Mitsubishi Outlander - WSTĘP
Koncepcyjne wcielenie pierwszego Outlandera zaprezentowane na Detroit Motor Show 2001, było protoplastą samochodów typu crossover oraz nazwy, która 11 lat temu weszła do motoryzacyjnego słownika. Debiutująca dwa lata później produkcyjna I generacja, na rynku japońskim znana była pod nazwą Airtrek. Całkiem nowa II generacja SUV-a, będąca w stanie zabrać do kabiny nawet 7 osób, pojawiła się w sprzedaży w 2006 roku. Cztery lata później poddano ją faceliftingowi. To właśnie za sprawą kodu stylistycznego o nazwie "Jet Fighter" wyróżniającego się potężnym przednim grillem, pseudo terenowiec upodobnił się do mniejszego Lancera. Pojazd konstrukcyjnie był bliźniakiem Peugeota 4007 i Citroena C-Crossera.
Od czerwca 2001 do końca kwietnia 2012 roku, na całym świecie sprzedano łącznie ponad 960 tysięcy Outlanderów dwóch generacji. Tylko w Polsce w latach 2009-2010, Mitsubishi Outlander był najczęściej kupowanym SUV-em na rodzimym rynku. Sukcesy sprzedaży japońskiej marki z trzema diamentami w logo przyczyniły się do budowy III generacji Outlandera, który zadebiutował na wrześniowym Salonie Samochodowym Genewa 2012. Miesiąc później w październiku polski oddział Mitsubishi Motors wprowadził nową ewolucję samochodu do swojej oferty i rozpoczął przyjmowanie zamówień.
>>> Mitsubishi Outlander 2.2 DID - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<
Produkowany w fabryce Okazaki wóz o możliwości konfiguracyjnej 5- lub 7-osobowej, powstaje na kompaktowej platformie GS (tej samej co poprzednik). W związku z tym, że płyta podłogowa nie zmieniła się, rozstaw osi pozostał ten sam, a większość przejętych podzespołów z generacji numer II poddano modernizacji. Niebawem do oferty ma także dołączyć dodatkowo hybrydowa proekologiczna wersja Outlandera o nazwie P-HEV, łącząca w sobie napęd elektryczny ze spalinowym benzynowym. Popularny japoński SUV walczy o klientów w swoim segmencie z takimi modelami jak: Toyota RAV4, Honda CR-V, Mazda CX-5, Kia Sportage, Ford Kuga, Hyundai ix35, Volkswagen Tiguan, Nissan Qashqai, czy Suzuki Grand Vitara.
Mitsubishi Outlander III - STYLISTYKA
Trzeci Outlander to całkiem nowe trendy zrywające z agresywnym kodem stylistycznym. Samochód w porównaniu z poprzednikiem nie ma nic wspólnego z designem opartym na potężnej centralnej atrapie wlotu powietrza typu Jet Fighter (niestety Mitsubishi szybko podjęło decyzję o rezygnacji z tego zadziornego elementu). II generacja ociekająca drapieżnym wyglądem, przepoczwarzyła się w zadziwiająco wyważonego Outlandera numer III. Stylistyka przodu z zaślepionym grillem i szerokimi reflektorami stała się gładka, przez co wymaga przyzwyczajenia. W górnym segmencie przebiega czarny pas z chromowanymi listwami ozdobnymi i firmowym logo diamentów, poprowadzony w jednej linii z reflektorami zgrabnie wciskającymi się w błotniki. Lampy podstawowo są halogenowe, a w bogatszych wersjach dostały układ projekcyjny. Wlot do chłodnicy jest teraz wąski i powędrował niżej w zderzak, który okraszono fikuśnymi przetłoczeniami i okrągłymi lampami przeciwmgłowymi (brak w podstawowej wersji INVITE PLUS).
>>> Mitsubishi Outlander 2.2 DID - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<
SUV zbudowany na tej samej płycie podłogowej co "dwójka", pod względem wymiarów jest praktycznie identyczny. Choć rozstaw osi pozostał ten sam, wizualnie nowy Outlander jest zdecydowanie bardziej okazały od poprzedniego. To jednak tylko złudzenie, bo nadwozie straciło swoją charakterystyczną muskulaturę i zostało znacznie zaokrąglone. Przez całą długość karoserii przebiega jedna poprzeczna kreska przecinająca blachy błotników i drzwi. Łączy ona ze sobą reflektory przednie oraz lampy tylne, co umiejętnie pozwoliło na optyczne obniżenie punktu ciężkości sylwetki. W dolnej części drzwi tuż nad progiem wybito subtelne wgłębienie. Błotniki obrysowane skromnym owalem, kryją w nadkolach podstawowo aluminiowe obręcze 16-calowe obute w opony 215/70 R16. Bogatsze wersje wyposażenia (INTENSE PLUS i INSTYLE NAVI) posiadają 18-calowe alufelgi z oponami 225/55 R18. Projektanci idąc po całości przestylizowali też wygląd okien, na dachu wytłoczyli wzdłużne pasy i zamontowali delikatne relingi (brak relingów w bazowym INVITE PLUS).
>>> Mitsubishi Outlander 2.2 DID - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<
Tył podobnie jak przednia część SUV-a to całkowita nowość. Kuper otrzymał przezroczyste klosze lamp połączone ze sobą wąskim odblaskowym pasem przechodzącym po klapie bagażnika. Gdyby zastosowano w nich jeszcze LED-ową technologię wyglądałyby bardzo nowocześnie. Zderzak nie ma już otwieranej małej burty, upraszczającej dostęp do bagażnika. Na bokach wpasowano jedynie dodatkowe lampy przeciwmgłowe i cofania. Na szczycie klapy zainstalowano już w podstawie delikatny spoilerek z trzecim światłem STOP. Jedynym identycznym akcentem nawiązującym do numeru II, są pozostawione bez zmian lusterka boczne z wbudowanymi kierunkowskazami (brak kierunkowskazów w podstawowej wersji INVITE PLUS). Te wszystkie zauważalne z daleka zmiany stylistyczne miały jeden zasadniczy cel - osiągniecie lepszych ekologicznych parametrów. Inżynierowie przez wyoblenia karoserii i pozbycie się ogromnego grilla, uzyskali lepszą aerodynamikę, mającą znaczny wpływ na zmniejszenie zużycia paliwa. Outlander został odchudzony średnio o 100 kg, a współczynnik oporu powietrza Cx teraz wynosi 0,33 (o 7% mniej niż poprzednik).
Mitsubishi Outlander III - KOLORY NADWOZIA
W polskich salonach Mitsubishi Outlander oferowany jest w 7 kolorach nadwozia. Bazowa barwa Biała jest bezpłatna. Pozostałe 3 lakiery metalizowane i 3 perłowe wymagają dopłaty 2 890 zł. Wszystkie wersje posiadają lakierowane w kolor zderzaki. Czarne klamki i lusterka boczne bez wbudowanych kierunkowskazów znajdziemy tylko w podstawowym INVITE PLUS - wersja ta nie ma tażke chromowanych listw ozdobnych linii okien oraz przyciemnianych szyb tylnego przedziału.
Mitsubishi Outlander III - WYMIARY
Wymiary nadwozia w porównaniu z modelem poprzedniej generacji nie zmieniły się prawie w ogóle. Tylko długość auta z 4640 mm zwiększyła się do 4655 mm. Wysokość wciąż mierzy 1680 mm, a szerokość 1800 mm. Rozstaw osi wynoszący 2670 mm pozostał ten sam. Prześwit auta w przypadku odmian benzynowych to 215 mm, a wysokoprężnych 190 mm.
Ciężar odchudzonego auta waha się w zależności od wersji silnika i wyposażenia. Najlżejszy model benzynowy z napędem 2WD waży 1380 kg, Diesel 4WD z manualną skrzynią biegów startuje wagowo od 1555 kg, a masa najcięższej wersji z automatyczną przekładnią w konfiguracji 7-miejscowej może dojść nawet do 1610 kg. Pojemność bagażnika wersji 5-osobowej sięga 591 litrów (wzrost o 50 l w stosunku do poprzednika), a po rozłożeniu siedzeń wzrasta do 1742 litrów.
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 2
W drugim odcinku znajdzie się test jednostki napędowej. W ręce SuperAuto24.pl trafił samochód z wysokoprężnym motorem 2.2 DID, spiętym z manualną 6-biegową skrzynią oraz napędem przekazywanym na cztery koła. Jak silnik auta reaguje na wciśnięcie pedału gazu? Co myślimy o mechanicznej przekładni? Ile paliwa spala japoński SUV w mieście, a ile w trasie? O tym w 2. odcinku dziennika testu trzeciej generacji Outlandera na SuperAuto24.pl.