. Spojler, którego zadaniem jest zadbanie o odpowiedni docisk wozu do podłoża podczas szybkiej jazdy, wysuwa się samoczynnie przy prędkości 80 km/h. Wykończenie wnętrza Coupe jest niemal identyczne jak w dotychczasowych modelach MINI. Tym razem nie znajdziemy jednak kanapy dla pasażerów, przez co kabina traci na funkcjonalności. Jest za to 280 litrowy bagażnik, łatwo dostępny dzięki dużej klapie.
>>> Mini Cooper Coupe 2012 r. – cena od 86,7 tys. zł
Starsze modele:
>>> Mini Cooper 2006 r. – cena od 20,5 tys. zł
Konstrukcyjnie Mini Coopera Coupe bazuje na wersji hatchback. W podwoziu wprowadzono za to udoskonalenia mające na celu poprawę właściwości jezdnych. Mini Coupe występowało będzie w czterech wariantach silnikowych: najmocniejsza John Cooper Works - z podwójnie turbodoładowanym silnikiem benzynowym 1.6 211 KM, Cooper S z podwójnie turbodoładowanym silnikiem benzynowym 1.6 184 KM, Cooper 1.6 122 KM oraz Cooper SD z turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym 2.0 143 KM.
Mini Cooper Coupe – OPINIE DZIENNIKARZY
Tygodnik Auto Świat (Auto Świat nr 51/52 grudzień 2012 r.) nazywa Mini Coopera Coupe "Rasowym oryginałem":
Błażej Buliński / Auto Świat: Dlaczego przykładowy indywidualista, nabywca Mini z grubym portfelem, miałby się zdecydować akurat na dwuosobowe Coupé? Przede wszystkim dlatego, że to pojazd jedyny w swoim rodzaju – konkurencja ma w ofercie szybkie małe auta z półki premium, ale żadne z nich nie występuje z nadwoziem coupé.
Hatchbacki Mini przestały już zwracać uwagę na ulicy, a nasz testowy egzemplarz – wręcz przeciwnie. Spojrzenia niewątpliwie przyciąga dach dyskusyjnej urody i wystająca "pupa" auta. Coupé od zwykłego Mini różni się ponadto mocniej pochyloną przednią szybą, większą o 25 kg masą (i to mimo braku tylnej kanapy) oraz bardzo szpanerskim, elektrycznie wysuwanym spoilerem.
Spoiler to drugi z elementów przemawiających za Mini Coupé. Podobne rozwiązania stosuje m.in. Porsche w "911-ce". Ruchomy element podnosi się przy prędkości 80 km/h. Podobno poprawia docisk, a na pewno skutecznie zasłania połowę obrazu w lusterku wstecznym (w którym i tak niewiele widać). Cofając, musimy zaufać seryjnym czujnikom parkowania.
Poza tym widoczność, jak na auto o tak niewielkim przeszkleniu, jest dobra. Gorzej, jeśli chcemy zaspokoić swoją próżność i być widziani w szykownym Mini – z zewnątrz przez małe okna trudno dostrzec, kto siedzi w środku.
Wnętrze jest ciasne, ale dla dwóm osobom w zupełności wystarczy. Nie brakuje miejsca nad głową. Kokpit zdobi mnóstwo detali w stylu Mini – wzrok przyciąga ładny, choć nieczytelny prędkościomierz. Na jego tarczy umieszczono wyświetlacz „kombajnu” multimedialnego, który za dopłatą wyświetla mapę, interfejs do iPoda czy nawet Facebooka oraz inne aplikacje pakietu Mini Connected.
Obsługa przypomina sterowanie systemem iDrive z BMW, lecz tym bardziej skomplikowanym, sprzed modernizacji. Łatwiej byłoby się poruszać po menu, gdyby przewidziano dodatkowe przyciski. Rozczarował nas nieco wart ponad 3 tys. zł system audio marki Harman Kardon – warto go jednak kupić, gdyż brzmienie seryjnych głośników pozostawia wiele do życzenia.
Magazyn AutoMoto (AutoMoto nr 1/2012 r.) przeprowadził z Mini Cooperem S Coupe "Egzamin na torze":
AutoMoto: Podczas testów nowego Mini jednym z najczęściej padających pytań było to o osiągi - czy Coupe jest szybsze od hatchbacka? Otóż nie. Rezultaty na torze okazały się kalką wyników Coopera S w klasycznym nadwoziu, Gdzieniegdzie pojawiły się tylko różnice mierzone w dziesiątych częściach sekundy, ale zapewne większy wpływ miała na to inna temperatura asfaltu niż rzeczywiste różnice w osiągach pomiędzy hatchbackiem i Coupe. Odmienności pojawiły się za to gdzie indziej - Coupe charakteryzuje się lepszą aerodynamiką, ale i niestety o 25 kg wyższą (wynika to ze sztywniejszej konstrukcji karoserii) masą.
Nie przeszkadza mu to jednak w dostarczeniu fenomenalnej frajdy z jazdy: czterocylindrowy silnik z turbodoładowianiem ciągnie mocno już od niskich obrotów, a między 4000 i 6400 staje się jeszcze bardziej niegrzeczny, wydając przy tym bardzo rasowy dźwięk. Cooper S zapewnia bardzo dobre wyniki przyspieszenia na szóstym biegu, także z maksymalnym obciążeniem. Jedyna krytyczna uwaga dotyczy niedostatecznego zabezpieczenia przed przypadkowym włączeniem biegu wstecznego.
Konstruktorzy obiecali kolejne auto o właściwościach jezdnych zbliżonych do gokarta i słowa dotrzymali. Cooper S Coupe jest niemal pozbawiony przechyłów nadwozia, ma bezpośredni układ kierowniczy, a aktywny spoiler skutecznie zwiększa docisk tylnej osi. Auto - niezależnie od sytuacji - wykazuje pełną gotowość do natychmiastowego wykonywania poleceń kierowcy. Nie zauważyliśmy jednak, aby w jakiś istotny sposób udało się poprawić - skądinąd świetną - charakterystykę prowadzenia w porównaniu do hatchbacka.
Zawieszenie Coupe wydaje się nieco mniej sztywne, ma lekką tendencję do podsterowności. Poza tym może sprawiać trudności podczas jazdy na mokrym. O ile zaufacie elektronice, nic wam nie grozi. Ale jeśli wyłączycie ESP, możecie zostać niemiło zaskoczeni: na pograniczu przyczepności, neutralne zawieszenie i bezpośredni układ kierowniczy mogą prowadzić do nadsterowności. Jeśli już do tego dojdzie, niedoświadczonemu kierowcy trudno będzie sobie poradzić z opanowaniem auta.
Mini Cooper S Coupe 1.6 184 KM – DANE TECHNICZNE
Mini Cooper S Coupe (2012) | DANE TECHNICZNE |
NADWOZIE | |
Rodzaj | Coupe |
Długość / szerokość / wysokość (metry) | 3,734 /1,683 /1,384 |
Rozstaw osi (metry) | 2,467 |
Masa własna (tony) | 1,165 |
Pojemność bagażnika (litry) | 280 |
Pojemność zbiornika paliwa (litry) | 50 |
SILNIK | |
Paliwo | benzyna |
Liczba cylindrów | 4 (rzędowo) |
Moc (kW / KM) | 135 / 184 (5500 obr./min) |
Moment obrotowy (Nm) | 260 (1600 obr./min) |
OSIĄGI | |
Szybkość maksymalna (km/h) | 230 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 6,9 |
ZUŻYCIE PALIWA (dane producenta) | |
Cykl miejski (litry/100 km) | 7,3 |
Cykl pozamiejski (litry/100 km) | 5 |
Cykl mieszany (litry/100 km) | 5,8 |
CENA | |
styczeń 2012 | 106 700 |
DODATKI | |
Ksenony (zł) | 2 816 |
Nawigacja (zł) | 6 120 |
Skórzana tapicerka (zł) |
5 800 |
Mini Cooper S Coupe 1.6 184 KM - SPALANIE
Według danych producenta, Mini Cooper S z silnikiem benzynowym 1.6 o mocy 184 KM, spala: 5,8 litra/100 km w cyklu mieszanym. Na trasie małe Coupe zadowala się 5 litrami/100km a w cyklu miejskim spala 7,3 litra/100km.
Mini Cooper Coupe (2012) – CENA
W polskich salonach Mini Cooper Coupe w podstawowej wersji wyposażenia z silnikiem benzynowym 1.6 122 KM kosztuje 86 700 zł. Opisywana i testowana przez motoryzacyjne magazyny wersja Cooper S 1.6 184 KM to koszt 106 700 zł. Model Mini Coopera Coupe z silnikiem wysokoprężnym 2.0 143 KM, to wydatek rzędu 110 700 zł. najmocniejszy Mini Coupe z podwójnie turbodoładowanym motorem benzynowym 1.6 211 KM kosztuje 131 900.
Używane samochody marki Mini - CENA za Otomoto.pl i moto.gratka.pl: