Mitsubishi Lancer - WSTĘP
Historia Mitsubishi jest pełna wyjątkowych modeli samochodów, wśród których bardzo ważne miejsce dla marki zajmuje osobowy Lancer (odmiennie nazywany na różnych rynkach). Japoński pojazd od czasu debiutu w 1973 roku doczekał się dziesięciu generacji i przeróżnych ciekawych odmian, a na całym świecie znalazł na siebie ponad 6 milionów nabywców. Najbardziej rasowa wersja wyróżniająca się magicznym symbolem Evo, stała się dla motoryzacyjnych entuzjastów czymś więcej jak samochodem. Lancery Evolution odkąd pojawiły się w sprzedaży, z każdą kolejną generacją wywołują coraz szybsze bicie serca i podnoszą dawkę adrenaliny.
>>> Mitsubishi Lancer Sportback 1.6 MIVEC - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy <<<
W szybkim skrócie podajemy daty prezentacji wszystkich Lancerów. Numer I pojawił się po raz pierwszy w 1972 r. na Tokyo Motor Show, i już w kolejnym roku trafił do produkcji. Model charakteryzował się od początku zwartą sportową sylwetką, dobrymi proporcjami i osiągami. W 1978 r. nadjechała II generacja zaprojektowana przy współpracy z włoskim designerem Aldo Sessano, na której zakończono stosowanie tylnego napędu. Od roku 1982 budowano III generację wyróżniającą się trójbryłowym wyglądem sedana. Już rok później pojawiła się IV zmodernizowana wersja, oferująca model kombi i pierwszą wersję z napędem 4WD. Piątą generację w 1988 r. opatrzono podwójnym typem nadwozi - sedanem i hatchbackiem. Przy prezentacji Lancera numeru VI w 1991 roku, obok sedana wytwarzano jeszcze coupe, a w 1992 r. po raz pierwszy wyjechała z fabryki odmiana o przydomku Evolution, wyróżniająca się lekkim nadwoziem i mocnym silnikiem. Siódmy Lancer to rok 1995, kolejna VIII generacja przypadła w roku 2000, a dziewiątą wraz z nadwoziem kombi wprowadzono na rynek w 2003 r.
>>> Mitsubishi Lancer Sportback 1.6 MIVEC - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny <<<
Obecną X generację Lancera w wersji sedan poznaliśmy w 2007 roku na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie. Auto zbudowano na płycie podłogowej "Project Global" opracowanej wspólnie z koncernem Chryslera. Rok później na Salonie w Paryżu Japończycy pokazali wskrzeszoną odmianę nadwozia hatchback (nazwaną Sportback) oraz Evo. Skąd wziął się pomysł na powrót do 5-drzwiówki? Przyczyniły się do tego statystyki sprzedaży samochodów segmentu C typu hatchback na Starym Kontynencie. Dzięki temu nowy Lancer Sportback dziś ze spokojem rywalizuje z takimi propozycjami w klasie kompakt jak: Chevrolet Cruze, Citroen C4, Fiat Bravo, Ford Focus, Opel Astra, Volkswagen Golf, Hyundai i30, Kia Ceed, Peugeot 308, Renault Megane, Mazda 3, czy Seat Leon. Produkcja Mitsubishi odbywa się w japońskiej fabryce Mizushima.
WIDEO - tak prezentuje się Mitsubishi Lancer Sportback:
Mitsubishi Lancer Sportback - STYLISTYKA
Nowe nadwozie Sportback powstało w europejskim ośrodku Mitsubishi Design Europe. Według jednych wygląda świetnie z każdej perspektywy, a dla innych jest profanacją kultowej sylwetki Sedana. Ile osób, tyle opinii, dlatego na temat tylnej części hatchbacka można by długo dyskutować. Wymogi rynku są jednak niewzruszone, dlatego producenci by odpowiednio przypodobać się klientom są skazani na tego typu działania. Podobny ruch jak Mitsubishi zastosowało w tym samym czasie Subaru, obcinając kufer rasowej Imprezie.
Wracając jednak do Sportbacka, o ile jego tył faktycznie może wzbudzać kontrowersje, to nie można tego już powiedzieć o przedniej części nadwozia. Agresywny dziób narysowany według kierunku stylizacyjnego o nazwie "Jet Fighter" przyciąga uwagę jak magnes. Pas przedni przede wszystkim imponuje rozmiarami atrapy chłodnicy wypełnionej oczkami w kształcie plastra miodu, przedzielonej po środku miejscem na tablicę rejestracyjną. Podkreślenie majestatu atrapy stanowi chromowana ozdobna obwoluta (w bazowej wersji wyposażenia INFORM obwoluta ma kolor czarny), która wyróżnia Sportbacka przodem na tle nieco grzeczniejszego Sedana.
>>> Mitsubishi Lancer Sportback 1.6 MIVEC - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Bezpieczeństwo <<<
Zachodzące na błotniki reflektory z wbudowanymi w klosze kierunkowskazami wyglądają jak przymrużone oczy. Pokrywa silnika otrzymała wyraźne skośne przetłoczenia idealnie łączące się linią grilla. Co ciekawe lampy tak samo jak maska, są nakreślone niemal identycznie, jak w pozostałych modelach marki Mitsubishi. To dlatego, że właśnie Lancer zapoczątkował formę bardzo dynamicznych linii "Jet Fighter" z wielkim centralnym wlotem powietrza. Zderzak przedni by wyróżniał się w zestawieniu z Sedanem, otrzymał inny kształt dolnego wyprofilowania i lamp przeciwmgłowych (brak lamp w bazowej wersji INFORM).
Profil wozu równie mocno zwraca uwagę agresywnym designem klina, tak jak robiły to kiedyś inne modele marki. Wzdłuż karoserii biegną trzy wyraźne przetłoczenia. Pierwsze przebiega przez całą długość wozu rysując przy okazji dolną krawędź okien, drugie przecina blachy błotników i drzwi na wysokości klamek, a trzecie pociągnięto tuż nad progiem. Nadkola zaznaczono już nieco subtelniej, bo tak naprawdę wyoblenia, napompowania i wszelkie spoilery oraz dodatkowe wloty powietrza, zarezerwowano dla topowego Evolution. Wnęki błotników przystosowano jednak do większych rozmiarów obręczy. Podstawowo w wersji INFORM montowane są stalowe 16-stki z kołpakami, ale kolejna INVITE posiada już alufelgi 16", a dwie pozostałe INTENSE i INSTYLE otrzymują już fabrycznie aluminiowe obręcze w rozmiarze 18" z oponami 215/40 R18.
>>> Mitsubishi Lancer Sportback 1.6 MIVEC - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Wnętrze i bagażnik <<<
Karoseria Sportbacka znacznie kontrastuje w zestawieniu z innymi kompaktami. Auto może pochwalić się sporymi rozmiarami jak na hatchbacka, bo tylna część nadwozia została maksymalnie wyciągnięta. Sportback z 4585 mm długości jest o 1,5 cm dłuższy niż Sedan, co sprawia, że mieści się pomiędzy europejskimi segmentami -C i D- oferując mieszankę sportowego stylu z przestronnym wnętrzem. Klapa bagażnika z szerokim słupkiem C jest jednak tak bardzo pochylona, że może sprawiać wrażenie nieproporcjonalnej. Dach zakończono charakterystycznym spoilerem, który ma zadanie poprawiać właściwości aerodynamiczne, a przy okazji maskować nieco przyciężkawy tył. Wycieraczka szyby i trzecie światło STOP zgrabnie wkomponowane w szkło to standard wyposażenia. Zarys lamp tylnych ma nawiązywać kształtem do przednich reflektorów. Na środku zderzaka wpasowano lampkę przeciwmgielną, a po bokach czerwone odblaski. Dolna listwa w czarnym kolorze to marna imitacja dyfuzora.
Mitsubishi Lancer Sportback - KOLORY NADWOZIA
Japoński hatchback dostępny jest w salonach w jednym z 7 kolorów nadwozia. Podstawowi zarazem bezpłatny to bazowy Biały. Pozostałe lakiery metalizowane i perłowe wymagają od klientów dopłaty 1 900 zł. Malowanie zderzaków jest seryjne, natomiast lusterek bocznych i klamek w kolorze nadwozia nie znajdziemy tylko w podstawowej wersji INFORM. Chromowanej ozdobnej obwoluty przedniego grilla także nie ma na wyposażeniu INFORM (czarne obramowanie).
.
Mitsubishi Lancer Sportback - WYMIARY
Lancer Sportback cechuje się następującymi wymiarami nadwozia: jego długość wynosi 4585 mm, szerokość mierzy 1760 mm, a wysokość to 1515 mm. Rozstaw osi to natomiast 2635 mm. Bagażnik pomieści w swoim wnętrzu 344 litry, a po złożeniu siedzeń przestrzeń załadunkowa może wzrosnąć do 1394 litrów.
Masa własna hatchbacka może się zmieniać w zależności od wyposażenia i wersji silnikowej. Najlżejszy model z jednostką 1.6-litra waży 1300 kg, a najcięższy 1.8-litra z automatyczną skrzynią 6-biegową 1395 kg. Dopuszczalna masa całkowita samochodu może wynosić maksymalnie 1900 kilogramów.
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 2
W drugim odcinku znajdzie się test układu napędowego. Testowane Mitsubishi Lancer Sportback został wyposażony w silnik 1.6 litra o mocy 117 KM. Jak pracuje czterocylindrowy, 16-zaworowy benzynowiec? Jakie inne jednostki mogą jeszcze znaleźć się w aucie? Czy katalogowe spalanie podawane przez producenta przekłada się na rzeczywistość? O tym w 2. odcinku dziennika testu hatchbacka na SuperAuto24.pl.