Mitsubishi ASX - WSTĘP
Mitsubishi ASX to kompaktowy crossover zbudowany na bazie większego modelu Outlander. Otrzymał niemal identyczną płytę podłogową co jego większy brat oraz zespoły podwozia, które zostały odpowiednio zmodyfikowane i dopasowane do potrzeb mniejszego i lżejszego pojazdu. Konstrukcyjnie ma taki sam rozstaw osi i takie samo zawieszenie. ASX gabarytowo jest jednak mniejszy - krótszy o 37 cm, waży o 300 kg mniej i jest nieco niższy. Z uwagi na wymiary zewnętrzne auto plasuje się w klasie niższej średniej, w segmencie aut terenowo-rekreacyjnych.
Samochód został zaprezentowany na marcowym Genewskim Salonie Samochodowym w marcu 2010 r. Tego samego roku trafił na linie produkcyjne oraz do sprzedaży. Co ciekawe pojazd na światowych rynkach funkcjonuje pod różnymi nazwami. Poza znanym oznaczeniem ASX w Polsce, można spotkać się też z: RVR, Outlander Sport oraz Space Runner.
>>> Mitsubishi ASX 1.6 MIVEC - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<
Główne zadanie rynkowe Mitsubishi ASX to podebrać klientów liderującemu Nissanowi Qashqai, który doskonale sprzedaje się na świecie, a w Polsce jest najczęściej wybieranym autem tej marki. Innymi konkurentami japońskiego crossovera na rynku są: Dacia Duster, Kia Sportage, Suzuki Grand Vitara, Volkswagen Tiguan, czy Toyota RAV4.
Mitsubishi ASX - STYLISTYKA
Nazwa ASX to skrót od "Active Sports Crossover", co oznacza, że pojazd spod znaku trzech diamentów ma być autem łączącym kilka cech w jednym. Patrząc na sylwetkę, faktyczne można odnieść takie wrażenie. Styliści by uzyskać nieco sportowo wyglądającą bryłę o walorach użytkowych, zawieszoną wysoko nad ziemią, połączyli najlepsze cechy nowych modeli Mitsubishi. Linia nadwozia jest modna i dynamiczna, a charakterystyczny przód nazywany w Mitsubishi "Jet Fighter", jednoznacznie wskazuje na przynależność do rodziny.
ASX wygląda jak zmniejszona kopia Outlandera za sprawą podobnej stylistyki, ale budzi też skojarzenia z Lancerem. Agresywny przód jest estetycznym smaczkiem nowego modelu. Pas przedni to przede wszystkim imponujących rozmiarów atrapa chłodnicy z grubą chromowaną obwolutą, przedzielona miejscem na tablicę rejestracyjną. Zachodzące na błotniki reflektory wyglądają jak przymrużone oczy. Pokrywa silnika otrzymała wyraźne przetłoczenia, idealnie łączące się linią potężnego grilla. Co ciekawe lampy tak samo jak maska, są niemal identyczne jak w większym Outlanderze.
>>> Mitsubishi ASX 1.6 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<
Na pierwszy rzut oka widać, że ASX został zaprojektowany tak, by mógł zapuszczać się na bezdroża. Otrzymał wysokie zawieszenie (prześwit modelu 1.6 litra wynosi 19,5mm) oraz dzielone w połowie zderzaki. Najbardziej narażone na uszkodzenie części zderzaków oraz progi boczne, specjalnie nie zostały polakierowane. Zderzak przedni może posiadać reflektory przeciwmgielne z ozdobnymi, chromowanymi obramowaniami. Tych elementów nie znajdziemy tylko w podstawowej wersji INFORM.
Mimo sporych podobieństw wizualnych do Outlandera, ogólna, zwarta bryła nadwozia ASX-a prezentuje się odmiennie i co ważne nie jest taka "ciężka" w przenośni oraz dosłownie. Istotna jest tutaj informacja, iż przednie błotniki wykonano z plastiku, co pomogło obniżyć wagę samochodu. Za znaczną redukcję masy auta odpowiada jednak zastosowanie m.in. blach o mniejszej grubości.
Patrząc na samochód z boku, w oczy od razu rzucają się masywne krągłości nadkoli, dodające modnej muskulatury. Nadwozie w przeciwieństwie do Outlandera nie jest gładkie, dzięki licznym bocznym przetłoczeniom. Cięcia karoserii w połączeniu z niezbyt dużymi oknami dodają dynamiki. Linie blach nakreślono mocnymi kreskami - główna startuje od tylnego błotnika, przecina płaszczyzny drzwi łącząc się z klamkami i delikatnie opada ku przedniej częściej nadwozia. Dolne przetłoczenie drzwi biegnie kilkanaście centymetrów nad progiem.
>>> Mitsubishi ASX 1.6 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i dodatki <<<
Jak już wspominaliśmy, wielkość okien jest umiarkowana, bo w sumie mamy dużo więcej blachy niż szkła. O lepsze doświetlenie kabiny może zadbać panoramiczny dach, który jest dostępny wyłącznie w najbogatszej wersji INSTYLE. Dach crossovera delikatnie opada ku tyłowi, klapa dostała poprawiający aerodynamikę daszek z trzecim światłem STOP. Akcentem wykończeniowym linii dachowej mogą być zgrabne relingi, podstawowo dostępne tylko w wersji INSTYLE. Tylne lampy są elementem wyróżniającym auto na tle pozostałych modeli Mitsubishi, gdyż zaprojektowano je specjalnie do ASX-a. Smaczkiem są kierunkowskazy w dużych lusterkach bocznych w wersjach INTENSE i INSTYLE, które to posiadają na błotnikach ozdobne chromowane zaślepki, zamiast tradycyjnych kierunkowskazów.
WIDEO z jazdy testowej Mitsubishi ASX:
Mitsubishi ASX - DODATKI i FELGI
Do ASX-a można zamówić sporo elementów stylizujących nadwozie. Katalog akcesoriów na przykład oferuje komplet ozdobnych osłon na zderzaki w srebrnym kolorze, lub chromowane nakładki na lusterka boczne czy klamki. Są także ochronne listwy drzwi, pokrywy bagażnika, lub różne ozdobne naklejki.
Nadkola fabrycznie mogą skrywać trzy wzory kół. Do wyboru są felgi stalowe z kołpakami lub aluminiowe z oponami 215/65 R16 oraz większe 17-calowe obręcze aluminiowe obute w opony 215/60 R17.
Mitsubishi ASX - KOLORY NADWOZIA
Japoński pseudo terenowiec, jest dostępny w salonach w jednym z 8 kolorów nadwozia. Podstawowy, bazowy biały kolor jest bezpłatny. Pozostałe lakiery metalizowane wymagają od klientów dopłaty 2 300 zł. Jedyny lakier perłowy czarny to także koszt 2 300 zł. Malowanie zderzaków oraz lusterek bocznych i klamek w kolorze nadwozia to standard w każdej wersji wyposażeniowej. Chromowanej ozdobnej listwy grilla, chromowanych listw dolnej linii okien, czy ozdobnej końcówki rury wydechowej, nie dostaniemy w podstawowym modelu INFORM.
>>> Mitsubishi ASX 1.6 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwi i cena <<<
Mitsubishi ASX - CENA za moto.gratka.pl
>>> Mitsubishi ASX 2010 – CENA od 51 tys. zł
>>> Mitsubishi ASX 2011 – CENA od 63 tys. zł
Mitsubishi ASX - WYMIARY
Crossover Mitsubishi cechuje się następującymi wymiarami: jego długość wynosi 4,29 metra, szerokość mierzy 1,77 m, a wysokość 1,62. Rozstaw osi to natomiast 2,67 m. W bagażniku do dyspozycji są 442 litry przestrzeni załadunkowej, które można powiększyć po złożeniu siedzeń do do 1219 l.
Masa własna ASX może się zmieniać w zależności od wyposażenia i wersji silnikowej. Najlżejszy model waży 1270 kg a najcięższy z napędem 4x4 1520 kg. Dopuszczalna masa całkowita samochodu może wynosić maksymalnie nawet 2060 kilogramów, w przypadku 150-konnego silnika diesla o pojemności 1.8 litra z napędem 4x4.
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 2
W drugim odcinku znajdzie się test układu napędowego. Testowane Mitsubishi ASX zostało wyposażone w silnik 1.6 litra MIVEC o mocy 117 KM. Jak pracuje czterocylindrowy, 16-zaworowy benzynowiec? Jakie jednostki i układy przeniesienia napędu mogą znaleźć się w aucie? Czy katalogowe spalanie podawane przez producenta przekłada się na rzeczywistość? O tym w 2. odcinku dziennika testu crossovera ASX na SuperAuto24.pl.