Lancer Sportback - SILNIKI
Pod maską Lancera w wersji Sportback może zagościć jeden z trzech silników - wszystkie są czterocylindrowymi, 16-zaworowymi motorami z systemem zmiennych faz rozrządu (MIVEC), z dwoma wałkami w głowicy (DOHC). Gamę otwiera benzynowa jednostka napędowa o pojemności 1.6 litra, dysponująca mocą 117 KM i momentem obrotowym wynoszącym 154 Nm. Drugi motor posiada zwiększoną pojemność 1.8 litra i generuje moc 140 KM i 176 Nm.
Trzeci silnik - wysokoprężny turbodoładowany motor oznaczony symbolem DI-D MIVEC, został wycofany z oferty i nie można w salonie nabyć już Sportbacka z tą jednostką. Takiego wozu trzeba szukać z drugiej ręki. Pojemność diesla wynosi 1.8 litra. Silnik posiada elektroniczny bezpośredni wtrysk paliwa typu Common Rail i generuje moc 150 KM i moment obrotowy wynoszący 300 Nm. Motor to pierwszy na świecie diesel z systemem zmiennych faz rozrządu o zmiennym skoku zaworów, zastosowany w aucie osobowym.
>>> Mitsubishi Lancer Sportback 1.6 MIVEC - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka <<<
W polskiej ofercie japoński hatchback oferuje trzy warianty przekładni biegowych. Manualna skrzynia dla wolnossącego silników 1.6 i 1.8 posiada 5 biegów. Automatyczna skrzynia biegów CVT dostępna wyłącznie z silnikiem 1.8, posiada tryb sportowy oraz łopatki sterujące umieszczone przy kierownicy. Na seryjnym wyposażeniu znajduje się wskaźnik optymalnego wyboru przełożenia skrzyni biegów, podpowiadający kierowcy na komputerze pokładowym moment zmiany biegu, co pozwala na oszczędniejszą jazdę.
WIDEO - tak prezentuje się Mitsubishi Lancer Sportback:
Lancer Sportback 1.6 MIVEC 117 KM - TEST
Podczas testu SuperAuto24.pl poruszaliśmy się Sportbackiem wyposażonym w jednostkę 1.6 MIVEC. Motor na biegu jałowym pracuje równiutko i cicho. Podczas szybszej jazdy kultura pracy i akustyka także są dość przyjemne, bo do uszu dochodzi specyficzny pomruk, który raczej się spodoba. Dopiero podczas przyspieszeń i podciągania wskazówki w wyższy zakres obrotów można powiedzieć, że silnik zaczyna trochę hałasować. Zasiadając za kierownicą wozu trzeba przed każdym ruszeniem z miejsca godzić się z bardzo ważnym faktem - Sportback to absolutnie nie Evolution - i tu po prostu niewiele się dziej gdy wciskamy gaz w dechy.
>>> Mitsubishi Lancer Sportback 1.6 MIVEC - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny <<<
Przy miejskiej jeździe motor zapewnia wystarczającą dynamikę. Z przyspieszeniem na poziomie 11,1 sekundy od 0 do 100 km/h nie zostaniemy zatrąbieni pod sygnalizacją świetlną. Gorzej będzie z zamiarem nagłego wyrwania do przodu w trasie, bo elastyczność nie jest mocną stroną auta. Do sprawnego wymijania obowiązkowo redukujemy biegi. By popędzić testowanego Lancera, trzeba było często sięgać do dźwigni zmiany biegów i mocno wkręcać jednostkę na obroty - a tych akurat rasowo wyglądający japończyk wcale się nie obawia. Moc maksymalna 117 koni mechanicznych dostarczana jest dopiero przy 6000 obr./min, do których ochoczo wędruje wskazówka na zegarze.
>>> Mitsubishi Lancer Sportback 1.6 MIVEC - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Bezpieczeństwo <<<
Na pochwałę zasługuje za to bez dwóch zdań manualna, 5-biegowa skrzynia współpracująca z niewielkim silnikiem. Lewarkiem operuje się przyjemnie, a skórzana gałka dobrze układa się w doni. W trakcie niespiesznego pokonywania kolejnych odcinków 1.6-litrowiec potrafi zużywać umiarkowane ilości benzyny. Skrzynia została zestopniowana na dłuższe przełożenia, dlatego ze względu na taką charakterystykę kompaktowe Mitsubishi jak już się rozpędzi, to jest w stanie pojechać aż 190 km/h. Gdy weźmiemy pod uwagę perspektywę podróżowania obciążonym autem, kompakt w pewnym momencie okaże się trochę mozolny. Niestety 154 Nm momentu obrotowego dostarczane przy 4000 obr./min nie powalają.
Lancer Sportback 1.6 MIVEC 117 KM - SPALANIE
Zbiornik kompakta posiada pojemność 59 litrów paliwa. Według danych producenta testowany benzynowiec 1.6 MIVEC o mocy 117 KM, w połączeniu z manualną skrzynią biegów oraz oponami w rozmiarze 205/60 R16 spala: 7,4 litra/100km w cyklu miejskim, na trasie auto zadowolić się ma dawką 4,7 l/100km, a w cyklu mieszanym średnio zużywać 5,7 litrów na setkę.
Testy SuperAuto24.pl wykazały, że zapotrzebowanie silnika na benzynę jest większe. Powszechnie jednak wiadomo, że wartości przedstawiane na papierze mijają się z rzeczywistym zużyciem. Utrzymując raczej ekonomiczny styl jazdy w cyklu pozamiejskim, nie obawiając się przy tym od czasu do czasu wyprzedzania, silnik palił w granicach 5,2 litra. Przemieszczając się po mieście i pokonując korki, Lancer Sportback w warszawskich realiach średnio potrzebował około 8,5 litra/100km. W cyklu mieszanym Mitsubishi zadowoliło się dawką 6,5 l/100km.
>>> Mitsubishi Lancer Sportback 1.6 MIVEC - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Wnętrze i bagażnik <<<
Informacje na temat zapotrzebowania na paliwo są pokazywane na wyświetlaczu seryjnego komputera pokładowego, wkomponowanego pomiędzy zegarami. Spalanie chwilowe prezentowane jest na pasku przedziałki. Na wyświetlaczu można ustawić zobaczyć podgląd temperatury cieczy chłodzącej oraz stan poziomu paliwa. Obsługa komputera odbywa się za pomocą przycisku, który został umiejscowiony w desce, po lewej stronie koła kierownicy. Operowanie tym guzikiem niestety nie jest zbyt wygodną czynnością. Do tego rozwiązania po prostu trzeba się przyzwyczaić. Po przeciwnej prawej stronie znaleźć można natomiast przycisk odpowiedzialne za regulację natężenia podświetlenia zegarów.
Lancer Sportback 1.6 MIVEC - DANE TECHNICZNE
SILNIK | R4 |
Paliwo | Benzyna |
Pojemność | 1590 cm3 |
Moc maksymalna | 86 kW/117 KM/6000 obr./min |
Maks mom. obrotowy | 154 Nm/4000 obr./min |
Prędkość maksymalna |
188 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 11,1 s |
Skrzynia biegów | manualna/5 |
Napęd | przedni |
Zbiornik paliwa | 59 l |
Masa własna/ładowność | 1300/1800 kg |
Opony | 205/60 R16 |
Emisja CO2 | 137 g/km |
Bagażnik/po złożeniu siedzeń | 344 l/1394 l |
.
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3
W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego japońskiego hatchbacka. Jak skomponowano zawieszenie kompaktowego wozu? Co myślimy o układzie jezdnym, zwrotności oraz prowadzeniu? Czy układ kierowniczy jest precyzyjny? O tym w 3. odcinku dziennika testu Mitsubishi Lancer Sportback na SuperAuto24.pl.